Kiertokangen laakerien vaihto croma cht -87

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Anssi
Viestit: 2
Liittynyt: 29.09.2003 19:13
Paikkakunta: Pori

Kiertokangen laakerien vaihto croma cht -87

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Kertokaa miten tämä onnistuu kirtokangen laakerien vaihto tämmöseltä kotikätevältä kun ei ole koskaan tarvinnut ees renkaita vaihtaa :oops:

Saisi sellaiset selvät ohjeet niin voisi meikäläinenkin osata :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Moottori paikallaan autossa? Auto pitäisi nostaa ylös jotta homma ei olisi ihan kamala, ja mistään ihan aloittelijan jutusta ei ole kyse - hommaan sisältyy monia juttuja joiden seurauksena moottori voi vaurioitua vielä pahemmin. Mutta päättele alla olevasta selostuksesta sitten alatko hommaan.

Öljypohjan saa irti moottori paikallaankin vaikka ihan helppo homma ei ole. Tiellä on ainakin apurunko. Kun öljypohja on irti, näkyvät kiertokankien laakerikannet. Ota pultit irti, mukana lähtevät myös alemmat laakeriliuskat. Pidä laakerikannet siinä järjestyksessä ja niin päin kuin ne olivat moottorissa. Tosin noissa on myös merkinnät joiden mukaan ne kyllä saa paikalleen oikein (sylinterin numerot). Voit käännellä hieman kampiakselia jotta saat kaikki laakerit pois, ja kiertokangista myös ylemmät laakeriliuskat. Varo kuitenkaan päästämästä mäntiä ihan ylös asti, ne jäävät sinne ja venttiilit voivat osua niihin. :roll:

Tarkista kampiakselin laakerikaulojen kunto. Jos on yhtään sinistymää, epätasaisuutta tai laakereista irronnutta metallia joka ei lähde helposti irti, joudut irrottamaan kampiakselin koneistusta varten, ja se onkin sitten isompi savotta, eikä taida onnistua moottoria irrottamatta.

Tarkista ennen uusien laakerien hankkimista minkä kokoiset laakerit moottorissa oli. Merkintä on painettu laakerikuoren taakse, vakiokokoisessa STD, ja alikokoisissa, esimerkiksi .010 tai jotain.

Uusien laakerien asennuksessa pitää noudattaa ehdotonta puhtautta (sikäli kuin se auton alla on mahdollista :wink: ), pienikin hiekanjyvä laakerikannen ja laakeriliuskan välissä voi pienentää välyksen siten että laakeri leikkaa kiinni. Paina laakerit paikoilleen kiertokankiin ja laakerikansiin. Nyt, jos homman tekisi kunnolla, pitäisi mitata laakerivälys muovisen mittanauhan (Plastigage) avulla. Tuota nauhaa saa koneistamoilta. Eli tuota laitetaan pätkä laakerin sisäpinnalle ja kiristetään laakerit normaalisti kiinni ja momenttiin. Nauhan levenemisestä saa luettua laakerivälyksen pakkauksen tiedoilla.

Kun olet saanut laakerikannet kiristettyä, tarkista vielä laakeriliuskojen tiukkuus pesiinsä ottamalla toinen pulteista irti. Laakerikannen sen puolen, josta pultin poistit, tulisi nyt nousta kiertokangen vastinpinnasta noin 0.1..0.2mm. Mikäli ei, laakerit ovat väljät pesiinsä ja varmasti pyörähtävät käytössä.

Tuossa nyt pähkinänkuoressa remontti.. jos jotain unohtui niin muut varmaan kommentoivat. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin