Ypsilon 1.3 JTD
Ypsilon 1.3 JTD
Tulipa sattumalta viime kuussa kokeilluksi vajaan 1000 km lenkin verran otsikon mukaista Lanciaa. Tuolloin ei ollut mitään tietoa moottorista joten suorituskyky tuli täytenä yllätyksenä; 70 hp, 180 Nm jo 1750 rpm kierroksilla! Oli vaikea uskoa että kierroslukumittari näytti oikein, niin riuskaa oli vääntö. Samaa konetta tarjotaan uuteen Puntoonkin, joten pääsee kokeilemaan uudemman kerran Suomen olosuhteissa jahka telttapojat saa kärryjä koeajoon. Tässä pari kuvaa: http://airfoto.fujikuvat.fi/album/showa ... 059&from=1
Helkkari sentään - mahtoiko se meidän käytössä ollut Punto olla joku maanantaipäivän kappale koska 70hp JTD-koneella (vai mikä multijetti olikaan) sekin mielestäni oli. Tossa topicissa vuodatusta sen "mahtavasta" alakierrosväännöstä..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=9203
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=9203
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Joo, taitaa Multijet olla oikea mallinimi, mutta avaimenperässä luki 1.3JTD. Väännöstä vielä sen verran, että tyhjäkäynniltä konetta toki joutui vähän herättelemään että sai turbon pyörimään, viive oli aika suuri. Ennen kuin siihen tottui, tuli poltetuksi rengasta muutamassa kiireisessä paikassa (tietullissa) nololla tavalla. Voimaa tuli peliin yht'äkkiä niin rajusti että jäi paikalleen sutimaan. Kulutusta ei tullut mitatuksi, mutta tankkasin vain kerran 35 l ja tankki jäi noin kolmanneksen tyhjemmäksi kuin auton saadessani, eli naurettavan pieni on kulutus varsinkin ajo-olosuhteet huomioiden. Ajotietokoneen käyttö ei onnistunut ilman ohjekirjaa, joten se siitä, kun reissun päätarkoitus ei ollut Ypsilonin koeajo.
Joo viive oli todella iso ja muutamaan kertaan meinattiin jäädä alle kun ei mummotyyliin lähdetty kierrokset tapissa . Jos max. vääntö on ilmoitettu alle 2krpm niin ihmettelen suuresti sillä toi oli tod.hengetön siellä.
Tuo kulutus yllätti itseni todella paljon ja vastaavalla kinnerillä sekä bensakoneella veli pääsi lähes samaan kulutukseen pari vuotta aiemmin. Ja omaan makuun tuo oli turhan laiska kahden könsikkään ja heidän olemattomien matkatavaroiden kuljettamiseen.
Tuo kulutus yllätti itseni todella paljon ja vastaavalla kinnerillä sekä bensakoneella veli pääsi lähes samaan kulutukseen pari vuotta aiemmin. Ja omaan makuun tuo oli turhan laiska kahden könsikkään ja heidän olemattomien matkatavaroiden kuljettamiseen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Minusta taas tuntuu että kulutus oli varsin pieni kilometreihin ja varsinkin ajotapaan nähden. Bensakone olisi syönyt tuolla tyylillä 12 litraa sadalla, ainakin kaupungissa.
Stradalla meni se n. 5.5 litraa sadalla, en tiedä onko se n. puolentoistasadan vauhdissa sitten paljon vai vähän dieselille.
Alaväännöstä vielä, tuo Lanciahan saattaa hyvinkin olla jo muuttuvageometrisellä ahtimella kuten uusi Puntokin..
Stradalla meni se n. 5.5 litraa sadalla, en tiedä onko se n. puolentoistasadan vauhdissa sitten paljon vai vähän dieselille.
Alaväännöstä vielä, tuo Lanciahan saattaa hyvinkin olla jo muuttuvageometrisellä ahtimella kuten uusi Puntokin..
Viimeksi muokannut vvieri, 29.11.2005 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Phedra JTD
oli kanssa aikas lussu, mutta kyllähän se painaakin ja tehoa vain 80+jotain kilowattia ja onkos tuo Pökötin kone?
Motarilla Cinquecentokin ohitti ja meni menojaan
Motarilla Cinquecentokin ohitti ja meni menojaan
No kai sentään kun ei Cromaakaan samalla ajotyylillä vie niin paljoa . No tosin yhtä paljoa ruuhkissa seisomista ei ole.vvieri kirjoitti:Minusta taas tuntuu että kulutus oli varsin pieni kilometreihin ja varsinkin ajotapaan nähden. Bensakone olisi syönyt tuolla tyylillä 12 litraa sadalla, ainakin kaupungissa.
Kyllä se käytännössä litran enemmän tuossa vauhdissa vei. Aika sama kulutus taisi olla stradalla että kaupungissa olla.vvieri kirjoitti:Stradalla meni se n. 5.5 litraa sadalla, en tiedä onko se n. puolentoistasadan vauhdissa sitten paljon vai vähän dieselille.
Tätähän vahvasti epäiltiin - mutta eiks silloin siinä ole enemmän hevosiakin?vvieri kirjoitti:Alaväännöstä vielä, tuo Lanciahan saattaa hyvinkin olla jo muuttuvageometrisellä ahtimella kuten uusi Puntokin..
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Nuo teholukemat, jotka kerroin olivat Lancian sivuilta kopsittuja. Voihan olla että ajamani auto oli tykimpi versio. Siinä Teknarin numerossa, jossa oli uuden Punton esittely, kerrottiin Puntoon olevan saatavilla 70 hp:n lisäksi myös (muistaakseni) 95 hp versio tästä 1.3 moottorista! Joka tapauksessa tosi miellyttävä ja laadukkaan oloinen auto oli tuo Ypsilon.
Niinhän sä "luulet" tietäväsi... Mutta kyllä sä sen jotenkin tiedät millainen ajotyyli mulla on.vvieri kirjoitti:Suomessa tuolla Italian tyypillisellä ajotyylillä olisi kortti äkkiä hyllyllä joten suuresti epäilen että ajotyyli olisi täällä sama.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
No, kun tässä nyt ajotyyleistä kirjoitellaan, niin selvennän, että minä olen ajellut Italiassa vuosien varrella yhteensä n.10 tkm Alpeilta saappaan korkoon ihan liikennesääntöjen puitteissa, kuten paikallisetkin pääsääntöisesti tekevät. Tuo teinipoikamainen sudittaminen siis tapahtui vahingossa turbon ison viiveen ja moottorin rajun väännön vuoksi. Eikä Italiassa tarvitse pelätä tientukoksi joutumista, siellä osataan pyytää ja antaa tietä sekä ohittaa. Varsinaisia ratsioita en ole koskaan nähnyt, vaikka liikenteessä näkyy poliiseja tosi paljon, ehkä linjana on antaa darwinin napsia pois pahimmat tapaukset.