Fiat V1200 rataluokka?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mulla on vaakat eli painot saadaan mitattua ja tehotkin voidaan mitata ja moottori sinetöidä ☺
Se aliohjaava auto on se mistä itse en tykkää , eturenkaat menee pilalle ja lämpeää jo 2kierroksen jälkeen liikaa, ja sitte se kääntyy vielä huonommin. Ei siitä ajamisesta vaan tule mitään ja kiinnostus loppuu siihen . Kyllä sen auton pitää käsiin sopia. Tiedän mistä kirjoitan.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onko hyvää ehdotusta miten saadaan varmistettua tasavertaisuus? Jos on sama kaikille, niin sitten on itselle ihan sama kunhan kustannuskin on järkevä. Oma ehdotus on vakio/pro-kit ja saa valita. Ei saa laikata vaikka dieselin jousia tai käyttää mitään HGT:n vieteriä. Selkein olisi jos korkeus on sama kesät/talvet. Halutesssa saa muuttaa, tai vaihtaa kesä/talvi, mutta molemmat päät jompi kumpi, ei sekaisin.

Aliohjaus on hankala, mutta tosiaan sitä saa pelattua perästä. Jos haluaa, niin renkaat saa kyllä kuumenemaan vaikka sitten liialla ilmalla. Kuitenkin jos sallitaan mitä vaan, niin kulut ja kulkuerot kasvaa. Itsellä ei tuohon ole ratkaisua.

Keula ja perä saa nojata urppiin jos haluaa?

Kääntää taakse vaikka -5-astetta camberia, reilusti haritusta ja ilmaa sopivasti, niin varmasti kääntyy vaikka keula vähän niiaisikin.

Kuitenkin idea lie olisi, että mahdollisimman moni lähtisi mukaan ja siten saisi edes homman pystyyn. Mitä sekavampaa homma on, niin sitä harvempi varmasti kiinnostuu.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mites olisi juuri joku alustasetti joka kaikille sama ja sitten jousituksen jäykkyyttä voisi hakutessaan säätää semmoisilla jousen ympärille/väliin asennettavilla kumeilla/korokkeilla? Sillä saa jäykkyyttä (saako tarpeeksi...).

Vai päteekö jousiinkin "materiaalin poisto sallittu", eli voisi katkoa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja RHR »

Mielenkiinnolla odotan mihin sääntö vääntö päättyy. Pihas odottais valmis aihio ja kaarista on jo tarjous kysyttynä. Vähän oli muut suunnitelmat tuolle autolle, mutta onneksi niitä voi aina muuttaa 8-)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kiinostus on ollut kerrassaan ilmiömäistä 1 on ilmottanut kiinostuksensa minun lisäksi. Eli 2 autoa, ei niillä oikeen vielä kilpaa ajeta.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Auto

Fiat henkilöauto jonka moottorina on fiat fire 1242cc 16v n.60kw.

BravX 80 98-00 60kw http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... 6v_sx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
BravX 80 00-02 60kw http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... 6v_sx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto mk1 1.2 16v 63kw http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... g_16v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto mk 2 80 59kw http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... v_elx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stilo 80 01-04 59kw http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... ctive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Poikkeus.

Punto 75 mk1 54kw http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... 5_elx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brav 1.4 12V 55kw http://www.automobile-catalog.com/car/1 ... _55kw.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Alkupräis osa=
Alkuperäinen fiatin osa tai vastaava tilalle tarkoitettu vakio osa.


Painot.

Autojen painossa on kuljettaja mukana.

Painoja katsotaan kun saadaan autoja tehtyä mihin ne asettuvat.
Ja miten autot kulkevat.


Moottori.

Vakio ilmanpuhdistimesta -> pakoputken päähän.

1242cc fiat fire 16v
1242cc fiat fire 8v
1370 Fiat mod. 12v

Osiksi kelpaavat moottoriin alkupäriset tai tilalle tarkoitetu tarvikeosat
Ei mitään viri osaa tai alkupräisestä poikkeavaa.
Alkuperäinen ECU.
Tarvittaessa voidaan tehdä tehomittaus.

Pyörien ripustukset.

Rankaiden kulmista aurausta ja camberia saa säätää.
Säätö voidaan toteuttaa tekemällä kiinnitys reijistä soikeat ja tai taivuttamalla osaa.
Etupää camber , iskunvaimentimen alapään ja uprightin väliset pultinreijät saa tehdä soikeiksi, saa varmistaa hitsaamalla vaikka prikat.
Taka-akseli Tukivarren kiinnityksen reijät saa tehdä soikeiksi, saa varmistaa hitsaamalla ja tai osaa taivuttamalla.
Kaikki alustan puslat ja helat alkuperäisiä.

Iskunvaimentimiksi valitaan joku alusta srj.(coilover) ei jäykkyyssäätöä.
Jouset, jotka kuuluvat alusta sarjaan.
Etu vakaaja alkuperäinen tai sen saa myös poistaa.
Taakse saa rakentaa vakaajan(katsotaan millaiset sallitaan joku yksinkertainen) tai käytää alkuperäisä , saa myös poistaa.
Taakse saa myös rakentaa jousen ulosjouston rajoittimet. (Katsotaan millainen on helppo yksinkertaine ja toimiva).


Vanteet

15" vanne leveys 6"-7"
Pelti tai perus alumiini ei mitään ultra kevyitä.
Venteen ja jarrulevyn väliin saa asentaa välipalan jotta hyllyssä olevia vanteita voi käyttää.
Ei kuitenkaan aleta autoa reilusti levittämään , vanteen renkaineen on oltava lokasuojan sisällä yläreunasta katsottuna.

Renkaat

Koko 195/50 15"

Nankang
NS-2R
195/50 ZR15 86W
XL, Semi-Slick, 180 STREET


Jarrut

Alkupreäiset jarrut.
Jarruletkut alkupreäiset
Jarrupalat saa vaihtaa performace typpisiin ( kestävät paljon paremmin rata-ajoa)
ABS jarrut saa poistaa.
Takajarrupiiriin on asennettava jarrupaineen säädin , säätimiä saa olla 2kpl .
Etu jarruihin saa asentaa jäähdytys putket max 60mm ja pahviputki.


Kori

Pohjapanssari joko auton alkuperäinen tai 2mm alumiinilevystä tehty.
Etuoviin ulkopuolle laitettava valkoinen numeropohja 50cm x50cm johon numero.
Myös tuuli ja takalasiin laitettava numero 15cmx15cm
Valot on teipattava myös sirpale kalvolla.
Kuljettajalle saa asentaa katolle lisä ilmanoton.
Ulko kuoren oltava siisti , takasiiven saa halutessaan asentaa.
Konepellin alkuperäinen lukitus tulee poistaa ja tilalle laittaa sokat.
Takaluukkun myös sokat , ettei aukea vahingossa korin vääntymisen takia.



Sisusta

Sisustasta tulee poistaa kaikki palava.
Kojetaulu mittarsitoineen ja lämmityslaitteineen tulee säilyttää.
Kuljettajan oven verhoilun saa säilyttää tai se tulee korvata alumiinilevystä tehdyllä suojalla.
Etu sivu laseihin tulee asentaa sirpale kalvo.
Päävirtakatkaisin , myös mahdollisuus kytkeä irti auton ulkopuolelta ja merkittävä tarralla.
Ratin saa vaihtaa.
Kuppi istuin saa olla säädettävä ja vähintään 5 pisteen vyöt.
Sammutin 2kg
Radiopuhelin ja kuulokkeet jotta kilpailun johtaja voi tiedottaa kuljettajia.
Hans vapaaehtoinen.



Sähköjärjestelmä


Ylimääräiset johdot saa poistaa.
Kolarikytkin tulee poistaa.
Akku alkuperäisellä paikalla, normaali akku ei lipoja jne..
Takalasin pyyhkimen saa poistaa.

Polttoaine tankki

Alkuperäinen , saa täyttää turvavaahdolla.

Turvakehikko


Minimi JM?
Myös hipommat sallittu.
Viimeksi muokannut Wesulius, 10.08.2018 20:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tommonenhan voisi oikeastaan olla "aika kiukkuinen", kun kuitenkin painoa lähtee aika rutosti.

Hyvä harjoitteluluokka. Wesun kirjoitus asiallinen. :thumb:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja RHR »

Hyvältä vaikuttaa. Tuo pohjaksi ja hieno säädöllä loput kohdilleen. Tuon pohjalta voi auton jo aika pitkälle rakentaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Vertailun vuoksi.

Tuossa 1,4 on ainakin aika laaja vetoalue ja tehoakin laajemmalla alueella kui 1.2 16v

Välityksissä punto mk2 pisin , sitte bravx ja stilo ja mk1 punto

Kuva
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Hitto kun ei saa enää lisättyä, tuo lisäjarruvalo pitää olla , alkuperäinen kelpaa.

Ja tuohon bravoon käynee 176 punton iskarit ja jouset , eli ta -technixiltä löytyy.
Ongelmaksi muodostuu enää tuo stilo , mut ongelmahan sitlo yleensä onkin :mrgreen: , mutta juu , eiköhän siihen jotain keksitä ..
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mä alan tekemään tosta mun puntosta tällästä v1200 kilpuria , ompahan sitte muille malli auto.
Tilasin Ta-technicsin alustan , näkee sitte millanen on radalla ja mitä muutoksia vaatii.
Jarrupalat ja renkaat pitää vielä hommata, penkki, vyöt taitaa löytyä. kaaret askarrella ja ensin nyt tyhjentää toi hytti , varmaanloppu kuusta on kokemuksia kulkupuolesta niin kerron sitten.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hiipuuko tuo 16V tosiaan ylhäällä noin nopeasti? Olisin kuvitellut, että pyörii paljon pitemmälle.

Eikös täällä 12V:t ole kanssa 80 hv eikä 75? Tuo nostaisi sen hyvin liki tuota 16 V:tä, jopa vähän edelle välityksen takia.

Mutta vaikuttaa hyvältä. Tuo Stilo on tosiaan alustaltaan hankalampi, mutta hyvä havainto tuo, että mk1 Punton kamat käy BravX.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Hiipuuko tuo 16V tosiaan ylhäällä noin nopeasti? Olisin kuvitellut, että pyörii paljon pitemmälle.

Eikös täällä 12V:t ole kanssa 80 hv eikä 75? Tuo nostaisi sen hyvin liki tuota 16 V:tä, jopa vähän edelle välityksen takia.

Mutta vaikuttaa hyvältä. Tuo Stilo on tosiaan alustaltaan hankalampi, mutta hyvä havainto tuo, että mk1 Punton kamat käy BravX.
Noni eiku autoa tekeen ni keväällä aletaan ajaa kilpaa.

Ja ei sitä kyllä ajossa huoma kyllä se vetää rajottajaan ´7krpm eikä siinä kyllä mitään puutumista huomaa.
Täytyy vähän siivota tallia ja mitata miten se käyrä sit oikeen menneee.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Hiipuuko tuo 16V tosiaan ylhäällä noin nopeasti? Olisin kuvitellut, että pyörii paljon pitemmälle.

Eikös täällä 12V:t ole kanssa 80 hv eikä 75? Tuo nostaisi sen hyvin liki tuota 16 V:tä, jopa vähän edelle välityksen takia.

Mutta vaikuttaa hyvältä. Tuo Stilo on tosiaan alustaltaan hankalampi, mutta hyvä havainto tuo, että mk1 Punton kamat käy BravX.
Ja ei sitä kyllä ajossa huoma kyllä se vetää rajottajaan ´7krpm eikä siinä kyllä mitään puutumista huomaa.
Täytyy vähän siivota tallia ja mitata miten se käyrä sit oikeen menneee.
Puutuu.

Neljä henkeä + mökkikamat (kantavuus ylitetty), niin kyllä se yli 6krpm huudattaminen oli aivan turhaa. Oikeastaan vaihtopiste 5500rpm tai hitusen yli.

Tosin, villin nettilegendan mukaan 1.2/16V bravx ilmanputsarikotelon kuristeet hyydyttävät moottoria yläkierroksilla muutamalla hevosella. En tiedä tarkemmin, minä kokeilin vain, että samaan ylämäkeen samalla kuormalla "tötteröfiltterillä" mentiin 140km/h, originaalilla 125km/h. Sama keli, vartti myöhemmin toinen veto, sama lämpötila, samasta kohtaa alkoi kiihdytys kolmosvaihteella tasan 80km/h gps. Tyyni keli.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän olen itselleni lupaillut etten mitään ainakaan uutta projektia aloita ennenkuin talli on valmis. Tosin ei siinä ihan mahdotonta projektia ole ja kesälomalla oli jo tarkoitus sitä tehdä. Ei vaan millään kiinnostanut noissa 25..30 C lämmöissä hirveästi alkaa mitään tekemään. Mutta täytyy pitää silmät auki jos sopiva aihio osuisi eteen. Äkkiähän sisustan purkaa ja kaarien laiton voi ulkoistaa, niin eihän moista tarvitse sikäli tallissa seisottaa.

Näppäsin vielä kiihtyvyyskuvaajat:

Kuva

Yllättäen noissa mk1 75 menee parhaiten. 12V ja 16V on ihan samassa nipussa ja Stilo tulee perässä. Tosin tulee muistaa, että nuo on tuossa vakiorenkain ja vakiopainoissa. Muissa rengas pysyy kehältään aika samana, mutta Stilossa on vakiona 195/65R15. Tuo näkyy jo pyörivässä massassa ja välityksissä kun tiputetaan 50 profiiliin. Samoin Stilo painaa liki 200 kg enempi mitä Punto. Nuo yhdessä tehnee varmaan liki 2 s 0..100 välillä.

Vakiopainot tuon jonkun autodatan mukaan:
- mk1 Punto 880 kg
- mk2 Punto 920 kg
- Bravo 16V 1010 kg
- Brava 12V 1040 kg
- Stilo 1090 kg

Me taidettiin koittaa HGT:tä kartiofiltterillä ja vakiolla. Ei havaittu mitään eroa. Tosin vakiolle raitisilmasyöttö keulasta ja kartio oli vain konetilassa. Itse suodatinelementtihän taitaa tuossa olla sama mitä vaikka 1,2:ssa :lol: Tosin tuossa HGT:ssä joku edellinen omistaja on purkanut resonaattorit jne pois imupuolelta eikä kaikki putketkaan taida olla ihan vakiota.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin