1.8 16v Tipoon?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

1.8 16v Tipoon?

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Käyttötipon moottori (1.6sohc) on aivan sökönä, joten uutta konetta pitäis hommailla/rakentaa.

Alkup. idea oli rakentaa 1.6sohc turbo, mutta homma vaikuttaa vähän hankalalta. Vaihtoehdot: 1. tilata saksasta 16v tipon akselistot jarruineen jotta sais sen n.180hv katsastettua tai 2. käyttää 2.0 8v:n osia ja kuristaa se katukäytössä 113hv:aan.
Ykkösvaihtoehto on kallis ja sitten joutuu käyttämään 15" kumeja talvella. :(
Kakkosvaihtoehto olis halpa ja 8v:n osia löytyy, mutta 113hv turbokoneessa ei oikein ole ideaa...
Toi 2.0 8v:kään ei oikein jaksa innostaa.

Tuli mieleen että eikös marean/bravan 1.8 16v:ssä ole just se 113hv, eli saman verran kuin 2.0 8v tipossa? Sillonhan pitäis mennä heittämällä kats. läpi 2-litrasen alusta/jarruosilla. Sen pitäis kai liikuttaa tipoa kuitenkin aika pirteästi?
Onko tietoa että kuinka vaikeaa esim. moottorinohjauksen asentaminen tipoon?(siis sähköhommat) Ajattelin siis laittaa koko motin ruiskuineen päivineen. Tuleeko mieleen muita mahd. ongelmia?

Ideoita ja kommentteja otetaan kiitollisuudella vastaan!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä tuo kuulostaa ihan järkevältä idealta, heittää tosiaan moottorinohjauksineen päivineen sen tuonne. Moottorin kallistuskulma lienee hieman pystympi tuolla 1.8 16v:lla kuin vinokone-TC:llä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Ajatuksena oli hommata joku kolaroitu varaosa-auto ja heittää koko tekniikka paikalleen (siis myös vaihteisto).
Onko tietoa että meneekö bravan koko akselisto suoraan tipoon? Ainakin etupään runkopalkit, tukivarret, iskarit jne. näyttää kovin samanlaisilta. Siitä sais suoraan otettua jarrutkin. Olisi siinä tapauksessa aika helppo homma.
Marean alustassa on ilmeisesti on jotain eroja.
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

Karpo kirjoitti:Ajatuksena oli hommata joku kolaroitu varaosa-auto ja heittää koko tekniikka paikalleen (siis myös vaihteisto).
Onko tietoa että meneekö bravan koko akselisto suoraan tipoon? Ainakin etupään runkopalkit, tukivarret, iskarit jne. näyttää kovin samanlaisilta. Siitä sais suoraan otettua jarrutkin. Olisi siinä tapauksessa aika helppo homma.
Marean alustassa on ilmeisesti on jotain eroja.
1.8 Vetarit on laipoilla, eli hieman järeämmät kuin 1.6 sohcin. Onnistunee simppelisti vaihtamalla pyörännavat. Mulla on 1.8 kone lattialla hihnan vaihdon ja kytkinrempan takia jos haluaa jotain muuta tietää. Alapalkit ym tosiaan aivan samat kuin tipossa, joten kyllä meilestäni se koko paketti menee heittämällä sinne...
Lancia Thema 2.0 16v T LX -92
Lancia Thema 2.0 8v Turbo -88
Fiat Multipla 1.6 elx -99
Fiat Multipla 1.6 kaasu/bensa -05
Citroen Jumper 2.8 -06
Fiat Linea 1.3 mjet -08
Vastaa Viestiin