Öljynlämmöt +120^C

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Jeppe
Viestit: 23
Liittynyt: 10.04.2003 10:05
Paikkakunta: Vantaa

Öljynlämmöt +120^C

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Ongelmahan tulikin jo otsikossa. Kone on Fiat/Lancia 16 Vee vapari. Tällä hetkellä koneessa on kiinni 9000 Saabin oljynjäähdytin n. 7-rivinen ja öljynputsarin jalassa on laippa, jonka kautta kierrätetään moottorin jäähdytysnesteet. Taitaapi olla VAG-konsernin tuotteita. Öljyinä käytössä Valvoline Racing 20W/50 (tietty).
Minkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet/kuulleet käytettävän öljynlämpöjen kurissa pysymiseen? Haaveena olisi saada lämmöt pysymään alle +90^C.

JJ
Once it pop´s, you can´t stop
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Huh huh! Ihan liikaa... Onneksi sentään sulla on hyvät vapariöljyt eikä mitään... no jääköön tällä kertaa... :lol:

Seiskarivinen on aika nafti tuon kokoiselle koneelle. Varsinkin kun on kyse TC:n sukuisesta jolla on taipumus kovasti lämmittää öljyjään. Noille 150hv tehoille pitäisin hyvänä lähtökohtana 17...20-rivistä jäähdytintä (jos leveytenä se normaali 235mm). Sen kanssa et tarvitse enää tuota orggis vesi-öljy -tyyppistä jäähdytintä. Ja lisäksi se juttu mikä usein unohdetaan, eli hyvä ilmavirtaus öljynjäähdyttimen läpi.

Mikä on jäähdytysveden lämpötila? Tuohan vaikuttaa tuon orggis jäähdyttimen kanssa.

Ja mistäpäin kiertoa tuo öljynlämmön mittaus tapahtuu?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jeppe
Viestit: 23
Liittynyt: 10.04.2003 10:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Hmm.. Alkuun pitää oikaista, että tehoja on hiukka auki 200 :twisted: :twisted: Jäähdytysveden lämpö on maksimissaan +85^C. Öljynlämmön mittauspiste sijaitsee öljypohjan kyljessä.
Kone on kyllä tullut todettua erittäin hyvin öljyjä lämmittäväksi, jonka lisäksi myös peltisarja kulkee öljypohjan alta :evil:
Onkos vvierillä tai muilla kokemuksia Laminova-öljynjäähdyttimistä??
Once it pop´s, you can´t stop
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mielenkiintoista - mitä muutoksia pataan on tehty?

Kokeiles vertailukohteeksi mitata moottoriin menevän öljyn lämpötila elikkä coolerin jälkeen, sehän on se jonka laakerit ja muut voitelukohteet näkee. Nimittäin veikkaisin että nuo öljypohjan lämmöt pysyy kuitenkin suht ylhäällä vaikka iso cooleri olisikin. Öljyllähän jäähdytetään muunmuassa mäntiä. Merkityksellisintähän on juuri se mikä öljyn lämpötila on kun se pumpataan moottorin voitelukohteisiin.

Jäähyistä ei ole kokemuksia kuin Mocalista ja Setrabista, molemmat vaikuttaa ihan ok laatuisilta. Mistäs tuota merkkiäsi saa, ja mikä on hinta?

Onko sulla koneen orggis peltisarja, ja onko sillä lämpösuojalla vai ilman? Ainakin vanhemmissa Themoissa puuttui tuo peltisatsin lämpöpellitys.
Öljypohjan ja pakoputken väliin voisi kiinnittää sellaisen peltilevyn
joka on irti sekä pakosarjasta että öljypohjasta. Tai sitten jonkinlaista lämpöeristettä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Eetu »

mulla oli talvella vakio ritmossa samoi ongelmia noitten öljyn lämpöjen kanssa.... ihme homma.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo on TC:n ominaisuus, johon pitää varautua riittävällä jäähdytyksellä. Vastaavasti moottoriveden lämpötilat yleensä pysyy kurissa. Jostainhan sen lämmön täytyy tulla pois..

Croft suositti öljynjäähdytintä vakiokoneeseenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jeppe
Viestit: 23
Liittynyt: 10.04.2003 10:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Jyrkät nokat reippaalla :twisted: nostolla, rutistukset 11:1, 4*läppikset, Haltech, 4-1 peltisarja n. 50mm ensiöillä (ei org.) + 2,5" putki.

Tuossa mittauspisteen vaihdossa onkin ajatusta, toisaalta jos se lämpötila on +120 siellä ö-pohjassa, niin eipä se taida paljon laskea sinne painepuolelle mennessään. Mene ja tiedä, pitää testata..

Laminova on putkimallinen vesijäähdytteinen öljynjäähdytin. Näyttäis Autoracingillä olevan myynnissä. Hinnat vaan ovat n. 230€ alkaen!!! Toisaalta, jos siitä sais henkivakuutuksen moottorille, niin eipä paljoo painais tuo hinta.
Once it pop´s, you can´t stop
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Merkillistä... Itselläni ei ole koskaan ollut öljyn lämmöt yli 90 asteen (mittauspiste öljypohjassa), ja se taisi olla joskus 30 asteen helteellä kaupunkiajossa. Harvemmin nousevat edes 80:een.
Itselläni on Mocalin 16 rivinen öljynlauhdutin. (ai niin anteeksi -jäähdytin... Istuu syvässä tuo :twisted: )
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Minulla oli argentan moottorissa maantieajossa öljynlämmöt aina yli sata vaikka täysin vakio moottori!

Nyt pienellä 13-rivin jäähdyttimellä pyörii 80-90 välillä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu - kyllä se uskomattoman paljon laskee siellä jäähdyttimessä tuo lämpötila. Optimi lämpötilahan on öljystä riippuen 80...100 asteen välillä.

Mistä olet hankkinut nuo 16v:n virinokat? Missä korissa kone esiintyy? Mahtaa olla hienot äänet noilla läppärungoilla.. 8)

Jäähdyttimien hintoja en yhtään ihmettele jos ne Ryöst.. siis Autoracingilta hankit... :lol:

Katso myös
http://www.lautamakimotorsport.fi/ -> moottori
http://www.moposport.fi/sivut/autoluet/sivu53.html

mitä muita firmoja jo näiden esiintyneiden lisäksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jeppe
Viestit: 23
Liittynyt: 10.04.2003 10:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Hmm. . 80 - 100 astetta, saattaa olla tuo satakin jo hieman yläkanttiin.

Nokat on ihan sarjatuotantoa ja löytyvät Catcamsilta www.catcams.be Kone on alunperin(kin) Deltassa. Äänet on kyllä kieltämättä kivat :mrgreen: :mrgreen: , voisi sanoa jopa raikkaat :twisted: :twisted:

Ois vaan kiva koittaa sellaista Laminovaa, näyttävät käyttävän sellaista systeemiä useimmissa kilpa-autoissa. Oon kuullut huhuja, että myös joistain pakettiautoista löytyis sellainen. Tietäis vaan missä, niin voisi olla mahdollista löytää käytettyjäkin. Käyttökokemuksia kuunnellaan . . .
Once it pop´s, you can´t stop
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nuo jäykemmät mineraaliöljyt perinteisesti on tykänneet hieman korkeammasta lämpötilasta (koska niiden käyttölämpötila-alue on hieman kapeampi), mutta itsekin tähtäisin ennemmin sinne 80:een.

Vapari 16v Delta, mitäs vuosimallia tuollainen on? 2.0 ie 16v 139hv ilmeisesti vakiona?

Tuo olisi jo hieno nähdä livenäkin.

Kyllä tuo Laminova vaikuttaa laadukkaalta ja varmaan korkea hinta selittyy osittain silläkin.

En tiedä nyt merkistä, mutta _yleensä_ noiden vakioautojen öljynjäähdyttimet on laadultaankin aika karseata katsottavaa. Jos kuitenkin päädyt käytettyyn jäähdyttimeen niin sijoita se ennen öljynsuodatinta tai sitten pese hyvin huolellisesti, noissa käytetyissä voi olla sisällä mitä vaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ilmankos nuo Castrolin 10w 60 on toiminut niin hyvin. Sehän on se entinen RS. Nykyisin se on TWS.
RS on nykyisin jotakin 0w 40 kuraa. :twisted:

Meinaan vaan, että mulla oli tuo ölpän lämpömittari Bilhelvetistä, niin voi hyvinkin olla että se näyttää perunoita tai peräti kukkakaalia.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Vvieri, tuosta öljynlämmön mittauskohdasta voisi keskustella enemmänkin. Toki tärkeää on minkälämpöisenä öljy menee laakerille, mutta eikö se siellä laakerin välissä lämpeäkkin, joten voisi ajatella että kyllä sen pitäisi tulla kohtuulämpöisenä sieltä poiskin? Toki lämmönlähteitä öljylle on muitakin kuin laakerit, joten siltä kannalta perustellumpaa olisi mitata se menevän öljynlämpö. Mut esim. Ritmo Abarthissa se mitataan öljypohjasta. Mene ja tiedä. Pitäisi vissiin laittaa toinen anturi siihen suodattimen jalkaan jotta voisi verrata niitä lukemia, maksaa vain tuo VDO anturi jotain 25 E...
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu. Yllättävän paljon maksaa se muutaman markan NTC-vastus kun se laitetaan koteloon. :shock:

Mä olen aina mittaillut menevän öljyn lämpötilaa mutta tuossa sanomassasi on eittämättä pointtia. Tuohonhan ei auta kuin se että lasketaan entisestään lähtevän öljyn lämpöjä.

Veikkasin tosin, että noissa koneissa joissa on kunnollinen mäntien öljyjäähdytys, pääosa öljyn lämmöstä tulee mäntien jäähdytyksestä. Laakerit tuskin kovin kamalasti lämpenevät niin kauan kuin voitelu toimii?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin