ABS-anturin modaus
ABS-anturin modaus
Sukulaismerkin 164 sytyttää ABS-valon kun vajaan 10 km/h nopeus ylittyy. Mittailin antureita ja vasen taka näytti katkosta. 1 vika on ilmeisen selvä, mutta anturin saaminen ei olekaan ihan yksiselitteistä. Sama anturi on kaiketi Cromassa ja Themassa. Joitakin versioita on myynnissä e-bayssa. Hinlaluokka 150€ paikkeilla, joten tuli mieleen kokeilla raskaan kaluston antureilla. Niiden resistanssi on luokkaa 1250 ohm kun tuossa 164 oltiin luokassa 1050 ohm.
Kuvittelisin, ettei tuolla erolla ole merkitystä, kunhan vaan saan kiinnityksen sovellettua. Ja jos vaihdan molempien takapyörien anturit, niin ei pitäisi tulla ristiriitaista tietoa. Miksi ei toimisi? Vai toimiiko? Johdot tietysti joutuu katkaisemaan ja littämään, mutta en uskon senkään olevan ongelma.
Muutkin vinkit korjauksen suhteen ovat tervetulleita.
Kuvittelisin, ettei tuolla erolla ole merkitystä, kunhan vaan saan kiinnityksen sovellettua. Ja jos vaihdan molempien takapyörien anturit, niin ei pitäisi tulla ristiriitaista tietoa. Miksi ei toimisi? Vai toimiiko? Johdot tietysti joutuu katkaisemaan ja littämään, mutta en uskon senkään olevan ongelma.
Muutkin vinkit korjauksen suhteen ovat tervetulleita.
Re: ABS-anturin modaus
Minkä valmistajan ABS järjestelmä?
Vahvalla MuTulla sanoisin, että saman ikäisessä jossain muussa autossa on samanlainen anturi eri kiinnityksellä.
Vahvalla MuTulla sanoisin, että saman ikäisessä jossain muussa autossa on samanlainen anturi eri kiinnityksellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: ABS-anturin modaus
Jos neo vr antureita niin varmaan voi toimiakin. Riittä kun siihen vialliseen kulmaan vaihtaa... ei oomimäärä vaikuta miten anturi pulssittaa, lukukehästä se on kiinni.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: ABS-anturin modaus
Jos on Boschin systeemi, niin voisin arvata, että samalla systeemillä varustetusta saksalaisesta seinätapetista löytyy sama anturi eri pituisella johdolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: ABS-anturin modaus
Bosch-järjestelmä se on. Samanlaisen muistan nähneeni ainakin II Themassa ja turbo Cromassa.
En ole varma mikä vr-anturi on, mutta muistan sellaisia olleen kampiakselilla ja 3-napaisenakin, jossa silloin oma signaalilähtö.
Tämä Bosch on 2-napainen, kuten raskaankaluston anturitkin ovat, Induktiivinen anturi kaiketi yksi mahdollinen termi.
Raskaankaluston anturista voi mitata suoraan taajuuden tai vaihtojännitteen kun pyörää pyörittää esim dynamolla. Luulisin, että niin tässäkin tapauksessa.
Resistanssiksi löysin jostain manuaalista 0,9-2,0 kohm, joten se ei olen ongelma kuten "väisänen" kirjoittaakin.
En ole varma mikä vr-anturi on, mutta muistan sellaisia olleen kampiakselilla ja 3-napaisenakin, jossa silloin oma signaalilähtö.
Tämä Bosch on 2-napainen, kuten raskaankaluston anturitkin ovat, Induktiivinen anturi kaiketi yksi mahdollinen termi.
Raskaankaluston anturista voi mitata suoraan taajuuden tai vaihtojännitteen kun pyörää pyörittää esim dynamolla. Luulisin, että niin tässäkin tapauksessa.
Resistanssiksi löysin jostain manuaalista 0,9-2,0 kohm, joten se ei olen ongelma kuten "väisänen" kirjoittaakin.
Re: ABS-anturin modaus
Joskus muinoin painin saman anturiongelman kanssa ja silloin löysin Alfabbs:ltä jostain topicista maininnan, että joku olisi soveltanut jotain Golfin(?) ABS-anturia. Tuosta vaan ei löytynyt mitään sen tarkempaa tietoa ja satuin vielä löytämään uuden alkuperäisen 164:n anturin niin jäi tutkimatta tarkemmin.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: ABS-anturin modaus
Ei tarvinnut ryhtyä soveltamaan. Kaveri löysi vastakkaisen puolen B-osan. Ei tarvinnut kuin soveltaa kiinnitystä. Ja yleisen pessimismin vastaisesti alkoi toimimaan. Ainoastaan vanhan irrottaminen tapahtui väkivaltaa käyttäen.
Re: ABS-anturin modaus
Se on aika yleistä, että kun vanhaa Abs-Anturia joutuu irroittamaan, niin harvoin lähtee ehjänään irti....Itsekkin useampia vaihtaneena, en muista montaakaan tapausta, että olis lähtenyt ihan kiinnityspultin irroittamalla, ja sormin nitkuttelemalla .....Toki siinäkohtaahan tällä ei ole väliä, jos uusi anturi on tulossa tilalle.VTO kirjoitti:Ei tarvinnut ryhtyä soveltamaan. Kaveri löysi vastakkaisen puolen B-osan. Ei tarvinnut kuin soveltaa kiinnitystä. Ja yleisen pessimismin vastaisesti alkoi toimimaan. Ainoastaan vanhan irrottaminen tapahtui väkivaltaa käyttäen.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: ABS-anturin modaus
Vähän myöhässähän tämä tulee, mutta Cromaan aikoinaan rikkinäisen anturin tilalle tuli jostain random autosta 2-napainen jonka resistanssikin poikkesi parikymmentä prosenttia. Toimi hyvin silti. Ei sillä resistanssilla muuta merkitystä ole kuin että jännitteen taso on vähän erilainen... taajuuttahan se koittaa sieltä mitata ja sen määrää hammaskehä. Ja taajuuden se saa mitattua jos jännitettä on riittävästi. Jännitteeseen vaikuttaa tosi paljon anturin välys kehään myös.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: ABS-anturin modaus
Kappaleinahan se risa oli otettava pois. Pultti irtosi lämmittämällä mutta anturi meni palasiksi, Koska jämät piti hakata laakerin suuntaan oli anturi sahattava pari kertaa poikki, jota palat mahtuivat tulemaan pois. B-osan irrotus oli pöydällä helpompaa. Ajoin 0,8 mm laikalla viillon korvakeeseen ja hakksin meisselin rakoon. Anturi Irtosi suht kivuttomasti ehjänä.
Usein henkilöautoissa on annnettu joku ilmarako anturin ja kehän välille.Tämä sitten simmilevyillä säädetään. Kaiketi pienempi ilmarako antaa paremman jännitteen? Vaikka hatarasta fysiiikan opista on jäänyt mieleen lause "ilmarako vahvistaa magneettikenttää." Raskaassa kalustossa anturi on erillisen holkin sisällä, missä se pääsee liukumaa. Kun anturi on paikallaan, työnnetään napa, jossa ABS.kehä on , paikalleen. Anturi jää siis aivan "kehän iholle."
Usein henkilöautoissa on annnettu joku ilmarako anturin ja kehän välille.Tämä sitten simmilevyillä säädetään. Kaiketi pienempi ilmarako antaa paremman jännitteen? Vaikka hatarasta fysiiikan opista on jäänyt mieleen lause "ilmarako vahvistaa magneettikenttää." Raskaassa kalustossa anturi on erillisen holkin sisällä, missä se pääsee liukumaa. Kun anturi on paikallaan, työnnetään napa, jossa ABS.kehä on , paikalleen. Anturi jää siis aivan "kehän iholle."
Re: ABS-anturin modaus
Tosiaan induktiivisen anturin antojännite kasvaa sitä isommaksi mitä pienempi ilmarako on. Kannattaa silti pitäytyä valmistajien ohjearvoissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -