Uno 2.0 16VT

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Uno 2.0 16VT

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Aloitan tähän nyt uuden topicin ku tuo vanha ei oikeen mitenkään enää liity näihin uusiin hommiin, ville voi siirtää tähän keskusteluun kamaa tuosta vanhasta topicista jos haluaa tuon TC koneen rakentelun alusta asti tähän topicciin. Mitään radikaalia ei kyllä ole vielä saanu aikaan, noita perushommia lähinnä.

Eli tässä jatkuu tämä projekti ja lisäksi vielä mukana on Wesun Uno eli kuvia ja juttua tulee molemmista sitä mukaan ku jotain tapahtuu.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Topicista toiseen ei ikävä kyllä voi siirtää juttuja, vain samalla luotavaan uuteen topicciin. Mutta laitetaan edes linkki:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=6874&start=135
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Vähän keppihässäkkää eteenpäin...
http://kuvablogi.com/nayta/235323/ Jyrsimessä kepille muotoa
http://kuvablogi.com/nayta/235326/Siinä valmis keppi nuppeineen
http://kuvablogi.com/nayta/235328/Siinä nämä ihme palikat mihin laakerointiosa tulee kiinni pidätinruuveilla
http://kuvablogi.com/nayta/235329/Tuollanen kansi hässäkälle(pulttien kannan alla senkkaukset, ei ollu vaan niitä pultteja käsillä just nyt)
http://kuvablogi.com/nayta/235330/ Tuollanen alta
http://kuvablogi.com/nayta/235335/Nupin kierre ja sovite
http://kuvablogi.com/nayta/235334/ Runkopalasia, tuollasista pitäs kyhätä
http://kuvablogi.com/nayta/235336/Rungon sovittelua
http://kuvablogi.com/nayta/235337/Autossa sovituksessa

Vielä aika lailla sovittelua ja viimeistelyä tuon suhteen. On aika protomallia mut tuntuis että vois pelata aika hyvin ja välystä ei ole tällä hetkellä pätkääkään. Jotain kuten tuo hässäkän kansilevy menee vissiin vielä vaihtoon kun tuli suunnitelmamuutos siihen(ylimääräisiä reikiä pois ja pikkusen tuon läpiviennin muodon muuttamista jne...)

Ja alan tuonne kuvablogiin keräillä noita kuvia kun se tuntuis ihan käypältä kuvapalvelulta...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Päivä meni rattoisasti venemessuilla mut sain illalla jotain sentään tehtyäkin.
http://kuvablogi.com/nayta/236325/ Venttiilinnostotyökalu virtausmittausta varten, samalla hioin karstat pakokanavista, saa nähdä koska kerkee imuroimaan.

http://kuvablogi.com/nayta/236326/ Pakosatsin laipankin leikkelin muotoon...


Juu vaihdeväliä on lyhennetty jonkun verran ja kepistä löytyy säätö et voi hakea sopivan...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

asiallista tavaraa 8)

mites noissa masterin ahjoissa niin tuo jaettujen pakopesien tilavuus toisiinsanähden kun näöllisesti on aika erilainen mitä esim. holsetin jaetun pakopesän muoto ulkopuolisesti. tarkoitan siis niitä kahden eri nielun kokoeroa toisiinsa nähden...jaetussa pakopesässä.. :?

tuosta wesun satsistaniin itsekkin ajattelin joskus koittaa vähän pidempää
sarjaa. mutta olisin itse yhdistänyt nuo primääri putket esim.. 1&4 hyvissä ajoin ennen ahjoa esim...70-80 cm kohdalla..

tuommoinenhan pitkä satsi varmaan varastoi hieman tuota pakokaasu energiaakin niin voi käyttäytyäkkin ajossa hieman erilailla kun föönin eka hereille saa,, verrattuna johonkin lyhyeen satsiin.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

tuleeko kaasupolkimestakin racemalli? tuskin sopii ainakaan orkkis enää kuvasta päätellen: http://www.pichotel.com/pic/6456cIHYH/119285.jpg
Tuollanen oli jääny aiemmasta topicista huomaamatta. Juu kaasupoljin tulee hiukan eri kohdasta mut noin suunnilleen noiden tankojen etupuolelta, vakiota joutuu hiukan muovaamaan, tiedä sit tuleeko siitä kuinka race :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

eaton/holset power kirjoitti:asiallista tavaraa 8)

mites noissa masterin ahjoissa niin tuo jaettujen pakopesien tilavuus toisiinsanähden kun näöllisesti on aika erilainen mitä esim. holsetin jaetun pakopesän muoto ulkopuolisesti. tarkoitan siis niitä kahden eri nielun kokoeroa toisiinsa nähden...jaetussa pakopesässä.. :?

tuosta wesun satsista niin itsekkin ajattelin joskus koittaa vähän pidempää
sarjaa. mutta olisin itse yhdistänyt nuo primääri putket esim.. 1&4 hyvissä ajoin ennen ahjoa esim...70-80 cm kohdalla..

tuommoinenhan pitkä satsi varmaan varastoi hieman tuota pakokaasu energiaakin niin voi käyttäytyäkkin ajossa hieman erilailla kun föönin eka hereille saa,, verrattuna johonkin lyhyeen satsiin.

Kyllä nuo pakopesän nielut on ihan saman kokoset :) Toi masteri on T3 laipalla kun Wesun Garretti on T4 laipalla ja isompi pesä, itsellä ollut kahden vaiheilla päivitänkö pesän suurempaan, mutta luulen että tuolla lähdetään liikkeelle(revin pelihousut jos ahistaa liikaa :x , tuossa pesässä kahden sylinterin pakoaukon kokoset reiät mutta ei ne T4 pesässäkään paljoa suuremmat ole, mut pesän koko on suurempi, toivotaan ettei yläkierroksilla liikaa ahistele, pesä siis A/R .7 ja siipi 64,5mm) Tuota masterin ahtosiipeä kun silmäilee niin ilman pientä pakopesää tuo tuskin herää ikinä :lol:

Mites perustelet tuon 70-80cm kohdalla yhdistämisen ? Itselle tulossa aika lailla samanlainen sarja, tällä kokoonpanolla kun tuon sarjan muotoa/pituutta ei paljon muutella(tuota sarjaa muuten suunniteltiin jonnin verran :wink: ), väkisinkin tulee noi pitkä mutta en näe siinä mitään huonoa, päinvastoin. Heräämistä ei voi kun arvuutella tässä vaiheessa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin asia :roll: Syylärin suhteen tulee väkisin muutos kun alavesiletku tulee suoraan pakosarjaa päin, 250mm flekti tuntuis just mahtuvan pakosarjan alkuosan ja turbo väliin :roll: Täytyy kokeilla jotain Spal flektiä tai vastaavaa snadia, tää tuottaa vielä päänvaivaa ja muutenkin hukkalämmönpoisto, konepeltiin ainakin tulee ilman poistoaukko pakosarjan yläpuolelle, tämän pitäs kummasti ajossa poistaa kuumuutta. Hukkaportti todennäkösesti tulee turbon taakse vaihdelaatikon päälle kun siellä tuntuis olevan tätä "ylimäärästä tilaa" mikä alkaa muotoutua aika huonoksi käsitteeksi kun suunnittelee tuota konehuonetta.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

juuu meni pasmat sekaisin kun kaksi projektia samassa stooriissa..eli onko wesulin ahjo jakamattomalla pesällä ja unskiprojektilla masteri jaetulla pakopesällä????? :?

no oli miten oli, niin jaetulle pesälle pakosarjan valmistuksessa olis varmaan parempi yhdistää luonnollisesti 1&4ja 2&3 niinkuin tiedättekin niin vähän aikaisemmin loivilla "kollektoreilla" kuin suoran ahtimen pakopesän kiinnityslaippaan... ainakin suurimmassa osassa mitä vastaan tullut on on nuo yhdistetty ajoissa.. kai se ns."vaparin" imu ilmiö kollektorissa voi joillain kierroksilla pelata ahjo vehkeissäkin, kun pakopaineet minimoidaan..

niin ja en sorsinut pituudesta mitenkään ... päin vastoin odotan innolla kuulla että miten käyttäytyy.. eikös lancia s4 evo rallivehkeessäkin ollut aika pitkä sarja , jos en nyt ihan hakoteillä ole???? :?


käsitinkö oikein että masteri käyttää saman suuruista tilavuutta molemmissa jaetun pakopesän "osioissa" toisin kuin esim. holsetit noin yleensä, eli toinen hieman ahdistavampi mistä sitten otetaan integroiduissa hukkiksista pelkästään pakokaasujen ohitus downpipeen. ja tämä riittää normaalisti hallitsemaan pyörimisnopeuden.

epäselvää sepitystä :D
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

UnoProjekti kirjoitti:
Itselle tulossa aika lailla samanlainen sarja, tällä kokoonpanolla kun tuon sarjan muotoa/pituutta ei paljon muutella(tuota sarjaa muuten suunniteltiin jonnin verran :wink: ), väkisinkin tulee noi pitkä mutta en näe siinä mitään huonoa, päinvastoin. Heräämistä ei voi kun arvuutella tässä vaiheessa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin asia :roll:
Kannattais suunnitella vielä vähän lisää. Mitä minä olen henkilökohtaisesti yrittänyt turbokoneiden pakosarjoja vakoilla, niin tuollaisia sarjoja ei juuri käytetä. Ei edes sellaisissa autoissa joissa tilaa sellaisen rakentamiseen on. Tarpeettoman suuret primäärit ja liika pituus eivät kyllä auta tuohon ahtimen heräämiseen. Ja mitä tulee pakosarjan tehokkaaseen ulkonäköön, niin sekään ei toimivuuteen juuri auta.

Tuo "virityksen" näköinen pakosarja näyttää kyllä kuvassa vievän oikeastaan vähemmän tilaa ja toimii melko varmasti paremmin.

Isojen poikien tietotasosta en sen tarkemmin minäkään tiedä, mutta taitaa olla esim. penkitettyjen autojen määrä jo tuhansissa ennemmin kuin sadoissa. Siinä varmaan on nähnyt jo monenlaista toimivaa ja toimimatonta laitetta.

Mä meinasin tehdä 16v:hen ensimmäisen pakosarjan sisämitaltaan noin 42mm. putkesta, joka on sekin tarpeettoman suurta esmes 500 heppaisessa moottorissa. Noista yököttävän painavista vesijohtokäyristä kun vaan on niin helppo vääntää sarjaa. Joo ja ei siitäkään tule minkään oppien mukaista, kunhan vaan saa pakokaasut turbolle. :oops: Täytyy sitten joskus tulevaisuudessa hipostella kunnon rosterisarja siihen.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Vode131 kirjoitti:
UnoProjekti kirjoitti:
Itselle tulossa aika lailla samanlainen sarja, tällä kokoonpanolla kun tuon sarjan muotoa/pituutta ei paljon muutella(tuota sarjaa muuten suunniteltiin jonnin verran :wink: ), väkisinkin tulee noi pitkä mutta en näe siinä mitään huonoa, päinvastoin. Heräämistä ei voi kun arvuutella tässä vaiheessa, siihen kun vaikuttaa niin moni muukin asia :roll:
Kannattais suunnitella vielä vähän lisää. Mitä minä olen henkilökohtaisesti yrittänyt turbokoneiden pakosarjoja vakoilla, niin tuollaisia sarjoja ei juuri käytetä. Ei edes sellaisissa autoissa joissa tilaa sellaisen rakentamiseen on. Tarpeettoman suuret primäärit ja liika pituus eivät kyllä auta tuohon ahtimen heräämiseen. Ja mitä tulee pakosarjan tehokkaaseen ulkonäköön, niin sekään ei toimivuuteen juuri auta.

Tuo "virityksen" näköinen pakosarja näyttää kyllä kuvassa vievän oikeastaan vähemmän tilaa ja toimii melko varmasti paremmin.

Isojen poikien tietotasosta en sen tarkemmin minäkään tiedä, mutta taitaa olla esim. penkitettyjen autojen määrä jo tuhansissa ennemmin kuin sadoissa. Siinä varmaan on nähnyt jo monenlaista toimivaa ja toimimatonta laitetta.

Mä meinasin tehdä 16v:hen ensimmäisen pakosarjan sisämitaltaan noin 42mm. putkesta, joka on sekin tarpeettoman suurta esmes 500 heppaisessa moottorissa. Noista yököttävän painavista vesijohtokäyristä kun vaan on niin helppo vääntää sarjaa. Joo ja ei siitäkään tule minkään oppien mukaista, kunhan vaan saa pakokaasut turbolle. :oops: Täytyy sitten joskus tulevaisuudessa hipostella kunnon rosterisarja siihen.

Juu siis uunossa se tilaongelma on pituussuunnassa ja pakosarjaa varten voi varata sen 100mm tilaa pituussunnassa eikä oikeestaan milliäkään enenmpää jos meinaa jäähdyttimet säilyttää edes vähän inhimillisellä paikalla eli kahden putken paksuus noin suunnilleen pituussuuntaan. Mun autossa oikeestaan tilaa vielä vähemmän.

Tässäkin kohtaa tulee perinteisesti itselle sellainen olo että ehän mäkään sitten kun ei "isot pojat" näin tee(jotenkin tulee tästä mieleen ralliautoilu ja megasquirt :wink: ). Jotain kompromissia tuohon pitänee sitten keksiä että saa mahtumaan tuon hässäkän paikalleen, mutta tuolta alakautta se pitää melko varmasti tuoda koska pakoputken alkuosa ei oikeen mahdu etukautta kulkemaan :roll: ja minkäännäköstä flektiä ei oikeen saa viriteltyä jos primäärit menee noin ylhäältä kun tuossa gralessa. Eli jos ei noihin keksi jotain uutta muutosta niin ainoa vaihtoehto on tehdä kollektori alas niinkuin eaton/holsetti ehdotti :roll: Pienempi putki tosin vois olla paikallaan noin pitkällä sarjalla :roll: Täytyykö tässä vielä paiskata syyläri peräkonttiin ja rei'ittää kyljet ja peräluukku :lol:
Fiat Uno Turbo i.e -88
jarnok
Viestit: 35
Liittynyt: 21.02.2007 01:34

Viesti Kirjoittaja jarnok »

mielenkiintoisia rojekteja. Mitenkä muuten tommoisen 2.0 turbon saa reksiteriin katsastettua?
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Verrokkina 1.7L diesel Uno, tehon puolesta 1.3 tai 1.4 Uno turbo. Tuo on helppo juttu mutta kantavuus tuottaa päänvaivaa. Merkillinen juttu on se että kantaa etuakselilla eri määrän, suurin taitaa olla 730kg vaikka muuten osat täsmää toisiinsa(vrt. mk1 turbo vs. mk2 turbo), tämä on vähän merkillinen homma :?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

mielenkiintoisia rojekteja. Mitenkä muuten tommoisen 2.0 turbon saa reksiteriin katsastettua?
Verrokkina 1.7L diesel Uno, tehon puolesta 1.3 tai 1.4 Uno turbo. Tuo on helppo juttu mutta kantavuus tuottaa päänvaivaa. Merkillinen juttu on se että kantaa etuakselilla eri määrän, suurin taitaa olla 730kg vaikka muuten osat täsmää toisiinsa(vrt. mk1 turbo vs. mk2 turbo), tämä on vähän merkillinen homma
Helppo juttu :lol: Poijaat on vaatimattomia :P
kyllä tuon paperihomman kohdalta voi sanoakin helppoo mutta SE ON POIJAAT TEMPPU, kun saadaan turbolla vakion tehot tippumaan :!: Ihan pienenä täsmennyksenä vaan :lol:

Panehan projektimies yv. sähköposti osoitteesi niin laitan minun sarjani kuvat jos vaikka auttaisi suunittelussa! Sitä olenkin ihmetellyt mikset suoraan ole lähtenyt suunittelussa siitä että jäähdytin olisi takakontissa jo painonjakautumankin saati sitten tilan ja huolettavuuden puolesta :?:
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
jarnok
Viestit: 35
Liittynyt: 21.02.2007 01:34

Viesti Kirjoittaja jarnok »

niin käytännössähän toi ei varmaan oo sen vaikeempaan kun että menee 0.2 barilla dynoon ja papereilla katsastukseen.

jos ottaa tommoisen mk1 mopomallin niin verrattuna esim turboon ja diisseliin niin mitä osia pitää vahtaa no ilmeisesti ainakin jarrut mutta mitä muuta?

mk2 on ilmeisesti katteja ja vähäpäästöisiä niin niitä ei ilmeisesti paljoo raksata?
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Helppo juttu Poijaat on vaatimattomia
kyllä tuon paperihomman kohdalta voi sanoakin helppoo mutta SE ON POIJAAT TEMPPU, kun saadaan turbolla vakion tehot tippumaan Ihan pienenä täsmennyksenä vaan
No no aki, CHT lohko 90hv + kannen rosentit + ruiskun rosentit ni ollaan alle vakion (150hv) tehoissa eikä kaikki saa rutistettua turbolla niin hirveesti, mahdollisesti jopa laskemaan ku on säädöt pielessä :wink:
Sitä olenkin ihmetellyt mikset suoraan ole lähtenyt suunittelussa siitä että jäähdytin olisi takakontissa jo painonjakautumankin saati sitten tilan ja huolettavuuden puolesta
Puhut kyllä asiaa ! Täytyypi alkaa tuota suunnittelemaan, tuntuupi vaan että lähtee hiukan lapasesta pikku hiljaa nuo muutokset eikä auto tuu koskaan valmiiks, mutta eipä mulla semmonen hoppu ole :roll: Budjettipuoli on nyt se mikä rajottaa tuon koslan kasaamista :( (ei toki syylärin muutosta ajatellen :) ) Ku ois tuossa muutama viikko sitten osunu lotossa viimenen numero pari pykälää ylemmäs ni ei olis budjettimurheita :wink:

p.s. YV paiskattu...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vastaa Viestiin