Taajuusmuuttaja

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Totesin, että pikkusorvista puuttuu vääntöä juuri sieltä missä sitä eniten kaipaisi, eli pieniltä kierroksilta. Hiiliharjalliselta 1-vaihemoottorilta ei paljon kannata odottaakaan. Kuinka ollakaan, sattuisi olemaan joutilaana 1.5kW Strömberg, 3-vaihetta ja 1420rpm. Voimavirtapistoke tietenkin on. Sitten osui silmään tämmöinen taajuusmuuttaja:
https://www.tori.fi/vi/51181319.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Paljon isommalle tehollehan tuo on tarkoitettu, mutta ei kai se pienemmän moottorin käyttöä estä? Kuinkahan pienillä kierroksilla tuota Strömbegiä olisi järkevää pyörittää, mahdollisesti lisäjäähdytyksen kanssa, kun oma puhallinhan ei silloin anna tehoja?

Tamulla on parikymmentä vuotta ikää, mutta ei kai nuo varsinaisesti kuluvia ole.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Voima loppuu kun kierroksia pudottaa , ja kannattaa katoa , että kone olisi 380 kolmion kytkettynä ,silloin ei kyykkää niin pahasti.

Mä laitoin pylväs poraan 750rpm 1500w 380 kolmioon ja kyllä sekin kyykkää aika hyvin , mutta nyt sentään poralla saa jotain tehtyä , ettei terät sauhu.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossakin joutuu nyt käyttämään aivan liian kovia kierroksia isommille valurautakappaleille, ja siltikin kyykkää. Pikateräspaloilla turha edes haaveilla mitään, ja kovametallipalatkin kulahtaa nopeasti, kun on liikaa kierroksia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Alle 10Hz ei kannata. Moottori kuumenee. Tuskin lisäjäähdytys auttaa. Tätä rajaa käytetään ilmanvaihtokoneissa missä kone on ilmavirrassa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nipa kirjoitti:Alle 10Hz ei kannata. Moottori kuumenee. Tuskin lisäjäähdytys auttaa. Tätä rajaa käytetään ilmanvaihtokoneissa missä kone on ilmavirrassa.
Tuolla taajuudella 1420rpm moottori kai pyörisi jossain 300rpm tienoilla, jos oikein olen läksyni lukenut? No, jossain vaiheessa se nähdään, ostin tamun pois. Näitä ei ole tullutkaan vielä opiskeltua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Saako välityksiä muutettua? Tamulla saa taajuuksia yli 50 Hz, vanhalle moottorille ei arvaa kovinkaan paljon.
Itselle ei ole sielunelämä tuttu. Ohjailen vain kierroksia tarpeen mukaan. Ville V voisi tietää tamuista enemmän.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Omat kokemukset on lähinnä noin 200 kW kokoluokasta, mutta noin 27..28 Hz on ollut aika limitti jos tosiaan kuormitetaan sinne liki kippirajaa. Tosiaan paras olisi jos välityksiä saisi muutettua ja siten enempi hertsejä alapäähän. Korkeilla kierroksillahan harvemmin on ongelmaa vaikka kentänheikennysalueella liikuttaisiinkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Itellä kokemusta 100-1500W koossa. Alle 20-25Hz alkaa virrat heittelemään kuorman kanssa ja jumisuojat, momenttirajat ja virtarajat ei oikein toimi. Tosin ite käytän yleensä 1-vaihesyöttöä jolloin ulostulo on 230V 3ph. Josko vaikuttanee juurikaan asiaan.

Perusasetuksiksi riittää yleensä moottorin napojen lukumäärä (1350rpm on nelinapainen) ja teho. Eikä ole tehossakaan ihan kranttu, 40W moottoreita on ajettu tamuilla joitten minimiteho on 250W. Myös sopeutusajot tms on olleet pikkumoottoreissa melko turhia.

Sitten tietty ohjausparametrit, tuleeko ajokomennot nappuloilta, digitaalitulosta vai väylän kautta sekä mistä otetaan nopeustieto ja suunta.

Ja kiihdytys ja hidastusramppien pituudet sekä paljonko on virta-raja asetetusta maksimivirrasta. Eli sellaiset alle kymmenen kohtaa riittää.

Misupisua en ole ohjelmoinut kuin yhden kerran joten ei ole ulkomuistista heittää vinkkiä.

Siinä muuten hämmästyy paljonko joku 40W oikosulkumoottori vääntää tamuohjattuna. Alkaa 500W tokmannin porakoneella tehdä tiukkaa pysyä mukana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hyviä vinkkejä, kiitoksia. Välityksillä tuossa tullaankin pelaamaan, ja tarvittaessa voi vaikka ostaa hitaammankin moottorin, kun käytetyt ei paljon näy maksavan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sämpy nuo ropleemat matalilla hertseillä hyvin listasikin. Aika samat on näköjään pienillä mitä isoillakin. Eli tamu alkaa trippailla herkästi jos menee tuonne ~25 Hz tienoille. Matalalla kuormallahan ne kyllä lähtee ihan nollasta pyörimään, mutta kuormaa ei kestä. Joskus tuosta juttelin spesialisitien kanssa ja jättämään se liittyi. Ei kyllä ole enään ihan kirkkaana mielessä. Ei auta vaikka vetää momentti ja virtarajat ihan överiksi, silti trippaa vaikka tavallaan moottori ei vielä kippaa. Nämä ABB:n tamuilla.

Noissa sähkömoottoreissahan pätee ihan samat teho/vääntö -lainalaisuudet mitä polttomoottoreissakin. Joku 132 kW 1000 rpm kone vääntää aika julmasti jos vertaa vaikka 200 kW 1500 rpm jota ajetaan 33 Hz:llä. Mutta jos pääsee välittämään tuon 200 kW koneen pyörimään 50 Hz:llä, niin sitten se pyyhkii lattiaa pienemmällään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Saa nyt nähdä mitä sieltä tulee... Mitsun ohjekirjojen mukaan tamun paino on 6 kiloa, mutta seurantakoodi kertoo 15-kiloisesta paketista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Painaahan se, kun on iso kaappi ja kaikki mukana. Näkyy toimivan. On ollut ilmanvaihtokoneessa, niin asetukset sopii mahdollisimman huonosti sorvauskäyttöön - hiiiiiiiiiiidas kiihdytys ja pysäytys. :lol: Ja rajoiksi on laitettu 10-50Hz, enkä tässä vaiheessa alkanut tutkimaan niiden uudelleen asetusta. Tuolla Strömbergillä vääntö romahtaa jossain 22Hz jälkeen, sen yläpuolella sitä tuntuu piisaavan. Kaapissa on rele ulkoiselle käynnistykselle/sammutukselle, ja ulkoisen potikankin saa laitettua, joten jossain välissä tutkimaan, miten tuon saisi pelaamaan sorvin omien namiskojen kanssa.

Vikavirtasuoja tuntuu olevan herkillä tuon kanssa. Pitäisi varmaan olla toisen tyyppinen taajuusmuuttajalle?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Taajuusmuuttaja

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos siinä on häiriösuodatin (yleensä erikseen tamun alla syöttöjohdossa, ainakin pienemmissä) niin se vuotaa sellaiset 8-10mA. Yleensä ilman sitä on pelannut vikavirrankin kanssa, mutta on se mahdollista että riittävän iso tamu itsensä ladatessaan ei toimi.

Se häiriösuodatinhan lähinnä estää korkeataajuuden vuodot takaisinpäin sähköverkkoon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin