Mitä öljyä 127 laatikkoon ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
MaReA
Viestit: 115
Liittynyt: 05.11.2005 10:45
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Mitä öljyä 127 laatikkoon ?

Viesti Kirjoittaja MaReA »

Kertokaa jotka tiedätte että mitä öljyä kannattaisi laittaa Fiat 127 L -79:n vaihdelaatikkoon ?
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Kannattaa valita sellainen "tavallinen", Ei EP-lisäaineistettua öljyä, nuo synkronointipinnat kun eivät pidä noista lisäaineista.

Nämä normiöljyt on muistaakseni merkinnällä API GL-4 :?: ja lisäainelitkut API GL-5 :roll:.

Itse pistin juuri laatikkoon Mobilube 80W-90 GX:ät, jotka ovat tarkoitettu juuri vähän vanhempiin autoihin ja maansiirtovehkeisiin :D .
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
MaReA
Viestit: 115
Liittynyt: 05.11.2005 10:45
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MaReA »

Kiitokset tiedoista !

Minkä verran sinne 127:n lootaan muuten menee öljyä ?

Onko loota öljyt miten kalliita ?
Avatar
MarkoV
Viestit: 71
Liittynyt: 01.10.2003 13:49

Öljyn määrä

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Muistaakseni 2,4 litraa.
Rallisatiainen! http://motorsport.vainiomaa.net
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

No toi Mobilube maksoi 5 euroa litra.

Niin ja en ehkä suosittele mitään superhalpoja halpahallin öljyjä laitettavaksi tuonne laatikkoon. Noi Mobilin öljyt on omasta mielestäni ihan hyvät normaaliajoon.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Halpa-Hallissa on ollut ainakin aiemmin kaupan Valvolinen vaihteistoöljyä joten sitä toki voi GL-4:nä suositella. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Ep

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä tuo GL 4 vaihteistoöljy on EP lisäaineistettu. Pakkasilla vaihteensiirto tulee jäykäksi, mutta tuskin se laatikkoa rikkoo. Aikoinaan laatikoissa joihin suositeltiin ei EP lisäaineistettua käytettiin automaattivaihteistoöljyä. On riittävän ohutta kylmisssäkin ja perävälitys kestää koska paineenkesto vastaa GL 4:ä.
Nykyisistä kehittyneisä synteettisistä vaihteistoöljyistä esim Castrolin tuotteista löytyy öljyt jotka ovat EP lisäaineistamattomia tai sitten luokiteltu EP 1,2,3,4,5. Haittapuolena kova hinta, mutta onneksi tiavuudet pieniä. Toimiva vaihtoehto on myös käyttää tavallista ohutta moniastemoottoriöljyä.
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Riippuu tietysti vähä autosta, mut ite ajoin ihan vanhalla moottoriöljyllä monta vuotta ja laatikko sai takuulla käskyä, eikä ollu mitään ongelmia vaihteiden kytkeytymisen kanssa....
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Ep

Viesti Kirjoittaja kumppari »

VTO kirjoitti:Kyllä tuo GL 4 vaihteistoöljy on EP lisäaineistettu.
Ehkä olen väärässä, mutta muistaakseni tuossa minun ostamassani öljypyrkissa ei mainittu tuosta lisäaineistuksesta mitään, jonka takia sitä ostinkin :roll: .
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Muistaisin että olen nähnyt GL-4 öljyä ilman EP-lisäaineistusta ja lisäainestuksen kanssa myytävän, varma en ole, mutta näin muistaisin...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Lassin
Viestit: 91
Liittynyt: 23.02.2004 16:44
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Lassin »

Viimeksi lisäsin 127:an vaihteistoon perämoottorin vaihteistoöljyä kun muutakaan ei ollut saatavana, haittapuolena veneilylisä. Puoli litraa maksoi muistaakseni 5 €. On juuri samaa mitä suositellaan 127:n vaihteistoöljyksi, eli EP ilman lisäainepakettia.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nimenomaan ei-EP:tä tuo GL-4 on ollut, ja siksi sitä noissa laatikoissa olen käyttänyt.

10W-40 mineraali moottoriöljyähän näkyy usein suositellun noihin laatikoihin, vastaa periaatteessa GL-1:ä.

Tästä aiheesta on jauhettu jo aika paljon aiemminkin, kannattaa vilkaista FAQ:ta ja sieltä 'Yleistä tekniikasta - Öljyt'.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Toi non-EP -öljy on GL-1:tä mutta kyllä on tullut ajettua noissa askeissa ihan GL-4:lla ilman ongelmia (jossa siin ON EP-lisäaineita). Ja tuo EP:n kielto taisi juontaa juurensa joidenkin liukulaakereiden (olikos punametallilaakereiden :? ) sopimattomuudesta tuolle "EP-lisäaineelle". Tuossa GL-5 öljyssä on sitten noita EP-aineita niin paljon että synkatkaan ei tod.näk enää toimi tarkoitetulla tavalla ja ainostaan joidenkin ranskisten laatikkoon tuota kuuluu pistää. Eli GL-5 on peräöljy ja GL-4 taas vaihteistoöljy.

Tuosta automaattilaatikkoöljyn paineenkestosta olen kyllä kuullut erilaisia näkemyksiä :? . Noita synteettisiä tosiaan myydään kaikilla EP-merkinnöillä ja ne lienevät sitten sopivia kaikkiin noihin käyttötarkoituksiin. Ja synteettisen etu on vielä se että vaihteisto toimii kunnolla vielä pakkasasteillakin. Kyllä mun valinta käyttöautoon on aina synteettinen vaihteistoöljy - kesäautot tulee toimeen mineraalilitkullakin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
MaReA
Viestit: 115
Liittynyt: 05.11.2005 10:45
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MaReA »

Juu, niin sanoi yks tuttu asentaja myös että samaa myllyyn ja lootaan.
Eikun 10 W 40 moottoriöljyä hakemaan "puodista"... ja nimenomaan perus mineraalia.
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

En näe tuossa moottoriöljyn käytössä muuta haittaa, kuin että ovat niin litkua tavaraa että tulevat laatikosta helpommin pihalle, ainakin mitä vanhemmat ovat, tästäkin on kyllä kokemusta... :wink:
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Vastaa Viestiin