Fiateja.. Tien päällä!

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
wellu

Re: Fiateja.. Tien päällä!

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 04.05.2026 05:58 Nuo alkaa nyt ilmeisesti tulla helpon käyttöikänsä päähän, kun tosi paljon ollut "pikkuvikaisia" nettiautossa.
Eikai näitä paljoa ole vaikka olisi kaikki myynnissä mettiautossa...?

Ei ole tullut liiemmälti seurattua, niin yksinkertainen auto, ettei kovin kyykyttävää pikkuvikaa tule mieleen. Osien saanti ehkä turhan vaikeaa, vaikka on melko samoja osia mitä Fiateissa muutoinkin. Motonetissa ainakin ilmeisesti listoilla malli näkyy jotenkin hassusti myyjille, kannattaa itse selvittää osanumerot ennen kuin kysyy.

Lämmityslaitteen puhallin on sellainen painajainen, että purattaa koko kojetaulun, eikä ohjeita ole missään.
Minkä huollan, sen korjaan...
JLaines
GFF

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Sittenhän lämppärikin on suoraan kakkossarjan Unosta. Siinä pitää kotelointia myöten purkaa kaikki, jos pitää vaihtaa puhallinmoottori.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Honda CBF 600 S -08 made in Italy
wellu

JLaines kirjoitti: 05.05.2026 19:01 Sittenhän lämppärikin on suoraan kakkossarjan Unosta. Siinä pitää kotelointia myöten purkaa kaikki, jos pitää vaihtaa puhallinmoottori.
Ja melko todennäköisesti yhtä yksinkertainen.

Itse ihastuin albeahan todella voimakkaasti, Unon leikkimielisyys voimakkaana mielessä. Mummoankka-ulkonäkö ei haittaisi, mutta tollanen perinteinen sedan on ihan perseestä. Olisi edes punto-tyyppinen tai farmari. Farkkujahan on, Palio nimisinä.
Albeahan on Brasilia Uno/Palio/Siena. Näistä lähimpänä Sienaa, kiinan markkinoille turkissa jalostettua versiota.

Suurimmat erot lienee ulkonäössä ja sisustassa, brassi-uunon ollen näistä "sparttalaisin" (perinteisin).

Vähän sama Linean kohdalla. Vähintään sata kertaa parempi kuin "sisarmalli" Grande Punto. Perinteinen sedan on vain perseestä ja auton takapää vähintään yhtä ruma kuin albeassa. Farmari tai pystyperä olisi just eikä melkein.

Eli mitä opimme? Jostain syystä pitänyt eurooppaan tehdä näitä sähkövammasella ohjauksella olevia kulimalleja (stilo, punto, grande punto...) ja se perinteisempi (+vahvistetumpi) konstruktio jättää kehittyviin maihin ihmisille, jotka sellaista arvostaa.
Se ero vaikkapa Grande Punton ja Linean, tai Punto mk2 ja albean ohjauksen välillä on masentavan suuri.

Sähkövammaisen ohjauksen paras puoli: se ei vuoda öljyä vaikka olisi täysin loso.
tare

Viesti Kirjoittaja tare »

Ei kannata haukkua sähköistä ohjausta turhaan! Tiedän mistä puhun. Olen ajanut muitakin Fiat-autoja ennenkin :D

No asiaan. Minä pidän nykyisen Bravo T-jetin ohjausta varsin hyvänä. tai jopa erinomaisena. Kaikki riippuu vanteista ja renkaista. Minulla on Fiatin tehdaskevytmetallivanteet sekä kesärenkaille, että kitkarenkaille. Rengaskoko on kesät/ talvet 225/45/17.

Minun renkaat ovat suhteellisen hyviä. Ei kallista, ei halpaa, vaan hyvää ja testattua. Ja ohjaus toimii hienosti ja auto menee kuin kiskoilla. Myös tietenkin rengaspaineet vaikuttavat.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
wellu

tare kirjoitti: 06.05.2026 14:46 Ei kannata haukkua sähköistä ohjausta turhaan! Tiedän mistä puhun. Olen ajanut muitakin Fiat-autoja ennenkin :D

No asiaan. Minä pidän nykyisen Bravo T-jetin ohjausta varsin hyvänä. tai jopa erinomaisena. Kaikki riippuu vanteista ja renkaista. Minulla on Fiatin tehdaskevytmetallivanteet sekä kesärenkaille, että kitkarenkaille. Rengaskoko on kesät/ talvet 225/45/17.

Minun renkaat ovat suhteellisen hyviä. Ei kallista, ei halpaa, vaan hyvää ja testattua. Ja ohjaus toimii hienosti ja auto menee kuin kiskoilla. Myös tietenkin rengaspaineet vaikuttavat.
Joo ja aamulla asiaa vielä mietin, niin ehkä hieman turhan jyrkästi tuli asia ilmaistua.

Vaikkapa stilo, sitä pystyy "näpeillä" viemään samanlailla pikku sladissa talvella/soralla, kuin vaikkapa Tempraa, kunhan on kaltaiseni pleikkarisukupolven edustaja. Silti se ei sitä tosiasiaa poista, ettei se ohjaus keskitä luisun suuntaan juuri ollenkaan ja tahmaa.

Ei se silti mikään tojota ole.
kitkar745

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Täs meidän pihoilla on vaaleempi harmaa farkku stilo bensakoneella 16valve ja 6speed lukee peräs. Joku tyttö sillä ajelee.

Kyllä tuo sähkönen tehostin mulle sopii. Kokoajan city lisäteho käytössä. Siitä ku tempasee kerran rattia alaspäin ni kääntövarat on tapissa. Ja yhdellä sormella ajelee muutoin. On kiva.
juha66
GFF

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Yhä on valkoinen koppi 127 täällä päin. :) Itse 26v ajanut sähkötehosteisilla Fiateilla, en voi moittia. :) Kärryn kanssa olen käyttänyt city asentoa, muutoin normaali tehostuksella. Mikä hydraulinen tehostin, muinais jäänne.. :lol:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Aero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aero »

Jos sille linjalle lähdetään, niin eihän mikään tehostettu ohjaus pärjää tuntumassa huolella toteutetulle tehostamattomalle yhdistettynä kunnolla suunniteltuun ja toteutettuun pyöräntuentaan ja alustageometriaan.

Vaan kyllä arjessa hyvin tehty sähkötehostinkin menee varsin mukavasti. Toisin kuin aikoinaan viikon ajossa olleessa 2013 ooppelissa, jossa se toimi hassusti, kun välillä tehosti viiveellä ja välillä nyki itekseen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // Jaguar XF // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Sämpy
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Puolikas mk1 satakaksseiska tuli vastaan kymppitiellä. Ilmeisesti viettänyt huomattavasti aikaa ulkoruokinnassa, että puolen metrin choppaus ei ole ainoa korjattava asia tuossa kopassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
wellu

Suarjärvellä ajeli vastaan keltainen 127mk1.

Ja kannonkoskella oli pullinki-1880. On se iso...

Nelostiellä valkonen mk2a Punto.

Kivijärvellä hopeinen Mk2b Punto.
tare

Viesti Kirjoittaja tare »

Fiatilla ajelin tänäänkin tien päällä. Katson myös vastaantulijoita. Saanen sanoa, vaikka auto ei ollut Fiat?

Tänään oli melkoisesti moottoripyörillä kulkevia Turussa. Oli myös erikoisia urheiluautoja liikenteesä. Tässä erikoisin: Menin Halisissa entisen Hesen paikan ohi ja käännyin vasemmalle. Vähän ennen Maarian kirkkoa vastaan tuli avoauto. Se taisi olla Ford GT I ? Väritys oli vaalean sininen ja oranssi.

Se oli tämännäköinen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_GT#/ ... FordGT.jpg
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Ippe
GFF

Viesti Kirjoittaja Ippe »

tare kirjoitti: 09.05.2026 15:41 Fiatilla ajelin tänäänkin tien päällä. Katson myös vastaantulijoita. Saanen sanoa, vaikka auto ei ollut Fiat?

Tänään oli melkoisesti moottoripyörillä kulkevia Turussa. Oli myös erikoisia urheiluautoja liikenteesä. Tässä erikoisin: Menin Halisissa entisen Hesen paikan ohi ja käännyin vasemmalle. Vähän ennen Maarian kirkkoa vastaan tuli avoauto. Se taisi olla Ford GT I ? Väritys oli vaalean sininen ja oranssi.

Se oli tämännäköinen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_GT#/ ... FordGT.jpg
Muutama vuosi takaperin Vääksyn Mobilisti-illassa oli hieno Ford GT -replica chevyn pikkulohkolla. Tuo yksilö oli suomalaisissa kilvissä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
TöttisPasi

Viesti Kirjoittaja TöttisPasi »

Työpaikan pihassa jo vahvasti elämää nähneen oloinen kakkoskopan 127 ja väkevä epäily että se on firman uuden toimitusjohtajan kesäpeli 👍
Arvostukseni oman ajokorttini ikäistä toimitusjohtajaa kohtaan kohosi voimakkaasti,koska eihän kukaan kenellä on seiska voi olla läpeensä paha 😂
Entinen nickki oli Töttis,jostain syystä sössin sisäänpääsyn foorumeille... gff jäsen jo vuodesta miekka ja kivi,kaikenlaista italokampetta on ollut tontilla ellei sadoittain,niin kymmenittäin...
arv

Viesti Kirjoittaja arv »

Jyväskylässä Tourulantiellä kääntymässä Lutakon suuntaan Abarth 595 Esseesse Cabrio (Grigio Titanio Metallic?). Jonotettiin siinä peräkkäin kaksi Abarthia.
kitkar745

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Tnään ennen 7 joku kepappinuski viilletti tampereella perässäni ilman ensimmäistäkään valoa. Joku pikkunen vähänku uno mut uudempi? Sit eilen iltapv kymmeniä puntoja tipoja liana enemmän ja vähemmän kolhittuja ja yllättäen kepappikuskeja kaikki. Mäkkärissä kaikki..
Vastaa Viestiin