Mistä pienikokoinen laturi?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Mistä pienikokoinen laturi?

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Mul olis sellanen ongelma että laittaisin tohon kilpuriin mielellään ihan laturin moottorin kylkeen, fituttaa pelailla niitten kaapeleitten kanssa ja vaikka kuinka latailee niin silti se akku on aina vähän ehtoopuolella. Tilaa vaan ei liiemmin ole, ns. normaalikokoinen vaihtovirtalaturi ei sovi konehuoneeseen sitten mitenkään mihinkään väliin, onkin jo pyörinyt mielessä kauheita systeemejä, hihnapyörä vaan lohkon kylkeen ja siitä pienellä akselilla voima kauemmas :shock: :lol: . Tiedä sitten löytyykö autoista sen pienempiä mut mites esim moottoripyörät, veneet, mönkijät tms. Kaikki käy, virtaa ei paljoa olis tarvis, sytystysvirta, b-pumppu, flektit, lämmityslaite talvella, mitä tollaset nyt sitten kuluttanee? Vaikka edes 20a tulis niin kaikki olis kotiinpäin. Toimiiko normaali sähkömoottori laturina jollakin tavoin jos sitä pyörittää? Esim lasinpyyhkijänmoottori tms.? Onhan laturissa sellanenkin etu kun on noita lämpöogelmiakin välillä niin flektitkin pyörii melkosesti ilosemmin jos jännitettä olis se vajaa 14v nyt noin 11-12v sijasta :?
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

mulla on ollut jonkun kolmepyttysen daihatsun / tsugitsugin pikkuinen Denso käytössä toisenmerkkisessä (kohta ex-) harrasteautossa. se on varmaan vakiolatureista pienin..... ja siinon vielä pienestä koostaan huolimatta onneksi säädin sisällä jne....

EDIT: niin olihan mulla kuvakin, eli tommonen kun tossa puhaltimen oikealla puolella killuu....

http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/ger ... itsit1.jpg
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Hmm, eipä se hirveän iso kyl taida olla kun yrittää suhteuttaa ilmanputsareiden kokoon, mahdollisesti ihan varteenotettava vaihtoehto jopa. Viitsisitkö Tommi millään mitata ko. laturin noin halkaisijaa päältä(jos auto vaan on käden ulottuvilla).

Ot mut pakko kysyä et mitä volsun kone on syönyt, tuskin ihan vakio on ku kaasuttimiakin on oikea määrä :) Onko tuo alumiininen(?) laatikko jokin polttoaineen kerääjäsäiliö vaiko mikä?
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Onkos tommonen seiskassa oleva Marelli (33ah) jo liian iso kooltaan?
Tai sitten noissa lisenssi-seiskoissa oleva Femsa (30ah), on vieläkin pienempi.

Juu ton kiinnitysjutskan kanssa voi menettää yöunet...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

kumppari kirjoitti:Onkos tommonen seiskassa oleva Marelli (33ah) jo liian iso kooltaan?
Tai sitten noissa lisenssi-seiskoissa oleva Femsa (30ah), on vieläkin pienempi.
En tiedä, jälleen jos halkaisijan mittaus onnistuis niin olis kiva :wink:
Avatar
tl1000r
Viestit: 339
Liittynyt: 10.07.2003 21:29
Paikkakunta: turku/pori

Viesti Kirjoittaja tl1000r »

jossain vanhoissa kawasakin katumopoissa on ainakin erillinen laturi.. on halkaisijaltaan ehkä n.8cm.. muistaakseni ainakin gpz 750r :ssä on.. jostain vahvasti 80- luvulta.. kiilahihna vedolla. sitte pan european ja goldwingeissä on hondista erilliset laturit mutta ne on muistaakseni enempi auton pieniä laturerita muistuttavia.. ei varsinaisia minivehkeitä siis..
LANCIA delta integrale 16v -88
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Tästä tulikin mieleeni, että uralissa on kanssa erillinen ja aika pieni laturi,
näitähän saa varmaankin uusinakin vaikka tekniikka onkin vuosikymmenien takaa :)
Htm
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Tulikin hirveä inspiraatio ja käväisin äsken Salossa autopurkaamolla laturihyllyä kohnaamassa, mukaan tarttui 3 syl subaru justyn laturi, on kyllä aika pieni, uskoisin että saa sopimaan. Painan silti mieleen että vanhemmissa mp:issä noita on myös, hinta vaan saattaa olla huikea. Tää maksoi 30e, vaikka mistäs sitä tietää et toimiiko, ja kuinka kauan :roll:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noissa uraleissa ja djepreissä on kyllä tasavirtalaturit, eli virtaa ei paljoa ole tarjolla, mutta koko on pieni. Voin mittailla tarkasti viikonloppuna jos on kiinnostusta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Juu kyllä ton justyn laturin saa ihan inhimillisesti sopimaan eli eipä hätää enää :)
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Hyvä jotta löytyi toivottavasti sopiva laturi! Veikkaan että justyssa voi olla ihan sama laturi kuin mikä mullakin on....

Ai mitä kone oli syönyt....se oli valitettavasti vain 1915cc (69x94), 48DRLA:t vajaan kympin ruttu ja melko säyseäramppinen 300 astetta / 13mm nostoa nokka + 1:1 kiikut, suorahampainen jakopää ja jotain muuta pientä... Alupönttö on huohotinlaatikko.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

tommi nylund kirjoitti:mulla on ollut jonkun kolmepyttysen daihatsun / tsugitsugin pikkuinen Denso käytössä toisenmerkkisessä (kohta ex-) harrasteautossa. se on varmaan vakiolatureista pienin..... ja siinon vielä pienestä koostaan huolimatta onneksi säädin sisällä jne....

EDIT: niin olihan mulla kuvakin, eli tommonen kun tossa puhaltimen oikealla puolella killuu....

http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/ger ... itsit1.jpg
kattele teemu jostakin 1.3 12ventiilisen corollan laturi.(vm 86-90) niitä ainakin pitäisi olla joka nurkalla.. :roll: mielestäni on vielä pienempi kuin tuo daihatsun,voi tosin olla samakin..denso on rollassakin, säädin tosiaan samassa. starleteissa noita paljon käyttävät kun vähän tilaa niissäkin..
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Subarun laturi on jo toiminnassa ruokkimassa akkua reilun 14v:n voimalla eli ei ongelmaa enää :)
Vastaa Viestiin