Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Autoteltan talvisäilöksi hankittuani neuvottiin mm. laittamaan pressu myös pohjalle. Olen tämän kesän aikana vähän epäillyt kyseisen neuvon viisautta.
Pressun pohjalla on nimittäin lätäkköinä melkein koko ajan vettä, ja teltassa on meininki helteelläkin niinkuin turkkilaisessa saunassa, eli kosteutta piisaa. Itse repisin pressun hevon kuikkaan tämän hetken kokemuksilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt pistelemään sen täyteen reikiä lätäkön pohjien kohdalta, jotta vesi edes hetkeksi poistuu.

Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Viesti Kirjoittaja Nipa »

NesteHukka kirjoitti: Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Siinäpä se. Kuormalavat alle ja johan toimii. Maasta nouseva kosteus haihtuu lavojen alla virtaavaan ilmaan(älä peitä lavojen päätyjä). Pressu välissä estää kosteuden nousun auton pohjaan. Jos pressun päällä on vettä, se vain pahentaa (ruoste)tilannetta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jep, pressun alustan pitää olla sillälailla kupera ettei vesi pääse kertymään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
a.r.p.p.e
Viestit: 604
Liittynyt: 14.10.2003 02:24
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja a.r.p.p.e »

kotipuolessa ollut käytössä autoteltta vuodesta -96. Ei ole pressua vaan ihan hiekkamaata on lattiana. Ei ole ollut mitään ongelmia :roll:
"Punkaharjulla syö pintajigi"
J. Saari
GFF
Viestit: 356
Liittynyt: 23.12.2002 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Kannattaisiko muuten koteloiden tulpat kerätä talveksi pohjasta pois? Ilmanvaihtoa ajattelen, vai meneekö kosteus vaan sitten kahta kauheammin tekemään tuhojaan..?

Jonkunnäkönen kylmä autotalli on räppänälle tiedossa talvihorrostamista varten, hip hei..
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Tiäksä mitä toi transu-otila kuljettaa? se kuljetta ihan pirusti kamaa _lavojen_ päällä... siis nehän kestää....
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kävin katsomassa talvipaikkaa: Vanha sikala, sianhajua ei ollut. Kellarinhajua kylläkin, joten kosteutta ja hometta löytyy. Kattopalkit romahtamispisteessä ja muutama jo murtunut. Enpä sinne autoani jätä.

Olisiko kimppatallia eteläsuomesta, josta voisi vuokrata talvihorrospaikan?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

NesteHukka kirjoitti:
juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.
Kyllä ne kestävät, ovat kestäneet isommatkin harrastetepelit :lol:
Ei ihan harmaimpia kotiin kuskata...

Ihan matematiikkaa käyttäen... painohan jaetaan neljään pisteeseen, nelipyöräisessä....
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Kuva

Tuommoisia hökötyksiä myydään ulkomailla... halvin autonkoppi 400 puntaa eli yli 600€...

Pakkasen kesto -25 astetta. Mitäköhän tolle tapahtuu kylmemmässä?

Jossei toi 600€ sijoitus houkuttele, niin voisihan tommosta koittaa väkästää ittekkin.. Jotain älyä vaan pitäisi laittaa niille puhaltimille - puhallusteho kosteusmittauksen perusteella..

http://www.airflow-uk.com/air-chamber.htm
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Fiat 127mk1
Viestit: 445
Liittynyt: 13.02.2004 14:23
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat 127mk1 »

Itte meinasin ensi kesänä väsätä tuollasen pikkasen muunneltuna :roll:
http://www.tope.fi/autokatos/index.htm
[url=http://kuvablogi.com/blog/535/3/]Fiat 127mk1 -77[/url]
[url=http://kuvablogi.com/blog/535/1/]Fiat 600D -65[/url]
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Vastaavanlainen on pompannapin talviasuntona. Muutamia huomioita:
-lattia ei saa olla maanvarainen, ettei maakosteus nouse pohjaa ruostuttamaan.
-tallin pintamateriaali saisi olla valoa läpäisemätönta materiaalia; auringonvalo haalistuttaa maaleja ja haurastuttaa kumia, muovia ja kangasta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

maakosteuden nousun ehkäisee helpoiten tekemällä pohjan sepelistä
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia
ja seinien ressut kannattaa jättää 20-30cm irti maasta
siksi ettei tuuli vie ja tuuletus on riittävä
jotkut suosittelevat puoltakin metriä ettei tuuli varmasti vie mutta minusta silloin vesi roiskuu sataessa maasta auton päälle ja lumi tulee sisään.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Tuli vaan toi homma mieleen kun viime viikonloppuna ajoin vajaa puoli vuotta taivasalla seisseen Tempran pihalta talliin. Menikin eka päivä kun pesin auton sisältä perusteellisesti kun kaikki paikat oli homeessa!!
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Vastaa Viestiin