Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Piti jo kaks viikkoo sitten katsastaa Alfa, mutta hajosi öölipohja tukkirekkojen takia. Sunnuntaina sain nippuun toisella pohjalla,sen jälkeen 2 päivää ilman vikakoodeja, osatestit vihreellä ei kun konttorille. Paitsi aamulla kun kylmällä koneella ajoin pihatielle niin nanosekunnin sytytyskatko josta vikakoodi muistiin.

Eikun koodien nollaus siinä, eli samalla meni osatestitkin nollille.

Ja jos joku ihmettelee asiaa, niin nää hienot laihaseosmoottorit ei synkkaa konttorin järjestelmän kanssa. Lambdaintegraatiota ei voi tehdä, koska lambdaa ei käytetä lainkaan ohjaukseen tyhjäkäynnillä. Joten osatestit on oltava ok tai testeri alkaa soittamaan la cucarachaa.

No siitä kaupunkiin, mutta toinen katalysaattori osatesti ei valmistu. Eikun työmaalle josko se siitä kehkeytyisi.

Niin joo, ja tänään oli leima voimassa viimestä päivää. Olisin katsastanut ajoissa, mutta se öölipohja..

Työmaalla sai ekan ovilistan käteen, niin alkaa sähköposti huutamaan. Espoossa kone rikki, Lappeenrannassa ongelmia ja Joensuussa VPN tunnelit tilassa jossa kukaan ei enää koske niihin pitkällä tikullakaan.

Eikun toiseen autoon ja Espooseen. Tosin varaosat on kotona 50km päässä, mutta ei aikaa käydä siellä. Tunnissa Espooseen vähän tais mennä motarilla ylinopeutta. Siellä pääsyy, että asiakas ei ohjeista huolimatta osannut pyyhkäistä pölyjä valokennon heijastimelta.. No se toinen vika jäi selvittämättä, kun ne osat kotona. Mutta tällä päästään edes ensi viikkoon.

Tuhatta ja sataa työmaalle Hämeenlinnaan, hyppy toiseen autoon ja ajamaan osatestejä läpi. Luulin että ongelma oli, ettei tullut yhtään kylmäkäynnistystä, mutta testi pysyi silti punaisella. Sitten motarille 140 lasissa ja Parolaan kääntymään, sieltä takaisin ja hurraa, viimeinenkin osatesti nyt vihreällä.

Konttorilla ekaa kertaa ikinä hyväksytty lappu Traficomin systeemiin päästöistä, ilman mitään megalomaanisia kikkailuja testiä keskeyttämällä. Tosin jonkun jipon joutui kuulemma silti tekemään, no tuttu katsuri muistaa auton edellisenkin leiman vuos sitten.

Paitti hylkyhän sille tuli kässärin takia. Mutta erävoitto tuokin ja vähän lääkitsee vitutusta. Niin ja vuotaa öljyä, mutta LUULTAVASTI vaan öljytulppa kaipaa uutta kupariprikkaa. Toivottavasti ei vuoda se juuri liimattu öljypohja, tai siinä ei ole halkeamaa. Kello on 16

Nytten sitten tehty ilta työmaalla kaikkea sitä mikä jäi tän paskan takia päivällä tekemättä. Kotona emäntä on jo saunassa, huomenaamulla viideltä pitäisi lähteä kuopioon. Täältä kotiin se 50km. Vettä sataa.

Ei ihan kauheen energinen olotila. Lääkitään kahvilla ja buranalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja stella »

IBD...Se se on mukava krooninen sairaus....etenkin, kun on aktiivisessa vaiheessa :evil: .....vitunvittu...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paloi sitten kaasukolvista kärki puhki, eikä näyttäs enään mistään kivijalkaputkasta löytävän tohon (Iroda Solderpro 150) vaihtokärkiä. Ulkomaillakin kärkisetillä senverran hintaa, että hankala perustella sellaisen ostamista vs. uus samanlainen parilla vaihtokärjellä...

Vituttaa vaikka mitätön murhe onkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Esimiehenä täydellinen mikromanageeraaja jonka esimiestoiminta perustuu käskytykseen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikö tollaiset saa porukalla savustettua ulos?

Kattelin ladattavia kolveja, onkohan niistä mihinkään. Wanhalla Steinelin kaasukolvilla on tullut sinniteltyä kun reissussa sattuu tarviimaan, mutta onhan se melko paska laite. Että olisiko aika siirtyä nykyaikaan vai onko ladattavat silti leluja pikkuhommissakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Sämpy kirjoitti: 30.10.2021 17:20 Eikö tollaiset saa porukalla savustettua ulos?
Ei.....
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 30.10.2021 17:20 Eikö tollaiset saa porukalla savustettua ulos?

Kattelin ladattavia kolveja, onkohan niistä mihinkään. Wanhalla Steinelin kaasukolvilla on tullut sinniteltyä kun reissussa sattuu tarviimaan, mutta onhan se melko paska laite. Että olisiko aika siirtyä nykyaikaan vai onko ladattavat silti leluja pikkuhommissakin.
En tiedä akkukolveista, kaasukolviin kerran ihastuin enkä muuta enään halua. On niin helppo käyttää missä vain ahtaissakin paikoissa.
Ja esim. kahden johdon toisiinsa tinaaminen puhalluspäällä on naurettavan helppoa. Päälle liimasukka ja on ikuinen liitos.
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Pelkästään kärki vai menikö katalyytti kanssa? Kärkisatsi ei paljoa maksa.

Omassa käytössä tee-se-itse T12 kolvi kittejä pari kappaletta kiinasta ja tehnyt niihin 3d tulostamalla kuoren mikä menee suoraan 18v makita/bosch akkuun (paikallinen tavaratalo myi poistolaarissa kopio bosch akkuja 5€ kpl niin ostin aika monta). Muutamaa kaasukolvia käyttänyt ja aina polttavat kärjen pinnoitteen. Yksi on varalla jos on tarvetta mutta muuten tuo T12 sarjan lämpösäätö toimii mukavemmin ja kärjet pysyy kunnossa.
Muistaakseni tuossa kaasukolvissa kyrpi vielä se että siinä oli joku automaattiventtiili joka hiljensi kaasunmenoa kun se oli "lepoasennossa" ja paskamaisissa paikoissa juuri tuossa asennossa sitä sai vähän väliä ravistella että sai juotettua.

Pikkutoholla kanssa tehnyt liitoksia valmiilla sukalla missä on pieni juote keskellä sukkaa, johdon päiden tinaus etukäteen kyllä parantaa sitä silti huomattavasti.
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eivät ole sopivia nuo kärjet. Irodan kärki on ontto ja sen sisällä on sellainen verkko, "pakoaukko" sivulle päin.

Pinnoite oli noista kärjistä paskana jo kun tuon aikanaan roskiksesta pengoin, mutta aika hyvin saanut tinailtua menemään. Moni homma on helpottunut sillä, kun kärjen on saanut tarpeeksi kuumaksi, kuten viimeksi tänään kun akkuja tinailin. Sähkökolvilla lämpeni aina akku (AA kenno) vaikka olisi tehokkaampikin, mutta tina ei sulanut. Tuolla senkun tuikkasi ja tarttui.

Se tehon tippuminen hetken polton jälkeen johtuu kaasusäiliön jäähtymisestä ja kaasun virtauksen tippumisesta. Paska ominaisuus joka taitaa olla fysiikan lakien määräämä. Ei tuossa Irodassakaan ole minkäänlaista "automatiikkaa" tai hienompaa venttiiliä, vain määräsäätö ja tekee ihan saman. Säiliö menee pidemmässä poltossa aika kylmäksi ja hetken odottelu auttaa tilanteeseen.

Mielessä kieltämättä kävi jo, että jos sorvilla pyöräyttäisi haponkestävästä "Tein Itse ja Säästin" -kärjet, mutta ei taida jaksaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuollainen katalysaattorikärki niissä Steineleissakin on. Mutta kaasuventtiilit alkaa reistaa melko pian, pari ollut ja joko räkii tai sammuu tai lyö tulipallon. Uutena toimii, eli sen 1-2 pullollista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Katoin solderpro 150 koteloa pikaisesti ja näytti melkein samalta, tuo oma onkin dremelin kopio ja tuo katalyytti/verkko on erillinen osa.
Siinä on joku kuula äänen perusteella joka pistää sen pienemmälle kun on tuen varassa kärki ylöspäin, alaspäin kallistaessa pistää lisää tehoa kun on kynä kädessä.

18650 akkuja kolvannut Weller PU-81 ja LT-D kärjellä ja on toiminut (stannol Ag2 lyijytinalla, tuotakaan ei enää saa oikein mistään koska EU lyijypaska). Ensin kastellut kennon päät ja sitten nikkelipala päälle.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Taas se herra koittelee..

Vasta vaihdetussa Alfan käytetyssä öljypohjassa on piskuinen halkeama, joka vuotaa vain kun öljy on lämmintä, todella niukasti.

Pitänee yrittää kairata sitä auki dremelillä ja laittaa plastic paddingia. Alkaa jaksaminen olla taas koetuksella, kun muutenkin vuorokaudesta loppuu tunnit kesken.

Tuohan jäi leimalla kiinni pienestä öljyvuodosta ja kässäristä. Luultiin että vuotaa propun tiivisteestä ja vaihdoin sen juuri.

Juu ja tutkin sen pohjan tarkasti ennen asennusta. Tuo näkyi vasta nyt kun bräkleenillä hinkkasin propun ympäristöä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vai saako pistepuikolla "tyssättyä" halkeaman kiinni?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ehkä epävarmaa mutta hyvä idea. Itse ajattelin, että railoan halkeaman dremelillä ja sen jälkeen laitan pikaliimaa sekä perään aktivaattoria, jotta saan öljyn tihkumisen tilapäisesti loppumaan ja liimauksella on toivoa onnistua. Tuon pikaliiman lisäksi sen railon pohjan voisi tosiaan koittaa ensin naputella pistepuikolla eli molempi parempi.

Lämpöeläminen on sen verran reipasta, että mahtaako pelkkä pistepuikko pitää pidemmän päälle. Noinhan sitä kyllä rautaosiakin työstettiin ennen, lohkojen vesikanavia tms. Eli koitetaan ensin kaikkea, ennen kuin taas irrotellaan öölipohjaa.

Kävin silti hakemassa lastuhauskasta argonpullon jos tarvitsee ryhtyä alumiinihommiin. Onneksi noita saa nykyään ilman mitään kuukausihintoja. Omasta hiilaripullosta kun meni leima vanhaksi, niin oli järkevämpi hakea sellainenkin Puuilosta kuin alkaa tarkastuttamaan ja täyttämään vanhaa.

Tosin olisihan se komeaa saada taas yksi leima taottua siihen kaulaan, se on kumminkin Sisun pullo 50-luvulta niin siinä on jokunen leima..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti: 30.09.2021 09:05 Mukavata hommoo olla työmaalla pikkuryhmän touhuista vastuussa, mutta oikeuksia mihinkään kun ei ole. Lisäksi kun alaisena on melkein eläkeläinen työkokeilija joka ei ymmärrä mitä järkeä, niin on hiano fiilis.
Tehdään viisinkertainen työmäärä kun uutta ei voi hankkia.
Toista viikkoa kuuntelen nyt sitä, kuinka AY on elämän asialla.

Tilulilulii....
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin