Luigi kirjoitti: ↑10.11.2022 21:17
MultiplaJTDmies kirjoitti: ↑10.11.2022 16:42
PSA:n PureTech-bensiinimoottoreilla
150tkm on jo hyvä suoritus.
Ja kuten "sedicivalvole1":kin totesi » 11.11.2022: "
Yksi talven ylitys on jo mahtava suoritus"
Tärkeitä huomioita, eivätkä ollenkaan tuulesta temmattuja! Tuossa muutaman Citroën-asiantuntijan kanssa on tullut pohdituksi, miten "ristisiitos" mahtaa edetä, ja tämä "puretekki" on tullut samalla esiin. Moottoreissa kun on ns. märkä jakohihna eli se ui öljykylvyssä, niin koneen tyyppivika on öljyä siivilöivän sihdin tukkeutuminen, joka johtuu hihnasta irtoavasta aineksesta. Jotta huolto ei olisi liian helppo, on sekä hihna tavallaan koneen sisällä, ei perinteiseen tapaan vain pölysuojakotelon takana jakopäässä, ja tuo mainittu suodin on puolestaan öljypohjan sisällä. Eli varsin "kauhea" huoltotoimenpide (=moottorin purku.........), jotta hihnan rispaantumisen aiheuttamalta täystuholta vältyttäisiin - ja hihnanhan oli kaiketikin tarkoitus nimenomaan olla "huoltovapaa", jotta olisi vähemmän moottorihuolia!!!
Siis aivan toisin kävi, ja PureTech-koneille, ilmeisesti erityisesti ennen vuotta 2019 valmistetuille, on tullut hihnantuhoutumisten myötä täydellisiä konerikkoja jo viidenkymmenen tuhannen tietämillä. Siksi erityisesti käytettyjen ostajien olisi aina syytä vaatia, että kallis ja kohtalaisen iso hihnanvaihtotyö on käytettyyn tehty, jolloin tuo edellisissä viesteissä mainittu "talven ylitys" olisi ehkä onnekkaampi. Lisäksi tuon hihnan öljykylpysuodattimen vaihto/vähintään puhdistus (en tunne materiaalia) pitää kuulua ohjelmaan. Ilmeisesti suodattimen nopeampi vaihtosykli saattaisi, siis nimenomaan konditionaalissa, periaatteessa pidentää hihnan elinikää, mutta kun suodin on hankalasti öljypohjan ja näin myöskin tavallaan koneen sisällä, sitä ei ole tullut välttämättä tehtyä. Onko hihnojen rispaantuminen esimerkiksi Pohjolan olojen aiheuttamaa, sitä en tiedä, enkä sitäkään, miten muualla tähän on reagoitu.
No, ehkä on huomattu kuitenkin. Tehdas onkin muuttanut tosiaan pari vuotta sitten PureTech-koneiden hihnan materiaalia: nyt siinä on jo joko merkittävä osa kevlaria mukana tai se on lähes kevlar-rakenteinen (prosenttiosuutta en tiedä), jolla nimenomaan tuo em. perinteisen hihnan rapistuminen ja siitä öljykylpyyn irtoavat (kumi?)hiukkaset vältetään. Samalla hihnan kulumiseen on annettu tiettyjä kriteerejä, joita voidaan konetta purkamatta tarkastella merkkihuolloissa (mm. hihnan "turpoamia"/halkeamia/säröjä tms.). Onkin mielenkiintoista kuulla, mielellään pikapuolin, onko tilanne parantunut, vai ollaanko edelleen vähän niin kuin pahimmillaan VAG-konsernin TSI-koneiden kanssa samassa tilanteessa eli "jos hajosi, niin rahalla hyllystä uusi tilalle, kun ei muuta voida"... Tavallaan toivon, että "puretekkiin" saatiin löydettyä kestävyyttä korostava ratkaisu, koska itse moottori on ns. käyttömiellyttävä, mutta hieman tuo takaraivossa jyskyttää silti.
Kyllä tulee ikävä FIRE-pohjaisten konstruktioiden kestävyyttä ja jossain mielessä yksinkertaisuuttakin. Vaikka T-jet ehkä jäikin "joutsenlauluksi", eivätkä ahdetut versiot ehkä olleet polttoaineenkulutuksen puolesta niin huippunuuukia kuin "puretekkit ja teeäsiit", ei näillä FIRE-pohjaisilla moottoreilla ole ollut tuollaisia PureTech- tai TSI-tyylisiä konerikkoja. Litra-puolitoista huonompi kulutus satasella on pieni murhe sen rinnalla, että joutuu jännittämään koneen kestävyyttä. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten Fiat-konserni noita ilmeisiä "ristisiitos"-juttuja tulee toteuttamaan, mutta numeroiden perusteella tuossa uudessa Doblossa, niin kauan kuin niitä polttomoottorisina lienee saatavilla, taitaa olla PSA-tekniikka, kuten Berlingo-sisaressaankin, eli Fiat ottaa ranskalaisen moottorin käyttöön. Muistattehan, että aikanaan Unon ja AX:n kanssa kävi kumminkin päinvastoin: FIRE oli tulossa italialais- ja ranskalaistehtaiden yhteisen suunnittelun vuoksi sekä Fiatin että Citikan perusmoottoriksi, mutta PSA päätti aivan loppusuoralla jättäytyä pois (tämä muuten mainitaan "Citroën Suomessa"-kirjassakin!), ja AX sai omat moottorit, kuten myös sittemmin muutkin mallit, mutta mistään ei oikein ole saanut selvää kuvaa, miksi. FIRE oli silti toissavuotiseen lopettamiseensa saakka tekninen menestys, lähes siis nelikymmenvuotinen jatkumo, jonka aikana PSA tehtaili useampaakin moottori"kokeilua". Tutkimattomat ovat siis tekniikan tiet.........