16v vapari

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

16v vapari

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Mooro !

Tuli mieleen et tarttis tehdä yks kakslitranen 16v vapari vinkämi.

Aaatelin tehä 85.5 Kuplan tako mukeilla.

Onko joku tehnyt aikaisemmin kyseisen kompinaation? Minkäs kokoinen männän täppi noissa kuplan männissä on että paljonko tarvitsee koneistaa kiertokankea että saa sopimaan?

Laskeskelin nopeasti että pitäis rutut olla suoraan jotain 11.5 pintaan koska puristuskorkeus on korkeampi kuin fiatin männillä.

Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.

Onko kellään kokemuksia tälläisesta ideasta, että kannattaako tehdä vai kannataako unohtaa koko homma.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onhan näistä ollut täällä juttuakin hiljan. Kyllähän tuosta ihan toimivan paketin pitäisi saada, kunhan pitää mielessä että ne kuplan takomännät ei ole ilmeisesti ihan "kunnon" takomäntätasoa kestoltaan. Kummiskin paremmat mitä vakiot.
Meinasin hetkellisesti moisesta innostua itsekin yhdessä vaiheessa, mutta kun on nurkat täynnä 8-venttiili osia, niin eipä ole järkeä ryhtyä siirtymään 16v leiriin... :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 16v vapari

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ropari kirjoitti:Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
Millaiset nenut on tulossa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Ei ole nenuista sen parempaa tietoa vielä, Laaksosen Eero hoitaa sen puolen.

Kattelin pajalla nopeasti jotain vanhoja kuplan mäntiä niin mauseri näytti että olis saman kokoiset männätapit kun fiiussa pitääkö paikkaansa?
AUTOSSA on AINA kardaani.....
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 16v vapari

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ropari kirjoitti:Onko joku tehnyt aikaisemmin kyseisen kompinaation?
Itsellä työn alla...
Ropari kirjoitti:Minkäs kokoinen männän täppi noissa kuplan männissä on että paljonko tarvitsee koneistaa kiertokankea että saa sopimaan?
Mäntä on lohkon porausta ja venttiilikolojen tekoa lukuunottamatta ihan 'bolt-on'. :wink: Kansipahvi on usein vain 85mm rei'illä. Itselle tulee liekkirenkaat mutta ilmeisesti toimii männänpäästä hieman sorvaamallakin vakiotiivisteillä.
Ropari kirjoitti:Laskeskelin nopeasti että pitäis rutut olla suoraan jotain 11.5 pintaan koska puristuskorkeus on korkeampi kuin fiatin männillä.
Jep, 11.8:1 taisin mä saada laskutulokseksi. Riippuu onko kantta oiottu kuinka. Venttiilikolot ehkä vähän tiputtaa puristuksia, ja riippuu tietysti mitä pahvia käyttää.
Ropari kirjoitti:Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
Joutuu ne muutenkin... ilman koloamista sallii ykk:ssa 1.5mm nostoa imupuolella ja pari milliä pakopuolella.
Ropari kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tälläisesta ideasta, että kannattaako tehdä vai kannataako unohtaa koko homma.
8v koneina noita on tehty turboillakin joten ihan kannattavana pidän. Kannattaa vaan varmistua että saa oikean männän kun jotkut myy valukuraakin Mahleina...

Tuolla on kuvia ja mittoja:
http://maranello.dy.fi:8080/misc/mahle/
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Kuis paksut noi kuplan männän laet on että paljonko uskaltaa kolota venttilikoloja?

Millaiset nokat sulla ville on tulossa tohon projektiin.

Joo ja vakiokansipahvilla meinasin tehä, sorvailee vaan männä laesta sopivasti pois. Vaikka yks "guru" kerran mulle väittikin että toi tiiviste on niin kuumassa paikkaa että jää "hehkumaan" ja sytyttelee seoista omia aikojaan. Mutta on niitä ainakin jokkis puolella saatu noinkin toimimaan kun tehään 1600 8v koneita 85.5 takomännillä.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
cmro85
Viestit: 57
Liittynyt: 15.04.2004 08:29

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

lakikorkeus on kuplassa 1mm korkeampi. ainakin joistakin olen joutunut ottamaan siivut pois. muistaa ne ristitapit vaihtaa niin kestävät paremmin. bmw koneesta sopii suoraan. ahdinkäytössä 1.5mm kolot kesti 3bar painetta. mutta 3mm koloilla ei ahdetussa kestäneet vaan paloi läpi uran pohjasta. yhdessä cossu escortissa oli kuplan männät joista oli sorvattu reilusti laesta pois jotta oli saatu tehtyä kupu männän päähän. ja tähän oli vielä tehty syvät venttiilikolot. kestivaparina muuten kierrätellä, mutta ristitappi tuli männästä läpi. syy huono laatu kuplan tapissa jolloin vääntyi.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Mikä on ristitappi? Männäntappiko?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, männäntappi hyvinkin. On noissa männissä ohutseinäisempi ja kevyempi, ja aattelin kyllä käyttää TC:n omia tappeja jos mahdollista.

Sallittu kolon syvyys tietysti riippuu kolon paikasta, nuo 16v:n kolot tulee aika reunoille jossa ei ole läpipalamisen vaaraa niin pahoin kuin keskellä. Ylimmän männänrenkaan ura voi olla lähempänä. Siinä mielessä 8v kolot on kriittisemmät.

Tuohon pitäisi kyllä jäädä materiaalivahvuutta niin että oikeilla seoksilla ei pitäisi ahdetussakaan palaa lävitse.

Tuossa kuvassa on 16v kannen pakoja varten tehdyt raakileet, säiteittäistä välystä varten noita pitää vielä vähän leventää.
http://maranello.dy.fi:8080/misc/16v_2L ... kuopat.JPG

7mm muistelisin laen paksuudeksi, pitäisi tuo varmaan uudestaankin mitata.

Mulla tulee ainakin aluksi vapari Theman nokat.

Kannentiivisteessä murehdin lähinnä palotilaan työntyvää osutta joka voisi aiheuttaa tiivisteen palamisen mutta useilta tahoilta olen sellaistakin mielipidettä kuullut että kestäisi ihan kohtuullisesti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Kyllä mulla on ainakin kuplan 94mm männän männäntapit kestäneet eskortissa moitteettomasti kisakäytössä. Mutta fiatissa onkin pitempi isku niin nopeudet ovan kovemmat ja tappi on kovemmalla.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ropari kirjoitti:Kyllä mulla on ainakin kuplan 94mm männän männäntapit kestäneet eskortissa moitteettomasti kisakäytössä. Mutta fiatissa onkin pitempi isku niin nopeudet ovan kovemmat ja tappi on kovemmalla.
OHC kone? Pitäis meinaan Caprin kakslitrainen laittaa tossa iskuun. Nokka-akseli ja venan jouset on jo hankittu ja megasquirt boksi rakennettu.
Meinaan vaan että mites noi kuplan mahlet sopii, onko paljon sovittamista?
Ropari
Viestit: 33
Liittynyt: 12.08.2005 14:56

Viesti Kirjoittaja Ropari »

Joo OHC on kyseessä, mulla on turbosaabin kiertokangilla toi kone, vaatii koneistuksen kampiakseliin jotta voidaan käyttää saabin laakereita.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
Vastaa Viestiin