Theman kansiremppa + kannen muutoksia
Theman kansiremppa + kannen muutoksia
Irrotin eilen kannen vaparithemasta ja tässä kuvia projektista. Turbossa homma etenee samalla lailla, mutta turbossa on vaan yksi pinnapultti ihan sikapahassa paikassa pakosarjassa...
Vedet koneesta pihalle, vesiletku kannesta irti, akku irti, jotta saa käden imusarjan alle ja sieltä ruuvit irti kannesta - tässä ei tarvinnut akkutelinettä irrottaa. Aika ahdasta on riippuen siitä miten letkut menee. Pakosarjasta pultit auki, nokkahihna irti, huohottimen putken kiinnityspultti kannesta irti.
Tässä irrotetu pultit yms pikkusälä siistissä järjestyksessä:
Kuravesi joka löytyi jäähdytysjärjestelmästä:
... kipeää saanut pakovena - vähän on kallellaan:
Seuraavaksi odotetaan "Mega":n porttaustarjousta ...
Vedet koneesta pihalle, vesiletku kannesta irti, akku irti, jotta saa käden imusarjan alle ja sieltä ruuvit irti kannesta - tässä ei tarvinnut akkutelinettä irrottaa. Aika ahdasta on riippuen siitä miten letkut menee. Pakosarjasta pultit auki, nokkahihna irti, huohottimen putken kiinnityspultti kannesta irti.
Tässä irrotetu pultit yms pikkusälä siistissä järjestyksessä:
Kuravesi joka löytyi jäähdytysjärjestelmästä:
... kipeää saanut pakovena - vähän on kallellaan:
Seuraavaksi odotetaan "Mega":n porttaustarjousta ...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 04.02.2005 20:17
- Paikkakunta: Lahti
Tässä muuten erikoistyökalu mitä tarvii turbon pakosarjan vaikeen pultin kanssa .
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=8506
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=8506
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Re: Theman kansiremppa
Eipä ihme jos käynti oli mitä oli. 8)Meltdown kirjoitti:... kipeää saanut pakovena - vähän on kallellaan
Onnea projektille!
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
kannen porttaus, vinoplaanaus
cometic 1,02mm kannentiiviste
nokat 270astetta
säädettävät nokkapyörät
Kansi lähtee tänään Lapualle ja maaliskuun puolivälin paikkeilla pitäisi tulla takaisin. Kannestahan ei ole oikein varaa höylätä, joten se blaanataan vähän vinoon ja kannentiivisteeksi laitetaan 0,7mm vakiota ohkaisempi Cometic - näin saadaan vähän puristuksia lisää. Pakosarja ja putkisto pysynee vakiona ja kun auto viedään penkitykseen kokeilen vapaavirtaus-suodattimen vaikutusta. Huipputehoa tulleepi ainakin parikytä heppaa lisää ja venttiilien muotoilulla saataneen vääntöä mukavasti. ...eikä päästöjen kanssa pitäisi olla ongelmia...
cometic 1,02mm kannentiiviste
nokat 270astetta
säädettävät nokkapyörät
Kansi lähtee tänään Lapualle ja maaliskuun puolivälin paikkeilla pitäisi tulla takaisin. Kannestahan ei ole oikein varaa höylätä, joten se blaanataan vähän vinoon ja kannentiivisteeksi laitetaan 0,7mm vakiota ohkaisempi Cometic - näin saadaan vähän puristuksia lisää. Pakosarja ja putkisto pysynee vakiona ja kun auto viedään penkitykseen kokeilen vapaavirtaus-suodattimen vaikutusta. Huipputehoa tulleepi ainakin parikytä heppaa lisää ja venttiilien muotoilulla saataneen vääntöä mukavasti. ...eikä päästöjen kanssa pitäisi olla ongelmia...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Tämähän onkin mielenkiintoinen topicci, omasta Themastakin kun pitäisi kansi ottaa ens kesänä auki (olisi pitänyt ottaa jo viime kesänä, mutta jäi sitten... ) Nokkien vaihdot jää varmaan tekemättä, mutta jos muuten saisi muutaman konin herätettyä sieltä samalla, kun uusii vuotavan kansipahvin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Ei pelkkä pahvin vaihto ole mikään mahoton homma. Oisko tossa pari-kolme tuntia mennyt irrottamisessa. Jossei kantta portata tms isompaa tehä, niin kannattaa kuitenkin itse ottaa venttiilit irti ennenkuin vie kannen oiottavaksi. Aina jos pahvi on palanut, pitää kansi viedä koneistamolle, jottei uusi kansipahvi pala heti uudestaan. Kun kansi on saatu takaisin koneistamolta, pitää vaihtaa venttiilinohjurikumit, jotka tulevat siinä yläpään tiivistesarjassa, jonka joutuu joka tapauksessa hommaamaan (n. 50€ tarvikkeena - tosin siinä oleva kansipahvi ei ole kovinkaan häävi).luigi kirjoitti:Tämähän onkin mielenkiintoinen topicci, omasta Themastakin kun pitäisi kansi ottaa ens kesänä auki (olisi pitänyt ottaa jo viime kesänä, mutta jäi sitten... ) Nokkien vaihdot jää varmaan tekemättä, mutta jos muuten saisi muutaman konin herätettyä sieltä samalla, kun uusii vuotavan kansipahvin.
Jos 2L TC:n kannen oikoo venttiilit paikallaan, niin silloin lähtee venttileistäkin pieni siivu, kuten tässä, joten kantsii ottaa ne venat valmiiksi irti - koneistamo ottaa siitä kuitenkin hintaa.
Kasaukseen kannattaa tietysti varata enempi aikaa, mutta muutamassa tunnissa paketti saadaan kasaan harrastaja-taidoillakin. Tietty fiksua on ottaa kuvia koneesta, johdoista, putkista yms, joista voi sitten katsoa mallia miten ne olikaan. Itse ainakin olen monta kertaa palannut vanhoihin kuviin, jotka otin kun ensimmäisen kerran konetta purin.
Ja kasausvaiheessa on tärkeätä että kaikki pinnat ja kierteet on puhtaita. Ja sit ettei unohda laittaa nesteitä koneeseen...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Kansissa on eroja kuten viineissä...
Pohjustus:
Minulla on kaksi vaparin kantta, joista nyt pitäisi päättää kumpaa käytetään. Kannet ovat kuitenkin hieman erilaisia, joten rupesin tutkimaan kumpaa olisi fiksumpi käyttää. Ohessa tältä Forumilta ja VVierin nettisivuilta lainauksia:
"Osien samanlaisuus eri moottorien välillä on TC:n suuri etu virityskäyttöä ajatellen, sillä esimerkiksi kaikkien mallien kansia ja lohkoja voidaan käyttää keskenään"
"Uudemman mallisen moottorin kantta voi käyttää vanhan mallisessa alakerrassa ja päinvastoin, mutta esimerkiksi nokka-akselikotelot eivät ole vaihdettavissa kansityyppien välillä"
"Kansissa ei pitäisi olla eroja, vain tiiviste pitää olla kyseiseen pukkiin sopiva. Ja joissain on myös virtauksen rajoitinholkkeja kohdistusholkkien tilalla. Noissa on vain pieni reikä holkin keskellä. "
Tässä virtauksenrajoitinhokki vs. kohdistusholkki:
Juttua välikannentiivisteistä (kannattaa lukea loppuun asti kun meni vähän jauhot ja vellit sekaisin niissä ekoissa postauksissa ...).
No okei. Lähetään purkamaan.
Lohkot näyttäisi olevan kaikissa kutakuinkin samanlaisia öljyreikien osalta. Eli tämä pieni reunimmainen öljyreikä löytyy kaikista lohkoista, joista löysin kuvia:
Thema -88
Thema -89
Croma
131
Delta-grale
Sitten kannet. Varaosa-autoni ("Thema -88", jonka moottori tuskin on alkuperäinen...) kannesta puuttuu noi öljyreijät:
... ja uusimman hankintani kannessa on öljyreijät, samoin kuin Turboni kannessa:
ja vertailuksi vvierin havainnollinen kuva öljykanavista:
"Ja kannattaa suosia sen mallisia pukkeja, joissa nokka jää öljykylpyyn." Juttua nokkapukeista löytyy täältä.
Tässä ero jota tarkoitetaan:
"öljykylpy"-nokkakotelot:
pystykoneen nokkakotelot:
pystykone ritmo aparaatti:
"Uuden mallinen moottori, 'vinokone'. Huomaa kannessa sijaitseva bensapumppu!"
Tämmöisten kansien alta löytyi "öljykylpy"-malliset kopat:
Toisessa kopassa on muuten tämmönen sokee pelti:
Hu-0h.. enempää ei jaksa paahtaa.. kysymys tulee seuraavassa viestissä. Tässä vielä parit linkit:
koppavertailu - Dedra ja Delta Grale
koppavertailu - varaosa-Thema
koppavertailu - Croma
koppavertailu - vapari-Thema
Minulla on kaksi vaparin kantta, joista nyt pitäisi päättää kumpaa käytetään. Kannet ovat kuitenkin hieman erilaisia, joten rupesin tutkimaan kumpaa olisi fiksumpi käyttää. Ohessa tältä Forumilta ja VVierin nettisivuilta lainauksia:
"Osien samanlaisuus eri moottorien välillä on TC:n suuri etu virityskäyttöä ajatellen, sillä esimerkiksi kaikkien mallien kansia ja lohkoja voidaan käyttää keskenään"
"Uudemman mallisen moottorin kantta voi käyttää vanhan mallisessa alakerrassa ja päinvastoin, mutta esimerkiksi nokka-akselikotelot eivät ole vaihdettavissa kansityyppien välillä"
"Kansissa ei pitäisi olla eroja, vain tiiviste pitää olla kyseiseen pukkiin sopiva. Ja joissain on myös virtauksen rajoitinholkkeja kohdistusholkkien tilalla. Noissa on vain pieni reikä holkin keskellä. "
Tässä virtauksenrajoitinhokki vs. kohdistusholkki:
Juttua välikannentiivisteistä (kannattaa lukea loppuun asti kun meni vähän jauhot ja vellit sekaisin niissä ekoissa postauksissa ...).
No okei. Lähetään purkamaan.
Lohkot näyttäisi olevan kaikissa kutakuinkin samanlaisia öljyreikien osalta. Eli tämä pieni reunimmainen öljyreikä löytyy kaikista lohkoista, joista löysin kuvia:
Thema -88
Thema -89
Croma
131
Delta-grale
Sitten kannet. Varaosa-autoni ("Thema -88", jonka moottori tuskin on alkuperäinen...) kannesta puuttuu noi öljyreijät:
... ja uusimman hankintani kannessa on öljyreijät, samoin kuin Turboni kannessa:
ja vertailuksi vvierin havainnollinen kuva öljykanavista:
"Ja kannattaa suosia sen mallisia pukkeja, joissa nokka jää öljykylpyyn." Juttua nokkapukeista löytyy täältä.
Tässä ero jota tarkoitetaan:
"öljykylpy"-nokkakotelot:
pystykoneen nokkakotelot:
pystykone ritmo aparaatti:
"Uuden mallinen moottori, 'vinokone'. Huomaa kannessa sijaitseva bensapumppu!"
Tämmöisten kansien alta löytyi "öljykylpy"-malliset kopat:
Toisessa kopassa on muuten tämmönen sokee pelti:
Hu-0h.. enempää ei jaksa paahtaa.. kysymys tulee seuraavassa viestissä. Tässä vielä parit linkit:
koppavertailu - Dedra ja Delta Grale
koppavertailu - varaosa-Thema
koppavertailu - Croma
koppavertailu - vapari-Thema
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
ja kun noita toisten kuvia otetaan käyttöön omille sivuille niin niistä yleensä ainakin ilmoitetaan, että näin tapahtuu.
muuten varmasti ihan jees vertailu.
esitetääs tähän kysymys nokka-akseleista... eli kuinka suurta nostoa tiedetään käytettäneen 8vtc-koneessa? tyyliin onko se ollut oikeasti se 11.8-jotain milliä maksimina? onko hiotut akselit hiottu perusympyrältään niin pieneksi että perusympyrä on samalla halkaisijalla kuin nokan 'runko'`vai mitä/mikä/miten? paljonko tällaiseen akseliin on saatu nostoa?
muuten varmasti ihan jees vertailu.
esitetääs tähän kysymys nokka-akseleista... eli kuinka suurta nostoa tiedetään käytettäneen 8vtc-koneessa? tyyliin onko se ollut oikeasti se 11.8-jotain milliä maksimina? onko hiotut akselit hiottu perusympyrältään niin pieneksi että perusympyrä on samalla halkaisijalla kuin nokan 'runko'`vai mitä/mikä/miten? paljonko tällaiseen akseliin on saatu nostoa?
Ei nää on vaan ihan tuolta internetistä löydettyjä satunnaisia kuvatuksia.... Sieltähän noi kuvat voi bongata kuka tahansa...tommi nylund kirjoitti:ja kun noita toisten kuvia otetaan käyttöön omille sivuille niin niistä yleensä ainakin ilmoitetaan, että näin tapahtuu.
Eilen kun kysyin "mega"lta puhelimessa kuinkas kireeksi tommonen nokka saadaan hiottua, niin sanoi että sielläpäin oli yhet nokat joissa oli asteita 320 ja nostoa oli yli 12mm, mutta oli kuulemma tosi ohkanen keppi - eli perusympyrä on halkaisijaltaan pienempi kuin nokan runko. Kestävyyttä voi sitten vain arvailla.... Jokkis-käyttöön kuulemma meni nokat ja hyvin toimi. ... ja siis niitä ei ollu täytehitsattu lainkaan..tommi nylund kirjoitti:eli kuinka suurta nostoa tiedetään käytettäneen 8vtc-koneessa? tyyliin onko se ollut oikeasti se 11.8-jotain milliä maksimina? onko hiotut akselit hiottu perusympyrältään niin pieneksi että perusympyrä on samalla halkaisijalla kuin nokan 'runko'`vai mitä/mikä/miten? paljonko tällaiseen akseliin on saatu nostoa?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
ja nyt se kysymys. Eli kumpi kansi on parempi? Toisessa kannessa ei ole nokan keskimmäiselle "laakerille" öljysyöttöä, mutta haittaako se? Kuinkas noi virtauksenrajoitinholkit toimiii - eli kumpia kannattaa käyttää? Jossain on ollut puhetta että ongelmana olisi että nokkakotelot tulvii ja ilmeisesti ongelmasta pääsee eroon kun käyttää noita rajoitusholkkeja, jolloin öljyä ei tule niin paljoa nokille. Entäs noitten kopankansien merkitys? Onko noi isommat kopankannet sitä varten että sitä öljyä mahtuu sinne nokkakoteloihin enempi eikä tulvimisesta tule niin iso ongelma?
Filosofoinnit vapaat.
Filosofoinnit vapaat.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Tuo toinen 8v kansi on tosiaan vastaavanlaisilla öljykanavilla kuin 16v, jos kannentiivisteen tasoa katsellaan. Eli öljy menee vain kahden etummaisen kanavan kautta. Meneekö kannessa tai nokkapukissa sitten koneen suunnassa pitkittäinen kanava, jolla voidellaan muut kuin etummaiset nokan laakerit? Jos se on nokkapukissa niin tuollainen kansi vaatisi aina 'kuivan' mallisen nokkapukin? Noissa pukeissahan on ainakin valu pitkittäiselle kanavalle... Ei ole yhtään tuollaista vielä käsiin osunut.
Itse käyttäisin mieluiten perinteistä kantta ja öljykylpytyyppistä nokkapukkia.
Noista nokista vielä - vaikka nostoa ja asteita olisi paljon niin nostointegraali voi silti olla loivempi, eli ei välttämättä ole niin raju kuin nostosta ja asteista voisi päätellä. Tuossa yleensä onkin se ero miksei vakiosta hiomalla nokkaa täyttämättä saa kovin rajua nokkaa aikaiseksi. Nokkaa ei saa kovin pulleaksi ilman lisämateriaalia.
Itse käyttäisin mieluiten perinteistä kantta ja öljykylpytyyppistä nokkapukkia.
Noista nokista vielä - vaikka nostoa ja asteita olisi paljon niin nostointegraali voi silti olla loivempi, eli ei välttämättä ole niin raju kuin nostosta ja asteista voisi päätellä. Tuossa yleensä onkin se ero miksei vakiosta hiomalla nokkaa täyttämättä saa kovin rajua nokkaa aikaiseksi. Nokkaa ei saa kovin pulleaksi ilman lisämateriaalia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -