Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Tainnu olla ennenkin(?), mutta ei kertaus pahenna:
https://www.paivanlehti.fi/fiatin-kerai ... at-naiset/
https://www.paivanlehti.fi/fiatin-kerai ... at-naiset/
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Tuollainen 128 Zastava-juttukin on näkynyt olleen Moottorissa; en nyt muista, olikohan jo tänne linkitettynä, mutta jos näin, niin "kerta kiellon päälle":
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... -fiat-128/
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... -fiat-128/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Tuollainen kymmenminuuttinen riihimäkeläisen "monimerkkiautorakentajan" haastattelu vm. -98 - -04 Multiplan varustelusta on yhä Yle Areenan "nettiradiossa" syyskuulta 2021; linkki alla (viime kesänä myös Helsingin Sanomat teki samaan paikkaan vierailun ja julkaisi jutun). Hän on määrätietoisesti ostanut Suomesta (lähes?) kaikki kaupan viime aikoina olleet Multiplat, joista on kertynyt mittava rakentelupotentiaali eli tuolloin haastattelun aikana lähes 10 ajoneuvoa; johtoajatuksena ja harrastuksensa pääpainopisteenä sekä tavoitteena on tekniikkaan kajoamisen lisäksi erittäin mittava äänentoisto (jopa näyttely-yksilöt aiemmin), mutta autot kuitenkin säilyvät tieliikennekelpoisina ja malliltaan tunnistettavina, vaikka valtaosin merkittävästi rakenneltuina.
Kun tiedetään edes jossain määrin suomalainen Nuova Multipla-kanta (niukin naukin nelisenkymmentä oli parhaimmillaan ajoneuvorekisterissä yhteensä 1998-2011 vuosimalleja, joista vain yksi maahantuojan virallisesti tuoma, ja tätä nykyä kymmenkunta liikenteessä), niin merkittävä osa Suomen Multipla-potentiaalista lienee nykyisin siis Riihimäellä. Ilmeisesti tuolta yksikään Multipla ei kuitenkaan päädy museaalisessa tai malliharrastemielessä entistettäväksi, eivätkä autot ole uudelleen myynnissä "perinteiseen" malliharrastukseen - ainakaan nyt toistaiseksi. V'ähän taustavirhettä haastatteluun oli lipsahtanut mm. tuohon mallin maahantuontiin liittyen, mutta haastateltavahan ei ole varsinaisesti Fiat-merkkiharrastaja, joten sikäli täysin ymmärrettävää. Muutaman viestin olen hänen kanssaan vaihtanut, josko saataisiin vaikka johonkin tapahtumaan valmiimpi "erikois-Multipla" näytille ja juttua kerholehteenkin, niin eivät päätyisi kaikki "vesinokkaeläimet" sentään ihan tietymättömiin täältä perinteisemmästä harrastesuunnasta. Ja onhan meitä sentään muutama aidon "käyttiksenkin" omistaja...
https://areena.yle.fi/audio/1-50941158
Kun tiedetään edes jossain määrin suomalainen Nuova Multipla-kanta (niukin naukin nelisenkymmentä oli parhaimmillaan ajoneuvorekisterissä yhteensä 1998-2011 vuosimalleja, joista vain yksi maahantuojan virallisesti tuoma, ja tätä nykyä kymmenkunta liikenteessä), niin merkittävä osa Suomen Multipla-potentiaalista lienee nykyisin siis Riihimäellä. Ilmeisesti tuolta yksikään Multipla ei kuitenkaan päädy museaalisessa tai malliharrastemielessä entistettäväksi, eivätkä autot ole uudelleen myynnissä "perinteiseen" malliharrastukseen - ainakaan nyt toistaiseksi. V'ähän taustavirhettä haastatteluun oli lipsahtanut mm. tuohon mallin maahantuontiin liittyen, mutta haastateltavahan ei ole varsinaisesti Fiat-merkkiharrastaja, joten sikäli täysin ymmärrettävää. Muutaman viestin olen hänen kanssaan vaihtanut, josko saataisiin vaikka johonkin tapahtumaan valmiimpi "erikois-Multipla" näytille ja juttua kerholehteenkin, niin eivät päätyisi kaikki "vesinokkaeläimet" sentään ihan tietymättömiin täältä perinteisemmästä harrastesuunnasta. Ja onhan meitä sentään muutama aidon "käyttiksenkin" omistaja...
https://areena.yle.fi/audio/1-50941158
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
SAHK:n Automobiilin ilmeisen tuoreasta numerosta löytyy Fiat stooria, josta vanhemman tyttäreni kesätyöpaikassa työskentelevä rouvashenkilö oli bongannut kuvituskuvana itselleni hyvin tutun 128 Panoraman. Täytyy varmaan tilailla tuo irtonumero, joka ilmeisesti on 3/2022.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Samassa lehdessä on paljon muutakin italialaista autoasiaa ja jutut riittävät vielä seuraavaankin. Kannattaa ostaa ko lehti ja seuraavakin "Automobiili".
Samassa lehdessä on paljon muutakin italialaista autoasiaa ja jutut riittävät vielä seuraavaankin. Kannattaa ostaa ko lehti ja seuraavakin "Automobiili".
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Ciao
Moottori-lehden sarjassa "Nimi muutettu" on nyt vuorossa Fiat 500. Näin ko. mallin harrastajana kommentoin, että monessa asiassa on menty melko vapaasti kommentoimaan. Esimerkiksi 500 Giardinieran poistuminen tuotannosta 7 vuotta ennen henkilömallia, on sinänsä totta, mutta mallin valmistui jatkui, kuten jutussa, Autobianchin tehtaalla nimellä Autobianchi 500 Giardiniera. Auto oli aivan sama lukuunottamatta Fiatin logon poistumista ja Autobianchin logojen tullessa tilalle.
Selvä asiavirhe oli Steyr-Puchin moottorista, se EI oli V2 vaan 2-sylinterinen bokseri. No onhan koulukuntia toteamaan, että bokseri on V-moottori, jonka sylintereiden välinen kulma on 180 astetta. Muutenkin Puchin tarina on heppoinen.
Jutun lopussa on mainittu muut Fiatia sivuavia "Nimi muutettu" sarjan autoja.
t. Kari P+
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... 2022-07-07
Moottori-lehden sarjassa "Nimi muutettu" on nyt vuorossa Fiat 500. Näin ko. mallin harrastajana kommentoin, että monessa asiassa on menty melko vapaasti kommentoimaan. Esimerkiksi 500 Giardinieran poistuminen tuotannosta 7 vuotta ennen henkilömallia, on sinänsä totta, mutta mallin valmistui jatkui, kuten jutussa, Autobianchin tehtaalla nimellä Autobianchi 500 Giardiniera. Auto oli aivan sama lukuunottamatta Fiatin logon poistumista ja Autobianchin logojen tullessa tilalle.
Selvä asiavirhe oli Steyr-Puchin moottorista, se EI oli V2 vaan 2-sylinterinen bokseri. No onhan koulukuntia toteamaan, että bokseri on V-moottori, jonka sylintereiden välinen kulma on 180 astetta. Muutenkin Puchin tarina on heppoinen.
Jutun lopussa on mainittu muut Fiatia sivuavia "Nimi muutettu" sarjan autoja.
t. Kari P+
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nim ... 2022-07-07
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Jos joku ei ole huomannut YLE:n The Flying Finns sarjaa, jonka eka jakso tuli eilen talkkarista, niin löytyy Areenasta: https://areena.yle.fi/1-50974117
Ainakin ekassa jaksossa oli mahtavaa ajokuvaa Fiateilla ja Lancioilla.
Ainakin ekassa jaksossa oli mahtavaa ajokuvaa Fiateilla ja Lancioilla.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 07.07.2006 08:47
- Paikkakunta: Muurame
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Komppaan edellistä puhujaa ja vähän täydennän. Noista Flying Finns Fiat/Lancia pätkistä vanhempi materiaali oli aika pitkälti lainattu muinaisesta ohjelmasta Ilkka Kivimäki - maailman paras kartturi. Ja hyviä pätkiä ovat todellakin. Jos joltakulta vielä löytyy tuo mainittu ohjelma VHS muodossa - kuten se aikoinaan julkaistiin - kannattas harkita kopiointia DVDlle… Yuotuubista tuo Kiikin tarinointiakin aika paljon sisältävä tuotos tosin löytynee edelleen - pätkittynä.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Pop vakuutuksen mielestä Puntoja ei voi varastaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aff7 ... 57b37f9883
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aff7 ... 57b37f9883
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Kyllä on outo vakuutusyhtiö Popvakuutus, jos asiakas kerta maksanut kaskon ja ei sitten paria tonnia korvaisi. Minä en maksa kaskoa Popvakuutukselle, kun en siihen luota muutenkaan. Taidan vaihtaa vakuutusyhtiötä niin pahhoo minä tykkäsin. Tuskinpa korvaisivat edes liikennevakuutuksen puolesta mitään, jos itse olisin syyllinen.Luigi kirjoitti: ↑09.08.2022 09:01 Pop vakuutuksen mielestä Puntoja ei voi varastaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aff7 ... 57b37f9883
Kerran kertoi kolarikorjaamo, että Popin kanssa jatkuvia ongelmia kolarikorvauksissa, että tuolloin onneksi oli OP vastapuolella ja siitä oli vain hyvää sanottavaa.
On kyllä totta, että tietyissä piireissä tehdään tällaisia vakuutuspetoksia.
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Vesinokkaeläimen teholukemat pyöristetty lähimpään tuhanteen:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8178548f79
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8178548f79
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 30.11.2018 19:49
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
Jotenkin ajattelisi näin maallikkona ellä milleplahan olisi löytynyt italialainenkin moottori tuohon teholukemaan pääsemiseksi,ettei olisi tarvinnut ameriikan antiikkikasia sinne änkeä… ja luulen että budjettikin olisi moiseen riittänyt
Entinen nickki oli Töttis,jostain syystä sössin sisäänpääsyn foorumeille... gff jäsen jo vuodesta miekka ja kivi,kaikenlaista italokampetta on ollut tontilla ellei sadoittain,niin kymmenittäin...
Tällähetkellä on 2 italiatarta,Jaguar XJR ja 205 pösö
Tällähetkellä on 2 italiatarta,Jaguar XJR ja 205 pösö
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
No juu, onhan tuossa livetty jo lähtökuopista aika lavealle tielle...
Kun näihin tilavempaimiin/pakumallisiin ajauduttiin, niin nyt alkaa olla viitteitä sitten tuolta hyötyautopuolelta Ranskan suuntaan: uusi Doblo, joka Italiassa taitaa olla jo kaupan. Autohan on Citroën Berlingo, mitä ilmeisimmin myös PSA:n PureTech-bensiinimoottoreilla (niin kauan, kuin niitä valmistetaan). Dieseleistä en ehtinyt kaivaa syvemmin, kumman tytärkonsernin tekniikka on käytössä, mutta valistunut arvaus, että olisiko PSA:n pieni HDi kumminkin, ei Fiatin oma JTD? Onhan tätä "korinvaihtoilmiötä" nähty toki aiemminkin, erityisesti tonniluokan pakettiautoissa (Scudo, Jumpy), mutta myös sekä pykälää isommissa (Ducato, Jumper) että pienemmissä (Fiorino, Nemo). Jokunen vuosi takaperin kuulin automyyjiltä, että merkkiliikkeillä olisi ollut kysyntää mm. Fiorinon henkilömalliselle bensiinikäyttöiselle perhekuljettimiksi, mutta niitä ei saatu Suomeen - mutta eipä tullut Citikkanakaan. Tosin PSA:n 1,4 bensakone varsin tavanomainen moottori taisi olla myös Fiatissa, ei ollut FIRE eikä T-jet tarjolla. Dobloa oli periaatteessa saatavilla, mutta se oli vähän isompi, eikä sitäkään juuri bensiinikoneilla ollut kaupan (jokunen kaasu-bensa sentään meni). Opel taisi myydä samaa autoa hetken Fire 1,4 16v:llä Combona, niitä on ollut käytettynä jonkin verran, mutta tuohon koriin se T-jet olisi ollut miellyttävin ehkä. Näitä Doblo T-jettejä on muuten keskemmälläkin Eurooppaa tosi vähän tarjolla.
Mutta nyt tuo uusi Doblo, siis Berlingo-perustainen, lieköhän tulossa Suomeen? Sähköhän se tuollakin jyllää, mutta kun vähän kaivelee syvemmälle, niin kyllä siellä vielä polttomoottorisiakin kuvataan. Olisipa mielenkiintoista nähdä hinnoittelu, kun Citikkana uuden version hinta pompsahti aika lailla entisestä. Autoahan saa myös Opelina, Pösönä ja jopa Toyotana, joten yhtä naamiointia on enää tämä uusien ajopelien kanssa pelaaminen. Tuossa parit linkit:
https://www.fiatprofessional.com/doblo/new-doblo
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ter ... a-e-doblo/
Kun näihin tilavempaimiin/pakumallisiin ajauduttiin, niin nyt alkaa olla viitteitä sitten tuolta hyötyautopuolelta Ranskan suuntaan: uusi Doblo, joka Italiassa taitaa olla jo kaupan. Autohan on Citroën Berlingo, mitä ilmeisimmin myös PSA:n PureTech-bensiinimoottoreilla (niin kauan, kuin niitä valmistetaan). Dieseleistä en ehtinyt kaivaa syvemmin, kumman tytärkonsernin tekniikka on käytössä, mutta valistunut arvaus, että olisiko PSA:n pieni HDi kumminkin, ei Fiatin oma JTD? Onhan tätä "korinvaihtoilmiötä" nähty toki aiemminkin, erityisesti tonniluokan pakettiautoissa (Scudo, Jumpy), mutta myös sekä pykälää isommissa (Ducato, Jumper) että pienemmissä (Fiorino, Nemo). Jokunen vuosi takaperin kuulin automyyjiltä, että merkkiliikkeillä olisi ollut kysyntää mm. Fiorinon henkilömalliselle bensiinikäyttöiselle perhekuljettimiksi, mutta niitä ei saatu Suomeen - mutta eipä tullut Citikkanakaan. Tosin PSA:n 1,4 bensakone varsin tavanomainen moottori taisi olla myös Fiatissa, ei ollut FIRE eikä T-jet tarjolla. Dobloa oli periaatteessa saatavilla, mutta se oli vähän isompi, eikä sitäkään juuri bensiinikoneilla ollut kaupan (jokunen kaasu-bensa sentään meni). Opel taisi myydä samaa autoa hetken Fire 1,4 16v:llä Combona, niitä on ollut käytettynä jonkin verran, mutta tuohon koriin se T-jet olisi ollut miellyttävin ehkä. Näitä Doblo T-jettejä on muuten keskemmälläkin Eurooppaa tosi vähän tarjolla.
Mutta nyt tuo uusi Doblo, siis Berlingo-perustainen, lieköhän tulossa Suomeen? Sähköhän se tuollakin jyllää, mutta kun vähän kaivelee syvemmälle, niin kyllä siellä vielä polttomoottorisiakin kuvataan. Olisipa mielenkiintoista nähdä hinnoittelu, kun Citikkana uuden version hinta pompsahti aika lailla entisestä. Autoahan saa myös Opelina, Pösönä ja jopa Toyotana, joten yhtä naamiointia on enää tämä uusien ajopelien kanssa pelaaminen. Tuossa parit linkit:
https://www.fiatprofessional.com/doblo/new-doblo
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ter ... a-e-doblo/
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
150tkm on jo hyvä suoritus.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 704
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä
^
Yksi talven ylitys on jo mahtava suoritus
Yksi talven ylitys on jo mahtava suoritus