16V gralen laakerivälyksistä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

16V gralen laakerivälyksistä

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Mitkä ovat 16v gralen kangenkaulan, kangen laakeripesän ja laakeriliuskan mitat? Ts. Voiko kyseiset laakerit vaihtaa heittämällä pystykoneeseen?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pitäis mennä, hätänen haku antoi laakerin mitoiksi pystykoneeseen 50,782-50,802 / 53,89-53,91 , vinokoneeseen taas 50,792-50,805 / 53,89-53,91. Välyydethän kannattaa mitata ehdottomasti. Tuossahan on lukituskolokin jo samalla puolella kuin pystykoneessakin, kai sitten öljysprayt tulee kun noissa laakereissa ei ole niitä reikiä ollenkaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Jep. Tarkoitus olisi laittaa öljysprayt ja tehdä öljypohjaan uudet loiskelevyt. Argentan loiskelevyjen toimintaperiaate ei ole oikein selvinnyt. :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, eli silloin tuo on oikeen järkevä valinta laakeriksi. Tarvikkeenahan tuota ei saa joten orgikseen joutuu "tyytymään" :roll: Oliko vapari vai ahdettu kone rakenteilla?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Laakerit olen jo hankkinut ei ole vaan tullut vielä mitattua välyksiä. Autoazzurrolta sai ainakin orkkis laakereita.

Delta-autolta olisi saanut myös laakereita mutta... Hintana 20 euroa per liuska. Tulee aika hirveä hinta laakerisarjalle. :o

Vaparikone on rakenteilla.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, tuolta niitä saa edukkaammin. Tulee vissiin aika raju vaparikone kun kerran jetitkin tulee, tuleeko Tipo-malliset runkolaakeripukkeihin vai Grale-malliset pääöljykanavaan?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Ei kovin raju ihan katukäyttöön. Runkolaakeripukkeihin tulee suuttimet jotka ovat puntoon tarkoitettu ja saapahan samalla parempilaatuiset laakerit kun ei tarvi ostaa tarvikkeita.

Ainakin alkuun joutuu tyytymään 2-kurkkuiseen 38/38 weberiin. Olisi tosin 40 tupla roleksit mutta...

Saisikohan argentan ruiskuimusatsista hyvää tekemälläkään? Ainakin kaasuläppä on liian pieni. Materiaalia läpän ympärillä olisi kyllä reilusti.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös Argentassakin se n.55mm kaasuläppä ole, näin ainakin itse muistelisin? Jos oikeesti hyvää haluaa niin ei muuta kuin läppärunkoruiskua tilalle, ainoa oikea vaihtoehto jos siis tehoja haluaa repiä. Mutta kadulle tuo kaasuläpän koko on todennäköisesti ihan riittävä, varsinkin jos L-jetronicia aikoo käyttää.

FM:n laakerita ne alkuperäisetkin suurimmalta osalta ovat... :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Juu, kaasuläppä on 55mm. Se riittää teorian mukaan noin 150hv asti. Eli suunnilleen sinne mihin vakio ilmamäärämittari ja suuttimetkin mutta en ole oikein innostunut tuosta L-jetronicista.

Tietenkin jos rahaa olisi (paljon) niin hestec vaan.

Mitenköhän olisi tuo vanha D-jetronic siinä ei olisi tuota ilmamäärämittaria? Onhan se kyllä aataminaikainen systeemi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

D-jetti olisi muunneltavuudeltaan helppo, äärimmäisen yksinkertainen. Tosin sen MAP-anturi on f*ttumainen kelahässäkkä eikä läheskään aina toimi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

55mm riittää minkä teorian mukaan 150hp?!? Kyllähän se ahdistamaan alkaa jossain välissä mutta ei se suurempi tulppa tuossa kyllä ole yli 150:een heppaan. No, otetaan yli 230hp f-kolmosestakin 28mm kuristemellakin, ja 24mm:llä melkeen parisataa hummaa. Mutta kyllä suurempi "vika" mikä tehoa rajoittaa tuossa on tuo ilmamäärämittari. Mutta varmasti halvin viritysmuoto tuossa on tuplat
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Näin taisi A. Graham Bell väittää tuosta kaasuläpän koosta 4 syl. moottorissa (voin muistaa väärin).

Oman osansa pinta-alasta vie myös itse läppä.

Eikös kaasuläppäkoteloiden koko mitoiteta vähän kuin kaasuttimissa seoskammion halkaisija?

Ja eihän moottorista saada yhdellä kaasuttimella jossa 28mm kurkku yli 230 hevosvoimaa. Vaikka otettaisiin huomioon seosputken vaatima pinta-alakin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No asiat ei ole ihan noin suoraviivaisia. Kuten jo mainitsinkin niin ahdistamaan alkaa kyllä mutta ei teho siihen 150hp:hen pysähdy jos vaan muu kokonaisuus antaa siihen myöden - eikä tehoa tule automaattisesti lisää vaikka vaihtaisi kuinka ison kaasuläppäkotelon. Totta kai ns. läppärunkoruiskulla/2:lla tuplalla saadaan virtausta enemmän mutta 55mm:nen vastaa karkeesti 2:ta 39mm reikää eli ei kuitenkaan kauheen huonosti, vai mitä. Lisäksi kaasuläppäkotelon muotoilulla pystyy vaikuttamaan paljon asiaan, se ei kyllä tuossa 132:nen ruiskussa ole paras mahdollinen.

Keroppa mitä tuolla seosputkiajatuksella hait?!? Itse sen jo kerroitkin ettei noita kaasutinkurkku-vertauksia voi suoraan noissa käyttää... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Ei tehon nousu kerralla pysähdy johonkin tiettyyn lukemaan. Tehon kasvattaminen vaan vaikeutuu huomattavasti. Sääntöjen vaatiessa saadaan suuria teholukemia 2-kurkkuisella kaasuttimellakin.

Ei tietenkään isompi aina parempi. Muistelen vaan että jossain kirjassa oli suositus kaasuläpän koosta tehon mukaan. 140hp noin 55mm ja 190hp noin 65mm... Siis yksi kaasuläppä 4.syl moottorissa.

Enpä minä mitään hakenut. Sitä vaan ajattelin että seosputki pienentää kurkun pinta-alaa ja häiritsee virtausta mutta hyvä se on siellä olla :lol: .
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sulla on sitten vissiin uudenmallinen kaasutin kun yleensä siellä on hajoitin... :wink: Seosputki sijaitsee ilmankorjaus ja pääsuuttimen välillä, noin yleensä...

Toi n.55mm:nen kaasuläppä on aika yleinen 150 heppaisissa koneissa, vaikkapa 16-tappisissa Themoissa (no 56mm:nen se taitaa siinä olla :roll: ). Mutta tehotavoitteetsi olivat sitten mitkä? Ja kannattaa muistaa että siinä 38mm:ssä kaasarreissa kurkut ovat jonkin verran pienemmät eli ei siksikään mielestäni kannata sitä vakio-spruuttaa kannata unohtaa, ihan varmaan sitä yhtä kaasaria parempi valinta se on. Mutta kannattaa myös miettiä niitä rolexeja, ei välttämättä ollenkaan huono vaihtoehto.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin