Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Hommahan lähti siitä että 2020 syksyllä luovuin edellisestä käyttäautosta (Ford Fusion -11) ja hankin harrasterassiksi Lancia Prisman. Sen lisäksi että pihassa seisoo myös Tipo joka onkin nyt ollut jo 10v omistuksessa. 20-21 talvi menikin ilman autoa kun ei varsinaisesti ollut tarvetta opiskelijana ja 21 loppukesästä pääsi hieman ajelemaan Prismalla. Eli 2021 syksyllä tuli taas tarve käyttöautolle ja hieman hätäisesti (tunteella, ei taidolla) tuli hankittua Huittisista tämä Stilo.

Tämä auto menee taas Fiatin pelastus otsikon alle. Autolla oli 2017-2021 välillä ajettu vain muutamia tuhansia kilometrejä, syykin selvisi hyvin pian kauppojen tekemisen jälkeen. Se perinteinen ECU-vika. Tämän lisäksi autoon oli yritetty vaihtaa koritietokone toisesta yksilöstä minkä myötä oikein mikään muukaan ei sitten toiminut kun nämä yksiköt eivät osanneet keskustella keskenään. Noh onneksi tämän palstan syövereitä tutkimalla apu löytyi Lempäälästä niin saatiin tämä tarina alkuun. :mrgreen:

Rahaahan oli palanut jo sitten aika paljon enemmän kuin olisi ollut järkevää mutta periaatehan on se että kun on jotain hankkinut niin siihen sitoudutaan. Heti alkuun oli tehty tietysti perushuolto, suodattimet, tulpat ja moottoriöljy.

21-22 talvi meni hyvin pienillä kilometreillä ja auto pelas päällisin puolin ihan ok. Nyt kesällä onkin tullut enemmän ajoa ja käytännössä kaikki kuluvat osat on mennyt/menee vaihtoon, aikamoinen työmaa! Stilo onkin nyt vienyt kaiken auton laittoon allokoidun ajan ja motivaation, niin Prisma on jäänyt paitsioon tämän vuoden osalta ja ajokilometrejä kertynyt 0.

2022 tehtyä:
  • Etuiskarit, jouset, yläpäät ja kääntölaakerit
  • Jarrunesteet
  • Koiranluut
  • Kytkimen työsylinteri
  • Lämmityslaitteen etuvastus
  • Lämmityslaitteen puhallinta herkistelty
  • Pakoputken keskiosa
  • Takaiskarit
  • Takajarrulevyt, palat, liukujen kumit sekä vasen satula
  • Vaihteiston taka-ala tukikumi uusittu
  • Jakopää + apulaitehihnat (korjaamolla)
  • Pyöränkulmat (korjaamolla)

Katsastukseen pitäisi viedä tässä lokakuun alkupuolella, askarteltavaa riitää vielä ennen sitäkin.

Pakoputken takaosa
Päästömittaus korjaamolla
Termostaatin vaihto + jäähd neste
Etujarrut (levyt+palat)
Ilmansuodatin
Öljyt + suodatin
Ajovalojen suuntaus varmaankin päin persettä ja lisäksi keräävät kosteutta
Niin ja taka-akselin puslat on varmaankin loppu mutta jäänee katsastajan arvioitavaksi pitääkö nekin jo vaihtaa..

Ennen talvea olisi kiva vielä vaihtaa vaihteistoöljyt, kytkimen pääsylinteri ja tehdä jotain alkaville ruosteen kukkasille helmoissa..

Niin Stilolla on nyt ajettu 195tkm. Ilmastointi löytyy mutta toistaiseksi vain painolastina eli ei toimi.

Ikkunoiden huurtumista talvella on pohdittu täällä: viewtopic.php?t=42758

Kuva
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Levyt ja palat vaihdeltu eteen tänään. Satulat vaikutti ihan herkiltä vielä kun papukaijapihdeillä sai männät sisään. Oikealle huolsin liu’ut (putsaus, kiillotus, uudet kumit ja rasvat). Vasemmalla tuntuivat hyvin herkiltä niin annoin olla.

Kyllähän se paremmin pysähtyy ja kierotkin oli vanhat levyt kun tasaisella jarrutuksella huomasi polkimessa vaeltelun.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Termostaatti vaihdettu.

Olikohan alkuperäinen kun oli sellasilla ilmeisesti tehtaan klemmareilla letkut kiinni.. Sai tuohon tuhrattua semmosen 4-5t.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja hankala »

Päällisin puolin näyttää tosi siistikuntoiselta yksilöltä. Eiköhän tuosta mintti tule vielä! Onnea projektiin :thumb:
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kiitos, tuntuu että sitä tarvitaan :lol:

Hjoo tämä oli tuossa taannoin Salon Moottorihuollolla jakopääremontissa ja en voi kyllä suositella puljua vaikka on Fiatin valtuutettu merkkihuolto.
  1. Moottorin kannakkeen korin pultit löysällä, hiekkaa kannakkeen ja korin välissä
  2. Paisarin kiinnityspulteista toinen kadonnut sekä letku ei paikallaan korikiinnikkeessä
  3. Jotain rämisee moottorin päädyn tienoilla, tämä vielä selvittämätön asia
  4. Onko tässä moottorissa tasapainoakseli? Jos on niin varmaan ajotettu päin v*ttua kun jossain 2200 kierroksen tienoilla semmonen tärinä..
Nojoo, ite sain vaihdeltua takapöntön niin nyt on kokonaan uusi putkisto eikä vuoda mistään(kai). Lisäksi oikean ajovalon korkeudensäätömoottorin vaihdoin ja alkoi pelittämään, hienoa!
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja am »

Tuo takapuslien vaihto on kiva jumppa, jos sen tekee ilman hydraulipuristinta. Täytyisi lähiaikoina itse vaihtaa samanlaiseen stiloon toiselle puolelle, kun sieltä kuuluu eräänlaista naksumista. Tein viime kerralla työkalun tuohon puristusvaiheeseen.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tekee muuten kummallisen kytkintuntuman ja ykkönen nykii herkästi, jos on moottorinkannakkeen välissä hiekkaa ja pultit huonosti. Enhän minä meinannut uskoa, ettei maanlaajuisessa korjaamoketjussa viitsitä näitä tehdä kunnolla. Vai onko ollu aikomus myydä sitten hölmölle kytkinremppakin kaupanpäälle. :twisted:

Tuossa on varmaan VVT. Puhdista VVT solenoidin sihti jarrupuhistusaineella, jos ei koskaan ole tehty aiemmin. Vähän tukkoisena se VVT systeemi ei toimi riittävän nopeasti.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

am kirjoitti: 28.09.2022 19:10 Tuo takapuslien vaihto on kiva jumppa, jos sen tekee ilman hydraulipuristinta. Täytyisi lähiaikoina itse vaihtaa samanlaiseen stiloon toiselle puolelle, kun sieltä kuuluu eräänlaista naksumista. Tein viime kerralla työkalun tuohon puristusvaiheeseen.
Näin olen ymmärtänyt joo.. Pohdinnassa on että laittaako vaan kättä taskuun ja veis laitettavaks mut toki ei se varmaan mahoton olis itekkään tehdä jos siihen sopivan työkalun rakentelisi.
mauricio kirjoitti: 28.09.2022 22:57 Tuossa on varmaan VVT. Puhdista VVT solenoidin sihti jarrupuhistusaineella, jos ei koskaan ole tehty aiemmin. Vähän tukkoisena se VVT systeemi ei toimi riittävän nopeasti.
Ei mun tietääkseni ole 1.6 koneessa muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta, eikös se ole 1.8:ssa? Ja ei tässä taida tuota tasapainoakseliakaan olla joten sekin teoria pois pöydältä..

Juu se on kyllä mukavaa kun maksaa palvelusta joka on sitten tehty vasemmalla kädellä sinneppäin. Ilomielin maksaisi hieman enemmänkin jos työ olisi oikeasti kunnollista.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja am »

https://www.oimeda.com/index.php?main_p ... _id=255806
tän tyylinen juttu. Isoa putkea romuttamolta ja siihen hitsaamalla tapit oikeisiin kohtiin. Tuo kierretanko oli aluksi kevyttä mallia ja se taipui. Vahvempi tanko kesti sitten pulttikiristyksen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Midi^ kirjoitti: 29.09.2022 07:15
am kirjoitti: 28.09.2022 19:10 Tuo takapuslien vaihto on kiva jumppa, jos sen tekee ilman hydraulipuristinta. Täytyisi lähiaikoina itse vaihtaa samanlaiseen stiloon toiselle puolelle, kun sieltä kuuluu eräänlaista naksumista. Tein viime kerralla työkalun tuohon puristusvaiheeseen.
Näin olen ymmärtänyt joo.. Pohdinnassa on että laittaako vaan kättä taskuun ja veis laitettavaks mut toki ei se varmaan mahoton olis itekkään tehdä jos siihen sopivan työkalun rakentelisi.
mauricio kirjoitti: 28.09.2022 22:57 Tuossa on varmaan VVT. Puhdista VVT solenoidin sihti jarrupuhistusaineella, jos ei koskaan ole tehty aiemmin. Vähän tukkoisena se VVT systeemi ei toimi riittävän nopeasti.
Ei mun tietääkseni ole 1.6 koneessa muuttuvaa nokka-akselin ajoitusta, eikös se ole 1.8:ssa? Ja ei tässä taida tuota tasapainoakseliakaan olla joten sekin teoria pois pöydältä..

Juu se on kyllä mukavaa kun maksaa palvelusta joka on sitten tehty vasemmalla kädellä sinneppäin. Ilomielin maksaisi hieman enemmänkin jos työ olisi oikeasti kunnollista.
Mun topicissa kerrottu kun vaihdoin omaani ne puslat. Nyt en puhelimella ala linkkiä kaivelemaan
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Eilen katos tyhjäkäynti kuumana ja moottori on muutenkin käynyt epätasaisesti viimeaikoina.

Noh tuossa tsekkasin tulpat, putsailin MAP-anturin ja putsasin kampiakselin asentotunnistimen joka olikin älyttömän ryönänen (tarkistin että oli kunnolla kiinni, välystä en mitannut kun mitta tietysti hukassa..). Eipä nuo auttanut vaivaan. Samalla tuli kiinnitettyä jakopään suoja josta puuttui vielä yksi pultti kokonaan ja toisesta prikka hukassa niin ei mennyt tiukalle.. :roll:

Ei anna mitään vikavaloa mutta nyt pitäis saada tsekattua vikakoodit jossain.

edit: Niin pitänee hakea semmonen android-mokkula.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Ei löytynyt vikakoodeja OBD Plussalla.

Itseasiassa jo aikaisemmin luulin että pakoputki vuotaa siitä etuliitoksesta kun kuumana ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kuului semmonen ääni. Mutta vuotoa ei sitten löytynyt. Nyt se tekee samanlaista ääntä lämpimänä kun tippuu kierroksilta tyhjäkäynnille johonkin 400-500 rpm josta sitten korjaa ylöspäin huojuvaan tyhjäkäyntiin. Eli mahdollisesti polttaa ainetta pakosarjassa tms. ?

Voiskohan tässä kaiken päälle olla vielä niin käynyt että olisi se jako pielessä? Kun ei tuossa nyt äkkiseltään mitään vikaa kai muuten ole. Työn jäljestä päätellen en olisi ollenkaan yllättynyt.. Mutta vienkö samaan paikkaan tarkistettavaksi vai otanko mielipiteen jostain muualta missä mahdollisesti asian päälle ymmärretään.. :?: Tai jos siellä on jotain ajotusmerkkejä niin kai sen voisi itsekin tarkistaa.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ootko kokeillut puhdistaa tyhjäkäynninsäätö venttiilin?

https://www.fiatforum.com/guides/cleani ... valve.810/

Näyttää kyllä ihan kaasuläpältä mutta taitaa olla jokkii muu.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kävin putsailee ton kaasuläpän, ei mitään vaikutusta.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Fiat Stilo MW 1.6 -05 käyttiksenä

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Joopajoo. Oliskohan pakovena palanut tjsp. Kansiremontti vai paali, siinäpä kysymys.

Alustavasti varailin jo ajan korjaamolle ajotuksen tarkistukseen mutta eipä taida kannattaa viedä kun nyt käy niin huonosti että pakko olla sittenkin muuta vikaa..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin