130 TC.i.e projekti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
eldnarr
Viestit: 244
Liittynyt: 20.01.2003 18:12
Paikkakunta: Helsinki

130 TC.i.e projekti

Viesti Kirjoittaja eldnarr »

Hei

Kiinnostaisi tietää että jos aikoisin laittaa normaaliin Ritmoon 130TC:ä vastaavan koneen niin saisiko prosentit pysymään alle 35%?

Meinaan onko esim etuakseleissa suuria eroja CL tai S malleja verrattaessa 130TC:hen.

Joskus sain tietää ja ymmärtää että 100S olisi paras aihio 130TC:tä vertailu moottorina käyttäen.

Tällä hetkellä mulla olisi mahdollisuus turbo Croman tekniikkaan ja alustaan, tarvitsen vain sopivan korin!? 8)

-pt :mrgreen:
Viimeksi muokannut eldnarr, 24.07.2003 09:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Yli 35% menee kun tehdään yksnokkasesta Aparaatti laillisesti, vaihtoonhan pitää laittaa koko etuakselisto (tolpat, tulivarret, vakaaja, reaktiotangot, navat), takapäästä ainakin jousi, voimansiirto (vaihteisto, vetokaselit, kytkin) niin ja moottori:o) Tuollahan tulee 37% luokkaa ja sitten ei sisustoja etc saa muutettua. Tuo Croman turbotekniikka menee prosenteista hyvin Aparaattiin vertailutehojen puolesta mutta tosiaankin alusta pitää on sen mukainen. Niin, ja orgista hyväkuntoista Aparaattia ei oikeen välttämättä raskisi tuohon tuhota... Tuosta Cromastahan ei alusta sitten sovi Ritmoon vaan tarviit ihan oikeesti ne Aparaatin osat.

100S:tä voit hyöhyntä jotain osia enemmän, mutta tietäen halusi niin tuo 5-ovinen kori varmaan haittaa... :roll: Tuon laatikkohan sopii suoraan Croman koneseen mutta kestävyys on taas ihan toista luokkaa... Mutta ihan samalla tavalla siitä pitää vaihtaa se alusta kokonaisuudessaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei taida 100S:n muuttaminen 130TC:ksi onnistua ilman kanta autokatsastusta, kuten HH jo mainitsi...

100S on tosin siitä mukava kori että siinä saa kyllä semmoiset 121hv tehoinen kone olla (Vakio vinokone 100S: 101hv) - iskutilavuus vain menee todellakin ikävästi yli. Maksimihan on 1585cc * 1.25 = 1981.25cc...
ja 2l TC on 1995cc kuten kaikki tietävät.

Saksanmallin Cromassa (aika harvinainen) olisi 1981cc kone mutta sekin taitaa olla hieman liian iso (84mm poraus, 89.4mm isku -> 1981.74cc), tosin saattaa mennä kyllä tuolla nimellisellä 1981cc arvolla läpi. Tässä vaiheessa EN neuvo meistaamaan saksancroman lohkonumeroa 834B.146 lohkon kylkeen, sehän on laitonta... :oops:

Summa summarum: sallittujen tehojen takia pitäis käyttää CHT Croman lohkoa turbokoneen aihiona (vakio vain 90hv) jolloin 120hv turbon kanssa vois olla ok. Se taas on iskutilavuudeltaan 15cc liian suuri. Pienemmässä Saksan versiossa taas on liikaa tehoa ollakseen ahdettavissa uskottavasti 100S Ritmon keulille, vakiona jo 120hv. (ks. myös virityspuolelta threadi Fiat 124:stä, vertailuhässäkkää)

Ainoa ratkaisu olisi käyttää saksan Croman alakertaa ja CHT Croman kantta. Kantamoottorin tehohan määritellään kannen mukaan, suhteutettuna iskutilavuuteen. Näin syntyvälle '1981cc CHT Croman moottorille' tulisi laskennalliseksi tehoksi siis 90hv * 1981cc/1995cc
eli 89hv. Tuohon turbo kiinni ja penkissä maksimissaan 121hv ulos -> kone 100S Ritmon keulille joilloin menee läpi vakio jarruilla. Alustaa ja jarruja ei tarvi siis muuttaa joten prosenteissa riittää rahkeita vaihtaa vielä Croman laatikkokin ja ollaan silti alle 35:n.

Seiskassani on suurin osa sisustaa pistetty uusiksi, moottori/vaihteisto, iskaritolpat, etugrilli, sähköt -> 31%.

Tosin ei se 100S laatikko mikään huono mielestäni ole. Sehän on läheistä sukua Turbo Unon laatikolle jonka tiedän kestäneen todella rajua käyttöä.

Tosin tuossa yllä selostetussa koneessa onkin paukkuja yli 400hv lukemiin
:evil: (nämä tietysti vain suljetulla alueella, tiellä saa olla se 121hv).

Tuo ylläoleva on sitten vaan akateemista pohdiskelua, en ota vastuuta operaation laillisuudesta enkä tapani mukaan mistään muustakaan - nythän on sitäpaitsi perjantai.

Hei, tuo 5-ovisuushan on etu - Ritmo60 tekstit perään ja täydellinen sleeper on valmis. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta kun se ei mene noin, vertailumallihan on AINA mallisarjan tehokkain malli, ei mikään välimalli, näin ei tuota 100S voi käyttää vertailumallina vaan pitää ottaa se Aparaatti. Tuota asiaahan on väännetty nyysseissä monta kertaa, kyllä se Ville sun pitäis muistaa (vai etkö muka ole lukenut). Tietysti jos löytää katsastusmiehen niin joka lakia noin ei tulkitse niin siiten se voi onnata.

Ja tuosta tie Unskin laatikosta, ainakin eräs Aparaatti oli tuhonnut vitosen rattaat kun pidempien välitysten toivossa noita oli koitettu, Aparaatin askista ne kestivät, näin ainakin isot pojat kertoivat siitä eräästä ahdetusta... Aikoinaan olen kuullut 105TC:n askin kestävän n.180 hepan tehot, huhupuheita mutta tuo 400 on jo ainakin pikkasen paljon... (juu, tiedän mitä biilikkaa tarkoitat, hyvää tuuria jos tosiaan kestää)

Mutta tuo Croman aski onkin sitten ihan eri maata lujuudeltaan, ja ulkomitoiltaan. Eli jos tie Croman tekniikkaa tuonne Riston keulalle haaveilee niin kyllä askikin kannattaa siitä ottaa, ehdottomasti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Höpöhöpö, HH, nyysseissä vaan p*skaa puhuvat niinkuin aina. Esimerkiksi mun 127 on elävä todiste siitä että ei ole pakko verrata tehokkaimpaan malliin. Olisi ollut 1300 mallikin olemassa, mutta verrokkina käytettiin 1100:aa, kun en saanut hankittua 1300:n papereita mistään. Käsitykseni mukaan kyse on ihan AKE:n kannasta.

Noista vitosen rattaista, olisiko mahdollista saada jotain infoa mitä eroa niissä on, onko leveys eri vaiko onko kiinni materiaaleista. Mä on ole kuullut vitosvaihteen ongelmista 100S/Uno Turbo laatikossa.

Mutta mieluiten se Croman aski - mahdollisuudethan on olemassa kuten edellä kerroin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta olisitko voinut käyttää muuta kuin sporttia verokkina, ja sitten noissa on nuo vuosimallierot kanssa mitkä pitää huomioida, joku tiukkapipo olisi voinut puuttua tuohonkin ettei seiskan mkI:tä saanut "isolohkolla".... :roll: Veikkasiin että kun tuohon Ritmoon haetaan verokkian niin 100S ei kelpaa, Aparaatti on kuitenkin niin yleinen kotomaassakin. Tuossa sun tapauksessa varmasti vaikuttaa se ettei Suomeen tuota Stellan Sporttiversiota ole tuotu. Ja olisiko vaikuttanut kun heillä ei ollut dataa tuosta, olivatko edes tietoisia sen olemassaolosta? Mutta asia selviää konttorilta kysymällä joten pt, mars matkaan kysymään sieltä ennen kuin mitään ostat ettei tule tehtyä mitään tyhmää meidän kahden löpinöiden perusteella :lol:

Rattaan materiaalin pitäisi olla eri ja leveydessä on kuulemma kanssa eroa, mulla noita ei ole ollut vierkkäin mutta Aparaatin rattaan leveyden sulle kyllä saan, ne risat rattaat on mulla tallessa, sullahan on 100s rattaat. Joten tehdään vertailu noiden rattaiden kesken niin asia selviää. Ja kun pistät vierekkäin ne Croman/Betan ja Ritmon askit niin eipä tarvii sen jälkeen paljoa miettiä kumman valkkaa, jos on vaan tilaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ihan totta, kannattaa kysyä konttorilta se virallinen kanta - sitä ennen kannattaa kysellä paikallisilta autoharrastajilta missä konttoreilla viitsitään paneutua noiden rakenneltujen katsastamiseen eikä katsella nenänvartta pitkin kaikkea vähänkään epätavallista. Kannattaa tehdä siis soittelukierros eri konttoreille.

Kuten edellä totesin niin tuo selostamani menetelmä on ainoa tapa saada tuo tekniikka autoon ilman että hankkii harvinaisen ja arvokkaan 130TC korin/osat tarkoitusta varten.

Mun 100S rattaat on vielä ajoauton laatikossa tällä hetkellä... 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Jotta saadaan hämmennettyä soppaa lisää, niin tässä mun muistikuva vertailuautoista:
Jos muutetaan esim. 1,3 ritmo vastaamaan 105 TC:tä / 100S:ää, on vertailuautona kyseinen malli mutta jos autoon vaihdettavan koneen teho on suurempi kuin 100S:n vakioteho, muuttuu vertailumalli 130 TC:ksi.

Noista ystävällisistä katsastusmiehistä: kun viime kesänä katsastin 128:ani ihmetteli katsastusmies, että eikö tämmöseen koppaan saisi tehokkaampaa myllyä kun ei kuulemma vauhtivarat hänen mielestään oikein vastanneet ulkonäköä. Epäili muuten ainakin silloin että etujarrut vaihtamalla olisi pystynyt vertaamaan Ritmo 105TC:hen (vedoten tekniseen samankaltaisuuteen) ! En sitten tiedä oliko pelkkää small talkia vai olisiko tosiaan mahdollista.
Tämän jälkeen alkoi tosiaan tuntua siltä ettei tehot riitä kun täytyy katsastusmiehen mainita asiasta!
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Elikkä siis prosenttisäädökset tehon ja tilavuuden suhteen tosiaan pätee vain verrattaessa tehokkaimpaan, välimalleja käytettäessä vertailumalleina on auton arvojen oltava vertailumallin arvoja pienempiä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Heh, vai että katsastusmieskin fidduilee - mulle sanottiin vain poliittisesti että taitaa olla ihan mukavasti liikkuva peli. :lol:

Mulla on semmoinen käsitys että tuo mainitsemasi 105TC/130TC:hen vertaamisen raja menee 105TC:n tehot + 20% kohdalla, eli silloin kun kone on liian tehokas jotta 105:a voisi käyttää verrokkina.

Riippuu varmaan taas katsastajasta.. harmi kun on tuo käyttöpelikin katsastettu hiljattain niin ei tuu asiaa konttorille juttelemaan..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tiiän että ne rattaat on siellä, siksi en pyytänytkään mittamaan vielä viikonloppuna :wink: . No, eiks sulla ole sen seiskafemman rattaat, onko ne irtokamaa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu, sori toi mun pikkasen epäselvä kommentointi, siis kun käytetään hyödyksi näitä prosenttirajoja niin silloin tehokkain malli on vertailumalli, 60:tä saa tehdä 105:sen tietysti ilman 130:n jarruja ja alustaa. Jos näin ei olisi niin vaikkapa 125:n voisi tehdä 105:sen jarruilla... :shock:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
eldnarr
Viestit: 244
Liittynyt: 20.01.2003 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja eldnarr »

Tarttee mennä joo kysymään konttorilta maanantaina.

HH sanoit ettei se Croman alusta sovi Ritmoon, kiinostaa että JOS se sopisi niin eikö sitä alustaa voisi käyttää? Vai onko tää joku laki pykälä juttu meinaan se alusta taatusti olisi sopiva sille moottorille ja teholle.

Meneepä hirmu vaikeeksi tämä projekti
En kyllä itsekkään raaskisi 130TC: tä tärvätö kun nyt olen huomannut kuinka vaikea niitä on saada käsiinsä. :cry:

Mutta jos on niin että 130TC on se ainut vertailumalli niin muuttu tämä suunnitelma sekä moraalisest :roll: että rahallisesti :( aika hankalaksi.

Hassua luulin että katsastus toimistot olisivat kaikki samaa lafkaa, ilmeisesti ei? Tarvii käydä sit kyselemässä eri paikoista. valitettavsti ei vaan ole sellaista kontaktia joka noista tietäis mutta jos joku tietää LAHDEN alueen katsastus paikoista niin tietoa otetaan vastaan.

-pt
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Katsastustoimistot on olleet joskus samaa lafkaa mutta nykyään näin ei onneksi ole - kiitos yksityisten asemien.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Totta kai sitä alustaa voi käyttää mikäli sopisi mutta kun ei sovi! No, sille vakioteholle sen voi sanoa olevan just ja just riittävä mutta jos tehoa on pikkasenkin enemmän niin kyllä vaatii kevyttä paivitystä.

Kerroppa sitten miten konttorilla kävi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin