Uno ? Turbo
Uno ? Turbo
(erotettu keskustelusta http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=14943
Ylimääräiset lainaukset on lisätty johtuen toisessa threadissa käydystä keskustelusta. )
Jeps!
Eli mä rupesin kans taas vähä rakentaa unskia ku Lauri näyttää hosuvan nii pirusti.
Eli uutta pakosarjaa vääntämään.
Parimetriä 50mm putkea ja muutama mutka ni johan alkoi syntymään.
Eli tästä lähdettiin liikkeelle!
Sitte ykkös pytyn putki
Nelos pytyn putken suunnittelua , downpipe oli tietysti jo edessä sitä piti lyhentää.
SItte 2 ja 3,,,,, pakosatsista tulee aika massiivinen.
Melko haastavaa tehdä tollanen sarja niin ,että se mahtuu tohon väliin.
Kun sen piti vielä kiertyä 90´ ennen kuin menee turboon ,että saa oikeat putket yhdistettyä.
Mitenköhän ton pituuden kanssa ,tuleekohan jo liian pitkä?
Eipä kai sentään!
Täsä vielä hiuka laajempi kuva kulma unskien edistymisestä.
Ylimääräiset lainaukset on lisätty johtuen toisessa threadissa käydystä keskustelusta. )
Jeps!
Eli mä rupesin kans taas vähä rakentaa unskia ku Lauri näyttää hosuvan nii pirusti.
Eli uutta pakosarjaa vääntämään.
Parimetriä 50mm putkea ja muutama mutka ni johan alkoi syntymään.
Eli tästä lähdettiin liikkeelle!
Sitte ykkös pytyn putki
Nelos pytyn putken suunnittelua , downpipe oli tietysti jo edessä sitä piti lyhentää.
SItte 2 ja 3,,,,, pakosatsista tulee aika massiivinen.
Melko haastavaa tehdä tollanen sarja niin ,että se mahtuu tohon väliin.
Kun sen piti vielä kiertyä 90´ ennen kuin menee turboon ,että saa oikeat putket yhdistettyä.
Mitenköhän ton pituuden kanssa ,tuleekohan jo liian pitkä?
Eipä kai sentään!
Täsä vielä hiuka laajempi kuva kulma unskien edistymisestä.
Viimeksi muokannut Wesulius, 03.03.2008 15:56. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
No nyt näyttää olevan jotain järkeä tossa Wesuliuksen sarjassa (vrt. vanha sarja). Jotenkin vaan näyttää liian yksinkertaiselta.... Eikös niitä mutkia pitäisi olla paljon enemmän .. Mistäs putkea toi muuten on? Oletko itse taivuttanut mutkat vai oliko valmiita? Paljos tossa on sisähalkaisija, entä oletko mitannut pituuden?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Vähän nyt hankala homma kun on samassa keskustelussa 2 projektia vuorotellen.
Onhan noita pitkiä pakosarjoja ollut, ei tuo pitkän mallinen ole mikään tuhoon tuomittu idea. Muutamassa kiihdytysautossa ja muissa kilpureissa noita on näkynyt. En tiedä sitten miten hyvin ahtimen kanssa mitoitetut primäärit toimivat sylinterien tyhjentäjinä. Oletko Wesku virittänyt tuon sarjan jollekin kierrosluvulle?
Tuo keppihässäkkä on kyllä hieno. Vaihdevälistä tullee varmaan aika lyhyt?
Onhan noita pitkiä pakosarjoja ollut, ei tuo pitkän mallinen ole mikään tuhoon tuomittu idea. Muutamassa kiihdytysautossa ja muissa kilpureissa noita on näkynyt. En tiedä sitten miten hyvin ahtimen kanssa mitoitetut primäärit toimivat sylinterien tyhjentäjinä. Oletko Wesku virittänyt tuon sarjan jollekin kierrosluvulle?
Tuo keppihässäkkä on kyllä hieno. Vaihdevälistä tullee varmaan aika lyhyt?
eaton/holset power kirjoitti: tuosta wesun satsista niin itsekkin ajattelin joskus koittaa vähän pidempää
sarjaa. mutta olisin itse yhdistänyt nuo primääri putket esim.. 1&4 hyvissä ajoin ennen ahjoa esim...70-80 cm kohdalla..
tuommoinenhan pitkä satsi varmaan varastoi hieman tuota pakokaasu energiaakin niin voi käyttäytyäkkin ajossa hieman erilailla kun föönin eka hereille saa,, verrattuna johonkin lyhyeen satsiin.
Viimeksi muokannut vvieri, 11.04.2007 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mulla on ahtimena garret gt40 ja siinä on jaettu pakopesä 65mm reijällä.
Ajatushan on ,että jos toi pakosatsi sattuu toimimaan jollain taajuudela niin olis hyvä ,että se taajuus osuisi moottorin kierroslukualueelle siksi putket ovat pitkät eikä 800mm koska sillonhan se olisi koneen kierroslukualueen yläpuolella.
Eli jos se toimii ja jos sen toiminta sattuu osumaan 4000-8000 väliin ,niin olempa ihmeen tyytyväinen.
Ajatushan on ,että jos toi pakosatsi sattuu toimimaan jollain taajuudela niin olis hyvä ,että se taajuus osuisi moottorin kierroslukualueelle siksi putket ovat pitkät eikä 800mm koska sillonhan se olisi koneen kierroslukualueen yläpuolella.
Eli jos se toimii ja jos sen toiminta sattuu osumaan 4000-8000 väliin ,niin olempa ihmeen tyytyväinen.
Isot pojat on joskus puhuneet, että yli metriset primäärit ei oikein toimi missään auton moottorissa. Sarja olis mun mielestä parempi puolet lyhyempänä 600mm. pituisena. Jos ahdin on pakko sijoittaa tuonne vaihdelaatikon päälle, niin tekisin kyllä sarjan ennemmin tähän malliin.
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Isoista pojista en tiädä mitä ne sit oikeesti tiätää , mut kai siihen putken pituuteen nyt koneen kokokin vaikuttaa.
Aika virityksen näkönen tämä malli, ja tässä menee 3putkea vierekkäin ja ne ei yksinkertaisesti mahdu.
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
Aika virityksen näkönen tämä malli, ja tässä menee 3putkea vierekkäin ja ne ei yksinkertaisesti mahdu.
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
Mitä sie tarkoitat tuolla "aika virityksen näköinen"?Wesulius kirjoitti: Aika virityksen näkönen tämä malli
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
No lähinnä tulee mieleen et putket on vedetty just sieltä mistä on mieli tehny.
No mutta ,eteen päin.
Mites ison DP:n teen 76mm?
Tosta mun turbiinin ulos puhallus reikään menis 76mm putki just eikä melkeen.
Mitä mieltä raati on?
Vedänkö saman tien 3" rännin taakse asti vai onko liian suuri/pieni?
Pituutta tohon nyt tulee jonkun verran ,että saan 3 pönttöä mahtumaan.
No mutta ,eteen päin.
Mites ison DP:n teen 76mm?
Tosta mun turbiinin ulos puhallus reikään menis 76mm putki just eikä melkeen.
Mitä mieltä raati on?
Vedänkö saman tien 3" rännin taakse asti vai onko liian suuri/pieni?
Pituutta tohon nyt tulee jonkun verran ,että saan 3 pönttöä mahtumaan.
2.5" ränni jää pieneksi jo pienemillekin turbokoneille joten ilman muuta vähintään 3-tuumainen. Putkiston vastapaineesta on ahdetussa vaan haittaa. Putken pään piilottelu on tosin haastavaa, ettei näytä teiniautolta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Noille tehoille mitä tuosta tulee irtoamaan laittaisin alkupään putkesta ihan niin isoa kuin suosiolla menee, 3.5" tai jopa 4. Loppupää voisi olla sitten 3" ja ulostuloksi kannattaa ainakin harkita jotain tupla 2" tms. kun se vähentää resonanssipöminöitä huomattavasti verrattuna pelkkään 3" ulostuloon verrattuna. Ulkonäköhän taas sitten on mitä on..
2.5" putkellakin on mitattu 400+ lukemia mutta se on aina sitten pakopaineisiin lisää. Ja isot ahtimet pelaa paremmin isolla putkella.
2.5" putkellakin on mitattu 400+ lukemia mutta se on aina sitten pakopaineisiin lisää. Ja isot ahtimet pelaa paremmin isolla putkella.
Aki Peltola