Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 09.07.2018 13:39

Jep, nimenomaan laakerin puolelta, ja siellähän se magneettiraita juuri on. Noista kuvista muistinkin, miksi mysteeri ei ratkennut pelkän vetonivelen ja laakerin tutkailulla: olisi tarvittu myös pyörän napa, koska se tulee vetoakselin pään ja laakerin väliin.

Tosiaan, laakerin runkolaippahan tulee olka-akselin ulkopuolelle, joten koko laakeri ei voi siirtyä pesässään sisäänpäin. Laakerin vaihdolla tuo viimeistään ratkeaisi. Kai. Ehkä. Mahdollisesti. Laakeri ei kuitenkaan ääntele eikä ole yhtään väljä. Jos sen pelkkä sisäkooli olisi siirtynyt kohti anturia, niin laakerinhan pitäisi olla niin väljä että sen tuntee jo paljain käsin. Jarrulevystä vääntämällä väljää ei kuitenkaan tunnu, ja tosiaan pyöränkulmatkin on säädetty onnistuneesti vetarin vaihdon jälkeen. Voisikohan se magnettiraita olla irronnut laakerista? Kuulostaa kaistapäiseltä, mutta muutakaan en keksi.
Avatar
Isola
 
Viestit: 155
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 09.07.2018 14:21

Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni. Kyllä vaan se sisäkooli tuli mukavasti sisäänpäin ja vei ABS-anturin kärkikappaleen mukanaan. Se laakeri tuntui jopa pyörivän jotenkin tuonkin jälkeen.
Tuon jälkeen saikin vaihtaa sekä anturin että laakerin. Toisen puolen laakerin vaihto menikin helposti, nopeasti ja OIKEIN.
Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema 2003
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 405
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Stadingrad, Pasila Oblast

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 09.07.2018 21:28

JT Newman kirjoitti:Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni.

No niin, tätähän en varsinaisesti halunnut kuulla... Ihmettelinkin kuvista, miten se napa tulee kiinni. Prässäten tietysti. Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.
Avatar
Isola
 
Viestit: 155
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 09.07.2018 22:38

Isola kirjoitti: Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.


Nuukailin ja jätin uudet navat ostamatta. Sisäkooli piti kyllä rälläköidä irti navasta, mutta ei pahempia vaurioita tullut pintaan. Toinen laakeri olikin uusittu kys. menetelmällä parin viillon kavaltamana, toinen puoli oli kait originaali (ja se hajonnut puoli, juurikin). Eihän ne toisaalta paljoa maksa.

Tässä se informatiivisin topic aiheesta, rakennehan on tuolta osin identtinen, laakerinkin ollessa sama: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 9&p=347316

Tuossa pieni pätkä prässimetodista: https://youtu.be/vqCZT39weOg?t=470
Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema 2003
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 405
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Stadingrad, Pasila Oblast

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 11.07.2018 09:39

Asslift.

Before:
Kuva

After:
Kuva


Ja nyt pitää tietenkin päivittää myös keulamerkki, koska se on myös kulahtanut.

Kävi myös mielessä ajatus koko auton faceliftistä eli kaikkien logojen päivittäminen 2007-> versioon. Keula- ja persusmerkki, vannekeskiöt ja ratin logo. 250-300€. Halpaa.
Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema 2003
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 405
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Stadingrad, Pasila Oblast

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 11.07.2018 11:50

Minäkin parantelin perän ilmettä, tosin tähdäten lähinnä pimeän aikaan.
Thesiksen huoltovapaa takavalo on sittenkin korjattavissa. Vasemmalta oli pimentynyt alin kolmannes taka- ja jarruvaloledeistä. Yllättäen tällä kertaa kyse ei ollutkaan syöpymisestä. Liittimet näyttivät hyvältä, mutta hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin. Kunnollisen suurennuslasin puuttuessa en nähnyt missään juotospisteessä mitään epäilyttävää. Tökin kuitenkin kolvilla tuon nurkan juotokset läpi ja auttoihan se. Nyt toimii.

Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti. Tässä oli harjoituskappaleena piirilevystään pahasti syöpynyt yksilö, johon oli päässyt säröstä vettä sisään. Yleensä näky ei ole näin paha. Tuolla homma oli helppo harjoitella, ja sen jälkeen autossa kiinni olleen lyhdyn käsittely menikin jo varmoin ottein. Olennaista on leikata kotelo auki alapäässä mahdollisimman läheltä tiivistettä, jolloin piirilevy ja hajotinoptiikka mahtuvat liukumaan yhtenä pakettina ulos. Jälki on rumaa, mutta ainakin valaisin pysyy vesitiiviinä. lisäksi tämä käy todella nopeasti.

P7090073_800px.jpg
P7090073_800px.jpg (122.78 KiB) Katsottu 382 kertaa
Avatar
Isola
 
Viestit: 155
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 11.07.2018 12:43

Isola kirjoitti:hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin.
...
Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti.]


Tuo vasen tuntuu olevan murheenkryyni. Kävin itsekin läpi tuota piirilevyä kertaalleen, irrottaen lasin. Olihan se tehtävissä, mutta toistoa ajatellen leikkasin pienen palan alareunasta pois. Ihan noin radikaalisti en tuota tehnyt, mutta uusintaottelu pitäisi käydä. Omat kolvailut tuntuivat aluksi toimivan, mutta sama vaiva palasi uudelleen. Vaiva tuntui koskevan niitä neliön muotoisia pieniä kondensaattoreita (?), mutta lopulta se vika taitaa olla jossain syvemmällä/muualla.
Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema 2003
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 405
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Stadingrad, Pasila Oblast

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 11.07.2018 13:14

Jälki on rujoa, mutta kaikki leikkaussaumat jäävät piiloon eivätkä vaikuta vesitiiveyteen – eivätkä käytännnössä lujuuteenkaan. Lisäksi tuon sahaa auki noin minuutissa.

Todennäköisesti vika oli diodin D63 juotoksessa liittimen alapuolella. Tuo diodi on iso ja lieriönä juottuu huonosti. Jos taas lyhtyyn pääsee vettä, lähtevät sieltä ensimmäisenä led-levyn alapää, piirilevyn alapäästä led-levylle menevät johtimet ja sen jälkeen alkaa kupari syöpyä FETien Q2 ja Q11 ympäriltä. Nyt käsittelemässäni yksilössä on ehjä lasi eikä mitään merkkejä kosteudesta, mutta porasin varoiksi vedenpoistoreiän kotelon alakulmaan.
Avatar
Isola
 
Viestit: 155
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Edellinen

Paluu Yleinen Lancia-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä