projekti: endurance Uno

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tl1000r
Viestit: 339
Liittynyt: 10.07.2003 21:29
Paikkakunta: turku/pori

Viesti Kirjoittaja tl1000r »

harmittavan hitaasti näyttäytyy kuvat..

Onnittelut kuskeille! :shock:
LANCIA delta integrale 16v -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, tuo on kapisen adsl-piuhan päässä oleva serveri. Hidas, jos juuri silloin on ruuhkaa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Käytiin eilen viimeisessä aluekupissa särkemässä Uno :x , mutta eiköhän se saada kuntoon taas 24.9. Botniaringille.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Mitäs meni halki ?

T: Saku
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Ei oikeestaan sen tarkemmin ole diagnoosia tehty, mutta kuskin puolen vetarista irtos keskiömutteri ja vetari tuli rihloiltaan pois, sen lisäksi pyörä klonkkaa kuin laakerivikaisena todella pahasti, jotain sieltä on särki. Neljä kierrosta kesti vapaassa harjoituksessa ajella, itse en kerinnyt rattiin lainkaan.

No onneksi hajos tuolla, ettei esim. botniaringin aika-ajossa.. Sitten ois sylettänyt pahasti.

Nyt ei edes keritty ilmoittautumaan kisaan, joten säästyi viiskymppinen.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Pyörännapa oli poikki :shock: Tämä sitten oli tuhonnut vetarin päästä rihlat ja mouhonnut laakerin kyljen rikki. No, onneksi ei suurempia tuhoja.

Nyt on kaikki jo niputusta vaille, paitsi ettei sitä vetarin laippaa ole vieläkään ehjää, no, kyllä toi rikkinäinenkin siellä hätäisesti menee..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Tässä vaiheessa pitää oikeastaan kommentoida, että niitä laippoja on sitten kahta kokoa,
vuosimalli on ratkaisevassa asemassa tässä suhteessa.
Htm
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Jaahans, no onneksi omista varastoista löytyi FIRE-Unon laatikosta oikea laippakin :D Kiitokset vinkistä kuitenkin.

Laitoin pari kuvaa tänne, missä näkyy vanha laippa, ja uusi varmuuden vuoksi pikkaisen "portattu". Uusilla jäykemmillä etujousilla vetari ei toivottavasti pääse särkemään tuota reunusta enää. Ilmeisesti pieni vaihteiston ja koneen nosto ei silti tekisi pahaa :roll:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Paitsi painopistettä ajatellen. Onko ulosjoustot niin isot että vetari pääsee tekemään tuon, vain mistä tuossa on kyse? Ei rata-alustan joustovaroilla pitäisi olla vetarien liikeratojen kanssa ongelmia... vai miten korkealla moottori-vaihteistopaketti on tällä hetkellä? Missä asennossa vetarit on normaalitilanteessa kun auto on pyöriensä päällä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Ei vaan sisäänjoustot, eli vetari tulee niin suuressa kulmassa ylöspäin, että on osunut tuohon reunukseen. Mutta nyt on tosiaan jäykempi etujousitus, minkä pitäis estää tuota uusiutumasta.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Outoa. Itsellä on omassa autossa paketti niin alhaalla että se on korissa alimpana oleva osa, noin 10 cm maasta. Vetarit on vaakasuorassa kun auto on pyörillään. Maavarasi vielä pienempi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Nyt, kun sain Unon taas pyörilleen, nappasin pari kuvaa. Edellisillä jousilla, jotka olivat siis löysemmät, auto oli 30mm alempana. Nyt vetarit ovat kutakuinkin vaaterissa. Molemmilla puolilla näkyy vetarin mouhimat kolot, aapparin puolella ongelmia meinasi alkukaudella tuottaa laturiin hankaava vetoakseli, siitäkin jäljet vetarissa. Mitähän Motonetin setä tuumais tiskillä, kun tarjois tota laturia vaihdossa uuteen :P On meinaan kopassa kertaallisen syvä kolo. Väkersin tuota tuumaillessa laturiin joskus lyhennetyillä siivillä ropelin, ettei pyörivään osaan sentään ensinnä ota toi akseli.. Toivottavasti nuo "uudet" vieterit korjaavat vähän kaikkia ongelmia, joista suurin on ollut, että ulkokaarteen puoli keulasta niiaa aivan liian syvään, ja vastaavasti sisempi takarengas roikkuu aivan liian korkeella.

Kuvia: http://sorri.homeip.net/fiatlancia/vetarin_laippa/

Maavaraa kattellessa kannattaa ottaa huomioon, että alla oli kuvataessa 185/65/14" renkulat, eroa slicseihin yritin havainnollistaa sillä yhdellä kuvalla.

Varsin ikävä yllätys oli laatikkoöljyssä lilluneet "ylimääräiset" osat :? Eikös noi oo synkroonien "vieterin" paloja? Tuolla laatikossa lilluu muuten tosta laipastakin pieniä paloja, se suurin oli pysynyt onneksi kumin sisällä. Tuohon öljyn "kivaan" metallihohtoefektiin (ei oikeen näytä aidolta kuvassa) vaikuttanee suurimmalta osin tuo köykämiinipuru, mitä tuosta laipasta on irronnut :roll: Hassuinta asiassa on se, että laatikko on toiminut moitteetta, vaikka ei se enää uuden veroinen taida olla.. No, jospa se nyt kuusi tuntia kestäis, taitaa olla toisen laatikon kattelu edessä, kopastakin on irronnut se eteen sojottava korva, mikä on korvattu liimapurkkavirityksellä, eli päätykopan pulttien alle viritetyllä hässäkällä, joka pitää korvan hollilla :oops: Minkäsmoista öljyä muuten sinne kannattais laittaa? Jotain Valvolinea toi Euran Fiiattiguru mulle kyllä jo kauppas, tarvii kattoa notulit kumminkin vielä..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

lanciay10 kirjoitti:Minkäsmoista öljyä muuten sinne kannattais laittaa? Jotain Valvolinea toi Euran Fiiattiguru mulle kyllä jo kauppas, tarvii kattoa notulit kumminkin vielä..
Ite laitoin omaan kilpuriin miran laatikkoon Redlinen öljyt, oiskohan ollu mt 90 tyypiltään. Tuntuu et vaihteet menee nyt pirun paljon paremmin päälle kuin ennen(ennen käytin jotaan perus 80w90 öölinkiä, valvolinea, täyssynteettistä sellaista). Lautamäeltä ostin omat litkut, saattaa olla monesta muustakin puljusta saatavilla.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuota Redlinea on monet muutkin kehuneet, nimenomaan fiudeharrastajatkin. Mä olen käyttänyt normaalia Valvolinen GL-4:ää. Nyt on seiskassa vastaavat Mobilin litkut kun tuota Valvolineä ei enää saanutkaan halpahallista.

Paljonko tuota maavaraa öljypohjasta on senttimetreinä? Kuvasta on vaikeaa sanoa... :roll:

Juu, kannattanee varautua laatikon vaihtoon jos noin isoja kimpaleita sieltä tulee ulos. Hyvä mäihä etteivät ole lähteneet kiertoon sen kummemmin...

Löysä jousitus yhdistettynä matalaan alustaan on vähän arveluttava yhdistelmä. Tarvittavat jousethan voi valita laskemalla resonanssitaajuuden perusteella, takapään taajuus valitaan usein tarkoituksella vähän matalammaksi. Virittäjän Käsikirjan kakkososassa esimerkiksi on mitoitusohjeita. Alustan muutokset on suht helppo tapa saada pois sekunnin kymmenyksiä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin