Moottorin vika merkkivalo.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Merkkivalo syttyy aina jonkin ajojokilometrien jälkeen. Korjaamolla sanottiin että tulpan vaiholla pitäs korjaantua. Mutta ei vaikuttanut vaikka tulpat vaihoinkin. Mistäkäkähän se sitten mahtaakaan johtua ?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lambda-anturia veikkaisin, jos vikavalo syttyy aina kun liikkeellelähdöstä on pari minuuttia.

Onko kyseessä sen ikäinen punto, ettei ole vielä obd:ta (tuli kai -00 tai niillämain)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Ajokilometriä kestää ajaa n.200 km. Niin valo syttyy. Vm. 2006 Otan tarkemmat vika tiedot kunhan luen.
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Tällaita se
sitten ilmoittaa. Katlysaat-torijär-jestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella Kentt ? Helppopa tuo on poistaa omalla laitteella. Ajon aikana ei tunne mitään nykimistä ja käynti ihan normaali.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lambdojen vaihtaminen hakuammuntana maksaa, joten jos on Multiecuscan käytettävissä, voisi yrittää seurata antureiden arvoja ajon aikana. Periaatteessa antureiden vaihtaminen keskenään - jos ovat vaihdettavissa - voisi jo kertoa jotain. Voihan se kattikin olla rikki, mutta se ei ole niin yleistä, että ensimmäisenä kannattaa vaihtaa. Joskus sekin tosin on aika ilmeistä, jos on sisukset irti. Paljonko ajettu? Bosch suosittelee lambda-antureiden vaihtoa 160tkm välein. Ikääntynyt lambda käy laiskemmaksi, ja johtaa seoksen rikastamiseen. Lambda-antureissa kannattaa käyttää vain Boschia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Missäkähän kohtaa sellainen on? En oikeen ole vielä päässyt punton kas tutuksi. Ajettu 127 t. km
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Luigi kirjoitti:Lambda-antureissa kannattaa käyttää vain Boschia.
Jaappanialainen NTK on yhtälailla hyvä. :thumb:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tietyllä ikäkaudella jaaappania suurimman automerkin kohdalla hyvin yleinen ilmoitus tuo, että katin teho kynnysarvon alapuolella. Putkesta kun mittaa niin kaikki on ok ja toimii hyvin. Mutta muu ei auta kuin katin vaihto. Ja ebayn halvintakaan pönttöä ei hyväksy. Sama herja jatkuu.
Helpointa toki jatkaa ajoa ja nollata valo katsastuskonttorin pihassa leiman ajaksi.
Puntossa kerran tuli sama vastaan ja silloin oli kakkoslambda viallinen. Merkkitesteri tosin kertoi vian suoraan.
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Nyt on sitten vaihdettu ennen kattia oleva anturi ja vika koodi poistetty. Mielenkiinolla jään odottamaan että hyväsikö vaihto.
Puntoremppaa
Viestit: 14
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja Puntoremppaa »

Niin taasen kävi että se häiriö valo sytty. Ajo ominaisuuten ei vaikuta niin antaapa sen syttyä ja poistan aina välillä. Hakuammunnalla on tosi hankala löytää. Kitos kaikille vastausista.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin vika merkkivalo.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tommosia vikoja on tullut muutama vastaan eri merkeissä, että vaikka katalysaattorissa ei niinkään ole ollut mitään vikaa, on silti ECU ilmoittanut sen toimimattomuudesta vikakoodilla.

Aika usein toisen lamban (katalysaattorin jälkeinen) alle asennettu korotusholkki on poistanut ongelman pysyvästi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin