Futt > Roadsoprt

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ruiskusuttimet tuli hommattua , mitenköhän nyt on kun hommasin 650cc suuttimet , suutin laskureilla kun koitin niin aika paljon isompia olisivat tarjonneet , mutta oman kokemuksen kautta päädyin tähän kokoon.
Seuraavaksi pitäisi imu ja pakosarjaa alkaa askarrella.
Busan veivi mahtuu hienosti lohkossa pyörimään vaikka leveä onkin , on senverta lyhyt isku kuitenkin.
Puristus hommeli on sen verta kesken , että jos kasaan ihan näin niin ruttuja on jotain 16 , eli taitaa olla hiuka liikkaa.
Täytyypi käyttää mäntiä vähän sorvissa ja mittailla sitte uudestaan.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nytkähti hiukan etiäpäin.

Mäntä jää 2,4mm vajaaksi, tason pinnasta.
Täytyy seuraavaksi mittailla ja laskekeskella ja taas mittailla ja kokeilla.
Uskaltaakohan paljevälyksesksi jättää 0.6mm, vai oisko 0.8 tuttu ja turvallinen , kuramopossa jouduin käyttämään 1mm, muuten mäntä kolisteli kanteen, keikkuu sen verta tuollainen matala mäntä.


Kuva

Veivi mahtuu hienosti , ei mee likikään jotain 5mm jää välystä sylinteri putkeen.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Milli varmasti järkevämpi kö 0.8.
Palje-erektiolla ole tuollakohden mitään merkitystä. Pääasia on ettei mekaanista kosketusta.
Purkkaria sinne taitaa siltikin jäädä aika paljon vaikka laittaisi millin. Tai vaikka vähän enempikin kö millin.
Olisiko jossain +15 hujakoilla ok puristus jos etanolilla menee???
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Milli varmasti järkevämpi kö 0.8.
Palje-erektiolla ole tuollakohden mitään merkitystä. Pääasia on ettei mekaanista kosketusta.
Purkkaria sinne taitaa siltikin jäädä aika paljon vaikka laittaisi millin. Tai vaikka vähän enempikin kö millin.
Olisiko jossain +15 hujakoilla ok puristus jos etanolilla menee???
Tässä piilee sitten sudenkuoppa.

Eräs tuttu rakentelee locost-sarjaan moottoria. 2l nelisylinterinen. Yksi variaatio oli 15,2:1 puristuksilla ja etanolilla. Kolmas dynoveto ja teho alkoi tippumaan rajusti eikä enään pyörinyt tyhjää kunnolla. Jäähdyttyään ei lähtenyt enään käymään. Pikainen mittaus ja puristukset kateissa.

Männänrenkaat oli ottaneet itseensä. Ilmeisesti (tai näin epäiltiin), raaka seos (0.85) ja korkea puristus teki selvää, wiina huuhteli öljyä hyvin ja homma tätä myöten selvä. Samaa ei ole ilmennyt ihan samanlaisella moottorilla 13,5:1 puristuksilla.

Sinänsä jännä, puristusten ei pitäisi moista kyllä yksinään aiheuttaa. Naulaamaan kone ei ollut päässyt ja männänrekaat (kaksi ylintä) olivat muutoinkin ns. "sulaneet" kuivana hinkaamisesta. Jokatapauksessa eikös superfiren lohkossa ole öljysumut? Ne auttaa paljon.

Enkä ole kyllä huomannut mitään wiinan "superpeseviä" ominaisuuksia vrt. bensiini. Ainoa ero on, että wiinaa poltetaan enempi, joten sitä voi päätyä herkemmin öljyyn.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Sitä konetta kandee ajaa stoikiometrisellä seoksella tai aavistuksen rikkaamalla. Liian rikas viinaseos pidentää paloaikaa ja sen pitäisi näkyä dynossakin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin mä nyt valitsin ton väisäseltä tulleen lohkon , vaikka siinä ei niitä lohkon ulkopuolisia jäykkäreitä ollutkaan , pihalla -95 unskin keulalla olis sellanen mutta kun en jaksa alkaa ottaa koentta irti autosta nyt.
Tää lohko on samalla numerolla 146c3 kuin se vahvempikin ja on tässä öljy jetit runkopukeissa.
Tuo puristus nyt tosiaan vähän kaivelee, jos imusarjaan painaa ilmaa 3 painesuhteella niin ei kai rutut sentään yli 14 voi olla? Jotain 12 luokkaa pyörinyt mielessä.
Toki tähän ei ihan vakio nenut tule , mutta siltikin. :ugeek:

Niin ja luulempa et on pakko luopua holsetin hx35 ahtimesta , kun näyttää väkisinkin tuottavan liikaa ilmaa tähän koneeseen.Tiestysti jos hirveesti overlappia käyttää niin saa sen ilman hukattua turbiinille.
:mrgreen:
No tuli hommattua he221w siihen 6 (ar0.41) , 7(ar0.49) , ja 8.5(ar0.61) pakopesät. ja hx30w twinscroll 10(ar0.73) pakopesällä. tuossa he221 on 43.5mm/60mm kompura ja tuossa hx30 on mielestäni 46mm/68mm kompura.
Tuo 30 tekee painetta paremmin ja pakopuoli virtaa paljon paremmin, täytyy nyt menettää yöunet tämänkin takia.. :?

Joo ja tuo 6 pesä on liian pieni , mut se taitaakin mennä fiestaan 1.6 tdci hx25 kaveriksi.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Oiskose sitten 10-11 puristukset jo aika ok jos plus 400 heppaa lähtee tästä ottamaan.
Jos sinne tulee reilusti ahtoa on aika haastava saada lämpöjä alas.
Tietenkin korkeampi rpm alue auttaa nakuunkin kunhan pakopuoli pystyy hengittämään sen rpm:n tuoman lisätehon.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mittailin muuten tuota männän keinumista kun omaa sohoa kasailin. Mulla on noin 0,7 mm dekkivälys ja 16V BravX männät. Muutaman satkun tehtaan toleranssia isompi mäntä-sylinterivälys. Pakottamalla männän kylmänä vinoon jäi toisesta reunasta kanteen 0,45 mm eikä tuo 16V:n mäntä ihan hirmu matala ole..

Foordin OHC:n tein taannoin jotain 0,6..0,65 mm välyksellä, mutta se nyt ei niin kiertänytkään ja onhan ne männätkin hurjan korkeat.

Joku nyrkkisääntöhän on 0,1 mm / 1000 rpm.

Kaveri taannoin teki C-Kadetin 1,2 tappikoneen muistaakseni 0,4 mm välyksellä ja se takoi kanteen kun kaasun nosti korkeammilta kierroksilta. Ajoi sitten kanteen 0,3 mm lisää tilaa männille. Tuo kone kierti sen jotain 7..8 krpm.

Takomäntä kun vaatii enempi välystä ja mopon männät kun on matalat, niin ehkä noille olisi hyvä liki milliä sinne tilaa jättää kun kierroksiakin tuo nähnee ihan riittävästi. Tosin vähempihän tuo H-kanki venyy, mutta silti.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nyt ei osaa päättää , laitanko turboahtimeksi holseti he221w , vai tuon hx30.
he221 kompura 44mm ja turbiini 46mm 7 tai 8.5 pakopesällä.
Hx30 olikin 52mm kompura taitaa puhkua vähän liikaa ja turbiini 60mm 10 twin scroll pakopesällä.
Jotenkin tuo 30 näyttää niin helvetin isolta , no fyysisesti saman kokoinen ku hx40( näyttää toi fire hiuka pieneltä :D ) , tosin vaikka turbiinin siipi onkin suht iso niin kyllä tuo pakopesä on aika ahdas, ja eikös tuollainen twin herääkin vähän paremmin kuin sinkku.
Tuolla 30 ei ainakaan luulisi pakopainetta tulevan juuri olenkaan, mutta miten sen heräämisen laita ja muutenkin tuolla menee tehot varmasti yli tavoitteen.
Taitaa juuri ja juuri pysyä kartalla 5000/1bar 5500/1.5bar 6000/2bar ylöspäin , kompressorin paras hyötysuhde tulee jossain 9000-11000rpm /2 bar väliin. Hitto se 46mm kompura olis ollu kyl parempi.
Mistäköhän vois löytää h1c 4bt cumminsin kompura kotelon?? kompressori pyörä kyllä löytyy ja viel 81mm tipilä .
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No eikös sekin vähän vaikuta laitatko mekaanisen ahtimen turbon rinnalle vaiko painatko turbolla mekaanisen ahtimen läpi ilmaa.
Iso kokoero kummiskin on nyt ahtimilla. Toisella menee kuuhun ja toisella kehtaa edes hiekkatiellä mutkaa laittaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:No eikös sekin vähän vaikuta laitatko mekaanisen ahtimen turbon rinnalle vaiko painatko turbolla mekaanisen ahtimen läpi ilmaa.
Iso kokoero kummiskin on nyt ahtimilla. Toisella menee kuuhun ja toisella kehtaa edes hiekkatiellä mutkaa laittaa.
No juu vaikkuttaahan se , meinasin , painaa ahtimen läpi ja siihen rinnalle 1 suunta venttiili. Tuo tosiaan helpottaa alempien kierrosten ahtamista, kun ei turbon tarvitse kaikkea painetta tehdä.
Tiedä sitten millainen notkahdus tulee vääntöön kun remmin tiputtaa pois käytöstä.
No kaipa sitä tehdään pulssi srj. ja kokeillan tuota 30 puhkujaa. Kohtuu helppo siihen tilalle sit tuo pienempi värkätä.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu siihen mitään notkahdusta tule jos ruuvilla painaa ilmaa turbolle. Se ruuvi tippuu sieltä ihan itekseen pois. Toisinpäin niin ruuvi kertoi turbon paineen. Taisin kerran tuon piirtääkin yksinkertaisella kuvalla foorumille että miten menee.
Keskipakoinen mekaaninen ahdin olis kiva. Venäjän versioitahan joku kauppas vuosia sitten. En oo seurannu miten kävi että sudeksiko paljastui... :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nii jus eli ilmapuhdistin turbo remmi /ohitusventtiili , välijäähyt , imusarja.
Remmi kuiteskaan jaksa hirveesti painetta tehdä niin hyvä se on ahtimellapainaa ilmaa siihen ja siitte lopulta venttiilikautta ohitte.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Näin mä sen haaveilin tekevinäni.
Paitsi et cuuleri ahtimien ja imusarjan väliin.
Paitsi et aika hankalaa saada tuohon firen kylkeen ahtimia kiinni.
Ihan kö tila tuntuis loppuvan :?


Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Futt > Roadsoprt

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä tekisin ton toisinpäin.
Nyt mekaaniselle ahtimelle ei saa helppoa ylipaineventtiiliä ton bypass kaasuläppä kierron lisäksi. Tai varmaan saa mut se vaatii kaikenmaailman ohjauksia.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin