Stilo 1.4 16v jakohihna
Stilo 1.4 16v jakohihna
Jakohihnaa ei ole tullut ennen vaihdettua autoon, vaikka monia muita remontteja on tullut "harrasteltua". Moottori vastaa 1.2 16v mallia valtaosiltaan.
Eli tarvitseeko jakohihnan ja kiristysrullan vaihtoon erikoistyökaluja? Nokka-akselin lukitustyökalu ja kiristimen kääntöavain ilmeisesti tärkeimpiä vaiheita... Onnistuuko ns. perustyökaluilla nämä jutut tai askartelemalla ko. vaiheisiin omat työkalut?
Samalla olisi tarkoitus vaihtaa myös vesipumppu, joka on piilossa samassa paikassa.
Eli tarvitseeko jakohihnan ja kiristysrullan vaihtoon erikoistyökaluja? Nokka-akselin lukitustyökalu ja kiristimen kääntöavain ilmeisesti tärkeimpiä vaiheita... Onnistuuko ns. perustyökaluilla nämä jutut tai askartelemalla ko. vaiheisiin omat työkalut?
Samalla olisi tarkoitus vaihtaa myös vesipumppu, joka on piilossa samassa paikassa.
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Onnistuu perinteisin menoin perustyökaluilla, vaikka ohjefasistit yleensä suosittelevat ajoituskalujen käyttöä.
Oletko mistäpäin. Esim. minulta tuo 16V-Firen ajoitussarja löytyy. Tosin siinä kiristimen kääntövarren tapit olivat niin heiveröiset, että toinen katkesi jo ensimmäisessä hellävaraisessa käytössä. Kyseessä Laser-merkkinen sarja.
Jouni Kiuru
jouni.kiuru (kissanhäntä) gruppofiatfinlandia.fi
040-5913864
Lahti
Oletko mistäpäin. Esim. minulta tuo 16V-Firen ajoitussarja löytyy. Tosin siinä kiristimen kääntövarren tapit olivat niin heiveröiset, että toinen katkesi jo ensimmäisessä hellävaraisessa käytössä. Kyseessä Laser-merkkinen sarja.
Jouni Kiuru
jouni.kiuru (kissanhäntä) gruppofiatfinlandia.fi
040-5913864
Lahti
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
poistettiinkin
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Kiitos vinkeistä ja lainausideasta. Jyväskylän kupeesta, joten on vähän liian pitkä matka...
Täytyy keräillä infoa ja "rohkaistua" urakkaan alkaa jakohihnalla olla jo sen verran ylikilometrejä suosituksiin nähden.
Täytyy keräillä infoa ja "rohkaistua" urakkaan alkaa jakohihnalla olla jo sen verran ylikilometrejä suosituksiin nähden.
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
https://tinyurl.com/y5f4t5n8" onclick="window.open(this.href);return false; tuollainen yleismalli-lukitusjuttu löytyi. Toiminee myös tässä mottorimallissa.
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 708
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
^
Tuolla härpäkkeellä ei tee mitään Fire 16v.n kanssa, koska remmi pyörittää vain toista nokkaa ja rattaat hoitaa välityksen toiselle nokalle
Tuolla härpäkkeellä ei tee mitään Fire 16v.n kanssa, koska remmi pyörittää vain toista nokkaa ja rattaat hoitaa välityksen toiselle nokalle
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
ok, hyvä tietää ei tullut vielä tilailtua tuollaista.
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 708
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
https://www.google.com/search?rlz=1C1AV ... J-coaCwXeM" onclick="window.open(this.href);return false;:
tuollaisia on tarjolla, mutta ilmankin onnistuu ihan hyvin, kun käyttä malttia ja merkkaa hyvin. Vaikka vanhaan remmiin ja hammaspyöriin maalitussilla merkit ja siirtää uuteen remmiin-
Kiristimessä on kolo ja täplä kodikkain kun on kireys oikea. Tarkista kireys pyörittämällä konetta kaksi kierrosta pyörimis-suuntaan ja tarkista onko kiristin oikealla kireydellä. Tuossa noin pääpiirteissään, mutta omalla vastuulla jos menee reisille
tuollaisia on tarjolla, mutta ilmankin onnistuu ihan hyvin, kun käyttä malttia ja merkkaa hyvin. Vaikka vanhaan remmiin ja hammaspyöriin maalitussilla merkit ja siirtää uuteen remmiin-
Kiristimessä on kolo ja täplä kodikkain kun on kireys oikea. Tarkista kireys pyörittämällä konetta kaksi kierrosta pyörimis-suuntaan ja tarkista onko kiristin oikealla kireydellä. Tuossa noin pääpiirteissään, mutta omalla vastuulla jos menee reisille
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Jyväskylässä on sorastajantiellä Volkkarin pikahuolto, jossa on ollut myös Fiatin huolto (lähellä Jyväs Caravania). Sieltä ainakin pari vuotta sitten lainasivat viikonlopuksi lukituspaloja.
Kiristintyökaluja ei siellä ollut, mutta järjen kanssa varoen sen kiristimen saa kyllä kirittyä ihan "perinteisin vääntämis menetelmin".
Tuohan on siitä helppo, että hihna menee vain yhden nokkapyörän kautta. Virallinen ohje kertoo, että molemmat nokat täytyy lukita ja muistaakseni löysätä nokkapyörän pultti. Ei tarvitse, pakosarjan puoleiseen saa helpommin sen lukitustapin laitettua ja tällöin (pitäisi) olla mäntien tasalla ja nokkien keskenään ok (nokkien välillä on hammasvälitys). Tussilla vaikka varmistusmerkit vielä.
Rauhallisesti tehden. Hommana ihan simppeli, mutta riskit on isot. Teet pieleen, niin vähintään kansiremontti ja isosti venttiileitä uusiksi. Jos mekaaninen roplaaminen ei ole ns. "luonnistuvaa", niin en suosittele alkamaan.
Youtube on hyvä paikka opetella. Vaikkei välttämättä löytyisi ohjevideota juuri Fiatin jakopäähän, niin periaate on hyvin samanlainen melkein kaikissa polttomoottoreissa.
Kiristintyökaluja ei siellä ollut, mutta järjen kanssa varoen sen kiristimen saa kyllä kirittyä ihan "perinteisin vääntämis menetelmin".
Tuohan on siitä helppo, että hihna menee vain yhden nokkapyörän kautta. Virallinen ohje kertoo, että molemmat nokat täytyy lukita ja muistaakseni löysätä nokkapyörän pultti. Ei tarvitse, pakosarjan puoleiseen saa helpommin sen lukitustapin laitettua ja tällöin (pitäisi) olla mäntien tasalla ja nokkien keskenään ok (nokkien välillä on hammasvälitys). Tussilla vaikka varmistusmerkit vielä.
Rauhallisesti tehden. Hommana ihan simppeli, mutta riskit on isot. Teet pieleen, niin vähintään kansiremontti ja isosti venttiileitä uusiksi. Jos mekaaninen roplaaminen ei ole ns. "luonnistuvaa", niin en suosittele alkamaan.
Youtube on hyvä paikka opetella. Vaikkei välttämättä löytyisi ohjevideota juuri Fiatin jakopäähän, niin periaate on hyvin samanlainen melkein kaikissa polttomoottoreissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Merkeillä ilman lukitustyökaluja tai hihnapyörän ruuvin löysäämistä onnistuu! Jopa minä kädettömänä toimistorottana olen tuon homman onnistunut useampaan kertaan räpeltämään.
Myöskään jaon vähän pieleen menemistä 16V-Fire (Stilo):ssa EI tarvitse hysteerisesti pelätä! Itse ajoin omallani pari viikkoa työmatkoja hihna VÄHINTÄÄN kolmella hampaalla hypänneenä ilman pysyviä ongelmia. Tai siis jos auto ajoituksen korjattuani menee katsastuksen päästötestistä läpi, laukkaa jääradalla piikkirenkailla entiseen malliin, eikä muitakaan komplikaatioita käynnissä tai muussakaan esiinny, niin riittää minulle.
En nyt muista enkä jaksa miettiä kumpaan suuntaan toissa jouluaattona ajossa remmi pomppasi, kun laturinhihna katkesi ja meni väliin...
Jouni K.
Myöskään jaon vähän pieleen menemistä 16V-Fire (Stilo):ssa EI tarvitse hysteerisesti pelätä! Itse ajoin omallani pari viikkoa työmatkoja hihna VÄHINTÄÄN kolmella hampaalla hypänneenä ilman pysyviä ongelmia. Tai siis jos auto ajoituksen korjattuani menee katsastuksen päästötestistä läpi, laukkaa jääradalla piikkirenkailla entiseen malliin, eikä muitakaan komplikaatioita käynnissä tai muussakaan esiinny, niin riittää minulle.
En nyt muista enkä jaksa miettiä kumpaan suuntaan toissa jouluaattona ajossa remmi pomppasi, kun laturinhihna katkesi ja meni väliin...
Jouni K.
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
poistettiinkin
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Yleensähän remmi kestää enempi hypätä aikaiselle, kuin myöhäiselle (eli siis nokka kestää olla enempi aikaisella, kuin myöhäisellä). Myöhäisellä tulee herkästi pakoventtiilille kiire.jkiuru kirjoitti:Merkeillä ilman lukitustyökaluja tai hihnapyörän ruuvin löysäämistä onnistuu! Jopa minä kädettömänä toimistorottana olen tuon homman onnistunut useampaan kertaan räpeltämään.
Myöskään jaon vähän pieleen menemistä 16V-Fire (Stilo):ssa EI tarvitse hysteerisesti pelätä! Itse ajoin omallani pari viikkoa työmatkoja hihna VÄHINTÄÄN kolmella hampaalla hypänneenä ilman pysyviä ongelmia. Tai siis jos auto ajoituksen korjattuani menee katsastuksen päästötestistä läpi, laukkaa jääradalla piikkirenkailla entiseen malliin, eikä muitakaan komplikaatioita käynnissä tai muussakaan esiinny, niin riittää minulle.
En nyt muista enkä jaksa miettiä kumpaan suuntaan toissa jouluaattona ajossa remmi pomppasi, kun laturinhihna katkesi ja meni väliin...
Jouni K.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Tussimerkeillä ja kiinalaisella työkalusarjalla itekkin tein noita pari ilman ongelmia. Kiristimeenkään ei ollut mitään erikoistyökaluja, kun en tiennyt sellaisia tarvitsevani...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
kiitos vinkeistä. Täytyy lähiaikoina ryhtyä urakkaan Riski ei ole kovin iso, kun auton arvo alkaa olemaan alhainen, käyttöarvoa autolla paljon enemmän. Juuri katsastusta edeltävänä iltana käynnistäessä moottoritilasta kuului kuin olisi ompelukonetta polkenut - ehdin jo epäillä hihnan katkenneen. Selvisi startin solenoidin viaksi ja kuntoon tuo tuli sähkökontakteja puhdistellen. Säikäytti kuitenkin sen verran, että jakohihna odottaa jo hyllyllä vaihtoa. Suositusten mukaan jo 40tuhatta sitten olisi kannattanut hihna vaihtaa
Re: Stilo 1.4 16v jakohihna
Jakohihna, vesipumppu, kiristin ja moniurahihna vaihtuivat näillä vinkeillä kohtuullisen helposti
https://cdn10.bigcommerce.com/s-51an1y3 ... 80.jpg?c=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ostin tuollaiset lisäavut n. 30eurolla. Tikuilla tulpan koloista moottoria käsin pyörittäen ensin lukituskohdan hakua ja sitten nokka-akseli lukkoon.
Tussilla merkit vanhaan hihnaan, ratasrulliin ja runkoon... sitten uusi hihna paikoilleen samoille kohdille. Tunkki moottorin alla, kun moottorin kannake irti ym.
https://cdn10.bigcommerce.com/s-51an1y3 ... 80.jpg?c=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ostin tuollaiset lisäavut n. 30eurolla. Tikuilla tulpan koloista moottoria käsin pyörittäen ensin lukituskohdan hakua ja sitten nokka-akseli lukkoon.
Tussilla merkit vanhaan hihnaan, ratasrulliin ja runkoon... sitten uusi hihna paikoilleen samoille kohdille. Tunkki moottorin alla, kun moottorin kannake irti ym.