tc kansi ohc koneeseen?
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
tc kansi ohc koneeseen?
Mahtaako olla mahdoton ajatus laittaa esim. 1.6 tc kansi 1.3 ohc koneeseen(uno turpo). Taka-ajatuksena olisi tietenkin enämpi tehoa 16v kansi olisi vielä kivempi....
ajatuksia neuvoja
ajatuksia neuvoja
Voin toki olla väärässäkin...
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
TC kansi ei istu SOHC alakertaan. Uudemmat 12v ja 16v Brava/Bravon koneet pohjautuvat tuohon yksinokkaiseen mutta kukaan ei vissiin ole selvittänyt saisiko kannen sopimaan ja millä muutoksilla - toki voi käyttää koko pataakin jos jostain semmoisen onnistuu hankkimaan jostain ruttutukusta.
Yksnokkaisesta saa kyllä varsin hyvän ja tehokkaan käyttämällä esimerkiksi Tipon isoventtiili kantta - katso threadi 'OHC viritys'.
Yksnokkaisesta saa kyllä varsin hyvän ja tehokkaan käyttämällä esimerkiksi Tipon isoventtiili kantta - katso threadi 'OHC viritys'.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ei sovi kuten arvon raati jo epäilikin (ja W tiesi 8) ) Sylinterienkin väli on aika paljon pienempi TC:ssä, arvaappa mihin ekaa TC:n kantta ajatelttiin, no kasin koneeseen tietty... Tuo Bravon/Bravan 1,6 16v kone on todella läheistä sukua tuohon vanhaan SOHC:hen, sen varmaan saisi helpoimmalla lusikoitua tuon tilalle. Mutta kuten muutkin jo vahvistivat, ei se SOHC:kaan mikään huono moottori ole...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
Noissa jutuissa mainostetaan isompia kanavia, mahtaako ne olla isommat kuin turpiini uunon vakkari kannessa
..nii ja mites iso palotila siinä tipottimen kannessa on kun sitä tarvii sit vielä avartaa virtausten takii
kun olis tarkoitus saada tehoa eikä vain tehä pientä pinta viilausta.
btw: mitäs toi alakerta kestää, olen kuullut/nähnyt n.240 heppaa. Eroaako turpon kampura tai kiertokanget tavallisista ohc osista? olen nähnyt useita laakeri vikoja, mikä aiheuttaa?
Aiheesta kolmanteen onko 127:n viis vaihteinen aski kovin yleinen?
..nii ja mites iso palotila siinä tipottimen kannessa on kun sitä tarvii sit vielä avartaa virtausten takii
kun olis tarkoitus saada tehoa eikä vain tehä pientä pinta viilausta.
btw: mitäs toi alakerta kestää, olen kuullut/nähnyt n.240 heppaa. Eroaako turpon kampura tai kiertokanget tavallisista ohc osista? olen nähnyt useita laakeri vikoja, mikä aiheuttaa?
Aiheesta kolmanteen onko 127:n viis vaihteinen aski kovin yleinen?
Voin toki olla väärässäkin...
Noita 'isoreikäisiä' kansia on ainakin se Tipon kansi ja myös Ritmon 1500:n, nämä on siis ne jotka saa kairattua isoimmaksi (kanava noin 32mm porttauksen jälkeen - ok 40mm imuvenalle). Parhaan muodon sille saa kun porttaa puhki kanavan ylöosasta, hieman venttiilinohjurista imusarjaan päin olevan kohdan. Tämän jälkeen kohta luonnollisesti hitsataan ja kanava saadaan tehtyä ylempää kaartuvaksi.
Halkaistusta kannesta kuva hakemistossa (pienireikäinen 1116cc tosin)
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/misc/
Porttauksesta juteltiin tosiaan lisää tuolla 'OHC:n viritys' threadissa.
Turbo Unon kannessa on imukanavien alussa syvennykset suihkutussuuttimien takia, mutta en näe syytä miksei näitä voisi tehdä muuhunkin kanteen.
Kampiakseli on kaikissa valettu (toisin kuin esim. isommissa TC:ssä), mutta en ole kuullut että siitä kohtaa olisi pettänyt. Kiertokanget on taottuja kaikissa muissa paitsi 55.5mm iskulla olevissa (1.1 ja 1.3 vapari).
Yksnokkaisissa en ole laakerivikoihin törmännyt, suurimmat mitatut arvot olen nähnyt 1.5 koneessa 250hv/300nm. Tämän jälkeen autoon asennettiin välijäähdytin joilloin tehot varmaankin lähempänä 300:aa. Tässä koneessa oli kisakanget mutta uskoisin ainakin taottujen versioiden kestävän rääkin moitteetta.
Turbokoneessahan kampiakseli ja kiertokanget ei joudu niin isolle rasitukselle kuin kireässä vaparissa koska ei kierrätetä niin paljon. On aika mielenkiintoista laskea miten suuret voimat esimerkiksi männän suunnan muuttaminen ylä- tai alakuolokohdassa aiheuttaa vaikka 8000RPM kierroksilla, verrattuna vaikka 200nm väännön aiheuttamaan...
Öljypohja on ainakin 128:n koneissa huono, ja imusihtikin voisi olla paremmin virtaava.
127:n 5-lovisia ei kauheasti ole liikkeellä - liittyykö asiaan?
Halkaistusta kannesta kuva hakemistossa (pienireikäinen 1116cc tosin)
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/misc/
Porttauksesta juteltiin tosiaan lisää tuolla 'OHC:n viritys' threadissa.
Turbo Unon kannessa on imukanavien alussa syvennykset suihkutussuuttimien takia, mutta en näe syytä miksei näitä voisi tehdä muuhunkin kanteen.
Kampiakseli on kaikissa valettu (toisin kuin esim. isommissa TC:ssä), mutta en ole kuullut että siitä kohtaa olisi pettänyt. Kiertokanget on taottuja kaikissa muissa paitsi 55.5mm iskulla olevissa (1.1 ja 1.3 vapari).
Yksnokkaisissa en ole laakerivikoihin törmännyt, suurimmat mitatut arvot olen nähnyt 1.5 koneessa 250hv/300nm. Tämän jälkeen autoon asennettiin välijäähdytin joilloin tehot varmaankin lähempänä 300:aa. Tässä koneessa oli kisakanget mutta uskoisin ainakin taottujen versioiden kestävän rääkin moitteetta.
Turbokoneessahan kampiakseli ja kiertokanget ei joudu niin isolle rasitukselle kuin kireässä vaparissa koska ei kierrätetä niin paljon. On aika mielenkiintoista laskea miten suuret voimat esimerkiksi männän suunnan muuttaminen ylä- tai alakuolokohdassa aiheuttaa vaikka 8000RPM kierroksilla, verrattuna vaikka 200nm väännön aiheuttamaan...
Öljypohja on ainakin 128:n koneissa huono, ja imusihtikin voisi olla paremmin virtaava.
127:n 5-lovisia ei kauheasti ole liikkeellä - liittyykö asiaan?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki