1.8 16-venttiilimoottori ja Murtsika (pohdintaa)
1.8 16-venttiilimoottori ja Murtsika (pohdintaa)
Nyt kun ei itsellä ole ollut aikaa tehdä mitään autolle tai edes ajaa sillä, niin on tullut mietittyä että mitä sille oikeastaan tekisi ja mieleen on tullut tuollaisen Brava/Bravo/Marea 115-heppaisen tekniikan hankkiminen ja sen sovittaminen X1/9:siin, olisi sitten moderni vähäpäästöinen ruiskukone ja kaikkea, varmaan vaihteistonkin voisi vaihtaa, vetarit sitten pitäisi kai tehdä omanlaisensa tuommoiseen.
Etujarrut kun samalla vaihtaisi tuommoisesta koneen luovuttajasta, niin olisi varmaan suunnilleen leimakelpoinen ajatus?
Onkohan tälläiseen pohdintaan hyviä kommentteja?
Entä tekniikoiden painoerot?
Vaihteensirron ja kytkimen virittäminen ovat varmaan murheista pienimmät tälläisessä swapissa
Etujarrut kun samalla vaihtaisi tuommoisesta koneen luovuttajasta, niin olisi varmaan suunnilleen leimakelpoinen ajatus?
Onkohan tälläiseen pohdintaan hyviä kommentteja?
Entä tekniikoiden painoerot?
Vaihteensirron ja kytkimen virittäminen ovat varmaan murheista pienimmät tälläisessä swapissa
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Periaatteessahan se 1.5:nen murtsikka on tehokkain elikkä verrokkimalli, eli tehoa sais olla hyvinkin tuon verran ja vähän päällekin. Sellaisen jarrut periaatteessa riittää katsastuksen puolesta mutta onhan jarrujen ja alustan päivitys aina hyvä idea.
1.8 moottori saattaa olla vähän painavampi mutta tarvittaessa kompensoi tuota muita varusteita siirtämällä.
Oikein hyvällä tuurilla pääsisi ehkä 1.5:sen X1/9:n vetareita hyödyntämään jos tasauspyörästön kohta tulee suurinpiirtein samaan paikkaan ja vetarin laipat on yhtä kaukana toisistaan.
1.8 moottori saattaa olla vähän painavampi mutta tarvittaessa kompensoi tuota muita varusteita siirtämällä.
Oikein hyvällä tuurilla pääsisi ehkä 1.5:sen X1/9:n vetareita hyödyntämään jos tasauspyörästön kohta tulee suurinpiirtein samaan paikkaan ja vetarin laipat on yhtä kaukana toisistaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Onko ihan pakollinen tuo 1.8 kone sinne? vai onko semmoinen jo olemassa?
Kun 1.6 litrasen kanssa voisi päästä paljon helpommalla, tehot saa varmaan penkissä mitattua sallitun sisään,
käy kaiketi? omaan laatikkoon kun on kerran samaa alkuperää ja
on kuitenkin sentään 16v ja katillinen
Olihan se 85 heppaa verrokkina vai onko siitä tehokkaampia liikkellä?
Kun 1.6 litrasen kanssa voisi päästä paljon helpommalla, tehot saa varmaan penkissä mitattua sallitun sisään,
käy kaiketi? omaan laatikkoon kun on kerran samaa alkuperää ja
on kuitenkin sentään 16v ja katillinen
Olihan se 85 heppaa verrokkina vai onko siitä tehokkaampia liikkellä?
Htm
Tämäpä aihe tuli kreivin aikaan! Siispä käytän sitä hiukan hyväkseni.
Eli Aken kanta on se, että 86hp on tehokkain äksy malli? Itsellä kummittelee edelleen aika ajoin tuo 1.6 16V kone, joka lienee yleisimmin 103 hevosvoimainen. Näköjään tuolla 86hp:lla menisi juuri rajojen sisälle, mutta jos lasketaankin 85hp:n mukaan (minkä olen luullut olevan tehokkain äksyn malli) maksimiteho olisi 102hp Mutta jos ake on tuota mieltä, hieno homma.
Tuota 1.6 16V konetta on vissiin tehottomampikin versio, mutta mikä on saatavuus suomessa?
Eli Aken kanta on se, että 86hp on tehokkain äksy malli? Itsellä kummittelee edelleen aika ajoin tuo 1.6 16V kone, joka lienee yleisimmin 103 hevosvoimainen. Näköjään tuolla 86hp:lla menisi juuri rajojen sisälle, mutta jos lasketaankin 85hp:n mukaan (minkä olen luullut olevan tehokkain äksyn malli) maksimiteho olisi 102hp Mutta jos ake on tuota mieltä, hieno homma.
Tuota 1.6 16V konetta on vissiin tehottomampikin versio, mutta mikä on saatavuus suomessa?
[url=http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5649]X1/9 -75 (ja ex. Alfa)[/url]
Kappas joo, laskin näemmä winhotuksen laskimella väärin kun sain liian isot lukemat... Tosiaan eihän tuonne menisi edes tuo 1.6 103hv Marean kone laillisesti jos 85hv verrokilla pelataan.
Toisaalta tuosta samasta 1.6 kattilasta on olemassa 90hv versiokin mutta lohkonumeron varmaan ainakin tarvis täsmätä. Tuossa koneessa on se etu että se menee heittämällä sohokoneisen vaihdeloodaan.
EDIT: näemmä joku muu ehti ensin
Toisaalta tuosta samasta 1.6 kattilasta on olemassa 90hv versiokin mutta lohkonumeron varmaan ainakin tarvis täsmätä. Tuossa koneessa on se etu että se menee heittämällä sohokoneisen vaihdeloodaan.
EDIT: näemmä joku muu ehti ensin
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Melkeimpä sanoisin että kannattaa sohosta tehdä, 1500:sen tehot putoavat paperilla 10 heppaa kun vaihtaa kaasarin tilalle nelipisteruiskun, sitten vaan ahtimella nostetaan teho sataan heppaan ja jätetään kertomatta että on 1.4 tai 1.6:sen kampiakseli...
Onhan Uuno selvästi turvallisempi kuin äksy ja paljon parempi ajaa
Voi olla että ovat taas entistä nihkeämpiä noihin tehon lisäyksiin, kiitos erään kolmikirjaimisen merkin harrastajan...
Näköjään pitää miettiä että jos tuota murtolukua meinaa harrastaa, niin voi sitten hakea poikkeuslupaa, samalla hakemisella voi sitten koittaa muokata perästä muutenkin vähän erimoisen...
Onhan Uuno selvästi turvallisempi kuin äksy ja paljon parempi ajaa
Voi olla että ovat taas entistä nihkeämpiä noihin tehon lisäyksiin, kiitos erään kolmikirjaimisen merkin harrastajan...
Näköjään pitää miettiä että jos tuota murtolukua meinaa harrastaa, niin voi sitten hakea poikkeuslupaa, samalla hakemisella voi sitten koittaa muokata perästä muutenkin vähän erimoisen...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Ei kai se Aken vika ole jos Fiiatti ei ole tehnyt Äksystä riittävän tehosta ja isokuutioista mallia . Kas sun säännöt ovat kaikille samat riippumatta siitä onko moottori kuljettajan etu- vai takapuolella. Sillä muuten en tuota vertausta Unon ymmärtänyt. Ja ei tuolla Kälviän onnettomuudella taida olla mitään tekemistä asian kanssa kun noin se on mennyt jo vuosia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Ai muutaman - mutta ennen niihin koneenvaihtoihin piti hakea aina lupa eikä tuota prosenttisääntö tuohon tapaan ollut. Muutoshan tais tapahtua joku kymmenen vuotta sitten vai kuka tuon muistaa tarkasti? Nykyäänhän rakentaminen on mielestäni aika vapaata prosenttisääntöjen sisällä ja muutetun koneen kanssa se dynolappu on kuningas. Totta kai tehon pitää olla järkevä tai sitten pitää olla kova selittämään .
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
1998, eli melkein kymmenen vuotta sitten. Siirtymäaika jo myönnetyille luville oli vähän sen jälkeen. Itse pidän nykyistä penkityskäytäntöä parempana, ei tarvi maksella luvista joita ei sitten välttämättä saakaan.
Vanhoissa säännöissä turbon lisäämisen katsottiin lisäävän moottorin tehoa 40% ja välijäähdyttimen kanssa 60%.
Ja kyllä se 'vertailumoottori plus 20%' oli mukana jo senaikaisissa säännöissäkin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Vanhoissa säännöissä turbon lisäämisen katsottiin lisäävän moottorin tehoa 40% ja välijäähdyttimen kanssa 60%.
Ja kyllä se 'vertailumoottori plus 20%' oli mukana jo senaikaisissa säännöissäkin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Siirtymäaika oli kolme vuotta jonka moni koki liian lyhyeksi kuten minä!vvieri kirjoitti:1998, eli melkein kymmenen vuotta sitten. Siirtymäaika jo myönnetyille luville oli vähän sen jälkeen. Itse pidän nykyistä penkityskäytäntöä parempana, ei tarvi maksella luvista joita ei sitten välttämättä saakaan.
Ennen kumminkin oltiin helpommin valvottavalla säännöstöllä (lue rajoittavalla)! Eli 60% tehonnousu oli lähellä totuutta kun taas nykyään voi silmät kirkkaana väittää että hx50 + 16v + megavälijäähdytin ei nosta tehoa paljon paskaakaan
Mutta kyllä entisestäkin laista löytyi hyvin porsaanreikiä 8)
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka