Uno ? Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Uno ? Turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

(erotettu keskustelusta http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=14943
Ylimääräiset lainaukset on lisätty johtuen toisessa threadissa käydystä keskustelusta. )

Jeps!
Eli mä rupesin kans taas vähä rakentaa unskia ku Lauri näyttää hosuvan nii pirusti.
Eli uutta pakosarjaa vääntämään.
Parimetriä 50mm putkea ja muutama mutka ni johan alkoi syntymään.
Eli tästä lähdettiin liikkeelle!
Sitte ykkös pytyn putki
Nelos pytyn putken suunnittelua , downpipe oli tietysti jo edessä sitä piti lyhentää.
SItte 2 ja 3,,,,, pakosatsista tulee aika massiivinen.
Melko haastavaa tehdä tollanen sarja niin ,että se mahtuu tohon väliin.
Kun sen piti vielä kiertyä 90´ ennen kuin menee turboon ,että saa oikeat putket yhdistettyä.
Mitenköhän ton pituuden kanssa ,tuleekohan jo liian pitkä?
Eipä kai sentään! :?

Täsä vielä hiuka laajempi kuva kulma unskien edistymisestä.
Viimeksi muokannut Wesulius, 03.03.2008 15:56. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

Voi elämän kevät tuota sun pakosarjaa :shock: Noissa putkissa virtaa vaikka Niili krokotiileineen päivineen...
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Pakoputki
Viestit: 28
Liittynyt: 24.04.2005 20:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Taotut Pakoputket Oy varapuheenjohtaja... ^^
Mitä tässä kuuluu lukea?
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

No nyt näyttää olevan jotain järkeä tossa Wesuliuksen sarjassa (vrt. vanha sarja). Jotenkin vaan näyttää liian yksinkertaiselta.... Eikös niitä mutkia pitäisi olla paljon enemmän :) .. Mistäs putkea toi muuten on? Oletko itse taivuttanut mutkat vai oliko valmiita? Paljos tossa on sisähalkaisija, entä oletko mitannut pituuden?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sisä halkasija on 47mm ja pituus n 1200mm.
Putki on ihan tavallista mustaa.
Ja valmiista mutkista.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vähän nyt hankala homma kun on samassa keskustelussa 2 projektia vuorotellen. :?

Onhan noita pitkiä pakosarjoja ollut, ei tuo pitkän mallinen ole mikään tuhoon tuomittu idea. Muutamassa kiihdytysautossa ja muissa kilpureissa noita on näkynyt. En tiedä sitten miten hyvin ahtimen kanssa mitoitetut primäärit toimivat sylinterien tyhjentäjinä. Oletko Wesku virittänyt tuon sarjan jollekin kierrosluvulle?

Tuo keppihässäkkä on kyllä hieno. Vaihdevälistä tullee varmaan aika lyhyt?
eaton/holset power kirjoitti: tuosta wesun satsista niin itsekkin ajattelin joskus koittaa vähän pidempää
sarjaa. mutta olisin itse yhdistänyt nuo primääri putket esim.. 1&4 hyvissä ajoin ennen ahjoa esim...70-80 cm kohdalla..

tuommoinenhan pitkä satsi varmaan varastoi hieman tuota pakokaasu energiaakin niin voi käyttäytyäkkin ajossa hieman erilailla kun föönin eka hereille saa,, verrattuna johonkin lyhyeen satsiin.
Viimeksi muokannut vvieri, 11.04.2007 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mulla on ahtimena garret gt40 ja siinä on jaettu pakopesä 65mm reijällä.
Ajatushan on ,että jos toi pakosatsi sattuu toimimaan jollain taajuudela niin olis hyvä ,että se taajuus osuisi moottorin kierroslukualueelle siksi putket ovat pitkät eikä 800mm koska sillonhan se olisi koneen kierroslukualueen yläpuolella.
Eli jos se toimii ja jos sen toiminta sattuu osumaan 4000-8000 väliin ,niin olempa ihmeen tyytyväinen.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Isot pojat on joskus puhuneet, että yli metriset primäärit ei oikein toimi missään auton moottorissa. Sarja olis mun mielestä parempi puolet lyhyempänä 600mm. pituisena. Jos ahdin on pakko sijoittaa tuonne vaihdelaatikon päälle, niin tekisin kyllä sarjan ennemmin tähän malliin.

http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Isoista pojista en tiädä mitä ne sit oikeesti tiätää , mut kai siihen putken pituuteen nyt koneen kokokin vaikuttaa.
Aika virityksen näkönen tämä malli, ja tässä menee 3putkea vierekkäin ja ne ei yksinkertaisesti mahdu.
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Putkien pituuden ohella myös halkaisija vaikuttaa viritystaajuuteen, tietysti pituuteen verrattuna käänteisesti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tällä päivämäärällä tämä keskustelu on siirretty erilleen toista 2L 16v Turbo Unoa koskevasta keskustelusta, asianosaisen pyynnöstä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Wesulius kirjoitti: Aika virityksen näkönen tämä malli
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/il ... branch.jpg
Mitä sie tarkoitat tuolla "aika virityksen näköinen"?
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No lähinnä tulee mieleen et putket on vedetty just sieltä mistä on mieli tehny.
No mutta ,eteen päin.
Mites ison DP:n teen 76mm?
Tosta mun turbiinin ulos puhallus reikään menis 76mm putki just eikä melkeen.
Mitä mieltä raati on?
Vedänkö saman tien 3" rännin taakse asti vai onko liian suuri/pieni?
Pituutta tohon nyt tulee jonkun verran ,että saan 3 pönttöä mahtumaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

2.5" ränni jää pieneksi jo pienemillekin turbokoneille joten ilman muuta vähintään 3-tuumainen. Putkiston vastapaineesta on ahdetussa vaan haittaa. Putken pään piilottelu on tosin haastavaa, ettei näytä teiniautolta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Aksu
Viestit: 170
Liittynyt: 08.11.2005 14:38
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Noille tehoille mitä tuosta tulee irtoamaan laittaisin alkupään putkesta ihan niin isoa kuin suosiolla menee, 3.5" tai jopa 4. Loppupää voisi olla sitten 3" ja ulostuloksi kannattaa ainakin harkita jotain tupla 2" tms. kun se vähentää resonanssipöminöitä huomattavasti verrattuna pelkkään 3" ulostuloon verrattuna. Ulkonäköhän taas sitten on mitä on.. :roll: :)

2.5" putkellakin on mitattu 400+ lukemia mutta se on aina sitten pakopaineisiin lisää. Ja isot ahtimet pelaa paremmin isolla putkella.
Aki Peltola
Vastaa Viestiin