Öljynlämmöt +120^C
Öljynlämmöt +120^C
Ongelmahan tulikin jo otsikossa. Kone on Fiat/Lancia 16 Vee vapari. Tällä hetkellä koneessa on kiinni 9000 Saabin oljynjäähdytin n. 7-rivinen ja öljynputsarin jalassa on laippa, jonka kautta kierrätetään moottorin jäähdytysnesteet. Taitaapi olla VAG-konsernin tuotteita. Öljyinä käytössä Valvoline Racing 20W/50 (tietty).
Minkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet/kuulleet käytettävän öljynlämpöjen kurissa pysymiseen? Haaveena olisi saada lämmöt pysymään alle +90^C.
JJ
Minkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet/kuulleet käytettävän öljynlämpöjen kurissa pysymiseen? Haaveena olisi saada lämmöt pysymään alle +90^C.
JJ
Once it pop´s, you can´t stop
Huh huh! Ihan liikaa... Onneksi sentään sulla on hyvät vapariöljyt eikä mitään... no jääköön tällä kertaa...
Seiskarivinen on aika nafti tuon kokoiselle koneelle. Varsinkin kun on kyse TC:n sukuisesta jolla on taipumus kovasti lämmittää öljyjään. Noille 150hv tehoille pitäisin hyvänä lähtökohtana 17...20-rivistä jäähdytintä (jos leveytenä se normaali 235mm). Sen kanssa et tarvitse enää tuota orggis vesi-öljy -tyyppistä jäähdytintä. Ja lisäksi se juttu mikä usein unohdetaan, eli hyvä ilmavirtaus öljynjäähdyttimen läpi.
Mikä on jäähdytysveden lämpötila? Tuohan vaikuttaa tuon orggis jäähdyttimen kanssa.
Ja mistäpäin kiertoa tuo öljynlämmön mittaus tapahtuu?
Seiskarivinen on aika nafti tuon kokoiselle koneelle. Varsinkin kun on kyse TC:n sukuisesta jolla on taipumus kovasti lämmittää öljyjään. Noille 150hv tehoille pitäisin hyvänä lähtökohtana 17...20-rivistä jäähdytintä (jos leveytenä se normaali 235mm). Sen kanssa et tarvitse enää tuota orggis vesi-öljy -tyyppistä jäähdytintä. Ja lisäksi se juttu mikä usein unohdetaan, eli hyvä ilmavirtaus öljynjäähdyttimen läpi.
Mikä on jäähdytysveden lämpötila? Tuohan vaikuttaa tuon orggis jäähdyttimen kanssa.
Ja mistäpäin kiertoa tuo öljynlämmön mittaus tapahtuu?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Hmm.. Alkuun pitää oikaista, että tehoja on hiukka auki 200 Jäähdytysveden lämpö on maksimissaan +85^C. Öljynlämmön mittauspiste sijaitsee öljypohjan kyljessä.
Kone on kyllä tullut todettua erittäin hyvin öljyjä lämmittäväksi, jonka lisäksi myös peltisarja kulkee öljypohjan alta
Onkos vvierillä tai muilla kokemuksia Laminova-öljynjäähdyttimistä??
Kone on kyllä tullut todettua erittäin hyvin öljyjä lämmittäväksi, jonka lisäksi myös peltisarja kulkee öljypohjan alta
Onkos vvierillä tai muilla kokemuksia Laminova-öljynjäähdyttimistä??
Once it pop´s, you can´t stop
Mielenkiintoista - mitä muutoksia pataan on tehty?
Kokeiles vertailukohteeksi mitata moottoriin menevän öljyn lämpötila elikkä coolerin jälkeen, sehän on se jonka laakerit ja muut voitelukohteet näkee. Nimittäin veikkaisin että nuo öljypohjan lämmöt pysyy kuitenkin suht ylhäällä vaikka iso cooleri olisikin. Öljyllähän jäähdytetään muunmuassa mäntiä. Merkityksellisintähän on juuri se mikä öljyn lämpötila on kun se pumpataan moottorin voitelukohteisiin.
Jäähyistä ei ole kokemuksia kuin Mocalista ja Setrabista, molemmat vaikuttaa ihan ok laatuisilta. Mistäs tuota merkkiäsi saa, ja mikä on hinta?
Onko sulla koneen orggis peltisarja, ja onko sillä lämpösuojalla vai ilman? Ainakin vanhemmissa Themoissa puuttui tuo peltisatsin lämpöpellitys.
Öljypohjan ja pakoputken väliin voisi kiinnittää sellaisen peltilevyn
joka on irti sekä pakosarjasta että öljypohjasta. Tai sitten jonkinlaista lämpöeristettä.
Kokeiles vertailukohteeksi mitata moottoriin menevän öljyn lämpötila elikkä coolerin jälkeen, sehän on se jonka laakerit ja muut voitelukohteet näkee. Nimittäin veikkaisin että nuo öljypohjan lämmöt pysyy kuitenkin suht ylhäällä vaikka iso cooleri olisikin. Öljyllähän jäähdytetään muunmuassa mäntiä. Merkityksellisintähän on juuri se mikä öljyn lämpötila on kun se pumpataan moottorin voitelukohteisiin.
Jäähyistä ei ole kokemuksia kuin Mocalista ja Setrabista, molemmat vaikuttaa ihan ok laatuisilta. Mistäs tuota merkkiäsi saa, ja mikä on hinta?
Onko sulla koneen orggis peltisarja, ja onko sillä lämpösuojalla vai ilman? Ainakin vanhemmissa Themoissa puuttui tuo peltisatsin lämpöpellitys.
Öljypohjan ja pakoputken väliin voisi kiinnittää sellaisen peltilevyn
joka on irti sekä pakosarjasta että öljypohjasta. Tai sitten jonkinlaista lämpöeristettä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tuo on TC:n ominaisuus, johon pitää varautua riittävällä jäähdytyksellä. Vastaavasti moottoriveden lämpötilat yleensä pysyy kurissa. Jostainhan sen lämmön täytyy tulla pois..
Croft suositti öljynjäähdytintä vakiokoneeseenkin.
Croft suositti öljynjäähdytintä vakiokoneeseenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jyrkät nokat reippaalla nostolla, rutistukset 11:1, 4*läppikset, Haltech, 4-1 peltisarja n. 50mm ensiöillä (ei org.) + 2,5" putki.
Tuossa mittauspisteen vaihdossa onkin ajatusta, toisaalta jos se lämpötila on +120 siellä ö-pohjassa, niin eipä se taida paljon laskea sinne painepuolelle mennessään. Mene ja tiedä, pitää testata..
Laminova on putkimallinen vesijäähdytteinen öljynjäähdytin. Näyttäis Autoracingillä olevan myynnissä. Hinnat vaan ovat n. 230€ alkaen!!! Toisaalta, jos siitä sais henkivakuutuksen moottorille, niin eipä paljoo painais tuo hinta.
Tuossa mittauspisteen vaihdossa onkin ajatusta, toisaalta jos se lämpötila on +120 siellä ö-pohjassa, niin eipä se taida paljon laskea sinne painepuolelle mennessään. Mene ja tiedä, pitää testata..
Laminova on putkimallinen vesijäähdytteinen öljynjäähdytin. Näyttäis Autoracingillä olevan myynnissä. Hinnat vaan ovat n. 230€ alkaen!!! Toisaalta, jos siitä sais henkivakuutuksen moottorille, niin eipä paljoo painais tuo hinta.
Once it pop´s, you can´t stop
Juu - kyllä se uskomattoman paljon laskee siellä jäähdyttimessä tuo lämpötila. Optimi lämpötilahan on öljystä riippuen 80...100 asteen välillä.
Mistä olet hankkinut nuo 16v:n virinokat? Missä korissa kone esiintyy? Mahtaa olla hienot äänet noilla läppärungoilla.. 8)
Jäähdyttimien hintoja en yhtään ihmettele jos ne Ryöst.. siis Autoracingilta hankit...
Katso myös
http://www.lautamakimotorsport.fi/ -> moottori
http://www.moposport.fi/sivut/autoluet/sivu53.html
mitä muita firmoja jo näiden esiintyneiden lisäksi?
Mistä olet hankkinut nuo 16v:n virinokat? Missä korissa kone esiintyy? Mahtaa olla hienot äänet noilla läppärungoilla.. 8)
Jäähdyttimien hintoja en yhtään ihmettele jos ne Ryöst.. siis Autoracingilta hankit...
Katso myös
http://www.lautamakimotorsport.fi/ -> moottori
http://www.moposport.fi/sivut/autoluet/sivu53.html
mitä muita firmoja jo näiden esiintyneiden lisäksi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Hmm. . 80 - 100 astetta, saattaa olla tuo satakin jo hieman yläkanttiin.
Nokat on ihan sarjatuotantoa ja löytyvät Catcamsilta www.catcams.be Kone on alunperin(kin) Deltassa. Äänet on kyllä kieltämättä kivat , voisi sanoa jopa raikkaat
Ois vaan kiva koittaa sellaista Laminovaa, näyttävät käyttävän sellaista systeemiä useimmissa kilpa-autoissa. Oon kuullut huhuja, että myös joistain pakettiautoista löytyis sellainen. Tietäis vaan missä, niin voisi olla mahdollista löytää käytettyjäkin. Käyttökokemuksia kuunnellaan . . .
Nokat on ihan sarjatuotantoa ja löytyvät Catcamsilta www.catcams.be Kone on alunperin(kin) Deltassa. Äänet on kyllä kieltämättä kivat , voisi sanoa jopa raikkaat
Ois vaan kiva koittaa sellaista Laminovaa, näyttävät käyttävän sellaista systeemiä useimmissa kilpa-autoissa. Oon kuullut huhuja, että myös joistain pakettiautoista löytyis sellainen. Tietäis vaan missä, niin voisi olla mahdollista löytää käytettyjäkin. Käyttökokemuksia kuunnellaan . . .
Once it pop´s, you can´t stop
Nuo jäykemmät mineraaliöljyt perinteisesti on tykänneet hieman korkeammasta lämpötilasta (koska niiden käyttölämpötila-alue on hieman kapeampi), mutta itsekin tähtäisin ennemmin sinne 80:een.
Vapari 16v Delta, mitäs vuosimallia tuollainen on? 2.0 ie 16v 139hv ilmeisesti vakiona?
Tuo olisi jo hieno nähdä livenäkin.
Kyllä tuo Laminova vaikuttaa laadukkaalta ja varmaan korkea hinta selittyy osittain silläkin.
En tiedä nyt merkistä, mutta _yleensä_ noiden vakioautojen öljynjäähdyttimet on laadultaankin aika karseata katsottavaa. Jos kuitenkin päädyt käytettyyn jäähdyttimeen niin sijoita se ennen öljynsuodatinta tai sitten pese hyvin huolellisesti, noissa käytetyissä voi olla sisällä mitä vaan...
Vapari 16v Delta, mitäs vuosimallia tuollainen on? 2.0 ie 16v 139hv ilmeisesti vakiona?
Tuo olisi jo hieno nähdä livenäkin.
Kyllä tuo Laminova vaikuttaa laadukkaalta ja varmaan korkea hinta selittyy osittain silläkin.
En tiedä nyt merkistä, mutta _yleensä_ noiden vakioautojen öljynjäähdyttimet on laadultaankin aika karseata katsottavaa. Jos kuitenkin päädyt käytettyyn jäähdyttimeen niin sijoita se ennen öljynsuodatinta tai sitten pese hyvin huolellisesti, noissa käytetyissä voi olla sisällä mitä vaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vvieri, tuosta öljynlämmön mittauskohdasta voisi keskustella enemmänkin. Toki tärkeää on minkälämpöisenä öljy menee laakerille, mutta eikö se siellä laakerin välissä lämpeäkkin, joten voisi ajatella että kyllä sen pitäisi tulla kohtuulämpöisenä sieltä poiskin? Toki lämmönlähteitä öljylle on muitakin kuin laakerit, joten siltä kannalta perustellumpaa olisi mitata se menevän öljynlämpö. Mut esim. Ritmo Abarthissa se mitataan öljypohjasta. Mene ja tiedä. Pitäisi vissiin laittaa toinen anturi siihen suodattimen jalkaan jotta voisi verrata niitä lukemia, maksaa vain tuo VDO anturi jotain 25 E...
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Juu. Yllättävän paljon maksaa se muutaman markan NTC-vastus kun se laitetaan koteloon.
Mä olen aina mittaillut menevän öljyn lämpötilaa mutta tuossa sanomassasi on eittämättä pointtia. Tuohonhan ei auta kuin se että lasketaan entisestään lähtevän öljyn lämpöjä.
Veikkasin tosin, että noissa koneissa joissa on kunnollinen mäntien öljyjäähdytys, pääosa öljyn lämmöstä tulee mäntien jäähdytyksestä. Laakerit tuskin kovin kamalasti lämpenevät niin kauan kuin voitelu toimii?
Mä olen aina mittaillut menevän öljyn lämpötilaa mutta tuossa sanomassasi on eittämättä pointtia. Tuohonhan ei auta kuin se että lasketaan entisestään lähtevän öljyn lämpöjä.
Veikkasin tosin, että noissa koneissa joissa on kunnollinen mäntien öljyjäähdytys, pääosa öljyn lämmöstä tulee mäntien jäähdytyksestä. Laakerit tuskin kovin kamalasti lämpenevät niin kauan kuin voitelu toimii?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -