marea/barava/bravo 16v 1.6 unoon?turbotus?
marea/barava/bravo 16v 1.6 unoon?turbotus?
Otsikko jo kertoo paljon että tuli mieleen että mitenkä tommoisen bravan pata menee tohon mk1 unoon? Löytyyköhän tohon koneeseen järkevästi mäntiä jolla toi turboiluonnistus?
Nyt nyt tuli hyvä aihe!
Mulla on moisen kattikan turbotus ollut pitkäaikaisprojektina. ( http://www.netikka.net/ville.vieri/marea16v/index.htm )
Nykyään on muotia laittaa iso puristussuhde myös ahdettuun moottoriin eli jos ei kovin isoja ahtoja kaavaile niin periaatteessa 98 bensalla voisi tulla jopa vakio puristuksilla toimeen. Vakio mäntien kestävyydestä ei hajua.
Kiinnostaisi kovin ne Mahlen 87-milliset kuplanmännät laittaa tuonnekin, mutta ison puristuskorkeuden takia kiertokankien kanssa törmää samaan ongelmiin kuin 1.5/1.6 sohokoneissakin. Toimivan paketin saa kyllä 1.1 tai 1.3 vaparin (55mm isku) lyhyemmillä veiveillä, mäntä jää turhankin kauaksi yläkuolokohdasta. Isku/veivisuhde muuttuu epäedulliseen suuntaan mutta hyvin on tuollaiset konstruktiot sohoissa kestäneet, tiedän useampiakin tapauksia.
Kone käy suoraan sohokoneen kiinnityksiin vaihdelootaan, jakopään puolelle joutuu askartelemaan kiinnitykset. Kansi on kahden nokan takia paljon leveämpi joten voi syyläri tulla tielle kuin kone on kuitenkin eteenpäin kallistettu. Lienee fiksua käyttää vakio imusarjasta ainakin sitä mutkaosaa joka kanteen tulee kiinni.
Mulla on moisen kattikan turbotus ollut pitkäaikaisprojektina. ( http://www.netikka.net/ville.vieri/marea16v/index.htm )
Nykyään on muotia laittaa iso puristussuhde myös ahdettuun moottoriin eli jos ei kovin isoja ahtoja kaavaile niin periaatteessa 98 bensalla voisi tulla jopa vakio puristuksilla toimeen. Vakio mäntien kestävyydestä ei hajua.
Kiinnostaisi kovin ne Mahlen 87-milliset kuplanmännät laittaa tuonnekin, mutta ison puristuskorkeuden takia kiertokankien kanssa törmää samaan ongelmiin kuin 1.5/1.6 sohokoneissakin. Toimivan paketin saa kyllä 1.1 tai 1.3 vaparin (55mm isku) lyhyemmillä veiveillä, mäntä jää turhankin kauaksi yläkuolokohdasta. Isku/veivisuhde muuttuu epäedulliseen suuntaan mutta hyvin on tuollaiset konstruktiot sohoissa kestäneet, tiedän useampiakin tapauksia.
Kone käy suoraan sohokoneen kiinnityksiin vaihdelootaan, jakopään puolelle joutuu askartelemaan kiinnitykset. Kansi on kahden nokan takia paljon leveämpi joten voi syyläri tulla tielle kuin kone on kuitenkin eteenpäin kallistettu. Lienee fiksua käyttää vakio imusarjasta ainakin sitä mutkaosaa joka kanteen tulee kiinni.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
olikos noi noi kanket takokankia? vai valettuja?Mitä jos tommoisella paketilla höyläis kannesta tavaraa pois saisko sen silloin kohdilleen?vvieri kirjoitti:Nyt nyt tuli hyvä aihe!
Kiinnostaisi kovin ne Mahlen 87-milliset kuplanmännät laittaa tuonnekin, mutta ison puristuskorkeuden takia kiertokankien kanssa törmää samaan ongelmiin kuin 1.5/1.6 sohokoneissakin. Toimivan paketin saa kyllä 1.1 tai 1.3 vaparin (55mm isku) lyhyemmillä veiveillä, mäntä jää turhankin kauaksi yläkuolokohdasta. Isku/veivisuhde muuttuu epäedulliseen suuntaan mutta hyvin on tuollaiset konstruktiot sohoissa kestäneet, tiedän useampiakin tapauksia.
löytyisiköhän jostain muustamerkistä hyvänpituisia veivejä?
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Nuo 1.1 ja 1.3 on valettuja. Se ylimääränen kannattaa työstää lohkosta sen verran ku uskaltaa. Tuo olis kyllä kiinnostava projekti kun kukaan ei tiettävästi täällä ole sellaisesta vielä alkanut rakentaa turbokonetta. Unon tapauksessa tuollasen muutoskatsastus läpihuutojuttu...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Onkos joku kokeillut alfan 87mm. mäntää sohoissa.
(ison pyöreän palotilan omistavat)
Suunnilleen saman korkuinen mäntä kuin 1,3:ssa.
Mutta:
-Mites korkea se mäntä on sitten 1,6 16v.
-ja kuinka avarat vesitilat on lohkon puolella sylinterinkannen
tiivistyspinnassa
(ison pyöreän palotilan omistavat)
Suunnilleen saman korkuinen mäntä kuin 1,3:ssa.
Mutta:
-Mites korkea se mäntä on sitten 1,6 16v.
-ja kuinka avarat vesitilat on lohkon puolella sylinterinkannen
tiivistyspinnassa
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
toi mäntien vaihto on mun mielestä japanilais virittäjien touhua. japsit tykkää käyttää lovettuja mäntiä pienen lämpölaajenemisen takia. ota männän öljyrengas irti ja katso löytyykö pitkä hahlo männäntapista toiselle puolelle tappiin jossei niin omat männät kelpaa. pienet reiät mitä olettaisin löytyvän ei haittaa. omat loveamattomilla männillä olevat laitteet kestänyt yli 1.5bar ahtopaineita. ja yli 9:n menevää puristussuhdettakin saa kompensoitua miedoissa virityksissä ylikokosella välijäähdyttimellä(fiksummat oikokoon?)
6+6=126
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Ei se hatun irtoaminen olekkaan ongelma näissä vaan juurikin tuo puristusrenkaiden väliosa joka murtuu herkästi. Saattaahan muutakin kivaa ilmetä isoilla tehoilla mutta yleensä tuo keskikannas helppaa. Mahtaako Fiatilla olla missään mallissa lovettuja mäntiä, nuo Invar- tai bi-metallilevyt(kumpia sit lienevätkään) ajaa asiansa tuon lämpölaajenemisen suhteen, itse asiassa tuo loveminen liittyy enemmän lämpöjohtumisen estämiseen vaippaosaan. Takoset on kuitenkin aina se järkevin vaihtoehto niin ei tarvi nälän kasvaessa jännittää niin paljoa Välystä tietty pitää käyttää reilummin. Olikos noissa kuplan takosissa se paineura ylärenkaiden välissä ? Tallilla ois nyt tuollaset 92mm kuplan takoset mut unohdin syynäillä. Ja pitäsikö tähän lisätä wanha juttu että ahtopaine ei sitä mäntää hajotaalonap-1 kirjoitti:toi mäntien vaihto on mun mielestä japanilais virittäjien touhua. japsit tykkää käyttää lovettuja mäntiä pienen lämpölaajenemisen takia. ota männän öljyrengas irti ja katso löytyykö pitkä hahlo männäntapista toiselle puolelle tappiin jossei niin omat männät kelpaa. pienet reiät mitä olettaisin löytyvän ei haittaa. omat loveamattomilla männillä olevat laitteet kestänyt yli 1.5bar ahtopaineita. ja yli 9:n menevää puristussuhdettakin saa kompensoitua miedoissa virityksissä ylikokosella välijäähdyttimellä(fiksummat oikokoon?)
(fiksummat oikokoon...)
Fiat Uno Turbo i.e -88
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Ei noissa niitä uria ole. 87mm männällä puolitoistalitraisista on kuitenkin kammettu 300 luotettavaa kaakkia ulos joten niihin voi luottaa tässä 16v koneessakin. Tietysti jonkin Wisecon, ym. 'oikean' takomännän saisi varmaan sopivalla puristuskorkeudella, hintaa vain on noin kolmin-nelinkertaisesti noihin edellä mainittuihin nähden.
Ei ne männät sentään mitkään lovetut ole, kyseessä on kuitenkin italialainen moottori. Tosiaan sohokoneiden vakiomännilläkin on varsin isoja tehoja kuullut irroitellun joten ei se vakiomäntien käyttäminen ihan mahdoton idea ole.
Marean männän puristuskorkeus oli muistaakseni sama 34.3mm kuin 1.6 sohossakin. Mahleissa on ikävä kyllä 39.6mm. Tuo edm. lyhytiskuisen veivi on noin 8mm Marean veiviä lyhyempi. Ja se on valettu, niinkuin Marean koneen omakin veivi.
Sopiva veivin mitta olisi noin 123mm.
http://maranello.dy.fi:8080/misc/mareak ... veivit.txt
Toyotan 4A-GE:n veivit olis muuten melko hyvät mutta liian kapeat.
Ei ne männät sentään mitkään lovetut ole, kyseessä on kuitenkin italialainen moottori. Tosiaan sohokoneiden vakiomännilläkin on varsin isoja tehoja kuullut irroitellun joten ei se vakiomäntien käyttäminen ihan mahdoton idea ole.
Marean männän puristuskorkeus oli muistaakseni sama 34.3mm kuin 1.6 sohossakin. Mahleissa on ikävä kyllä 39.6mm. Tuo edm. lyhytiskuisen veivi on noin 8mm Marean veiviä lyhyempi. Ja se on valettu, niinkuin Marean koneen omakin veivi.
Sopiva veivin mitta olisi noin 123mm.
http://maranello.dy.fi:8080/misc/mareak ... veivit.txt
Toyotan 4A-GE:n veivit olis muuten melko hyvät mutta liian kapeat.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
(fiksumpi oikaisi)hatun nosto en ole itsekkään törmännyt fiateissa lovettuin mäntiin.Mutta tarkoitukseni oli säästää topikin aloittajan rahapussia oikaisemalla tuo männän vaihto helvetti.. koska nämä vakio männät kestää tehon lisän. jos ei mennä kohtuuttomuuksiin=+400hv(fiksummat oikaiskoot)UnoProjekti kirjoitti:Ei se hatun irtoaminen olekkaan ongelma näissä vaan juurikin tuo puristusrenkaiden väliosa joka murtuu herkästi. Saattaahan muutakin kivaa ilmetä isoilla tehoilla mutta yleensä tuo keskikannas helppaa. Mahtaako Fiatilla olla missään mallissa lovettuja mäntiä, nuo Invar- tai bi-metallilevyt(kumpia sit lienevätkään) ajaa asiansa tuon lämpölaajenemisen suhteen, itse asiassa tuo loveminen liittyy enemmän lämpöjohtumisen estämiseen vaippaosaan. Takoset on kuitenkin aina se järkevin vaihtoehto niin ei tarvi nälän kasvaessa jännittää niin paljoa Välystä tietty pitää käyttää reilummin. Olikos noissa kuplan takosissa se paineura ylärenkaiden välissä ? Tallilla ois nyt tuollaset 92mm kuplan takoset mut unohdin syynäillä. Ja pitäsikö tähän lisätä wanha juttu että ahtopaine ei sitä mäntää hajotaalonap-1 kirjoitti:toi mäntien vaihto on mun mielestä japanilais virittäjien touhua. japsit tykkää käyttää lovettuja mäntiä pienen lämpölaajenemisen takia. ota männän öljyrengas irti ja katso löytyykö pitkä hahlo männäntapista toiselle puolelle tappiin jossei niin omat männät kelpaa. pienet reiät mitä olettaisin löytyvän ei haittaa. omat loveamattomilla männillä olevat laitteet kestänyt yli 1.5bar ahtopaineita. ja yli 9:n menevää puristussuhdettakin saa kompensoitua miedoissa virityksissä ylikokosella välijäähdyttimellä(fiksummat oikokoon?)
(fiksummat oikokoon...)
6+6=126
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Eikös tuollasella moottorilla haeta jo tuon luokan teholukemia, tai ite ainakin hamuisin 400hv tehoja, tuolle koneelle kun voi runtua antaa aika lailla riippuen tietty kankisuhteesta, kuuppelin männällä ja noilla 1.1/1.3 sohon hammastikkuveiveillä en lähtis leikkimään Joku fiksu kun vihjaisi Iapeliä muuttamaan hiukan valumuottia niin että ainevahvuus hiukan ohenisi niin ei olisi tuohon moottoriinkaan männät hirmu kalliita muuten en noita ostaisi ainakaan vakioveivien kanssa käytettäväksi(noilla parista 8V moottorista veivit napsunu poikki oikeen huolella) Diego lupas tuohon 16V koneeseen männät 8V mäntien hinnalla, ainoana vikana liika paino. Ja vielä mitä enemmän parantaa kankisuhdetta niin sitä enemmän noiden mäntien paino rasittaa veiviä (viisaat korjatkaa, humalatila vääristää nyt ajattelua...)jos ei mennä kohtuuttomuuksiin=+400hv
Fiat Uno Turbo i.e -88
Jaa-a, kapeutensa puolesta noiden pitempi-iskuisten sohojen veivien ulkonäkö muistuttaa enemmän hammastikkua kuin esimerkiksi 128:n...
Mutta totta töriset siinä mielessä, että joku kestävämpi veivi olisi paikallaan noille tehoille. Oli ajatuksissa että jos vaikka Parner tekisi 4A-GE:n H-profiiliveivistä vähän levennetyn version...
Mutta totta töriset siinä mielessä, että joku kestävämpi veivi olisi paikallaan noille tehoille. Oli ajatuksissa että jos vaikka Parner tekisi 4A-GE:n H-profiiliveivistä vähän levennetyn version...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ei oo ville tainnu nähdä nismon veivejä!vvieri kirjoitti:Jaa-a, kapeutensa puolesta noiden pitempi-iskuisten sohojen veivien ulkonäkö muistuttaa enemmän hammastikkua kuin esimerkiksi 128:n...
Mutta totta töriset siinä mielessä, että joku kestävämpi veivi olisi paikallaan noille tehoille. Oli ajatuksissa että jos vaikka Parner tekisi 4A-GE:n H-profiiliveivistä vähän levennetyn version...
Fiatin sohon 1.5 veivit on samaa vahvuutta kuin nismon 2L turbon