Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ettei olisi se ecu taas...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

En oikeen usko et ECU tollain oireilis kun ei anna mitään virhekoodeja.

Nyt parin puhelinkeskustelun ja googlailun pohjalta oma diagnoosi olisi se palannut pakoventtiili. Varmaankin johtuen reilusta öljynkulutuksesta tod. näk. venttiilinvarren kumit syynä joka sitten johtanut lopulta venttiilin palamiseen. Mitäs sanotte?

Jokatapauksessa tilanne on se että joku menopeli pitää alle saada niin ei taida auttaa kun laittaa kättä taskuun ja hankkia joku uudempi oikeasti toimiva auto. Stilo jäänee odottelemaan ensi kesää, jos vaikka motivoituisi nappaamaan kannen irti niin voisi selvitä asioita. Siitähän saisi vielä ihan ok kakkosauton kun on jo kaikkea muuta niin paljon laitettu.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Millainen se käynti on? Palaneen pakoventtiilin kanssa käy yleensä kolmella pakoputkeen välillä rätkien.

Jos jätät seisomaan, niin kannattanee varmaan akku kytkeä irti ja suojata se relesaria (alapuoleltaan) jollain suojarasvalla tai jotain. Toisaalta ei mitään hajua mitä nämä tykkää jos akku on irti vaikka pari kuukautta, meneekö mykäksi koko laitos...

Yksi mikä tuli mieleen, pimeä suutin tai puola...? Puolan voisi kokeilla testaamalla pimeän pytyn (käynti ei muutu kun töpselin irroittaa) ja siirtämällä viereiseen sylinteriin. Jos vika siirtyy, niin puolassa vika. Suuttimen kans periaattees samanlailla...

Mutta omituista ettei ole vikakoodeja? Jos käy vajailla, niin kyllä sieltä sytytyskatkoksia -koodi pitäisi tulla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

wellu kirjoitti: 05.10.2022 07:52 Millainen se käynti on? Palaneen pakoventtiilin kanssa käy yleensä kolmella pakoputkeen välillä rätkien.
Sopii kuvaukseen erinomaisesti :thumb:
wellu kirjoitti: 05.10.2022 07:52 Jos jätät seisomaan, niin kannattanee varmaan akku kytkeä irti ja suojata se relesaria (alapuoleltaan) jollain suojarasvalla tai jotain. Toisaalta ei mitään hajua mitä nämä tykkää jos akku on irti vaikka pari kuukautta, meneekö mykäksi koko laitos...

Yksi mikä tuli mieleen, pimeä suutin tai puola...? Puolan voisi kokeilla testaamalla pimeän pytyn (käynti ei muutu kun töpselin irroittaa) ja siirtämällä viereiseen sylinteriin. Jos vika siirtyy, niin puolassa vika. Suuttimen kans periaattees samanlailla...

Mutta omituista ettei ole vikakoodeja? Jos käy vajailla, niin kyllä sieltä sytytyskatkoksia -koodi pitäisi tulla.
Sillähän sitä mekaanista vikaa vahvasti epäillään kun ei anna mitään vikakoodeja. Lämmetessä tosiaan tyhjäkäynti menee niin huonoksi että pihassa kaasuttelemalla melkein sammuu kierroksilta palatessa ja sitten ajossa tyhjäkäynnille tippuessa sammuilee kokoajan jos ei pidä kaasulla käynnissä. Laiskalta tuntuu kierroksillakin ja käy epätasaisesti. Kaikki oireet on pahentunut kokoajan pikkuhiljaa varmaan tässä 1-2kk aikana.

Voisihan noita puolia vaikka jumpatakkin vielä ja vaikka akun kokeilla vaihtaa. Diagnostiikka näytti kyllä tasaista yli 14v jännitettä jopa sillä huonolla tyhmäkäynnillä.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kyllä luulisi että sieltä koodi tulisi pimeästä sylinteristä, kerta jo -99 bravo osasi semmoisen antaa. :roll:
Puristuspainemittaus kertoisi mekaanisesta viasta jotain. Jos ei ole mittaria ole niin sitten adapterilla ja letkulla painetta pyttyyn nollakohdassa (mäntä ylhäällä venttiilit kiinni). Vuotava sylinteri suhisee voimakkaasti.

Käykö se sitten kylmänä paljonkin paremmin? Ne muutamat palaneet venttiilit (Tipo kaasutin ja kaksi 1.2 8V Puntoa) ovat just kylmänä lähteneet todella hankalasti käymään, mutta ovat sitten lämmettyään rytkyttäneet tasaista "subarun tyhjäkäyntiä". Kierroksia antaessa kuulostaneet ruohonleikkurilta välillä putkessa polttaen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Pistin nyt jonkunlaisen ylläpitolaturin tuohon irroittamatta akkua ollenkaan. Jatketaan tutkimuksia kevväämmällä sitten, aloittaen vaikka siitä puristuspainemittauksesta.

Mistähän kohtaa löytyy bensapumpun rele? Se olisi varmaan hyvä eliminoida mittauksen ajaksi.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Puristuspaineet on vielä mittaamatta, mutta tuossa multiecuscania testaillessa pistin merkille että käydessä antaa Lambda 1 status (Pre-Cat.) = Mixture rich. En toki käyttänyt lämpimäksi asti mutta ehkäpä tuokin voisi viitata vuotavaan venttiiliin, jos vuotaa palamatonta polttoainetta lambdalle? Tosiaan mitään vikakoodeja ei anna edelleenkään ja kaikki muut arvot tuntuivat normaaleilta.

Jos jollain on Salon seudulla(tai vaikka Salo-Hki akselilla) lainata puristuspainemittaria niin ota yhteyttä!

Ihan hyvin lähtee käyntiin kylmänä mutta käy hyvin karkeasti.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Alustavat puristuspainemittaukset tehty. Otin bensatankin päältä liittimen irti jotta ei saisi bensaa. Mittasin nyt pikaseen moottori kylmänä ja ilman että näin viisarin liikettä, täytyy mitata uudemman kerran vielä kaverin kanssa.
  • 1. 14,75
  • 2. 15,25
  • 3. 11,25
  • 4. 16.25
Mittailen vielä uudemman kerran ennen kuin alan kantta purkamaan. Kyllähän tuossa kolmosessa on selkeä ero.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Ajatuksen tasolla oon alkanut nyt suunnittelemaan jos alkaisi kansiremonttia tekemään pressutallissa nyt vielä syksyllä.

Työkalujen puolesta varmaan tarvis hankkia ajoitustyökalusarja sekä sopivat ridex(?) hylsyt. Momenttiavain löytyy. Voikohan kannenpultit käyttää uudestaan?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Siirretään seuraavaan kevääseen, ei oikein huvita pakkasessa räpeltää.

Ompahan aikaa hankkia tarvikkeita.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin