Punto 1,2 S moottoriongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
hirviöpanda
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2016 12:35

Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja hirviöpanda »

Avopunto teki tempun terävän ja jätti tien poskeen; lämpötilavalo ei vilkahtanutkaan, yhtäkkiä maantieajossa nyki ja ryki muutaman kerran, sitten alkoi vieno sirinä/kilinä ja siitä heti tien poskeen ja auto sammuksiin. Ei keittänyt, eikä järjestelmässä ollut juuri normaalipaineita enempää, mutta paisarissa oli aikas tummanpuhuvaa ainetta. Moottori kävi kuumana kuin hellakoukku, jakohihnan muovisen suojakopan korvat sulivat irti.

Auto on nyt korjaamon pihassa kaukana kotoa, ja odottaa ainakin viikon ennen kuin mitään tapahtuu. Kysymys kuuluu, kannattaako antaa korjaamon edes antaa purkaa ja katsoa mikä meni, vai pitääkö hakea trailerilla kotiin ja alkaa katsella uutta moottoriaihiota?

Ei ole moista aiemmin omalle kohdalle sattunut, ja varsinkin se moottorin jumalaton kuumeneminen panee miettimään, että onko edes korjauskelpoinen.
Avatar
Luigi
Viestit: 9710
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onkohan nesteet karanneet? Voi olla kansi kierona, mutta tuon koneen korjaaminenkaan ei kallista ole, jos ei koko hommaa tarvitse tuntityönä teettää. Noita 58hv koneita ei taida kovin paljon maassa olla tarjolla, mutta hyvällä tuurilla saattaisi vielä jostain saada 75:n koneen. Silloin pitää muistaa vaihtaa myös bensapumppu, ajonestoboksi ja avaimen siru.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9710
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Toinen vaihtoehto voisi olla, että jakohihna on hypännyt ja pielessä oleva jako saanut pakosarjan kuumenemaan. Hihnan pettäminen ei muuten riko mitään tuossa koneessa, uusi hihna vain paikalleen ja menoksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
hirviöpanda
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2016 12:35

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja hirviöpanda »

Sehän tuossa oli outoa, että ennen reissuun lähtöä näytti jäähdytysnestettä ja öljyä olevan ihan normaalisti. Kone ei keittänyt, eikä letkurikosta ole mitään merkkejä. Lämpötilavalon anturi voi tietysti olla viallinen, eikä valo siksi syttynyt.

Tuohon on vaihdettu uusi jäähdytin, vesipumppu ja jakohihna kiristimineen viitisen vuotta sitten, eikä kilometrejä ole sen jälkeen tullut viittä tuhattakaan. Talvet on viettänyt lämpimässä tallissa.
Avatar
wellu
Viestit: 6323
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

On niin helppo kone korjailla itse, etten antaisi korjaamon tehdä mitään. Maksaa suhteessa vaivaan paljon.

Sirinä viittaisi jakopäähän. Oliko veto normaalia?
Minkä huollan, sen korjaan...
hirviöpanda
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2016 12:35

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja hirviöpanda »

Nykäysten jälkeen tuntui, että ihan täysillä ei ehkä vedä, mutta sirinä/kilinä alkoi melkein heti perään ja sitten pysähdyin heti. Jakohihna nyt kuitenkin oli ehjä ja paikallaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6323
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuo "sirinä", jos nyt ymmärrän äänen oikein, niin vanhemmassa autossa voisi olla jakaja hypännyt säädöstään sivuun (nakutus). Se tosin Punton kohdalla ei oikein ole mahdollista, ellei ecu halvaantunut.

Ei olisi iso homma nostaa venttiilikoppaa auki ja kurkata, onko siellä kaikki ok. Periaatteessa esim säätöpalan irrotessa voisi pakoventtiili jäädä kantamaan --> ilmaa ja bensaa pakosarjaan --> jumalattomasti lämpöä.

Tuo, että jakopään muovikoppa sulanut (siis oikeasti aulanut irti ne korvakot?) on kyllä outoa. On siinä pakosarja lähellä, mutta moottorin rakenteiden saaminen noin kuumaksi on kyllä vaikeaa ellei mahdotonta ja sen pitäisi tuntua hyytymisenä jo aikaa ennen pysähdystä.

Yhden Tempran (1.6 sohc, eri moottorirakenne) olen nähnyt kun on ajettu umpijumikuumaksi. Lämpömittari näytti +130 varmaan vartin ja lopuksi viimeistely kaasu pohjassa vapaalla niin pitkään kuin pyöri. Ei siitäkään sulanut edes ilmanputsarikotelon muovijalat, vaikka ne on pakosarjan päällä. Sarja ja putki oli punainen ja kaikki rasva tms neste koneen kyljessä kiehui.


Mielenkiintoinen juttu, teitpä miten vain, niin olisi mukava jos jaksat raportoida tänne juurisyyn, mikäli sellainen löytyy...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9710
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vesipumpun hajoaminen tekisi sekä sirinää ja kilinää, että sotkisi jaon. Ei ole ihan poikkeuksellista, että tarvikepumpun laakerit pettää pienillä kilometreillä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
woimasavu
Viestit: 347
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Tulee mieleen nyt vesipumpun laakerin pettäminen kilinästä päätellen ja sitä myötä moottorin ylikuumeneminen.
Fiat 500L 1.4 95
VTO
Viestit: 1501
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tai pumpun vesipyörä kappaleina tai irti. Muoviset pyörät ongelma. En tiedä onko Puntoissa.
hirviöpanda
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2016 12:35

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja hirviöpanda »

Auto on nyt kotitallissa ja kansi irti; ei oikeastaan merkkejä muusta kuin kansipahviviasta. Vesipumppu on vielä paikallaan, mutta se nyt menee joka tapauksessa vaihtoon.
jonik
Viestit: 271
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja jonik »

Kannattaa vaihtaa samalla myös termostaatti tai varmistaa sen toimivuus
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
hirviöpanda
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2016 12:35

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja hirviöpanda »

Ehdottomasti uusiksi menee kaikki, mitä siinä kannen kanssa tekemisissä on, termari, lämpötila-anturi, vesiletkut ym. Miten nuo tarvikeosat, onko joitain tiettyjä tuotemerkkejä, joita erityisesti suosia tai välttää? Vai onko asialla nyt niin suurta merkitystä autossa, jolla ajetaan parituhatta kilometriä kesässä?

Vaikuttaa siltä, että vanhuuttaan tuo kansipahvi meni, -96 ja 135 tkm mittarissa; siellä nelospytyn vaiheilla on kannessa merkkejä että on puhallellut varmaan hetken aikaa jo ohi.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1175
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Perinteisesti Fire-moottoreita on ne kaksi tyyppiä: Ne joista on mennyt kansipahvi ja ne joista se ei vielä ole mennyt :lol:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
wellu
Viestit: 6323
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1,2 S moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

hirviöpanda kirjoitti: 28.05.2024 08:42 Ehdottomasti uusiksi menee kaikki, mitä siinä kannen kanssa tekemisissä on, termari, lämpötila-anturi, vesiletkut ym. Miten nuo tarvikeosat, onko joitain tiettyjä tuotemerkkejä, joita erityisesti suosia tai välttää? Vai onko asialla nyt niin suurta merkitystä autossa, jolla ajetaan parituhatta kilometriä kesässä?

Vaikuttaa siltä, että vanhuuttaan tuo kansipahvi meni, -96 ja 135 tkm mittarissa; siellä nelospytyn vaiheilla on kannessa merkkejä että on puhallellut varmaan hetken aikaa jo ohi.
Oliko nelosen nurkasta vesikanavaan? Perus...

Tiiä merkeistä, skf oli joskus hyvä, ei niin enään. Continental oli hyvä hihna, sitten paskaa, nyt taas ok ilmeisesti.

Ite ostellut näin:
Jakopää INA/Contitech
Stefat ja tiivisteet Victor Reinz/Elring
Tulpat Denso
Anturit Bosch
Termari Behr/Hella-Behr/Wahler
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin