Punto 1,2 S moottoriongelma
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Punto 1,2 S moottoriongelma
Avopunto teki tempun terävän ja jätti tien poskeen; lämpötilavalo ei vilkahtanutkaan, yhtäkkiä maantieajossa nyki ja ryki muutaman kerran, sitten alkoi vieno sirinä/kilinä ja siitä heti tien poskeen ja auto sammuksiin. Ei keittänyt, eikä järjestelmässä ollut juuri normaalipaineita enempää, mutta paisarissa oli aikas tummanpuhuvaa ainetta. Moottori kävi kuumana kuin hellakoukku, jakohihnan muovisen suojakopan korvat sulivat irti.
Auto on nyt korjaamon pihassa kaukana kotoa, ja odottaa ainakin viikon ennen kuin mitään tapahtuu. Kysymys kuuluu, kannattaako antaa korjaamon edes antaa purkaa ja katsoa mikä meni, vai pitääkö hakea trailerilla kotiin ja alkaa katsella uutta moottoriaihiota?
Ei ole moista aiemmin omalle kohdalle sattunut, ja varsinkin se moottorin jumalaton kuumeneminen panee miettimään, että onko edes korjauskelpoinen.
Auto on nyt korjaamon pihassa kaukana kotoa, ja odottaa ainakin viikon ennen kuin mitään tapahtuu. Kysymys kuuluu, kannattaako antaa korjaamon edes antaa purkaa ja katsoa mikä meni, vai pitääkö hakea trailerilla kotiin ja alkaa katsella uutta moottoriaihiota?
Ei ole moista aiemmin omalle kohdalle sattunut, ja varsinkin se moottorin jumalaton kuumeneminen panee miettimään, että onko edes korjauskelpoinen.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Onkohan nesteet karanneet? Voi olla kansi kierona, mutta tuon koneen korjaaminenkaan ei kallista ole, jos ei koko hommaa tarvitse tuntityönä teettää. Noita 58hv koneita ei taida kovin paljon maassa olla tarjolla, mutta hyvällä tuurilla saattaisi vielä jostain saada 75:n koneen. Silloin pitää muistaa vaihtaa myös bensapumppu, ajonestoboksi ja avaimen siru.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Toinen vaihtoehto voisi olla, että jakohihna on hypännyt ja pielessä oleva jako saanut pakosarjan kuumenemaan. Hihnan pettäminen ei muuten riko mitään tuossa koneessa, uusi hihna vain paikalleen ja menoksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Sehän tuossa oli outoa, että ennen reissuun lähtöä näytti jäähdytysnestettä ja öljyä olevan ihan normaalisti. Kone ei keittänyt, eikä letkurikosta ole mitään merkkejä. Lämpötilavalon anturi voi tietysti olla viallinen, eikä valo siksi syttynyt.
Tuohon on vaihdettu uusi jäähdytin, vesipumppu ja jakohihna kiristimineen viitisen vuotta sitten, eikä kilometrejä ole sen jälkeen tullut viittä tuhattakaan. Talvet on viettänyt lämpimässä tallissa.
Tuohon on vaihdettu uusi jäähdytin, vesipumppu ja jakohihna kiristimineen viitisen vuotta sitten, eikä kilometrejä ole sen jälkeen tullut viittä tuhattakaan. Talvet on viettänyt lämpimässä tallissa.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
On niin helppo kone korjailla itse, etten antaisi korjaamon tehdä mitään. Maksaa suhteessa vaivaan paljon.
Sirinä viittaisi jakopäähän. Oliko veto normaalia?
Sirinä viittaisi jakopäähän. Oliko veto normaalia?
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Nykäysten jälkeen tuntui, että ihan täysillä ei ehkä vedä, mutta sirinä/kilinä alkoi melkein heti perään ja sitten pysähdyin heti. Jakohihna nyt kuitenkin oli ehjä ja paikallaan.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Tuo "sirinä", jos nyt ymmärrän äänen oikein, niin vanhemmassa autossa voisi olla jakaja hypännyt säädöstään sivuun (nakutus). Se tosin Punton kohdalla ei oikein ole mahdollista, ellei ecu halvaantunut.
Ei olisi iso homma nostaa venttiilikoppaa auki ja kurkata, onko siellä kaikki ok. Periaatteessa esim säätöpalan irrotessa voisi pakoventtiili jäädä kantamaan --> ilmaa ja bensaa pakosarjaan --> jumalattomasti lämpöä.
Tuo, että jakopään muovikoppa sulanut (siis oikeasti aulanut irti ne korvakot?) on kyllä outoa. On siinä pakosarja lähellä, mutta moottorin rakenteiden saaminen noin kuumaksi on kyllä vaikeaa ellei mahdotonta ja sen pitäisi tuntua hyytymisenä jo aikaa ennen pysähdystä.
Yhden Tempran (1.6 sohc, eri moottorirakenne) olen nähnyt kun on ajettu umpijumikuumaksi. Lämpömittari näytti +130 varmaan vartin ja lopuksi viimeistely kaasu pohjassa vapaalla niin pitkään kuin pyöri. Ei siitäkään sulanut edes ilmanputsarikotelon muovijalat, vaikka ne on pakosarjan päällä. Sarja ja putki oli punainen ja kaikki rasva tms neste koneen kyljessä kiehui.
Mielenkiintoinen juttu, teitpä miten vain, niin olisi mukava jos jaksat raportoida tänne juurisyyn, mikäli sellainen löytyy...
Ei olisi iso homma nostaa venttiilikoppaa auki ja kurkata, onko siellä kaikki ok. Periaatteessa esim säätöpalan irrotessa voisi pakoventtiili jäädä kantamaan --> ilmaa ja bensaa pakosarjaan --> jumalattomasti lämpöä.
Tuo, että jakopään muovikoppa sulanut (siis oikeasti aulanut irti ne korvakot?) on kyllä outoa. On siinä pakosarja lähellä, mutta moottorin rakenteiden saaminen noin kuumaksi on kyllä vaikeaa ellei mahdotonta ja sen pitäisi tuntua hyytymisenä jo aikaa ennen pysähdystä.
Yhden Tempran (1.6 sohc, eri moottorirakenne) olen nähnyt kun on ajettu umpijumikuumaksi. Lämpömittari näytti +130 varmaan vartin ja lopuksi viimeistely kaasu pohjassa vapaalla niin pitkään kuin pyöri. Ei siitäkään sulanut edes ilmanputsarikotelon muovijalat, vaikka ne on pakosarjan päällä. Sarja ja putki oli punainen ja kaikki rasva tms neste koneen kyljessä kiehui.
Mielenkiintoinen juttu, teitpä miten vain, niin olisi mukava jos jaksat raportoida tänne juurisyyn, mikäli sellainen löytyy...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Vesipumpun hajoaminen tekisi sekä sirinää ja kilinää, että sotkisi jaon. Ei ole ihan poikkeuksellista, että tarvikepumpun laakerit pettää pienillä kilometreillä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Tulee mieleen nyt vesipumpun laakerin pettäminen kilinästä päätellen ja sitä myötä moottorin ylikuumeneminen.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Tai pumpun vesipyörä kappaleina tai irti. Muoviset pyörät ongelma. En tiedä onko Puntoissa.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Auto on nyt kotitallissa ja kansi irti; ei oikeastaan merkkejä muusta kuin kansipahviviasta. Vesipumppu on vielä paikallaan, mutta se nyt menee joka tapauksessa vaihtoon.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Kannattaa vaihtaa samalla myös termostaatti tai varmistaa sen toimivuus
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.01.2016 12:35
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Ehdottomasti uusiksi menee kaikki, mitä siinä kannen kanssa tekemisissä on, termari, lämpötila-anturi, vesiletkut ym. Miten nuo tarvikeosat, onko joitain tiettyjä tuotemerkkejä, joita erityisesti suosia tai välttää? Vai onko asialla nyt niin suurta merkitystä autossa, jolla ajetaan parituhatta kilometriä kesässä?
Vaikuttaa siltä, että vanhuuttaan tuo kansipahvi meni, -96 ja 135 tkm mittarissa; siellä nelospytyn vaiheilla on kannessa merkkejä että on puhallellut varmaan hetken aikaa jo ohi.
Vaikuttaa siltä, että vanhuuttaan tuo kansipahvi meni, -96 ja 135 tkm mittarissa; siellä nelospytyn vaiheilla on kannessa merkkejä että on puhallellut varmaan hetken aikaa jo ohi.
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Perinteisesti Fire-moottoreita on ne kaksi tyyppiä: Ne joista on mennyt kansipahvi ja ne joista se ei vielä ole mennyt
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Punto 1,2 S moottoriongelma
Oliko nelosen nurkasta vesikanavaan? Perus...hirviöpanda kirjoitti: ↑28.05.2024 08:42 Ehdottomasti uusiksi menee kaikki, mitä siinä kannen kanssa tekemisissä on, termari, lämpötila-anturi, vesiletkut ym. Miten nuo tarvikeosat, onko joitain tiettyjä tuotemerkkejä, joita erityisesti suosia tai välttää? Vai onko asialla nyt niin suurta merkitystä autossa, jolla ajetaan parituhatta kilometriä kesässä?
Vaikuttaa siltä, että vanhuuttaan tuo kansipahvi meni, -96 ja 135 tkm mittarissa; siellä nelospytyn vaiheilla on kannessa merkkejä että on puhallellut varmaan hetken aikaa jo ohi.
Tiiä merkeistä, skf oli joskus hyvä, ei niin enään. Continental oli hyvä hihna, sitten paskaa, nyt taas ok ilmeisesti.
Ite ostellut näin:
Jakopää INA/Contitech
Stefat ja tiivisteet Victor Reinz/Elring
Tulpat Denso
Anturit Bosch
Termari Behr/Hella-Behr/Wahler
Minkä huollan, sen korjaan...