Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9999
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse olen käyttänyt vain OBD:n ja tietokoneen tai kännykän väliin tulevia palikoita, eikä ne koskaan ole mitään omituisuuksia autolle tehneet, oli sitten virrat päällä kytkiessä tai ei - pääsääntöisesti kyllä kytken kiinni kun virrat on pois päältä, mutta katsastuskonttorilla näyttää menevän katsastusmiehen mielentilan mukaan. Jotkut kiinalaiset ELM327-kopiot ei ole toimineet uudempien (=alle 20v) Fiat-konsernin autojen kanssa kunnolla, mutta se näkyi vain yhteyden epäonnistumisena.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Ostin "woimasavun" ehdottaman Bilteman laitteen ja se toimi heti ongelmitta. Kytkin laitteen ohjeen mukaan täysin virrattomaan autoon. Laite meni päälle ja pyysi kääntämään autosta virran päälle. Laite yhdisti heti autoon ja "kättely" onnistui.

Juuri nyt olevia vikakoodeja oli nolla kappaletta ja muistiin jääneitä vikakoodeja oli nolla kappaletta. Virta pois autosta, laite irti OBD-töpselistä ja suojaluukku kiinni. Keskiviikkona katsastukseen hyvillä mielin. 8-)
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Moi vaan kaikille ja hyvää alkukesää :D

Poistin viimeisimmän viestini tästä aiheesta, joten korjataan. Katsastus meni muuten hyvin ja ei ollut vikoja. OBD-vikoja nolla kappaletta. Sen sijaan auton helmapeltiin tuli reikä, kun katsuri sen teki. Alla oli valkoinen maali ja ei ollut reikää. Reikä on siinä osassa takana oikealla puolella noin 10 senttimetrin matkalla lähellä takapyörää. Tuolla helmapellissä ruosteosassa on ne kumitulpat koko matkalla. Olisiko ne pitänyt ottaa pois ajoittain ja putsata sisältä koko kotelo?

Sinne on kerääntynyt moskaa ja vettä ja suolaa. Toiselta puolelta on ok. Miten suojata jatkossa?

Bravo on nyt parhaillaan korjauksessa. Vein auton tänään aamupäivällä perinteiseen vanhanaikaiseen pajaan. Arviot paikasta ovat hyviä ja erinomaisia. Laitan paikan nimen vasta nähtyäni työn jäljen. Bravo T-jet on kesällä heinäkuussa 16 vuotta vanha. Kilometrejä oli pajaan vietäessä 91225.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Firma tai paja vie autoni pelti- hitsauksen jälkeen itse heti katsastukseeen. Sen jälkeen tehdään hitsauksien päälle vasta pintakäsittelyt.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Moi jälleen. Hain autoni poijes paikasta Runos Maaalaus Oy. Paikka on Turussa. Mika Saarinen.

Työn jälki on 10/10. Peltiä tuli kuulemma lisää puolimetriä takakaaresta . Näyttää hienolta. Sovitusti maalatttiin koko puoli mustaksi helmasta.
Vein autoni firmaan puhtaana ja pestynä. Sain autoni takaisin oikein kunnolla pestynä ja puunattuna. Parempana kuin oli. Hienoa palvelua. :D

Juteltiin lyhyesti muista asioista omistajan kanssa. Ja mitä teen auton toiselle puolelle. Sain hyviä vinkkejä. Otin kuvia, mutta pystyykö niitä laittamaan tänne Fooromiin? Laitan kuvia hyvin tehdystä työstä.

Autoni vietiin katsastukseen sovitulla hinnalla ja kaikki meni hyvin. tare
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Tänään meni vasta kesäpyörät autoon. Nyt on kaikki ok.
Vanhalle autolle tulee aina ongelmia. Nyt ei ole mitään :D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Jatkan oman autoni aiheesta. Toivon myös erilaisia kommetteja ;)

Bravossa on nyt kilometrejä takana vähän yli 91 tuhatta. Jakohinnan tehdas-suositus on neljä vuotta, tai 120000 km. Minun ei pitäisi vaihtaa siis kilometrien mukaan lainkaan hihnaa.

Kolme kertaa olen vaihdattanut hihnan ja kaikki. Viimeksi vuonna 2022. Silloin vaihdettiiin jakohihna apulaitteineen ja muut hihnat myös. Vesipumppu ,ym.. Kesällä tulee täyteen neljä vuotta.

Mä meinaan jatkaa olla vaihtamatta jakohihnaa vielä yhdellä vuodella. Mitä mieltä olette?
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Vuotuiset ajokilometrit jäävät nykyään varsin pieneen. Reilusti alle 5000 km/vuosi. Jokin 3000 km on ehkä ok. Täytyy tarkistaa.

Jakohihna kestää minkä kestää. Otan ison riskin ylivuodelle. Tai sitten en. Köröttelen nykyään Bravolla T-jet lähellä tyhjäkäyntiä. Paras vääntömomentti tulee autossani kierroksilla 1750 ja momentti on 210 .

Kun painan vaiteiston nappulaa "E"- niin auto käy "alle" tyhjäkäynnin, mutta kulkee hyvin. Tämä E-esetus vaikuttaa myös ilmastoinnin asetuksin....ja muihin asetuksiin. En pidä siitä. Ajan aina automaattipuolella ja ohjaus city!
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 540
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Fiat Bravo T-jet ei tänään käynnistynyt. Olen silti rauhallinen.

Viesti Kirjoittaja tare »

Tuo minun ajokilometrit 3000 vuodessa voi hyvinkin pitää paikkansa nykyään. Otin akun irti autosta 25.04.2026 kolmeksi tunniksi, kun Motonetin OBD-laite teki ongelmia Bravoon. (Sain sillloin Motonetistä rahat heti takaisin, kun palautin laitteen). Autoni ajotietokoneen molemmat puolet tietenkin nollaantuivat silloin.

Nyt tänään 08.06.2026 ajotietokoneen A-puoli näyttää 328,6 km. Kulutusta on tasan 9,0 l/100 km (98 E5). Olen ajanut pääasiassa koko ajan kaupunkialueella ja muutama lyhyt pätkä nopeudella 70 km/h. Sitä kovempaa en ole ajanut tällä "testijaksolla". Auto on toiminut akun irroittamisen jälkeen upeasti ja Biltemasta ostamani hyvä OBD-laite ei mitään vikakoodeja löytänyt ja ei niitä ollut myöskään katsastuksessa.

En ole vielä kokeillut Bilteman laitteen "live"-puolta ja mitä tietoja se näyttää auton käydessä, tai ajaessa. En tietenkään katso itse, vaan laitan pelkääjänpenkille jonkun joka katsoo kapulaa. :D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Vastaa Viestiin