koneen kasaajaa kaivattais.
koneen kasaajaa kaivattais.
Eli nyt kaivattais henkilöä joka avittais fiatin tc:n tarkemmin 130 ritmon koneen niputuksessaa kansi on tehty nokat hiottu mutta kun iteltä ei löydy riittävää tietotaitoa kasata viri konetta eli auttakkee auvutonta. auto tarvis saada leimalle vielä kesällä.
Mitä puuttuu? Millaisesta opastuksesta olisi kyse?
Täällähän helposti viriää keskustelua aiheesta jos on kysyttäviä - itseni lisäksi paikalla vaikuttaa osaavampiakin tietäjiä. Näin kesälomakautena toki hiljaisempaa.
Täällähän helposti viriää keskustelua aiheesta jos on kysyttäviä - itseni lisäksi paikalla vaikuttaa osaavampiakin tietäjiä. Näin kesälomakautena toki hiljaisempaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No ongelmana on se että ikinä ei tollasta tc:tä ole tullu kasattua ja nyt kun konessa on aivan riitävästi omasta mielestä rahaa kiinni niin ei viittisis rikkoa sitä jollain kasaus virheellä. Myös viri nokkien ajoituksesta ei ole harmainta hajuakaan ja olis tarvetta saada auto liikenteeseen. Mites ville sun seiska on pelannu?.... ps nyt on pihalla kasipätkä vin gami koneella on muuten rapee laite (jokkis auto) Myydään 2800 eurolla
Jos perus moottorin kokoamiseen tarvittavat tiedot on hanskassa, niin sellainen hyvä neuvo tulee ainakin mieleen, että venttiilinjousten jousikuormat tulisi ennen asennusta mitata, ja tarvittaessa korjata. Jos nokissa on nostot muuttunut, niin se asennusmitta on syytä tarkistaa, koska jos se on muuttunut, niin jousikuormat ei ole sitä mitä pitäisi.
Samaten kannattaa tarkistaa, ettei jouset mene kokonaan kasaan maksimi nostolla.
Alkuperäiset jouset on monella havaittu kilpakäytössäkin riittäviksi, ja tämä on huhupuhetta, mutta Virtasen Maurin väitetään sanoneen TC koneen venttiilinjousista, että "ihan turha aiheuttaa lisäkuormitusta jäykemmillä jousilla jakopäähän, kun ne alkuperäisetkin toimii TC:n kierroksilla riittävästi". En tiedä sitten miten on, mutta itselläni on nyt Peltosen Esalla punnitut jouset koneessa, ja ei ne sen kummoisemmin toimi, mitä aikaisemmissa vakiojousilla kasatuissa koneissani.
Samaten kannattaa tarkistaa, ettei jouset mene kokonaan kasaan maksimi nostolla.
Alkuperäiset jouset on monella havaittu kilpakäytössäkin riittäviksi, ja tämä on huhupuhetta, mutta Virtasen Maurin väitetään sanoneen TC koneen venttiilinjousista, että "ihan turha aiheuttaa lisäkuormitusta jäykemmillä jousilla jakopäähän, kun ne alkuperäisetkin toimii TC:n kierroksilla riittävästi". En tiedä sitten miten on, mutta itselläni on nyt Peltosen Esalla punnitut jouset koneessa, ja ei ne sen kummoisemmin toimi, mitä aikaisemmissa vakiojousilla kasatuissa koneissani.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Juu - kyllä TC:nkin kasaamisesta selviää ihan perustiedoilla jotka löytyy korjausoppaistakin.
Kenen tekemät nokat sulla on? Noiden mukanahan tuleen yleensä ne ajoitusohjeet.. sano mikä asteluku ja maksiminosto niin voisin koittaa katsella vastaavanlaisten ohjeajoituksia.
Mä olen kyllä syyllistynyt jousikuormien mittaamatta jättämiseen, katsonut vain että nuo on suurinpiirtein vapaana siinä ohjemitassa missä pitäisikin - nostoa nokissani ei vakiota paljoa enempää ole (eikä hiomalla oikein paljoa noihin saakaan - ainakaan vinokoneen nokilla).
Kannattaa lisäksi katsoa että pitääkö ottaa pois nokkakoteloiden pohjasta tavaraa vai piisaako ohuin shimmi. Jotain sudenkuoppia olen koonnut sivulleni - kasaaminen on mullakin vielä kiireiden takia tekemättä.
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm
127 on pelannut hyvin. Ei ole ehtinyt kuin ajelemaan...
Tuossa jokkisauton hinnassa on muuten se pointti että sillä parilla tontulla sinä saat sen auton, standardihinnalla joudut arvottavaksi 100:n muun halukkaan ostajan kanssa.
Kenen tekemät nokat sulla on? Noiden mukanahan tuleen yleensä ne ajoitusohjeet.. sano mikä asteluku ja maksiminosto niin voisin koittaa katsella vastaavanlaisten ohjeajoituksia.
Mä olen kyllä syyllistynyt jousikuormien mittaamatta jättämiseen, katsonut vain että nuo on suurinpiirtein vapaana siinä ohjemitassa missä pitäisikin - nostoa nokissani ei vakiota paljoa enempää ole (eikä hiomalla oikein paljoa noihin saakaan - ainakaan vinokoneen nokilla).
Kannattaa lisäksi katsoa että pitääkö ottaa pois nokkakoteloiden pohjasta tavaraa vai piisaako ohuin shimmi. Jotain sudenkuoppia olen koonnut sivulleni - kasaaminen on mullakin vielä kiireiden takia tekemättä.
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm
127 on pelannut hyvin. Ei ole ehtinyt kuin ajelemaan...
Tuossa jokkisauton hinnassa on muuten se pointti että sillä parilla tontulla sinä saat sen auton, standardihinnalla joudut arvottavaksi 100:n muun halukkaan ostajan kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kiitos nyt aluksi kaikista vastauksista. Joo auto on sm:stä J Angerviston oli ja mulla oli siitä se yksi arpa (39muutakin halusi sen) kerta yhellä se auto tulee ja kyllä vajaa nokkasellakin kerkee hyvi olihan sm vitos auto golffi tai audi koneinen, ja neljänneksi ajettiin kuplan koneella. Mutta asiaan nokat on laaksosen eeron käsialaa 10,6 nostolla ajotusohjeet tuli mutta ovat vissiin henkilöllä joka teki kannen eli suonpään pasi, eero sanoi että ne on ihan vaan suuntaa antavat. onkos jollain tc:n säädettäviä nokkapyöriä? Loppuun vielä jokkiksen sm:än 3 ekaa sijaa valloitettiin tc koneisilla fiateilla
1: Pertti Mattila fiat 133 tc
2: Kari Urrila Fiat 133 tc
3: Sami Autio fiat 850 tc
onnittelut vaan mitali kolmikolle jos näkevät tämän.
1: Pertti Mattila fiat 133 tc
2: Kari Urrila Fiat 133 tc
3: Sami Autio fiat 850 tc
onnittelut vaan mitali kolmikolle jos näkevät tämän.
Mulla on säädettävät pyörät - tai oikeammin sisäkkeet vakio pyöriin - mutta en tiedä lähdettä mistä noita enää saisi.. ainakaan halvalla.
Onhan toki sitten se mahdollisuus että sorvauttaa vakiopyöristä sisukset pois ja teräslevystä tai alumiinista kiekon joka sopii nokka-akseliin. Se sitten ruuveilla kiinni ulkokehään. Noin nuo omanikin on tehty.
Joku metallisorvin omistava saisi hyvän leipähomman tuosta.
Astelukua et nokillesi tiedä? Kannattaa metsästää tuo paperi jossa ajoitustiedot on, hyvä lähtökohta on aina paikallaan ennenkuin alkaa kokeilemaan. Saa edes koneen käyntiin. Lisäksi olisi hyvä kokeilla välykset mäntiin etukäteen, eli se matka jonka venttiili voi mennä alas kun mäntä on yläkuolokohdassa, jotta tietää mihin ajoituksia säätäessä uskaltaa mennä ilman mäntä-venttiili -kontaktia.
Onhan toki sitten se mahdollisuus että sorvauttaa vakiopyöristä sisukset pois ja teräslevystä tai alumiinista kiekon joka sopii nokka-akseliin. Se sitten ruuveilla kiinni ulkokehään. Noin nuo omanikin on tehty.
Joku metallisorvin omistava saisi hyvän leipähomman tuosta.
Astelukua et nokillesi tiedä? Kannattaa metsästää tuo paperi jossa ajoitustiedot on, hyvä lähtökohta on aina paikallaan ennenkuin alkaa kokeilemaan. Saa edes koneen käyntiin. Lisäksi olisi hyvä kokeilla välykset mäntiin etukäteen, eli se matka jonka venttiili voi mennä alas kun mäntä on yläkuolokohdassa, jotta tietää mihin ajoituksia säätäessä uskaltaa mennä ilman mäntä-venttiili -kontaktia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Säädettävä nokkapyörä
No nyt olis mahdollista jos joku tarvii niitä säädettäviä nokkapyöriä.
Pystyn sorvamaan sellaiset keskiöt ,olen itselleni yhden koekappaleen tehnyt ja toimii!
Mutta itselläni ei ole noita vakio hihnapyöriä kuin yksinokkaiseen SOHC koneeseen.
TC:hihnapyöriä vain neljä ja nekin koneissa kiinni.
Paljonko niitä pitää pystyä säätämään koekappaleessa säätöä on hampaiden verran/hieman yli ,riittääkö pitäisi ainakin.
Pystyn sorvamaan sellaiset keskiöt ,olen itselleni yhden koekappaleen tehnyt ja toimii!
Mutta itselläni ei ole noita vakio hihnapyöriä kuin yksinokkaiseen SOHC koneeseen.
TC:hihnapyöriä vain neljä ja nekin koneissa kiinni.
Paljonko niitä pitää pystyä säätämään koekappaleessa säätöä on hampaiden verran/hieman yli ,riittääkö pitäisi ainakin.
Kyllä yhden hampaan verran oleva säätö riittää, jos enemmän tarvitsee siirtää niin siirtää sitten hampaan yli ja säätöö ruuveilla uudestaan.
Mitä materiaalia olet käyttänyt, paljonko maksaa ja onko noista saatavilla kuvia? Siis pelkät keskiöt.
Mitä materiaalia olet käyttänyt, paljonko maksaa ja onko noista saatavilla kuvia? Siis pelkät keskiöt.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -