Ypsilon 1.3 JTD

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Thema93
Viestit: 19
Liittynyt: 13.09.2005 08:48
Paikkakunta: Espoo

Ypsilon 1.3 JTD

Viesti Kirjoittaja Thema93 »

Tulipa sattumalta viime kuussa kokeilluksi vajaan 1000 km lenkin verran otsikon mukaista Lanciaa. Tuolloin ei ollut mitään tietoa moottorista :oops: joten suorituskyky tuli täytenä yllätyksenä; 70 hp, 180 Nm jo 1750 rpm kierroksilla! Oli vaikea uskoa että kierroslukumittari näytti oikein, niin riuskaa oli vääntö. Samaa konetta tarjotaan uuteen Puntoonkin, joten pääsee kokeilemaan uudemman kerran Suomen olosuhteissa jahka telttapojat saa kärryjä koeajoon. Tässä pari kuvaa: http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showa ... 059&from=1
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Helkkari sentään - mahtoiko se meidän käytössä ollut Punto olla joku maanantaipäivän kappale koska 70hp JTD-koneella (vai mikä multijetti olikaan) sekin mielestäni oli. Tossa topicissa vuodatusta sen "mahtavasta" alakierrosväännöstä..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=9203
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Thema93
Viestit: 19
Liittynyt: 13.09.2005 08:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Thema93 »

Joo, taitaa Multijet olla oikea mallinimi, mutta avaimenperässä luki 1.3JTD. Väännöstä vielä sen verran, että tyhjäkäynniltä konetta toki joutui vähän herättelemään että sai turbon pyörimään, viive oli aika suuri. Ennen kuin siihen tottui, tuli poltetuksi rengasta muutamassa kiireisessä paikassa (tietullissa) nololla tavalla. Voimaa tuli peliin yht'äkkiä niin rajusti että jäi paikalleen sutimaan. Kulutusta ei tullut mitatuksi, mutta tankkasin vain kerran 35 l ja tankki jäi noin kolmanneksen tyhjemmäksi kuin auton saadessani, eli naurettavan pieni on kulutus varsinkin ajo-olosuhteet huomioiden. Ajotietokoneen käyttö ei onnistunut ilman ohjekirjaa, joten se siitä, kun reissun päätarkoitus ei ollut Ypsilonin koeajo.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Joo viive oli todella iso ja muutamaan kertaan meinattiin jäädä alle kun ei mummotyyliin lähdetty kierrokset tapissa :lol: . Jos max. vääntö on ilmoitettu alle 2krpm niin ihmettelen suuresti sillä toi oli tod.hengetön siellä.

Tuo kulutus yllätti itseni todella paljon ja vastaavalla kinnerillä sekä bensakoneella veli pääsi lähes samaan kulutukseen pari vuotta aiemmin. Ja omaan makuun tuo oli turhan laiska kahden könsikkään ja heidän olemattomien matkatavaroiden kuljettamiseen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Minusta taas tuntuu että kulutus oli varsin pieni kilometreihin ja varsinkin ajotapaan nähden. Bensakone olisi syönyt tuolla tyylillä 12 litraa sadalla, ainakin kaupungissa. :roll:

Stradalla meni se n. 5.5 litraa sadalla, en tiedä onko se n. puolentoistasadan vauhdissa sitten paljon vai vähän dieselille.

Alaväännöstä vielä, tuo Lanciahan saattaa hyvinkin olla jo muuttuvageometrisellä ahtimella kuten uusi Puntokin..
Viimeksi muokannut vvieri, 29.11.2005 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Phedra JTD

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

oli kanssa aikas lussu, mutta kyllähän se painaakin ja tehoa vain 80+jotain kilowattia ja onkos tuo Pökötin kone?

Motarilla Cinquecentokin ohitti ja meni menojaan :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

vvieri kirjoitti:Minusta taas tuntuu että kulutus oli varsin pieni kilometreihin ja varsinkin ajotapaan nähden. Bensakone olisi syönyt tuolla tyylillä 12 litraa sadalla, ainakin kaupungissa. :roll:
No kai sentään kun ei Cromaakaan samalla ajotyylillä vie niin paljoa :roll: . No tosin yhtä paljoa ruuhkissa seisomista ei ole.
vvieri kirjoitti:Stradalla meni se n. 5.5 litraa sadalla, en tiedä onko se n. puolentoistasadan vauhdissa sitten paljon vai vähän dieselille.
Kyllä se käytännössä litran enemmän tuossa vauhdissa vei. Aika sama kulutus taisi olla stradalla että kaupungissa olla.
vvieri kirjoitti:Alaväännöstä vielä, tuo Lanciahan saattaa hyvinkin olla jo muuttuvageometrisellä ahtimella kuten uusi Puntokin..
Tätähän vahvasti epäiltiin - mutta eiks silloin siinä ole enemmän hevosiakin?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Thema93
Viestit: 19
Liittynyt: 13.09.2005 08:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Thema93 »

Nuo teholukemat, jotka kerroin olivat Lancian sivuilta kopsittuja. Voihan olla että ajamani auto oli tykimpi versio. Siinä Teknarin numerossa, jossa oli uuden Punton esittely, kerrottiin Puntoon olevan saatavilla 70 hp:n lisäksi myös (muistaakseni) 95 hp versio tästä 1.3 moottorista! Joka tapauksessa tosi miellyttävä ja laadukkaan oloinen auto oli tuo Ypsilon.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Suomessa tuolla Italian tyypillisellä ajotyylillä olisi kortti äkkiä hyllyllä joten suuresti epäilen että ajotyyli olisi täällä sama. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

vvieri kirjoitti:Suomessa tuolla Italian tyypillisellä ajotyylillä olisi kortti äkkiä hyllyllä joten suuresti epäilen että ajotyyli olisi täällä sama. :lol:
Niinhän sä "luulet" tietäväsi... :roll: Mutta kyllä sä sen jotenkin tiedät millainen ajotyyli mulla on.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Thema93
Viestit: 19
Liittynyt: 13.09.2005 08:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Thema93 »

No, kun tässä nyt ajotyyleistä kirjoitellaan, niin selvennän, että minä olen ajellut Italiassa vuosien varrella yhteensä n.10 tkm Alpeilta saappaan korkoon ihan liikennesääntöjen puitteissa, kuten paikallisetkin pääsääntöisesti tekevät. Tuo teinipoikamainen sudittaminen siis tapahtui vahingossa turbon ison viiveen ja moottorin rajun väännön vuoksi. Eikä Italiassa tarvitse pelätä tientukoksi joutumista, siellä osataan pyytää ja antaa tietä sekä ohittaa. Varsinaisia ratsioita en ole koskaan nähnyt, vaikka liikenteessä näkyy poliiseja tosi paljon, ehkä linjana on antaa darwinin napsia pois pahimmat tapaukset.
Vastaa Viestiin