Tämä periaatteessa voisi olla tuolla Off-topic-osastollakin, mutta kun kosketti erityisesti Lanciaa, niin tulkoon tähän. Minulla oli pitkään "hovihankkijana" yksityinen varaosayrittäjä, joka sai lähestulkoon vaikka mitä erikoisempaakin tarvetta tyydytettyä, eikä hintakaan ollut mahdoton; parin kolmen euron erolla tuin mielelläni osaavaa yrittäjää. Hänen siirryttyään ajasta ikuisuuteen tällainen "wanhan kansan" kasvatti tietenkin ajautui parin kotimaisen suurimman varaosaliikkeen asiakkaaksi. No, eikä siinä mitään, etenkin, kun etsimäni osa löytyi, jopa aivan kuvien kanssa, helposti, MUTTA: molemmista paikoista tieto, ettei ole saatavilla Suomesta (tai pikemminkin kait suomalaisen tukkumyyjän kautta).
Olihan tällaista joskus aiemminkin tapahtunut, aika samalla tavalla, mutta yksityinen osamyyjäni hoiti homman alta aikayksikön. Varaosaliikkeissä vain leviteltiin käsiä, etteivät tiedä, miksi ei onnistu erikseenkään tilaaminen. Päätinkin sitten ottaa "naapuriin" eli Viroon kontaktin, josta tarvitsemani (laatu)osa, tässä tapauksessa TRW:n valmiste, tuli postin noutopisteelle työmatkan varrelle muutamassa päivässä, eikä mistään kuulunut mitään toimitus/saatavuusnapinaa.
Sanokaapas, mistä tuossa "suomalaisessa kankeudessa" on kysymys, kun luulisi sen tukkukaupankin pystyvän ihan samaan suoritukseen ulkomailta, kuin vaikkapa tuo edesmennyt hankkijani? Miksi ei edes rahalla saa tilausta aikaiseksi kotimaisissa ketjuissa, ajankaan kanssa?
Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
-
- GFF
- Viestit: 1349
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
Kartellista.MultiplaJTDmies kirjoitti: ↑23.05.2023 10:54 Sanokaapas, mistä tuossa "suomalaisessa kankeudessa" on kysymys...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
Paikallinen varaosafirma on kyllä tarjonnut ulkomailtakin tilattavia osia, ei siinä mitään. Paitsi Mazdaan ei saanut sillä tavalla käsijarruvaijereita ja kytkintyösylinteriä, itse piti ulkomailta tilata (ja autodocin kusettamaksi tulla, mutta se olikin viimeinen kerta.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
Voi olla sitä, että saisi periaatteessa tilattua mutta on liikaa kokemusta että osa on kumminkin väärä tai asiakas hankki odottaessaan muualta ja rahat vaan meni. Keskitytään siihen bisnekseen mikä toimii ja tuo rahaa.
Sinänsä meillä Suomessa on mielestäni ollut kohtuuhyvät tiedot osien sopivuudesta. Nyttenhän kaikki tiedot ja kuvat kyllä löytyy tukkureilta uudemmista osista että ne on melko idioottivarmoja, mutta vanhempien kohdalla tieto onkin jo kovin vääristynyttä. Käsittääkseni siis, enhän minä tuolla puolen ole että täällä olisi paljon parempiakin kommentoijia..
Koittakaapa muuten heittää saatavuutta tai osanumeroa kaasarikoneiseen Unoon, mekaanisesta bensapumpusta SOHC moottoriin, noilta ulkomaan sivustoilta... voitte yllättyä. Motonetilla pitäisi olla yksi sellainen vantaalla ja oikein kuvan kanssa missä näyttää oikealta.
Sinänsä meillä Suomessa on mielestäni ollut kohtuuhyvät tiedot osien sopivuudesta. Nyttenhän kaikki tiedot ja kuvat kyllä löytyy tukkureilta uudemmista osista että ne on melko idioottivarmoja, mutta vanhempien kohdalla tieto onkin jo kovin vääristynyttä. Käsittääkseni siis, enhän minä tuolla puolen ole että täällä olisi paljon parempiakin kommentoijia..
Koittakaapa muuten heittää saatavuutta tai osanumeroa kaasarikoneiseen Unoon, mekaanisesta bensapumpusta SOHC moottoriin, noilta ulkomaan sivustoilta... voitte yllättyä. Motonetilla pitäisi olla yksi sellainen vantaalla ja oikein kuvan kanssa missä näyttää oikealta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mikä selittää (Lancian) varaosien saatavuuseroja?
Taitaa olla myös viitsimättömyyttä ja byrokratiaa. Ja tukkureiden käytännöt vaihtelevat, aina sinne kartellin kaltaisiin toimiin saakka. Eivät viitsi perustaa yksittäistä tuotetta järjestelmään kun "proseduuri vaatii." Kun viimeinen on myyty, niin uutta ei tilata, jos ei varasto liiku.
Jos vielä niitä itsenäisiä kauppiaita on, niin monilla on omat kanavansa ulkomaille. Aika usein Puolaan.
Saattoi tällä edesmenneellä kauppiaalla olla hyvä luottohenkilö tukusssa, jonka kautta asioita hoiteli. Ja vuosikymmenien suhde. Ei taida olla enään sellainen luottamus kovassa kurssissa.
Jos vielä niitä itsenäisiä kauppiaita on, niin monilla on omat kanavansa ulkomaille. Aika usein Puolaan.
Saattoi tällä edesmenneellä kauppiaalla olla hyvä luottohenkilö tukusssa, jonka kautta asioita hoiteli. Ja vuosikymmenien suhde. Ei taida olla enään sellainen luottamus kovassa kurssissa.