Croma/Thema nokka-akselit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Croma/Thema nokka-akselit

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Onko jollain tietoa Croman/Theman eri versioiden nokka-akseleista ja niiden asteista ja nostoista?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Theman arvoja
2l ie 8v (imu pako): 5/53 53/5
ie (kat): 5/54 54/5
turbo 8v: 8/42 42/1
ie 16v: 3/43 43/3
turbo 16v: 8/42 42/1
ie 8v hydraulisilla nostimilla (yök!): 10/58 60/8
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Lisäyksenä noita nostoja - i.e:n nokissa (sekä Croma&Thema) n.9,5mm, sitten Themasta on uudempi ns. 95RON malli jossa PITÄISI olla nostoa yli 10mm. Turboissa ja CHT:ssä nostoa on vähemmän. Virranjakaja on noissa imunokan päässä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Listassani tuo ie (kat) on juuri se 95RON. Kiitokset nostoista, nuo unohtui.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Eli ainoastaan tämä ie kat versio yli 10mm:n nostolla toisi merkittävää muutosta 100S:n vakinokkiin, ja sekin luultavasti aivan marginaalisesti.

Vai onko jollain kokemusta vaihdosta?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Muistatkos mitkä oli 100S:n nokkien vakioarvot? Noihinhan sitä pitäisi verrata - tosin sama nokka tuntuu äkäisemmältä pienemmässä koneessa. Noiden viritysaste on kuitenkin aika sama (120hv/2l ja 101hv/1.6l) joten isoa eroa ei varmaan ole..
Pitäis muistaa katsoa kirjasta nuo 100S:n arvot kotona niin voi jatkaa spekulointia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei ne 95RON mallit millään katilla ole :shock: . Se mun on kanssa tuollainen mutta orgis konettahan tuossa ei ole - se on kadonnut maailmalle... Muutenkin noiden nokkien kanssa kannattaa olla tarkkana - ilmoitetut arvot ei välttämättä pidä paikkaansa ja hyvin tuossa mallissa voi olla sama nokka kuin "tavallisessakin" - ainakin saman ikäiset Cromat on noilla ~9,5mm nostolla ja 95:nen kelpaa menovedeksi.

Kummassa nokassa Reginassa on virranjakaja?

Mutta jos kohtuullista parannusta haluaa niin kannattaa hiotuttaa suosiolla ne orginellit paremmin käyttötarkoitusta vastaavaksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ahaa, viittaatko tuolla RON-mallilla siihen vanhempaan malliin, jossa on 120hv? Vai minkä tehoiseen? :roll:
Aattelin että ilman muuta laiska kun '95' esiintyy nimessä.. :lol:

Reginassa on juuri samanmoinen jakaja kuin Croman padassakin, ja vaikuttaa samassa paikassa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kun se on 117hp malli ilman kattia mutta modifioitu niin että toimii myös petroolilla :wink: - tosin kattimalli voi hyvinkin olla samoilla spekseillä. Eroa on ainakin sytkäboxissa (ennakoissa), puristuksissa ja nokissa. Ymmärtääksini vuoden 88-89 vaihteessa alkaen noita on myyty ja oma -89 I-koppanen on tuollainen ainakin joskus ollut.

Yksi vaihtoehto nokiksi on 130TC Ritmon nokat, noissakin pitäisi pikkasen reilu 10mm nostoa olla. Säätämällä nokkia myös pienen avun koneen henkitykseen pystyy saavuttamaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Regatan vakionokat oli 10-48 imu 53-5 pako pystykoneessa ja 5-53 53-5 vinossa. Tämä tieto Haynesin mukaan, todellisuuddesta en tiedä.

Pystykoneen jakajasta en tiedä, mutta vinoissa se on pakonokan päässä
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Regata130TC kirjoitti: Pystykoneen jakajasta en tiedä, mutta vinoissa se on pakonokan päässä
Höpö höpö.. :lol: katso oheinen kuva
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/Image6.jpg

Muistelisin pystykoneisessa olevan imunokan päässä kuten 125TC/130TC:ssäkin. 100S:n nokissahan ei ole kestossa eroa mutta ilmeisesti imunokkaa on vinokoneeseen myöhästetty 5 astetta overläpin ja näin pakokaasupäästöjen pienentämiseksi.

Ainakin vinokoneen ajoitukset pitää paikkansa ohjekirjankin mukaan. Eli 238 näyttäis olevan asteluku Fiatin tapaan mitattuna 0.8 mm nostosta. Ihan sama ajoitus ja nokat kuin ie Cromassa. RON-mallissa olisi kestoa asteen enemmän mutta suurin etu ehkä saadaan siitä jos kerran nostoa on enemmän. Turbon nokka on kesy kuten täällä on usein turistukin, ja ovathan jotkut käyttäneet vaparin nokkaakin turbossa viritysmielessä.

HH, no tuosta päättelinkin kattimallin koska kaikkiallahan ei korkeaoktaanista ole lainkaan saanut lyijyttömänä, Suomessakaan ei aluksi.. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Totta puhut, tuli ulkomuistista lasketeltua palturia. Mutta kun se kone on siellä varastossa eikä auton nokalla, niin muistikuvat heikkenee...

Olosuhteiden pakosta on toistaiseksi ajeltava Golfilla :cry:
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

jakajan paikka

Viesti Kirjoittaja JTP »

125TC:ssä jakaja on lohkossa, ja kipunan antaa Plex201. 130TC:ssä jakaja on taas nokan päässä ja kipunasta pyrkii huolehtimaan Digiplex
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, vanhakoppaisessa Ritmossa ei ole Digiplexiä mutta tuo Nuovan 125TC-kummajainen on kyllä jo digiplexillä - aika usein noissa tulee asiavirheitä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Ville ilmoittaakos fiat tosiaan nokan asteet 0,8mm. nousulla vai 0,8mm. venttiili välyksellä? Joskus sain semmoisen käsityksen että välyksellä mut en sitten tiedä.
Vastaa Viestiin