16v vapari
16v vapari
Mooro !
Tuli mieleen et tarttis tehdä yks kakslitranen 16v vapari vinkämi.
Aaatelin tehä 85.5 Kuplan tako mukeilla.
Onko joku tehnyt aikaisemmin kyseisen kompinaation? Minkäs kokoinen männän täppi noissa kuplan männissä on että paljonko tarvitsee koneistaa kiertokankea että saa sopimaan?
Laskeskelin nopeasti että pitäis rutut olla suoraan jotain 11.5 pintaan koska puristuskorkeus on korkeampi kuin fiatin männillä.
Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
Onko kellään kokemuksia tälläisesta ideasta, että kannattaako tehdä vai kannataako unohtaa koko homma.
Tuli mieleen et tarttis tehdä yks kakslitranen 16v vapari vinkämi.
Aaatelin tehä 85.5 Kuplan tako mukeilla.
Onko joku tehnyt aikaisemmin kyseisen kompinaation? Minkäs kokoinen männän täppi noissa kuplan männissä on että paljonko tarvitsee koneistaa kiertokankea että saa sopimaan?
Laskeskelin nopeasti että pitäis rutut olla suoraan jotain 11.5 pintaan koska puristuskorkeus on korkeampi kuin fiatin männillä.
Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
Onko kellään kokemuksia tälläisesta ideasta, että kannattaako tehdä vai kannataako unohtaa koko homma.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
Onhan näistä ollut täällä juttuakin hiljan. Kyllähän tuosta ihan toimivan paketin pitäisi saada, kunhan pitää mielessä että ne kuplan takomännät ei ole ilmeisesti ihan "kunnon" takomäntätasoa kestoltaan. Kummiskin paremmat mitä vakiot.
Meinasin hetkellisesti moisesta innostua itsekin yhdessä vaiheessa, mutta kun on nurkat täynnä 8-venttiili osia, niin eipä ole järkeä ryhtyä siirtymään 16v leiriin...
Meinasin hetkellisesti moisesta innostua itsekin yhdessä vaiheessa, mutta kun on nurkat täynnä 8-venttiili osia, niin eipä ole järkeä ryhtyä siirtymään 16v leiriin...
Re: 16v vapari
Millaiset nenut on tulossa?Ropari kirjoitti:Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 16v vapari
Itsellä työn alla...Ropari kirjoitti:Onko joku tehnyt aikaisemmin kyseisen kompinaation?
Mäntä on lohkon porausta ja venttiilikolojen tekoa lukuunottamatta ihan 'bolt-on'. Kansipahvi on usein vain 85mm rei'illä. Itselle tulee liekkirenkaat mutta ilmeisesti toimii männänpäästä hieman sorvaamallakin vakiotiivisteillä.Ropari kirjoitti:Minkäs kokoinen männän täppi noissa kuplan männissä on että paljonko tarvitsee koneistaa kiertokankea että saa sopimaan?
Jep, 11.8:1 taisin mä saada laskutulokseksi. Riippuu onko kantta oiottu kuinka. Venttiilikolot ehkä vähän tiputtaa puristuksia, ja riippuu tietysti mitä pahvia käyttää.Ropari kirjoitti:Laskeskelin nopeasti että pitäis rutut olla suoraan jotain 11.5 pintaan koska puristuskorkeus on korkeampi kuin fiatin männillä.
Joutuu ne muutenkin... ilman koloamista sallii ykk:ssa 1.5mm nostoa imupuolella ja pari milliä pakopuolella.Ropari kirjoitti:Joutuu varmaan koloamaan venttiilin kolot mäntiin kun tulee virinokat missä nostoja on pikkasen vakiota enemän.
8v koneina noita on tehty turboillakin joten ihan kannattavana pidän. Kannattaa vaan varmistua että saa oikean männän kun jotkut myy valukuraakin Mahleina...Ropari kirjoitti:Onko kellään kokemuksia tälläisesta ideasta, että kannattaako tehdä vai kannataako unohtaa koko homma.
Tuolla on kuvia ja mittoja:
http://maranello.dy.fi:8080/misc/mahle/
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Kuis paksut noi kuplan männän laet on että paljonko uskaltaa kolota venttilikoloja?
Millaiset nokat sulla ville on tulossa tohon projektiin.
Joo ja vakiokansipahvilla meinasin tehä, sorvailee vaan männä laesta sopivasti pois. Vaikka yks "guru" kerran mulle väittikin että toi tiiviste on niin kuumassa paikkaa että jää "hehkumaan" ja sytyttelee seoista omia aikojaan. Mutta on niitä ainakin jokkis puolella saatu noinkin toimimaan kun tehään 1600 8v koneita 85.5 takomännillä.
Millaiset nokat sulla ville on tulossa tohon projektiin.
Joo ja vakiokansipahvilla meinasin tehä, sorvailee vaan männä laesta sopivasti pois. Vaikka yks "guru" kerran mulle väittikin että toi tiiviste on niin kuumassa paikkaa että jää "hehkumaan" ja sytyttelee seoista omia aikojaan. Mutta on niitä ainakin jokkis puolella saatu noinkin toimimaan kun tehään 1600 8v koneita 85.5 takomännillä.
AUTOSSA on AINA kardaani.....
lakikorkeus on kuplassa 1mm korkeampi. ainakin joistakin olen joutunut ottamaan siivut pois. muistaa ne ristitapit vaihtaa niin kestävät paremmin. bmw koneesta sopii suoraan. ahdinkäytössä 1.5mm kolot kesti 3bar painetta. mutta 3mm koloilla ei ahdetussa kestäneet vaan paloi läpi uran pohjasta. yhdessä cossu escortissa oli kuplan männät joista oli sorvattu reilusti laesta pois jotta oli saatu tehtyä kupu männän päähän. ja tähän oli vielä tehty syvät venttiilikolot. kestivaparina muuten kierrätellä, mutta ristitappi tuli männästä läpi. syy huono laatu kuplan tapissa jolloin vääntyi.
Juu, männäntappi hyvinkin. On noissa männissä ohutseinäisempi ja kevyempi, ja aattelin kyllä käyttää TC:n omia tappeja jos mahdollista.
Sallittu kolon syvyys tietysti riippuu kolon paikasta, nuo 16v:n kolot tulee aika reunoille jossa ei ole läpipalamisen vaaraa niin pahoin kuin keskellä. Ylimmän männänrenkaan ura voi olla lähempänä. Siinä mielessä 8v kolot on kriittisemmät.
Tuohon pitäisi kyllä jäädä materiaalivahvuutta niin että oikeilla seoksilla ei pitäisi ahdetussakaan palaa lävitse.
Tuossa kuvassa on 16v kannen pakoja varten tehdyt raakileet, säiteittäistä välystä varten noita pitää vielä vähän leventää.
http://maranello.dy.fi:8080/misc/16v_2L ... kuopat.JPG
7mm muistelisin laen paksuudeksi, pitäisi tuo varmaan uudestaankin mitata.
Mulla tulee ainakin aluksi vapari Theman nokat.
Kannentiivisteessä murehdin lähinnä palotilaan työntyvää osutta joka voisi aiheuttaa tiivisteen palamisen mutta useilta tahoilta olen sellaistakin mielipidettä kuullut että kestäisi ihan kohtuullisesti.
Sallittu kolon syvyys tietysti riippuu kolon paikasta, nuo 16v:n kolot tulee aika reunoille jossa ei ole läpipalamisen vaaraa niin pahoin kuin keskellä. Ylimmän männänrenkaan ura voi olla lähempänä. Siinä mielessä 8v kolot on kriittisemmät.
Tuohon pitäisi kyllä jäädä materiaalivahvuutta niin että oikeilla seoksilla ei pitäisi ahdetussakaan palaa lävitse.
Tuossa kuvassa on 16v kannen pakoja varten tehdyt raakileet, säiteittäistä välystä varten noita pitää vielä vähän leventää.
http://maranello.dy.fi:8080/misc/16v_2L ... kuopat.JPG
7mm muistelisin laen paksuudeksi, pitäisi tuo varmaan uudestaankin mitata.
Mulla tulee ainakin aluksi vapari Theman nokat.
Kannentiivisteessä murehdin lähinnä palotilaan työntyvää osutta joka voisi aiheuttaa tiivisteen palamisen mutta useilta tahoilta olen sellaistakin mielipidettä kuullut että kestäisi ihan kohtuullisesti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
OHC kone? Pitäis meinaan Caprin kakslitrainen laittaa tossa iskuun. Nokka-akseli ja venan jouset on jo hankittu ja megasquirt boksi rakennettu.Ropari kirjoitti:Kyllä mulla on ainakin kuplan 94mm männän männäntapit kestäneet eskortissa moitteettomasti kisakäytössä. Mutta fiatissa onkin pitempi isku niin nopeudet ovan kovemmat ja tappi on kovemmalla.
Meinaan vaan että mites noi kuplan mahlet sopii, onko paljon sovittamista?