Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Auto on jo pitkälti purettu pohjan ruostereikien, ym. korjausta varten ja ajattelin että irrotan myös moottorin niin on helpompi siistiä konehuone ja helpompi kääntää hylsy kyljelleen helmojen/pohjan paikkausta varten. Olen nyt siinä vaiheessa että auto on ilman renkaita neljän tukevan tuen varassa, moottorin alla on kaksi poikittaista 2x4:n palaa poikittain, laatikon ja öljypohjan kohdilla (ei kuitenkaan öljypropun kohdalla), klapien alla on 200 kg kestävä siirtoalusta jonka alla on sitten tunkki. Olen poistanut perälaudan ja siinä olevan moottorikannakkeen, irrottanut syylarin rungosta oikeasta alareunasta sekä yläjousista, ottanut sähköjohdot, bensaletkun ja kaasarin vaijerin sekä ryyppyvaijerin. Mitäs sitten? Otanko vetoakselit irti keskiöistä (neljä pulttia) vai vaihteiston kyljestä? Keskiöistä irrotus vaikuttaa helpommalta. Nopeusmittarin vaijeri pitää irrottaa, samoin kytkinvaijeri ja vaihteensiirrin, onko ne irrotettava ennen kuin 'pudottaa' moottorin vai onko ne helpompi irrottaa vasta sen jälkeen? Onko muuta huomioitavaa mitä en nyt tässä keksinyt/maininnut? Kiitos vinkeistä ja neuvoista jo etukäteen. Kummasti muuten tuntuu siltä että ajokausi on jo ihan ovella vaikka on vielä tammikuu kun ajokki on tuhannen palasina :D
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vetoakselit ei irtoakaan ensin kuin pyörän päästä. Sen jälkeen tipahtavat laatikon päästä roikkumaan kumien varaan, joten jos laatikon edes aikoo irrottaa lienee järkevää laskea ensin vaihteistosta öljyt ja irrottaa vaihteiston kyljestä suojakumit roikkumaan vetarin päälle, kunnes saa ulkopään irti. Sitten kun ulkopäät on irti, vetää laatikon päästä vetarin pois, sisäpäässä on neliöpalaset jotka tipahtaa irti tapeistaan kun vetarin irrottaa.

Ulkopäissä on pienet jouset vetoakselin päissä jotka pitää ottaa talteen kun saa kupin auki.

Kyl ne sitten huomaa kun on kaiken tiputtanut ja hukannut sen 10x :D

Itse olen kai ottanut vain moottorin ja jättänyt vaihteiston paikoilleen niin pääsee helpommalla. Haitaritunkki laatikon alle niin on helppo säätää korkeutta, moottori jonkin palikan päälle ja ihan käsin siitä nostanut. Tietty starttimoottori pitää kanssa irrottaa jos irrottaa moottorin vaihteistosta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Jos irrotan pelkän moottorin niin monellako pultilla se on kiinni laatikossa ja pääseekö niihin miten 'helposti' käsiksi?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On niin paljon aikaa.. heitetään arvalla neljä pulttia + alta peltilevysuoja moottorin ja vaihteiston välistä. Ja se startti kolmella pultilla pitkällä jatkovarrella.
Vaihteisto toki ei ole kuin parilla pultilla pohjassa kiinni, + vaihdevipu ja kytkinvaijeri ja mahdollinen suojarauta vaihteiston alla. Ja ne vetarit.

No aika simppeleitä näprättäviä kun vähän funtsii miten pultteihin pääsee käsiksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Tuon linkin takana jonkinlainen 850 Sport Coupe käsikirja josta ainakin selvinnee se että niitä pultteja on neljä.

https://drive.google.com/open?id=1JotLt ... 3QwAWn5G41" onclick="window.open(this.href);return false;
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Kiitos noista manuaaleista, niistä on paljon hyötyä :thumb:
Taidan ensin koittaa irrottaa pelkän moottorin. Vaihteiston ajattelin irrottaa sen takia kun kakkosen synkrorengas on kulunut ja pitäisi vaihtaa mutta en tiedä riittävätkö rahkeet ja osaaminen vielä ihan siihen. Noh, pitää miettiä asiaa.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Moottorin irrotus 850 Coupé vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Minulla on tehtaan korjaamokäsikirja ja jotain on myös sähköisessä muodossa, jonka voin lähettää emailin yhteydessä. Laita yv oma sähköpostisi.
t. Kari Pynnä

karipynna ättä Kolumbus piste fi
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin