termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

tarvitseeko tehdä ennen termostaatin vaihtoa jotain esivalmisteluja esim.
poistaa öljyjä tai jäähdytysnesteitä?
ja jos jollain on tietoa termostaatin sijainnista voisiko laittaa kuvan?
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Jäähdytysnesteet kannattaa laskea pois ennen hommaan ryhtymistä.

Termari löytyy koneen päädystä, kuskin puolelta. Katso sen möntin alle, johon tulpanjohdot menee, et voi missata.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

lisätään hölmöyttäni vielä edelliseen että miten jäähdytysnesteet tyhjennetään? tarviiko muuten jotain tiivistettä laittaa? se vaikuttais ainakin hommalta minkä voi tehdä ihan parkkipaikallakin.
(siis termostaatin vaihto)
on tääkin yhtä helv.. ensin vaihdelaatikko meni ja nyt kun se on kunnossa niin termostaatti vaihtoon ja pimeni taustavalot mittareista, siitäkään en tiedä mitään. pitää ilmeisemmin vaihtaa lamput niihin ja siihenkin tarvitsisin neuvoja vielä :). sulakkeet kun on kunnossa.

ja kiitos neuvosta löysin termostaatin helposti sieltä mistä sanoit. pitää vaihtaa kunhan tulee sopivasti aikaa siihen
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Syyläristä alavesiletku auki, sieltä nesteet valuu helpoiten pois. Ei välttämättä tarvitse kaikkia laskea, kun termari on aika ylhäällä. Toki samalla on hyvä aika vaihtaa uudet nesteet sisään.

Termostaatissa tulee uusi tiiviste mukana, ainakin motonetin versiossa, jonka vaihdoin pari viikkoa sitten omaan autoon. Ihan simppeli O-rengas kantta vasten, loput liitokset onkin letkuja. Tuossa termarissahan tulee koko koppa mukana, ei pelkkää "lautasta", eli koko se ulospäin näkyvä murikka vaihtuu uuteen.

Nesteitä takaisin laittaessa kannattaa seurata sisään kaadettua määrää, että tietää, paljonko nestettä pitäisi sopia vielä. Lämppärin letkuissa on yleensä ilmaruuvi, joka kannattaa avata, ja sulkea vasta kun sieltä tihkaa nestettä. Samaten vesiletkuja puristelemalla saa ilman liikkeelle ja lisää nestettä sisään.

Tuohon mittarivalo-ongelmaan en osaa vastata, itellä kun on sama moottori eri korissa.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Harvemmin ne mittarivalot palaa kaikki kerralla, katso ihan ensimmäiseksi, että valot laitettu päälle valokatkaisimesta, jos autossa on valomuisti (nimittäin "päivä-asennossa" niitä mittarivaloja ei välttämättä sytytetä, Bravasta en tosin tiedä.) Seuraava mahdollinen vikakohde onkin mittarivalojen kirkkauden säädin, kokeile kitkuttaa sitä säädintä edestakaisin, ja katso antaako valot mitään elonmerkkiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

luigi kirjoitti:Harvemmin ne mittarivalot palaa kaikki kerralla, katso ihan ensimmäiseksi, että valot laitettu päälle valokatkaisimesta, jos autossa on valomuisti (nimittäin "päivä-asennossa" niitä mittarivaloja ei välttämättä sytytetä, Bravasta en tosin tiedä.) Seuraava mahdollinen vikakohde onkin mittarivalojen kirkkauden säädin, kokeile kitkuttaa sitä säädintä edestakaisin, ja katso antaako valot mitään elonmerkkiä.
mulla ei kirkkauden säädintä ole lainkaan ja siinä on nopeusmittarin valo ollut aiemmin jo osittain pimeenä että on erittäin todennäköistä että lamput palanut. pitäisi vaan pähkäillä että miten pääsee käsiksi lamppuihin helpoiten
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Termari saattaa jumittaa jos auto on seissyt.. esimerkiksi tuon vaihdelaatikkoepisodin aikana.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

vvieri kirjoitti:Termari saattaa jumittaa jos auto on seissyt.. esimerkiksi tuon vaihdelaatikkoepisodin aikana.
kyllähän se on 2kk seissyt mutta ei ole aiemminkaan hyvin toiminut ja nyt sit tuntuu että ei ollenkaan.
olisiko vinkkejä miten pääsen lamppuja/ledejä mittaristoon vaihtamaan?
siinä on noin 5 kuuskulma avaimella avattavaa ruuvia ainakin ja osa ratin kotelon välissä, näyttää hankalalta.

ps. vieri , kyllä siihen vaihdelaatikkoon kävi muukin kuin just se oikea.
olisiko nyt ollu unosta tai puntosta, en just nyt muista kumman se sanoi.
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

noniin vaihdoin sitten sen termostaatin ja kuinka ollakkaan puhaltaa jääkylmää ilmaa ja keittää yli jo noin 1-2km jälkeen.
nyt kun ajattelee jälkiviisaasti niin en kylläkän avannut sitä ilmaventtiiliä, voisikohan johtua siitä?
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Paljonko sitä nestettä sinne kaadoit? Luultavasti jossain ilmalukko, ja nesteet ei lähde kiertämään, tai sitten muuten vaan nestettä liian vähän järjestelmässä..

Paljonko paisuntasäiliössä on nestettä, kun kone jäähtyy? Lämppärin kennossakin on ilmaa vielä, siksi puhaltaa kylmää, toisaalta jos/kun nestettä on liian vähän, niin lämppäri ensimmäisenä kuivuu.. Kannattaa ilmaruuvia/ruuveja raotella, kun kaataa nestettä lisää, jos vaan sellasia löytyy.. Ei kellään ois tarkempaa tietoa, missä Bravon letkuissa sellaisia on?

Ei tuossa termerin vaihdossa käsittääkseni kauheasti mitään pysty tyrimään, että nesteet lakkaisi kiertämästä, jos vaan systeemiin saa nesteet takaisin :roll:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

:oops: näin ainakin yhden ilmaruuvin yhdessä letkussa siellä mutta en sitten tajunnut muistaa sitä kun olin muuten valmis.
sieltä tuli noin 1l nestettä pois ja sain sinne menemään noin puoli litraa nestettä. joudun nyt hetken vielä odottelemaan että ennättää jäähtyä kunnolla, käyn sitten ilmaamassa ja laittamassa lisää jäähd.nestettä ja vettä.
kuten sanoit ilmaruuveista niin tiedän vain yhden sijainnin ja jos joku tietää että niitä on lisää niin kertokaa ihmeessä mistä löytyy.
ton yhden sijainti on ainakin termostaatin alapuolella olevassa letkussa.
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

kävin nyt lisäämässä vettä ja avasin ilmaruuvia siten kuin sanoit aiemmin,
lämmöt lähti nousuun heti ja kylmää tuli. en kylläkään kauaa odotellut kun oli koira mukana.
Yksi terävä kysymys tähän väliin, kiinnitin huomion flektiin kun ei käynnistäessä lähtenyt pyörimään.
Pitäisikö sen lähteä pyörimään kun käynnistää auton ja antaa olla tyhjäkäynnillä?
koska jos sen pitäisi pyöriä niin vikahan olisi varmaankin siinä.
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Viesti Kirjoittaja SLX »

Flektihän lähtee pyörimään vasta kun vedet on 90 asteessa ja pyrkii siitä vielä nousemaan. Sen tarkoituksenahan on estää moottorin lämpöjen nousemisen yli 90 asteen.
Fiude se olla pitää!
Jore82
Viestit: 104
Liittynyt: 11.09.2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: termostaatin vaihto Fiat brava 1.4 12v -96 ?

Viesti Kirjoittaja Jore82 »

kiitos tiedosta! oppia ikä kaikki. oon vasta aloitellut kattomaan itte autoa ja tossa autossa tekemistä tuntuu riittävän. ehkä hiukan liikaakin pienelle aikavälille. kaikki neuvot on tervetulleita.

Se nyt puhaltaa kylmää vaan koko ajan ja alkaa keittää.
tänään käyn vielä kerran kattomassa mitä se nestemäärä sanoo ja lähteekö lämmöt tulemaan sisällekkin.
SLX
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Viesti Kirjoittaja SLX »

Jos lämmöt alkaa nousemaan reilusti yli 90 asteen niin paras sammuttaa moottori ja selvittää vika kuin antaa keittää.

Onko lämmönsäädin punaisella ja tuntuuko se toimivan? :wink:
Fiude se olla pitää!
Vastaa Viestiin