Fiat 127 rF

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Jukkiz
Viestit: 12
Liittynyt: 16.01.2006 10:54
Paikkakunta: Riihimäki

Fiat 127 rF

Viesti Kirjoittaja Jukkiz »

tervehdys

löysin viimeinkin sivun josta voisin saada tietoa kyseiseen autoon...

elikkäs, kansien eroja 1050cc 50hp, 1050cc 70hp, 1301cc?

miten saan kiertämään ja kuinka sitten kestämään?

mikä nokka? nopea ohjaus? järjetön sytytys? alusta?

sopiiko 903cc laatikko tai fiorinon, onko jälkimmäisessä lukkoa?

muiden paikkojen kestävyys?

kone on tällä hetkellä 1050cc 50hp

ja tietysti... mistä saa viriosaa??? :P

T:Pete
Bluebird ss HRC -65, Manta A -71, Seat/Fiat 600SL -73, Datsun 160J -75, Sunny Turbo -82, Volvo 360 -84, Rekord E -85, Transit -87, Transit -89, Micra -91, Vectra B -96, Cordoba TDi 150kw -98, Transporter Bus -05, Legacy Diesel -08, Virago Outlaw -91
Avatar
MarkoV
Viestit: 71
Liittynyt: 01.10.2003 13:49

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Äffäläisistä Seiskoista löytyy osaamista ainakin tämän foorumin nimimerkillä outlawjw.
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

kansien eroista en tiedä,
alustan osia tuntuu olevan ainakin seiskaan hankala saada -> pitää muokata jonkun muun osista.

903 laatikko ei sovi remmikoneeseen(erilainen kytkinkoppa) fiorinon remmikoneen laatikko sopii(tiheämmällä perällä-> parempi)
viriosia hankala saada mutta esim. nokkia löytyy www.prostreet.fi ja http://www.abc.fi/yritykset/?msid=&seid=638&cid=3993

Ei muuta kun onnea projektille...
Viimeksi muokannut kappa12, 12.06.2006 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Jukkiz
Viestit: 12
Liittynyt: 16.01.2006 10:54
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Jukkiz »

kappa12 kirjoitti:kansien eroista en tiedä,
alustan osia tuntuu olevan ainakin seiskaan hankala saada -> pitää muokata jonkun muun osista.

903 laatikko ei sovi remmikoneeseen(erilainen kytkinkoppa) fiorinon remmikoneen laatikko sopii(tiheämmällä perällä-> parempi)
viriosia hankala saada mutta esim. nokkia löytyy www.prostreet.fi
Ei muuta kun onnea projektille...
Kiitos!
Bluebird ss HRC -65, Manta A -71, Seat/Fiat 600SL -73, Datsun 160J -75, Sunny Turbo -82, Volvo 360 -84, Rekord E -85, Transit -87, Transit -89, Micra -91, Vectra B -96, Cordoba TDi 150kw -98, Transporter Bus -05, Legacy Diesel -08, Virago Outlaw -91
Jukkiz
Viestit: 12
Liittynyt: 16.01.2006 10:54
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Jukkiz »

MarkoV kirjoitti:Äffäläisistä Seiskoista löytyy osaamista ainakin tämän foorumin nimimerkillä outlawjw.
Kiitos!
Bluebird ss HRC -65, Manta A -71, Seat/Fiat 600SL -73, Datsun 160J -75, Sunny Turbo -82, Volvo 360 -84, Rekord E -85, Transit -87, Transit -89, Micra -91, Vectra B -96, Cordoba TDi 150kw -98, Transporter Bus -05, Legacy Diesel -08, Virago Outlaw -91
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Tuossa 1050 70hp (sport) mallissa on isommat venttiilit ja parempi virtaus? 1300 ei tietoa, onko sama kansi?

Alustaa on juu vaikea rakentaa, mutta autokohtaiset jouset voi teetää vaikka täällä www.vallilantakomo.fi

Pienten Fiattien koneet kiertää vakionakin jo 5000-6000 k/min, niin pikku viritysten jälkeen päästään tuonne 8000-9000 k/min helposti

Fiorinon laatikossa ei ole lukkoa, perä on eri, niinkuin jo mainittiinkin.
muuten pelkkä laatikko on sama molemmissa.

Kone itsessään kyllä kestää ihan hyvin pikkuviritykset, mutta laatikko on heikompi lenkki, sisäpuoliset vetarit ei kestä iskuja ja rattaat pitäisi olla enemmin teetetyt jostain kestävämmästä aineesta.

Joitain viriosia voi löytyä Torino mobil&parts:ilta ja www.moposport.fi
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

"Tuossa 1050 70hp (sport) mallissa on isommat venttiilit ja parempi virtaus?"
Jostain oon kans kuullu että imuventtiili olis sportis 36mm ja normaalis 34mm... muuten käsittääkseni kansi on samanlainen(sportis kireempi nokka)... pitää oikein tutkia kun pääsee pajalle...
tuohon F-ryhmäläiseen kun löytäisi jostain colottin tai alquatin välitykset laatikkoon.... ei muuten saisi tuolla hurjalla litraisella koneella ihan heti rikki..
http://www.historicrallyclubfinland.fi/ ... PIC_ID=367
tuola kyselin kakkosryhmäläiseen seiskaan tietoa mutta miksei samat asiat päde myos "äffäläiseen"...


No perskeles... näinhän se on että sportin kannes on 36mm imuventtiilit ja normaalis on 34mm... tuli tänään pajalla vähä mittailtua ja iloisesti yllätyin kun hyllystä löytyi yksi sportin kansi vaikka kaikki piti olla normaaleja 1050:n kansia... onko muuten noiden kansien kanavissa eroa...? ainakin yhtäkkiä näyttäis ihan samanlaisilta...
Viimeksi muokannut kappa12, 16.01.2006 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Kansista

Viesti Kirjoittaja JTP »

Sportin kanavat on isommat kuin Stradan (50HP). 1300 Sportissa venttiilikoko on sama kuin 70HP, kannen valu eroaa siinäkin hieman.

Ostin juuri Italiasta säädettävän alustan 60mm kynäjousilla. Samaan kasaan tuli kisalevyt eteen ja taakse, sekä uniball-tukivarret. Eli kyllä seiskaan saa alustan osia;-)

Sportin nokka on siviilikäyttöön jo kohtuullinen ja siitä voi tehdä kireämmän, muistaakseni siitä saa n. 290-asteisen.

Sportissa suurin kuristava tekijä kisakäytössä lienee imusarja/kaasutin. Onneksi I-ikäkaudella 2-ryhmän säännöt vapauttavat imupuolen, eli esimerkiksi 2 pystytuplaa parantaa tilannetta selvästi.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

onko siis näin että I-ikäkauteen ja kakkosryhmän luokkarilla ajettaessa imupuoli on vapaa...? kytkin kuulemma on, eli omaan sporttiini tulee sintterikytkin... jos näin on että saa olla tuplat, niin siitä karvan yli litraisesta koneestahan saa jo kivasti tehoa irti... 8)
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

sprot

Viesti Kirjoittaja JTP »

Kyllä imupuoli on vapaa, eli jopa ruisku on mahdolllinen. Olen hankkimassa vanhaa Kugelfisheriä Sveitsistä, saa nähdä alkaako toimimaan...
Kytkin on vapaa, vaihteiston välitykset ja vaihteiden lukumäärä luokitustodistuksen mukaan, samoin perävälitys. Eli 5-vaihteista ei voi laittaa, mutta onneksi tuo 4-vaihteinen on varsin hyvillä välityksillä. Lukkohan saa olla.
Kytkimellä kyllä pärjää tuolla 180mm alkuperäiselläkin, tehot ei kuitenkaan niin hirveät ole.
Kapo
Viestit: 104
Liittynyt: 11.01.2003 21:46
Paikkakunta: Imatra

Re: Kansista

Viesti Kirjoittaja Kapo »

JTP kirjoitti:Sportin kanavat on isommat kuin Stradan (50HP). 1300 Sportissa venttiilikoko on sama kuin 70HP, kannen valu eroaa siinäkin hieman.

Ostin juuri Italiasta säädettävän alustan 60mm kynäjousilla. Samaan kasaan tuli kisalevyt eteen ja taakse, sekä uniball-tukivarret. Eli kyllä seiskaan saa alustan osia;-)

Sportin nokka on siviilikäyttöön jo kohtuullinen ja siitä voi tehdä kireämmän, muistaakseni siitä saa n. 290-asteisen.

Sportissa suurin kuristava tekijä kisakäytössä lienee imusarja/kaasutin. Onneksi I-ikäkaudella 2-ryhmän säännöt vapauttavat imupuolen, eli esimerkiksi 2 pystytuplaa parantaa tilannetta selvästi.
Paljonko noi viriosat Italiasta maksoi ja mistä tilasit?
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

Ne oli yksityisellä myynnissä, ja edulliset;-)
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Terve,

Onko etutukivarret säädettävät luokitustodistuksen mukaisilla reaktiotangoilla, vai vakiotyyppiset kallistuksenvakaajalla, mutta uniballeilla. Jos kyseessä luokkareiden mukaiset reaktiotangolliset, niin kuvat, päämitat ja kiinnityskorvan mitat (reaktiotanko) kiinnostavat kovasti...
Oletko varmistanut Rafu Petterssonilta sen ruiskun käytön; käsittääkseni Histroricissa saa käyttää II ryhmässä osia imu & pakopuolella osia, joita tuolloin on käytetty ja ollut saatavilla.
Ilmeisesti rallipuolella tiukin 127 on aikanaan ollut Italiassa stradan koppaan rakennettu II-ryhmäläinen levikkeillä, weber dcnf 44 kaasareille jne...
Kytkin kannattaa kisapeleissä laittaa aina sintteriversioksi; varsinkin, kun hinta on kohtuullinen esim. moposportissa.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
MarkoV
Viestit: 71
Liittynyt: 01.10.2003 13:49

Re: sprot

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

JTP kirjoitti:Kyllä imupuoli on vapaa, eli jopa ruisku on mahdolllinen.
Oletkos nyt aivan varma? Käsittääkseni II-ryhmän säännöt mukailevat nyikyisiä a-ryhmän sääntöjä, joten kakun syöttötapa sekä kaasarien ja kurkkujen määrän tulee säilyä ellei jotain muuta ole _erikseen_ luokiteltu. 4-ryhmässä alkaakin sitten olla vapaampi hengitys...
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

Olen varma, säännöt löytyvät FIA:n sivuilta, sieltä voi kukin tutkailla. Sinänsä 2-ryhmän ja A-ryhmän säännöillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vastaa Viestiin