Vaihtoehtolohko/kokomotti graleen?
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Vaihtoehtolohko/kokomotti graleen?
Alkaa oleen 8v-gralessa öljynpaineet niin alhaalla jotta on aika haalia toinen motti tontille...
Ja kaikki graleen viittaava kun tuntuu olevan hinnan kiroissa, niin kyselen, että mistä fiudeista saisi kaapattua koko motin tai pelkän lohkon (johon gralen kansi sopisi)?
Plussaa olisi tietty jos ei olisi noita tasapainoakseleita konehuonetta pienentämässä...
Onko jotain mottimalle joita pitää erityisesti välttää?
Ja kaikki graleen viittaava kun tuntuu olevan hinnan kiroissa, niin kyselen, että mistä fiudeista saisi kaapattua koko motin tai pelkän lohkon (johon gralen kansi sopisi)?
Plussaa olisi tietty jos ei olisi noita tasapainoakseleita konehuonetta pienentämässä...
Onko jotain mottimalle joita pitää erityisesti välttää?
Croma Turbo. Periaatteessa sama lohko mutta ilman tasapainoakseleita.
Jos päädyt tekemään vapari Croman lohkosta niin ne männän alle ruiskuttelevat öljysuuttimet kannattaa oikeasti sinne lisätä. Noissa lohkoissa turbo Croman lohkoon ei muuta eroa ole.
Tai selvittäisitkö ensin mistä alhainen öljynpaine johtuu? Paljonko painetta on? Mitkä öljyt koneessa?
Jos päädyt tekemään vapari Croman lohkosta niin ne männän alle ruiskuttelevat öljysuuttimet kannattaa oikeasti sinne lisätä. Noissa lohkoissa turbo Croman lohkoon ei muuta eroa ole.
Tai selvittäisitkö ensin mistä alhainen öljynpaine johtuu? Paljonko painetta on? Mitkä öljyt koneessa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Castrolin 10/60 on öljynä.
En erityisemmin ole jäljittänyt alhaisen öljynpaineen syytä, mutta kuluneesta moottoristahan tuo pohjimmiltaan juontaa. Tuota kotteroa kun tarvii jokapäiväisessä liikenteessä, niin ajattelin että vaihtomottilla (tai valmiiksi poratulla toisella lohkolla) syntyisi lyhyin seisokki.
Onko tuollainen Croma kuinka yleinen vekotin?
Gralessa on toisessa tasapainoakselissa ohjausrulla nokkaremmille. Kuinka tuo on toteutettu Cromassa?
En erityisemmin ole jäljittänyt alhaisen öljynpaineen syytä, mutta kuluneesta moottoristahan tuo pohjimmiltaan juontaa. Tuota kotteroa kun tarvii jokapäiväisessä liikenteessä, niin ajattelin että vaihtomottilla (tai valmiiksi poratulla toisella lohkolla) syntyisi lyhyin seisokki.
Onko tuollainen Croma kuinka yleinen vekotin?
Gralessa on toisessa tasapainoakselissa ohjausrulla nokkaremmille. Kuinka tuo on toteutettu Cromassa?
Ilmoituslehdissä näkyy purettuina noita turbo Cromia kyllä aika usein.
Koneet tosin on aika suosittuja ja haluttuja ihan virityskäyttöönkin.
Jakohihnalla tasapainoakselittomassa ei ole erillistä ohjainta, pelkkä kiristinrulla.
Koneet tosin on aika suosittuja ja haluttuja ihan virityskäyttöönkin.
Jakohihnalla tasapainoakselittomassa ei ole erillistä ohjainta, pelkkä kiristinrulla.
Viimeksi muokannut vvieri, 21.12.2004 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Jos tuotto loppuu niin eipä juuri.. ensinnä kannattaisi selvittää ettei koneessa ole jotain sisäistä vuotoa mistä paineet pääsee karkaamaan. Kuluneista nokka-akselipukeista ainakin.
Paljonko koneella on nyt ajettu? Minkä verran painetta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
Jos katsottu orggis mittareista (tai muuten vain sähköisistä) niin kannattaa tarkistaa vielä mekaanisella mittarilla, nuo sähkömittarit ei paineen mittauksessa ikinä kovin tarkkoja ole, mittarin anturi on se heikko lenkki.
Sitten se perinteinen keino kokeilla, kokeile heti sammuttamisen jälkeen laittaa virrat uudelleen päälle. Jos öljynpainevalo syttyy heti niin jostain vuotaa paineet mäkeen, jos syttyy vasta jonkin ajan kuluttua niin ei hätää..
Paljonko koneella on nyt ajettu? Minkä verran painetta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
Jos katsottu orggis mittareista (tai muuten vain sähköisistä) niin kannattaa tarkistaa vielä mekaanisella mittarilla, nuo sähkömittarit ei paineen mittauksessa ikinä kovin tarkkoja ole, mittarin anturi on se heikko lenkki.
Sitten se perinteinen keino kokeilla, kokeile heti sammuttamisen jälkeen laittaa virrat uudelleen päälle. Jos öljynpainevalo syttyy heti niin jostain vuotaa paineet mäkeen, jos syttyy vasta jonkin ajan kuluttua niin ei hätää..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Jees. Auton mittarissa meni justiinsa 200tkm rikki. Ja huolto huhut kertovat, että kone olisi ollut uudenkarheana alakertaremontissa.
Lämpöisenä (öljyt ja vesi 90astetta) tyhjäkäynnillä (nostettu n.1300 1/min) paine putoaa 0,7bariin, hissunkissun körötellessä hiukan alta 3000 1/min on 2bar ja jossain 3500 1/min kieppeissä on noin 3bar painetta. Mittari on mekaaninen ja nestevaimennettu. Kylmänä kyllä painetta löytyy 6-7bar...
EDIT: Testasi tuota merkkivalon syttymistä. Ei toimi ranne niin nopeasti että valo ei joukkoon ehtisi
Asian sivusta: Onko kukaan nähnyt ikinä että joku olisi sovittanut vw-golffin koneen fiiatin laatikkoon?
Lämpöisenä (öljyt ja vesi 90astetta) tyhjäkäynnillä (nostettu n.1300 1/min) paine putoaa 0,7bariin, hissunkissun körötellessä hiukan alta 3000 1/min on 2bar ja jossain 3500 1/min kieppeissä on noin 3bar painetta. Mittari on mekaaninen ja nestevaimennettu. Kylmänä kyllä painetta löytyy 6-7bar...
EDIT: Testasi tuota merkkivalon syttymistä. Ei toimi ranne niin nopeasti että valo ei joukkoon ehtisi
Asian sivusta: Onko kukaan nähnyt ikinä että joku olisi sovittanut vw-golffin koneen fiiatin laatikkoon?
No ei pitäisi noilla kilometreillä olla vielä mitään ongelmia. Testailin ihan huvikseni tuota öljynpainevalon syttymiskikkaa omalla n. 240tkm ajetulla 1.6TC:llä ja useita sekunteja meni kuumallakin moottorilla.
Toisaalta Gralessa kun on nuo öljysuuttimet niin jos jostain noista on jumittunut se kuulaventtiili auki niin paineet karkaa aika äkkiä kun motti lakkaa pyörimästä. Venttiilin pitäisi aueta vasta 1.4 barissa.
Kuluneet laakerit kuulee kalkatuksena kun kylmällä koneella vedättää (tyhjäkäynnillä ja lähtee ykkösellä nostamaan kytkintä). Jos kone ei pidä minkäänlaista naputusta tai kalkatusta niin ei kannata laakereita turhaan epäillä. Noissa koneissa se ei yleensä ole ongelma.
Jos ääntä kuuluu niin kannattaa ensinnä ottaa öljypohja irti ja katsoa kiertokangen laakerit. Jos näyttävät kuluneilta niin välystä varmaan on.
Nuo öljysuuttimet saattaa olla mahdollista irrottaa ilman kampiakselin irrotusta. Jos läpi pystyy puhaltamaan niin sitten on jumittanut auki..
edellä kuvattu siis jos on semmoiset putkilla varustetut suuttimet kampikammion seinämässä öljykanavassa pultilla kiinni.
Myös tappimallisia, jotka ovat suoraan runkolaakeripukissa kiinni, on nähty.
Vähän tähän tyyliin:
http://server1.web-mania.com/users/turb ... C04025.JPG
Ja myös ilman sitä venttiiliä varustettuja tappeja on olemassa, jolloin sanoisin että nuo öljynpaineet käyttäytyy ihan normaalisti... paineet pääsee suuttimista pois heti kun kone pysähtyy.
Summa summarum, minä tarkkailisin tilannetta ensin öljypohja irrotettuna ennenkuin ottaisin koneen pois autosta.
Tuohon offtopic-kysymykseen en osaa suoralta kädeltä vastata, jokkiautossa takamoottorisen laatikkoon ehkä. Noissahan piireissä Golfin koneen harrastajia ainakin liikkuu.
Toisaalta Gralessa kun on nuo öljysuuttimet niin jos jostain noista on jumittunut se kuulaventtiili auki niin paineet karkaa aika äkkiä kun motti lakkaa pyörimästä. Venttiilin pitäisi aueta vasta 1.4 barissa.
Kuluneet laakerit kuulee kalkatuksena kun kylmällä koneella vedättää (tyhjäkäynnillä ja lähtee ykkösellä nostamaan kytkintä). Jos kone ei pidä minkäänlaista naputusta tai kalkatusta niin ei kannata laakereita turhaan epäillä. Noissa koneissa se ei yleensä ole ongelma.
Jos ääntä kuuluu niin kannattaa ensinnä ottaa öljypohja irti ja katsoa kiertokangen laakerit. Jos näyttävät kuluneilta niin välystä varmaan on.
Nuo öljysuuttimet saattaa olla mahdollista irrottaa ilman kampiakselin irrotusta. Jos läpi pystyy puhaltamaan niin sitten on jumittanut auki..
edellä kuvattu siis jos on semmoiset putkilla varustetut suuttimet kampikammion seinämässä öljykanavassa pultilla kiinni.
Myös tappimallisia, jotka ovat suoraan runkolaakeripukissa kiinni, on nähty.
Vähän tähän tyyliin:
http://server1.web-mania.com/users/turb ... C04025.JPG
Ja myös ilman sitä venttiiliä varustettuja tappeja on olemassa, jolloin sanoisin että nuo öljynpaineet käyttäytyy ihan normaalisti... paineet pääsee suuttimista pois heti kun kone pysähtyy.
Summa summarum, minä tarkkailisin tilannetta ensin öljypohja irrotettuna ennenkuin ottaisin koneen pois autosta.
Tuohon offtopic-kysymykseen en osaa suoralta kädeltä vastata, jokkiautossa takamoottorisen laatikkoon ehkä. Noissahan piireissä Golfin koneen harrastajia ainakin liikkuu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Suuret kiitokset Villelle neuvoista!
Paikalta lähtiessä kolahtaa ainakin kardaani tai takaperä ja peittää hetkellisesti kaiken alleen Ei vaan pitää yrittää kuulostella korva tarkkana jottei turhaan hajottaisi.
En tiedä kuinka väliöljypohjan saisi konetta irrottamatta pois, joten pitää vaan alkaa ravistelemaan säästöpossua vissiin ja alkaa haalia varamoottoria...
Tosta aiheen vierestä menevästä jutusta vielä: Onko noissa viiatin twin-cameissa kaikissa samat kiinnitykset laatikkoon? Eli jos saan kolopallon koneen istutettua ladan laatikkoon niin se istuu gralen laatikkoonkin vai?
Paikalta lähtiessä kolahtaa ainakin kardaani tai takaperä ja peittää hetkellisesti kaiken alleen Ei vaan pitää yrittää kuulostella korva tarkkana jottei turhaan hajottaisi.
En tiedä kuinka väliöljypohjan saisi konetta irrottamatta pois, joten pitää vaan alkaa ravistelemaan säästöpossua vissiin ja alkaa haalia varamoottoria...
Tosta aiheen vierestä menevästä jutusta vielä: Onko noissa viiatin twin-cameissa kaikissa samat kiinnitykset laatikkoon? Eli jos saan kolopallon koneen istutettua ladan laatikkoon niin se istuu gralen laatikkoonkin vai?
Kyllä noissa samat kiinnitykset on, sillä erolla että joissain on moottoria kallistettu.
Meinaatko tuolla välipohjan irrotuksella sitä että osa pulteista on hankalassa paikassa? Muuta estettä en ainakaan löytämistäni kuvista nähnyt..
Uskoisin että toisen moottorin hankkiminen ei ole tarpeen - ellet sitten sitä varten että saa ajeltua sinäkin aikana jos remppaat tuon koneen. Syökö tuo kone öljyä?
Aiotkos istuttaa Golfin 1.3 kaasarikoneen Graleen?
Meinaatko tuolla välipohjan irrotuksella sitä että osa pulteista on hankalassa paikassa? Muuta estettä en ainakaan löytämistäni kuvista nähnyt..
Uskoisin että toisen moottorin hankkiminen ei ole tarpeen - ellet sitten sitä varten että saa ajeltua sinäkin aikana jos remppaat tuon koneen. Syökö tuo kone öljyä?
Aiotkos istuttaa Golfin 1.3 kaasarikoneen Graleen?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Toisen puolen pultit jää jemmaan jakolaatikon taakse. Laitan sulla mailiin pari kuvaa joista voi saada vähän käsitystä ahtaudesta.
Toi auto ei oikein joutaisi seisomaan... Työmatka on 15min suuntaansa autolla ja nyssessä istuen palaa vähän toista tuntia suuntaansa
Kone ei ole kansirempan jälkeen pölläytellyt eikä mainittavaa kulutusta ole ollut. Ei enää edes merkkaa paikkaansa Kiitos Loctiten blue siliconen!
Volkkaripuolelta olisi koneeksi villi-idea... Laitan mailiin "konsepti" ideani.
Toi auto ei oikein joutaisi seisomaan... Työmatka on 15min suuntaansa autolla ja nyssessä istuen palaa vähän toista tuntia suuntaansa
Kone ei ole kansirempan jälkeen pölläytellyt eikä mainittavaa kulutusta ole ollut. Ei enää edes merkkaa paikkaansa Kiitos Loctiten blue siliconen!
Volkkaripuolelta olisi koneeksi villi-idea... Laitan mailiin "konsepti" ideani.
No tuo on hankalampi juttu. Tosin ihan mahdottomalta ei näyttänyt tuo koneen alaosa ilman alempaa öljypohjaakaan ottaa laakerit irti. Toisaalta, jos alakerta vaikuttaa terveeltä eli ylimääräisiä naputuksia ei kuulu niin..
Va käyhän noiden laakerien tarkistus ilman välipohjan irrotustakin. Jos kk laakerit ok, niin todennäköisesti runkolaakeritkin.
Joudut kyllä aikataulut unohtamaan jos isomman projektin aloitat tuon koneen kanssa ellet sitten hanki toista konetta projektimoottoriksi. Minä ehdottaisin tietty 16v:tä.. noita saa kohtuu edullisesti jonkin Saksan purku Theman keulilta.
Va käyhän noiden laakerien tarkistus ilman välipohjan irrotustakin. Jos kk laakerit ok, niin todennäköisesti runkolaakeritkin.
Joudut kyllä aikataulut unohtamaan jos isomman projektin aloitat tuon koneen kanssa ellet sitten hanki toista konetta projektimoottoriksi. Minä ehdottaisin tietty 16v:tä.. noita saa kohtuu edullisesti jonkin Saksan purku Theman keulilta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tuosta hankintalistallasi olevasta lohkosta...eipä passaa nuo etuvetoisten lohkot. Niistä puuttuu nuo nelivetotekniikan tarvitsemat kiinnityspisteet, eikä niitä onnistu siihen tehdäkään. Ainoat vaihtoehdot ovat sillon integralet ja HF 4wd, kävisiköhän prisma integrale?.
Omaan 8v graleeni on ilmeisesti vaihdettu HF 4wd lohko, koska noita öljysuihkusuuttimia ei mun lohkossa kyllä ollut. Ja onpa mulla sama ongelma noiden öljynpaineidenkin kanssa, mittari näyttää lämpöisenä hienosti nollaa, kierroksilla hienosti yli 3bar, mutta ei kalkata tai pidä ääntä tyhjäkäynnilläkään. Myöskään öljynpainevalo ei pidä taukoa palamisestaan jos virta-avainta vikkelään kääntelee. Alakerta on tehty uusiksi kaikin osin 15000km sitten ja pumppu oli oikeissa mitoissa, ei vaan paineet nousseet.
Omaan 8v graleeni on ilmeisesti vaihdettu HF 4wd lohko, koska noita öljysuihkusuuttimia ei mun lohkossa kyllä ollut. Ja onpa mulla sama ongelma noiden öljynpaineidenkin kanssa, mittari näyttää lämpöisenä hienosti nollaa, kierroksilla hienosti yli 3bar, mutta ei kalkata tai pidä ääntä tyhjäkäynnilläkään. Myöskään öljynpainevalo ei pidä taukoa palamisestaan jos virta-avainta vikkelään kääntelee. Alakerta on tehty uusiksi kaikin osin 15000km sitten ja pumppu oli oikeissa mitoissa, ei vaan paineet nousseet.
Noissa on kahta mallia noita öljyjettejä - runkolaakeripukkiin tulevia ja toinen malli taas pääöljykanavaan tuleva kalliin näköinen (ja sitä se myös onkin ) jetti. Ainakin 16v:ssä on nuo pääöljykanvassa olevat jetit. Ihmettelen vaan suuresti jos HF:ssä noita ei ole koska -87 turbo-Cromassakin nuo on.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -