Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jep, nimenomaan laakerin puolelta, ja siellähän se magneettiraita juuri on. Noista kuvista muistinkin, miksi mysteeri ei ratkennut pelkän vetonivelen ja laakerin tutkailulla: olisi tarvittu myös pyörän napa, koska se tulee vetoakselin pään ja laakerin väliin.

Tosiaan, laakerin runkolaippahan tulee olka-akselin ulkopuolelle, joten koko laakeri ei voi siirtyä pesässään sisäänpäin. Laakerin vaihdolla tuo viimeistään ratkeaisi. Kai. Ehkä. Mahdollisesti. Laakeri ei kuitenkaan ääntele eikä ole yhtään väljä. Jos sen pelkkä sisäkooli olisi siirtynyt kohti anturia, niin laakerinhan pitäisi olla niin väljä että sen tuntee jo paljain käsin. Jarrulevystä vääntämällä väljää ei kuitenkaan tunnu, ja tosiaan pyöränkulmatkin on säädetty onnistuneesti vetarin vaihdon jälkeen. Voisikohan se magnettiraita olla irronnut laakerista? Kuulostaa kaistapäiseltä, mutta muutakaan en keksi.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni. Kyllä vaan se sisäkooli tuli mukavasti sisäänpäin ja vei ABS-anturin kärkikappaleen mukanaan. Se laakeri tuntui jopa pyörivän jotenkin tuonkin jälkeen.
Tuon jälkeen saikin vaihtaa sekä anturin että laakerin. Toisen puolen laakerin vaihto menikin helposti, nopeasti ja OIKEIN.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

JT Newman kirjoitti:Itsehän käytin kaksi (2) laakeria edelliseen laakerin vaihtoon, koska jonkin sortin aivopierun takia unohdin laittaa vastinkappaleen laakerin sisäkehän taakse prässätessäni napaa kiinni.
No niin, tätähän en varsinaisesti halunnut kuulla... Ihmettelinkin kuvista, miten se napa tulee kiinni. Prässäten tietysti. Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Isola kirjoitti: Luulisi laakerin vaihdon onnistuvan olkaa irrottamatta, mutta ei kai sitten... Eipä sillä, kyllä tuo olka jouduttiin käyttämään irti niveltä vaihtaessakin, vaikka ei periaatteessa tarvitsisi. Uusi napa ilmeisesti kannattaa varata joka tapauksessa valmiiksi, jos hommaan ryhtyy.
Nuukailin ja jätin uudet navat ostamatta. Sisäkooli piti kyllä rälläköidä irti navasta, mutta ei pahempia vaurioita tullut pintaan. Toinen laakeri olikin uusittu kys. menetelmällä parin viillon kavaltamana, toinen puoli oli kait originaali (ja se hajonnut puoli, juurikin). Eihän ne toisaalta paljoa maksa.

Tässä se informatiivisin topic aiheesta, rakennehan on tuolta osin identtinen, laakerinkin ollessa sama: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 9&p=347316" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa pieni pätkä prässimetodista: https://youtu.be/vqCZT39weOg?t=470" onclick="window.open(this.href);return false;
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Asslift.

Before:
Kuva

After:
Kuva


Ja nyt pitää tietenkin päivittää myös keulamerkki, koska se on myös kulahtanut.

Kävi myös mielessä ajatus koko auton faceliftistä eli kaikkien logojen päivittäminen 2007-> versioon. Keula- ja persusmerkki, vannekeskiöt ja ratin logo. 250-300€. Halpaa.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Minäkin parantelin perän ilmettä, tosin tähdäten lähinnä pimeän aikaan.
Thesiksen huoltovapaa takavalo on sittenkin korjattavissa. Vasemmalta oli pimentynyt alin kolmannes taka- ja jarruvaloledeistä. Yllättäen tällä kertaa kyse ei ollutkaan syöpymisestä. Liittimet näyttivät hyvältä, mutta hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin. Kunnollisen suurennuslasin puuttuessa en nähnyt missään juotospisteessä mitään epäilyttävää. Tökin kuitenkin kolvilla tuon nurkan juotokset läpi ja auttoihan se. Nyt toimii.

Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti. Tässä oli harjoituskappaleena piirilevystään pahasti syöpynyt yksilö, johon oli päässyt säröstä vettä sisään. Yleensä näky ei ole näin paha. Tuolla homma oli helppo harjoitella, ja sen jälkeen autossa kiinni olleen lyhdyn käsittely menikin jo varmoin ottein. Olennaista on leikata kotelo auki alapäässä mahdollisimman läheltä tiivistettä, jolloin piirilevy ja hajotinoptiikka mahtuvat liukumaan yhtenä pakettina ulos. Jälki on rumaa, mutta ainakin valaisin pysyy vesitiiviinä. lisäksi tämä käy todella nopeasti.
P7090073_800px.jpg
P7090073_800px.jpg (122.78 KiB) Katsottu 7456 kertaa
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Isola kirjoitti:hyvinkin kevyt piirilevyn alanurkan taivutus vaikutti näihin ledeihin.
...
Lampusta ei kannata yrittää irrottaa lasia, vaan leikellä se auki suunnilleen kuvan mukaisesti.]
Tuo vasen tuntuu olevan murheenkryyni. Kävin itsekin läpi tuota piirilevyä kertaalleen, irrottaen lasin. Olihan se tehtävissä, mutta toistoa ajatellen leikkasin pienen palan alareunasta pois. Ihan noin radikaalisti en tuota tehnyt, mutta uusintaottelu pitäisi käydä. Omat kolvailut tuntuivat aluksi toimivan, mutta sama vaiva palasi uudelleen. Vaiva tuntui koskevan niitä neliön muotoisia pieniä kondensaattoreita (?), mutta lopulta se vika taitaa olla jossain syvemmällä/muualla.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jälki on rujoa, mutta kaikki leikkaussaumat jäävät piiloon eivätkä vaikuta vesitiiveyteen – eivätkä käytännnössä lujuuteenkaan. Lisäksi tuon sahaa auki noin minuutissa.

Todennäköisesti vika oli diodin D63 juotoksessa liittimen alapuolella. Tuo diodi on iso ja lieriönä juottuu huonosti. Jos taas lyhtyyn pääsee vettä, lähtevät sieltä ensimmäisenä led-levyn alapää, piirilevyn alapäästä led-levylle menevät johtimet ja sen jälkeen alkaa kupari syöpyä FETien Q2 ja Q11 ympäriltä. Nyt käsittelemässäni yksilössä on ehjä lasi eikä mitään merkkejä kosteudesta, mutta porasin varoiksi vedenpoistoreiän kotelon alakulmaan.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Thesis katsastettu eilen. Ainoa kauneusvirhe lapussa oli takaiskareiden 1% keskinäinen ero. Ehkä tämän kanssa pystyy vielä elämään :mrgreen:

Harjoittelin tosiaan myllytystä juuri ennen Bella Italiaa. Onhan se aikaavievää hommaa, mutta nätisti lähti pienemmät naarmut pinnasta. Isommat raappeet ja kiveniskemät olisivat vaatineet rajumpaa käsittelyä, mutta soveltuvia aineita ja laikkoja ei siihen hätään ollut. Nyt kuitenkin osaa ja uskaltaa käyttää rotaryä.

Viime syksyn rapakkoon ajossa hajonnut kuskin puolen sisälokari edestä tuli vaihdettua viimein uuteen. Samoin tuoreet öljyt (Liqui Moly 10W60) ja kaikki suodattimet.

Kilometrejä 215500.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Thesis 3.2
Viestit: 22
Liittynyt: 14.04.2013 22:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Thesis 3.2 »

Thesiksen murenevat etuparkkipolttimoiden pidikkeet.

HELLA 149.915

Mercedes A2108260582

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen lukenut, että nämä ovat samanlaiset kuin Thesiksessä lukuun ottamatta pieniä eroja johdotuksessa.
La vita è troppo corta per non guidare italiano.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Niinpä näyttää olevan: http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 21,1242421" onclick="window.open(this.href);return false;

Onhan tuo vähän rapistunut toiselta puolelta, joten tuohan pitää ottaa työn alle.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jaa, että tuon takia ne murenee...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Tein vuosihuoltoa. Vaihdoin kaikki suodattimet ja jotenkin onnistuin sössimään ilmanputsarin kanssa useammankin tunnin. Viimeksi onnistui ihan ok mutta nyt en saanut auki niitä kolme mutteria joilla putsarista lähtevä torvi, se jossa on anturi, on kiinnitettynä. Jouduin purkamaan hieman enemmän paikkoja. Sain osat sieltä pois ja laikalla sain mutterit aukikin. Olin joutunut irrottamaan ilmanputsarikotelolle tulevan ottoputken ja se kiinnittäminen tuotti useita harmaita jiuksia lisää kunnes lopulta irrotin ylävesiletkun ja sitten alkoi mennä kasaan. Muiden suodattimien kanssa ei ollut ongelmia.
jarruleyyt piti vaihtaa eteen mutta kun en saanut auki sitä levyn kiinnitysruuvia niin saavat vaihtaa ne pajalle, jonne vien auton ohjaustehostimen vuodon vuoksi. Lämpöolisi tehnyt hyvää ja olisin voinutkin hitsata siihen ruuviin kiinni jonkun 8 tai 10 millisen mutterin, josta olisi hyvä vääntää ja ruuvi olisi saanut vsamalla lämmintä. Ruuvihan on varustettu hengettömällä eli matalalla 12 millin avainvälillä, josta on vaikea saada kunnon pitävä ote.
Ohjaustehostin tosiaan vuotaa ja epäily on, että vuotaa suojakumin sisään kun ei tiputa. Italiasta saa uuden TRW:n ohjausvaihteen hintaan 250€ + tk eli ei paha. Saa nähdä milloin takimmainen äänenvaimentaja poikii. Maksanee jotakin 600€.
Lisäksi vaihdoin parkkipolttimot eteen ja yhden tutkan anturin. Tutkat heränne henkiin kunhan vikakoodi kuitataan. Ostin vasemmalle puolelle käytetyt ulkokahvat. Ostamani etuovenkahva on ok mutta takimmainen on jumissa. Kahvassaolevista kolmesta akselista on kaksi jumissa. Olen koettanut uittaa niihin öljyä huonolla menestyksellä. Pitäisiköhän upottaa ohueen öljyyn vai irrottaa akselit ja tehdö uudet tai vain laittaa sopivat ruuvit. Taakse vaihdoin jarrunesteetkin mutta eteen on vielä vaihtamatta kun meni into levyjen jumisen aikoihin. Vaihdan samalla kun talvirenkaatkin. Kolmeen kuukauteen ei ole nyt ajettu metriäkään ja syyskuunkin vielä seisoo. Talveksi sitten tulille.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Ismo Laitinen kirjoitti: jarruleyyt piti vaihtaa eteen mutta kun en saanut auki sitä levyn kiinnitysruuvia niin saavat vaihtaa ne pajalle
Sama tuli viimeksi eteen. Rälläkällä poikki ja myöhemmin laitoin uuden ruuvin tilalle.
Ismo Laitinen kirjoitti: Saa nähdä milloin takimmainen äänenvaimentaja poikii. Maksanee jotakin 600€.
Jos haluaa värkätä, niin ottaa noista sen halvimman takaosan ja laikkaa vaan takapöntön paikalleen. Ainoa ero takapöntöissä näyttää olevan valinta yhden tahi kahden ulostulon välillä. Tai sitten laittaa koko pätkän ja jättää keskivaimentimen pois... vaan viitsiikö?
Ismo Laitinen kirjoitti: Lisäksi vaihdoin parkkipolttimot eteen ja yhden tutkan anturin. Tutkat heränne henkiin kunhan vikakoodi kuitataan.
Itse asiassa tutkat heräävät heti, kun häiriö poistuu. Oma kenkkuaa nyt välillä ilmeisesti kosketushäiriön takia, ensin piippaa surkeuttaan ja merkkivalo taulussa, sitten jossain vaiheessa ruutuun peruuttaessa kaikki herääkin eloon ja vikavalo poistuu.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Laitetaas väliin kuvia kokonaisesta autosta.

Kuva

Kuva


Ja niin, tuosta aiemmasta viestistä oli jäänyt tuo takapönttöjen linkki kokonaan poies: http://italo-fahrzeugteile.de/Ersatztei ... ldaempfer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin