Fiat Historic Ratapotti

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

No tuollahan olisikin illansuussa hyvä tulla rupattelemaan kun Ristokin auton kanssa paikalla. Kilpailun päätyttyähän varikolle ollut vapaa pääsy. Risto varmaan mielellään vastailisi silmätysten kysymyksiin jotka askarruttavat
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Ajatus on hyvä ja on aina hienoa kun lisää fiiatteja yritetään saada viivalle.
Mutta edullista tästä ei saa kuinkaan jos penkeissä ja passissa pitää olla päiväykset voimassa. Samoin yksityyppi-iskarit ja osat yleensä vain nostavat hintoja(bmw extreme jossa ne piti vielä ostaa tietystä paikasta).

Hetken jo itsekkin mietin autoa tähän luokkaan, mutta rata-ajo ei oo oikein maistunut muutenkaan ja passin hinta nostaa taas auton hintaa niin jäi nyt ainakin toistaiseksi ajatus vielä pöydälle.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Tuo iskari asia on vain niin että yksityyppi todellisuudessa pitää kustannukset kurissa. Joku muu tetaa sopivan iskarin (ei tesikustannuksia) ja sitten kaikilla samanlaiset. Voin kertoa että kun tyhjältä pöydältä lähtee se maksaa todella paljon. Ja aina on joku joka syytää iskareihin rahaa. Nyt siitä ei ole hyötyä kun kaikilla samanlaiset ja hintaiset iskarit. Ja pitää muistaa että ryhmässä 1 jouset pitää olla vakiot/luokitellut samoin kuin vakaajat.
Ja on se kumma että aina valitetaan noista leimallisista penkeistä ym. jotka ovat turvallisuutta varten. Autoon sitten ostettaan mitä vain kuten harrasteralliin seqventiuaali laatikko 15k€. satasem alusasu tai muutaman satasen penkki on liian kallis. Ja historicissahan kansallisesti taisi olla leima 10v voimassa penkeillä.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Asia on jo eri, jos penkillä saa ajaa viiden vuoden sijaan 10v. Passitkin on nykyään saman 10v, mutta passia pidän silti täysin turhana kulueränä tälläisissä vehkeissä.
Turvavarusteista ei saa tinkiä, jos kantani jäi epäselväksi.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Hienoa, että homma herättää keskustelua. Muutamia asioita haluan täsmentää. Luokan kilpailut ajetaan virallisen historicratasarjan yhteydessä 1-ryhmän lähdöissä. Tämä edellyttää autoilta passia ja sellaisen saa vain luokiteltuihin versioihin.

Mitä tulee leimapenkkien ja vöiden kustannuksiin niin omaani ne maksoivat yhteensä noin 330,00€ ja niitä saa käyttää 10 vuotta. Yksityyppi-iskareiksi on tulossa Monroet, eteen numerolla R11025 ja taakse R11001. Hinnat noille on noin 60 €/kpl. Renkaina testataan Nankangin NS-2R 180 koossa 155/65-13. Hinta 65€ kpl. Osat saa jokainen ostaa mistä haluaa.

Olen tosiaan ilmoittautunut omalla seiskallani Historic Grand Raceen. Sen lisäksi on varmuudella jo kaksi muuta autoa rakenteilla joten ensi vuonna ei tarvitse yksin ajella.
Risto Laine
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mikä tuon passin kustannus sitten on? Nopeasti taas googletellen ainakin joskus on puhuttu liki 5-sadasta :? Taannoin muistan noiden ajovarusteiden osalta puhutun noin 1000 e kulusta. Oletettavasti tämä lie kuitenkin tullut ainakin jonkun verran alas. Tuohon sitten vyöt ja penkki vielä. Ihan vain siksi näitä on kiva hahmotella että saa jonkinlaisen kuvan mistä summista puhutaan auton päälle. Lisäksi tullee turvakaaripehmusteita, sammutinta ja päävirtakytkintä. Nuo nyt hintaluokassa kymppejä jokainen, ehkä pari sataa yhteensä :roll: Lisenssi, rataleima? Voiko näitä ajaa kertalisenssillä vai onko aina vuosilisenssin paikka? Olisiko realistinen arvio auto + noin 2000 e kun on ensimmäistä kertaa viivalla?

Jännä kyllä nähdä miten tällainen radalla menee jos alustan muutoksetkin ovat hyvin rajoitettuja. Vai onko näihin luokiteltu mitään parempia osia tuonne osastolle? Tuollainen kaavailtu rengas pitää kuitenkin jo jotain. Saako näissä pyöränkulmia säätää vai pitääkö ne olla vakiota? Lähinnä camber.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Perushinta passille on 500€, välillä on toki saanut alennettuunkin hintaan. Ajovarusteet on tonnin luokkaa. Penkki ja vyöt n. 500€. Tuohon sitten itse auto päälle.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Alustaan ei ole luokiteltu mitään muutoksia eli vakiolla mennään. Camberia ei saa muuttaa. Sillä miten auto menee ei Ratapotissa ole merkitystä, koska alusta on kaikilla sama.

Renkaan osalta hommat etenee kun ehdin käydä niitä kokeilemassa. Voi todellakin olla, että nyt kaavaillut ovat liian pitävät auton muihin ominaisuuksiin nähden. Jos näin on kokeillaan jotain muuta vaihtoehtoa samasta hintaluokasta.

Kustannuksista vielä sen verran, että turvavarusteet maksavat saman kuin kaikissa muissakin luokissa mutta auton rakennus- ja ajokustannukset ovat Ratapotissa huomattavasti edullisemmat.
Risto Laine
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja RHR »

Eikö tuota voisi ajaa Roadsport C:n mukana? Tekniikkaa luokitustodistuksen mukaan. Kaikki 127 korimallit hyväksytään eikä tarvittaisi turhaa FIA passia kun kyse kansallisesta harraste sarjasta. Turva varusteista ei varmasti kukaan joskus aiemmin kilpaillut halua säästää. Täälläkin vois olla intoa auto tehdä, mutta FIA passia en lähde hankkimaan.

Onko tiedossa onko yhtään alkuperäisiä Ratapotti autoja säilynyt näihin päiviin?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

RHR kirjoitti:Eikö tuota voisi ajaa Roadsport C:n mukana? Tekniikkaa luokitustodistuksen mukaan. Kaikki 127 korimallit hyväksytään eikä tarvittaisi turhaa FIA passia kun kyse kansallisesta harraste sarjasta. Turva varusteista ei varmasti kukaan joskus aiemmin kilpaillut halua säästää.
:thumb: juurikin näin tuo harrastaminen pitäisi olla.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Tai sitten roadsport 2B. Ajaa samassa lähdössä kuin C (jossa ei juurikaan ole autoja). Tuota kustannuspuolta ihmettelen kyllä suuresti. Ainut säästö on passin hinta ajovarusteet samat. Tulee vain hemmetin paljon kalliimmaksi kun tuo Historic. Tästä olen aivan varma. Aina kun virittämisessä vapauksia maksaa ja paljon! Riston idea on loistava ja kustannustehokas tapa jos yleensäkin haluaa/uskaltaa ajaa kilpaa eikä spekuloi puolukanvarsista :D
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Roadsporttien mukana ajaminen ykkösryhmä seiskoilla ei ole viisasta, koska lähdön nopeuserot ovat aivan liian suuret. Roadsport C luokan kanssa samassa lähdössä ajetaan myös Roadsport B ja 2B luokat joissa kärkiautojen kierrosajat ovat radasta riippuen +-10 sekuntia nopeammat kuin ryhmän 1 lähdöissä.

Kyseessä on siis todellakin Historic-luokka ja silloin ajetaan Historic-säännöin Historic-lähdöissä. Alun alkaen on ollut selvää ettei tämä sovi kaikille sillä kuten tässäkin ketjussa ilmenee on ihmisillä erilaisia periaatteita ja haluja. Onneksi Suomessa on mahdollista harrastaa autourheilua useissa eri luokissa. Toisissa voi säätää camber-kulmia eikä tarvita FIA-passia. Toisissa taas passi tarvitaan mutta säätäminen ja virittäminen on erittäin rajallista. Fiat Historic Ratapotti kuuluu jälkimmäiseen.
Risto Laine
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Asiaan liittyen,jos nyt sattuis tulemaan seitsikko käsille,niin kuka ja missä tekee turvakaaret edulisimmin kyseiseen malliin??
Jari Salmensuo
ristolaine
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja ristolaine »

Omaani teetettiin todella laadukkaat kaaret noin vuosi sitten Mikkelissä. Kustannus oli tuolloin luokkaa 750,00€. En tiedä onko tuo edullisin mutta luulen ettei niitä kukaan juuri halvemmalla pysty tekemään paikalle asennettuna. Yhteystiedot kyseiselle tekijälle tekijälle löytyy Aurasen Karilta.
Risto Laine
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

ristolaine kirjoitti:Omaani teetettiin todella laadukkaat kaaret noin vuosi sitten Mikkelissä. Kustannus oli tuolloin luokkaa 750,00€. En tiedä onko tuo edullisin mutta luulen ettei niitä kukaan juuri pysty tekemään paikalle asennettuna halvemmalla. Yhteystiedot kyseiselle tekijälle tekijälle löytyy Aurasen Karilta.
Hyvistä kaarista asennettuna ei mielestäni paharaha. Kaikenlaisia kotiseppiä on tekemään halvemmallakin, mutta jälki on sitten sen mukaista. :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Vastaa Viestiin