Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Multiplan alustansuojauksen yhteydessä tuumasin, että nyt on aika ottaa tarkempaan huoltoon auton alla majaileva varapyörä. Onhan tuota tullut tässä vuosien mittaan muutamaan kertaan irroteltua, pestyä ja lakattuakin, mutta nyt muuten siististä alustasta paistaa, jos ei nyt ihan silmään sentään, niin ainakin omaantuntoon hieman maaleistaan rispaantunut vanne. Tuossahan on sellainen oranssinvärinen huomiomaali, joka on pahemman kerran hilseillyt, joten ajattelin antaa lopullekin hilseelle lopullista hoitoa.
Kun varapyörän paikka on siellä tavaratilan alla maantien puolella aivan ilman mitään suojaa, niin minkäslaista kestävää maalia/lakkaa suosittelisitte vanteen uusiokäsittelyyn, jotta tyyli pysyisi ennallaan vaikka aikanaan museoautoilua varten (tuonnehan ei ole enää kuin rapiat 9v.....)?
Kun varapyörän paikka on siellä tavaratilan alla maantien puolella aivan ilman mitään suojaa, niin minkäslaista kestävää maalia/lakkaa suosittelisitte vanteen uusiokäsittelyyn, jotta tyyli pysyisi ennallaan vaikka aikanaan museoautoilua varten (tuonnehan ei ole enää kuin rapiat 9v.....)?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Minä laittaisin 2k uretaanimaalin. Esimerkiksi Temadur 90. Joutuu vain ostamaan vähintään litran. Tuota ruiskulla kolme kerrosta, en välttämättä laittaisi mitään muuta maalia alle. Olen todennut kestävän ruosteen päällä paremmin kuin epoksien, on myös kohtuuhelppoa ruiskutettavaa, pitää ohentaa yllättävän paljon. Ohenteena olen käyttänyt ksyleeniä tokmannilta, omat ohenteet on kalliita. Kyllä se ksyleeniinkin sekoittuu kun jaksaa vatkata.
Kyllä tuokin maali joistain nurkista on jo alkanut ruskistaa, kun umpiruosteiseen peräkärryyn telasin 2 kerrosta 5 vuotta sitten. Jo ruosteeseen päässyt ja ulkosäilytys kuraisena on myrkkyä kaikille suojauksille. Mutta ei tuo telalla kovin tasaisesti tullutkaan.
Joku happopohja voisi olla hyvä, mutta kun ei ole omaa kokemusta niin en uskalla suositella.
Kyllä tuokin maali joistain nurkista on jo alkanut ruskistaa, kun umpiruosteiseen peräkärryyn telasin 2 kerrosta 5 vuotta sitten. Jo ruosteeseen päässyt ja ulkosäilytys kuraisena on myrkkyä kaikille suojauksille. Mutta ei tuo telalla kovin tasaisesti tullutkaan.
Joku happopohja voisi olla hyvä, mutta kun ei ole omaa kokemusta niin en uskalla suositella.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Hinkkaa enimmät ruosteet pois kulmahiomakoneen teräsharjakupilla, joku rostex tai ferrex alle ja päälle kaksi paksua kerrosta Miranolia. Näin tein Ducaton vanteille ja on kestänyt hyvin kahden talven suolakylvyt edelleen siisteinä.
Toinen vaihtoehto on etsiä jostain toisesta Fiatista siistimpi, sisäpuolella ollut vararengas. Eihän noita yleensä kukaan halua, joten ei voi kymppiä enempää maksaa.
Toinen vaihtoehto on etsiä jostain toisesta Fiatista siistimpi, sisäpuolella ollut vararengas. Eihän noita yleensä kukaan halua, joten ei voi kymppiä enempää maksaa.
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Minulla saattaa olla sulle "uusi" vararengas vanteella myytäväksi? Otan sen varaosapäiville Kukkoon mukaan.
Jari Salmensuo
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Minulla on tuo Miranol toiminut hyvin. Nyttemmin olen käyttänyt pääasiassa Hammeriten tuotteita tuollaisiin vaativiin kohteisiin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Hammeriten maalit sitten nykyisellään eivät tee veden/hapen pitävää pintaa.
Kaveria syletti hieman, kun soodapuhalletut museoauton akselit olivat vuoden kylmävarastoinnin jälkeen kauttaaltaan pintaruosteessa.
Kaveria syletti hieman, kun soodapuhalletut museoauton akselit olivat vuoden kylmävarastoinnin jälkeen kauttaaltaan pintaruosteessa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Ostin jotain 3..4 vuotta sitten käytetyn mönkijän lumilevyn. Siitä oli maalit kuorineet ja ruosteessa. Ajoin rälläkän teräsharjalaikalla puhtaaksi ja telasin mustaa Hammeriteä päälle. On kestänyt nyt ainakin kolme talvea lumet lykkiä ja kesät ollut tallin seinää vasten ulkona. Tuon perusteella en Hammeriteä ihan huonoksi moittisi. Jonkun huhun mukaan "kilpaileva" Hammer on huonompi ja nuohan usein sekoitetaan keskenään. Tiedä sitten. On tuo maali huulilevystä lähtenyt joltain 3..4 cm korkeudelta alareunasta, mutta muuten pinta on edelleen priima vaikka on sepelipiha ja pieniä maansiirtojakin olen tuolla levyllä tehnyt.
Yhden peräkärryn rungon kanssa olen miettinyt nyt että ostaisiko ihan oikeita maaleja vai menisikö helpolla ratkaisulla ja telaisi vaan tuota Hammeriteä
Yhden peräkärryn rungon kanssa olen miettinyt nyt että ostaisiko ihan oikeita maaleja vai menisikö helpolla ratkaisulla ja telaisi vaan tuota Hammeriteä
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Aivan. Saattaa sitten olla, että joko minä tai kaveri antanut disinformaatiota.
Oliko stefa uuttakin hammeritea
Oliko stefa uuttakin hammeritea
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
POR-15 on kehuttu kovasti monellakin taholla. Muutaman kohteen alustassa olen sillä viime talvena maalaillut, mutta kokemusta ei vielä ole kertynyt miten kestää.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Hammeritesta sen verran vielä, että olen huomannut tuon spray-version olevan aika kuraa. Peittää huonosti ja kuivuu hitaasti, vaatii monta kerrosta.
Pensselöitävä purkista on paljon vakuuttavampaa. Itse haalin Hammeriten maaleja aina Viron-reissuilta, ovat siellä paljon halvempia.
Esim vanhan ruosteisen peräkärryn vedin telalla Hammeriten hopean harmaalla ja on pysynyt ruoste kurissa, kolmisen vuotta sitten maalasin.
Pensselöitävä purkista on paljon vakuuttavampaa. Itse haalin Hammeriten maaleja aina Viron-reissuilta, ovat siellä paljon halvempia.
Esim vanhan ruosteisen peräkärryn vedin telalla Hammeriten hopean harmaalla ja on pysynyt ruoste kurissa, kolmisen vuotta sitten maalasin.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Tosiaan Hammeritea ei kai myydä edes Suomessa, enää. Olisiko johonkin ainesosaan liittyvä juttu. Kotimaisella Mastonilla on Hammer nimistä maalia, jota saa joka paikasta, mutta jakaa mielipiteitä.
Omasta mielestä se on ihan ok, varsinkin hintaansa ja saatavuuteen nähden. Kohtuuhyvin on kestänyt ruiskutettuna ruosteisissa vanteissa. Mutta ei se 2-k uretaanimaalille vedä vertoja. Kuten POR (Teknos?) tai Temadur (Tikkurila).
Hammer ei pysy sinkityssä pinnassa sitten yhtään. Edes 30 vuotta vanhassa, joka varmasti on "karheentunut". Mutta esimerkiksi wanhan lumilingon maalasin tuolla ruiskun avulla kevyesti ja pysynyt ihan hyvin vaikkei putsaus ollutkaan viimeisen päälle. (punainen Hammer peittää huonosti !)Tässäkin vanha totuus monta ohutta kuin yksi paksu kerros pitää paikkansa, pensselillä Hammerilla saa kerralla tosi paksun kerroksen. Mutta pensselöitynäkin 2x alustan osissa on kesäkäytössä kestänyt kohtuullisesti, joskaan ei täydellisesti.
2-k epoksin ainoa ongelma on se, että paljas pinta liituuntuu, joten vaatii jonkin pintavärin jos pitää näyttää nätiltä. Siinä urtsikka on kätevä että tulee pinta samalla. Vanteisiin joskus kun olin viitseliäs maalasin toki alle epoksin ja päälle uretaanin. Enää kun ei kehtaa hipistellä joittenkin pohjien kanssa.
Mutta kun kerran on päässyt ruosteeseen niin kaikki on haastavia. On noita nähty polttomaalatunkin, mutta silti puskee ruoste läpi vaikka kerrospaksuus on riittävä. Luulen että epoksi-uretaani ja molempia 2x kestää paremmin.
Omasta mielestä se on ihan ok, varsinkin hintaansa ja saatavuuteen nähden. Kohtuuhyvin on kestänyt ruiskutettuna ruosteisissa vanteissa. Mutta ei se 2-k uretaanimaalille vedä vertoja. Kuten POR (Teknos?) tai Temadur (Tikkurila).
Hammer ei pysy sinkityssä pinnassa sitten yhtään. Edes 30 vuotta vanhassa, joka varmasti on "karheentunut". Mutta esimerkiksi wanhan lumilingon maalasin tuolla ruiskun avulla kevyesti ja pysynyt ihan hyvin vaikkei putsaus ollutkaan viimeisen päälle. (punainen Hammer peittää huonosti !)Tässäkin vanha totuus monta ohutta kuin yksi paksu kerros pitää paikkansa, pensselillä Hammerilla saa kerralla tosi paksun kerroksen. Mutta pensselöitynäkin 2x alustan osissa on kesäkäytössä kestänyt kohtuullisesti, joskaan ei täydellisesti.
2-k epoksin ainoa ongelma on se, että paljas pinta liituuntuu, joten vaatii jonkin pintavärin jos pitää näyttää nätiltä. Siinä urtsikka on kätevä että tulee pinta samalla. Vanteisiin joskus kun olin viitseliäs maalasin toki alle epoksin ja päälle uretaanin. Enää kun ei kehtaa hipistellä joittenkin pohjien kanssa.
Mutta kun kerran on päässyt ruosteeseen niin kaikki on haastavia. On noita nähty polttomaalatunkin, mutta silti puskee ruoste läpi vaikka kerrospaksuus on riittävä. Luulen että epoksi-uretaani ja molempia 2x kestää paremmin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Tuolloin maalaushetkellä varmaan jotain vuoden luokkaa. Sattui tuota hyllyssä olemaan, mutta ei mitään kammovanhaa. Saatoin kyllä tuon levyn telata pari tai kolmekin kertaawellu kirjoitti:Oliko stefa uuttakin hammeritea
Kuulin kanssa taannoin tuon Hammeriten poistumisesta merkkinoilta ja hamstrasin sitä jokusen törpön. On mielestäni ihan ok maali moniin pikkuhommiin. En kyllä ole nyt katsellut, että saako tuota vielä vai ei, kun tosiaan useampi purkki on tallin hyllyssä. Spraytä en ole koskaan kokeillut. Vähän kaikki nuo kilikolit on sellaisia hätäpikaratkaisuja mielestäni.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Hammerit on olleet ihan hanurista maalata pensselillä, ainakin mitä itse on muutamia kokeillut. Ruiskulla sen sijaan ihan ok. Kesäkäytössä olevissa, lähinnä rälläkän teräsharjalla putsatuissa 50-vuotiaissa vanteissa se on kestänyt ruiskutettuna ihan hyvin, samoin jarrusatuloihin ruiskutettuna, mutta jälkimmäistä tarkoitusta haittaa se, että se liukenee melkein heti kosketuksesta jarrunesteeseen. Harmaa vasaralakka-Hammer kuitenkin ruiskutettuna jossain määrin muistuttaa ikääntynyttä kadmium-pinnoitusta, niin oli ihan hyvä valinta silti.
Pensselillä maalauksessa tulee se ongelma, että ei oikein tahdo tasottua, ja ihan viereikkäisissäkin kohdissa voi olla niin, että valuu, mutta vieressä jo pohja kuultaa läpi. Ja päällehän näitä ei sitten maalaa oikein millään oikealla maalilla.
Pensselillä maalauksessa tulee se ongelma, että ei oikein tahdo tasottua, ja ihan viereikkäisissäkin kohdissa voi olla niin, että valuu, mutta vieressä jo pohja kuultaa läpi. Ja päällehän näitä ei sitten maalaa oikein millään oikealla maalilla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Niinno, on totta että Hammerilla varsinkin paksu kerros ohenee kanteista. Mutta jotkut pikkupurkki-alkydit on olleet vielä pahempia.
Kuitenkin tuo kokonaisuus on maalattu pensselillä 2-3x, palkki, vakaaja, tangot, tukivarret. Ihan hyvä peitto ja pinta siinä mielestäni tuli.
Kuitenkin tuo kokonaisuus on maalattu pensselillä 2-3x, palkki, vakaaja, tangot, tukivarret. Ihan hyvä peitto ja pinta siinä mielestäni tuli.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Kevytvarapyörän vanteeseen kestävä maali?
Joskus kun ollut hammeria pensselillä maalatessa kiire (esim. käyttöauton jarruremontissa samana iltana kotiin tallilta) niin olen vaan reilusti lämmittänyt kuumailmapuhaltimella maalattavaa kohdetta ennen ja jälkeen maalausta. Siinä pääsee melkein heti paikkaamaan noita ohuita reunoja ym. peittymättömiä kohtia. Saa samana iltana ns. peittävän pinnan aikaiseksi. Voi olla "väärin" tehty tuo nopeutettu kuivuminen mutta näinkin on joskus menty.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi