Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Valmistuksen loppumisesta on alle 10 vuotta, joten kyllähän niitä pitäisi FCA:lta saada.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Niin pitäisi, ja kuten vanha sanonta kuuluu, Petäjäve'ellä pitäisi olla Alko. Ei kuitenkaan ole eikä saa, todettiin maahantuojalta Metro-Auton kautta. No, katsotaan. Sain vinkin paristakin ostopaikasta Alppien pohjoispuolella, joten asia selvinnee maanantaina.
Sinänsä hyvää toiminta Metro-Autolta, että jopa ottivat selvää ja soittivat takaisin.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tulppahan se oli syyllinen vikakoodeihin. Potero oli täynnä ruostepölyä ja tulppa ruosteessa kauttaaltaan. Eipä ihme, jos alkoi lyömään läpi. Itse asiassa molemmat reunimmaiset tulpat takimmaisessa ryhmässä olivat aika lailla samannäköisiä, keskimmäinen vaan tukevasti öljyssä. Onneksi otin heti kaksi uutta tulppaa.

Lienee se viimesyksyinen jättirapakkoon ajo moottoritiellä, joka rikkoi kuskin puolen etusisälokarin, heittänyt kunnon aallon moottorin päälle.

Mutta nyt käy tasaisesti ja hyvin. Pitäisi vaan muistaa aloittaa perusasioista (tulppa) eikä raivolla epäillä kalliimpia komponentteja (puola, suutin).
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Ongelmatonta on Thesis-kuskin elo tällä hetkellä.
Tuli heitettyä vielä Riian-reissu Via Balticaa pitkin (MES-läppäri mukana, varuiksi), hienosti kulkee keskieurooppalaisella uudella asvaltilla.
Rengaspaineita tulee taas vähän haeskeltua. Jotenkin tuo 2,3 bar suositus tuntuu edelleen todella matalalta, joten tuli cruisailtua testimielessä 2,8 edessä ja 2,9 takana. Pintakovaksihan tuo vetää, mutta alkavathan ne Skyhook-anturitkin vanhentua näissä.
Kompuutterin antama kulutus oli 7,8l/100km, kun ajeli rauhallisesti 90km/h nopeusrajoitusten mukaan.
Matkalla havaittujen Lancioiden lukumäärä 0, Alfa Romeoita 3.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Taas on ongelma ratkennut.
Tällä kertaa halvalla...
Iskari vian aiheutti rikki mennyt liitin. liitin on nyt kierretty johdon pätkällä joten auto toimii taas.
ehkä joskus sit uusi liitin jos semmoinen vastaan tulee.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita? Anturi selvästi hankaa johonkin pyörän puolella. Koitin irtonaisen vetonivelen ja laakerin kanssa hahmottaa rakennetta, mutta en keksinyt. Ei kellään sattuisi olemaan irtonaista olka-akselia jota ihmetellä...?

Silmämääräisesti kaikki näyttäisi olevan ok. Napamutteri on kireällä. Laakerissa ei tunnu klappia. Pyöränkulmat saa säädettyä, joten isompaa väljää ei pitäisi olla missään.
20171018_201228_800px.jpg
20171018_201228_800px.jpg (119.95 KiB) Katsottu 4878 kertaa
Avatar
savijo
Viestit: 208
Liittynyt: 09.12.2005 13:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja savijo »

Ovenkahvoista.


Kuljettajanpuolen takaoven solenoidi on rikki ja mekaaninen avausnappi ei palaudu juuri lainkaan.
Oven joutuu laitamaan kiinni auton luonteen vastaisesti ehkä jopa hieman paiskaamalla. :cry:

Kokeilin myös toisen puolen mekaanista avausta ja sielläkin hieman jäykkyyttä palautuksessa.

Mites nää kahvat purkautuu ja onko siellä ihan huollettavaa vain onko pelko että ovi ei pysy pikku purkujen jälkeen enää ollenkaan kiinni. :o

-Joni
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kahva purkautuu helposti. Ovipahvi irti, ja sen takaa löytyy hyvin piilotettuna 8 mm mutteri. Toinen mutteri on kumitulpan takana, joka muistaakseni jää ovipahvin ulkopuolelle. Nämä auki, sisäkahvan tanko pois kolostaan, sähkönapin liitin irti ja liittimen runkokappale irti ovipellistä. Nyt kahva on jo melkein pöydällä.

Itse kahva purkautuu kumipehmikkeiden alla olevat neljä ristipääruuvia avaamalla. Kahvassa on kolme saranatappia, jotka pitää nyhtää tai lyödä tuurnalla irti ja kiillottaa ruosteista. Paremmat tulee, jos tekee rosterista uudet. Tapit voi saada liikkumaan myös niitä irrottamatta päästä pihdeillä kääntelemällä, mutta siinä on kohtalaisen suuri vaara rikkoa kahvan muoviosat.

Takaoven kahvat ovat helpot, korkeintaan sen sähkönapin johdon pujottelu oikeaa reittiä takaisin vaatii vähän paneutumista. Tai sitten muistelen etuoven kahvaa, joka on pitkälti samanlainen, mutta justiinsa tuon johdon reitityksen osalta vähän inhottava. Etuoven kahva kannattaa melkeinpä työstää irrottamatta johtoa kokonaan, eli jättää kahvan roikkumaan johdosta ja hipistelee siinä melkein paikallaan.

Minulla on kuvia jossain aika paljonkin. Postaan niitä tänne joku sadepäivä.
Avatar
savijo
Viestit: 208
Liittynyt: 09.12.2005 13:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja savijo »

^No hyvä homma.

Parit kuvat/selitykset ovipahvin irroituksesta vois olla aiheen etten hätäpäissäni riko mitään.

Noi mekaaniset kahvat on vähän kuin oven lukot. Tarvis muistaa käyttää myös niitä etteivät ryydy jumiin. Herkistelin just kaikki kolme lukkopesää...

-Joni
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Isola kirjoitti:Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita?
Taisin joskus laittaa nämä kuvatukset omista remonteista: https://imgur.com/a/UfQGM" onclick="window.open(this.href);return false; ja vielä https://imgur.com/a/qfYAK" onclick="window.open(this.href);return false;

Periaatteessa laakerin puolella ei pitäisi olla mitään, mikä ottaisi anturiin kiinni. Laakeri pysähtyy ennen anturia. Ehkä ainoastaan vetarin rakenne voisi aiheuttaa moista? Voisiko kärkikappale olla leveämpi tai jottai?
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Isola kirjoitti:Etupyörän tuennan mysteeri jatkuu. Mikä on mennyt vikaa alatukivarsien tai ulomman vetonivelen vaihdossa, kun Thesis on ruvennut syömään ABS-antureita? Anturi selvästi hankaa johonkin pyörän puolella. Koitin irtonaisen vetonivelen ja laakerin kanssa hahmottaa rakennetta, mutta en keksinyt. Ei kellään sattuisi olemaan irtonaista olka-akselia jota ihmetellä...?

Silmämääräisesti kaikki näyttäisi olevan ok. Napamutteri on kireällä. Laakerissa ei tunnu klappia. Pyöränkulmat saa säädettyä, joten isompaa väljää ei pitäisi olla missään.
20171018_201228_800px.jpg
Yleensä viimeisin remontti / tehty muutos.
Jos vaihdettu vetari on eri kuin se millä on koitettu hahmottaa rakennetta niin se ei sulje tilannetta että paikoillaan olevassa vetarissa on jotain feelua.
Tuosta JT:n kuvatuksista päätellen magneettiraita lymyää vetarissa, josta se luetaan eikä laakerissa niinkuin FL kappassa, jossa on liki samanlainen tunnistin/rakenne.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nyt alkaa selvitä. Noista JT:n kuvista näkee, että ainoa mahdollisuus on laakerin siirtyminen millin verran sisäänpäin. Lienee lähtenyt liikkeelle vetoakselia irti nyhtäessä.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sama mystinen ABS-kulumajuttu oli aikoinaan minulla Multipla:ssa eli vasen puoli jauhoi anturia, kunnes noin puolet oli poissa ja anturin kela alkoi tuhoutua. Syy ei ole ikinä selvinnyt, vaikka kaikki näyttää olevan kohdallaan: laakeri, laakerin seger-rengas ja vetonivel taatusti kiinni. Anturin reiästä kun katsoo, niin "puolikuu paistaa" eli vetonivel peittää puoleksi aukon; näinhän ei pitäisi olla. Ratkaisuni oli asettaa muutaman millimetrin vahvuinen prikka sinne vetonivelen ja laakerin välille, jolloin aukko suureni. Hyvin on toiminut varmaan kohta 300 000 km. Minulla toki on Saksassa 15 vuotta sitten vaihdettu nivel, ja epäilen, että olisiko tämän korjauksen yhteydessä toleranssi jotenkin mennyt pieleen tai onko paikallaan jopa hieman väärä kokoinen nivel syvyyssuunnassa? Magneettikehä on vetoakselissa upotettuna siinä, jossa itse napaan menevä pooritus muuttuu leveämmäksi nivelkupiksi.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja wellu »

MultiplaJTDmies kirjoitti:Sama mystinen ABS-kulumajuttu oli aikoinaan minulla Multipla:ssa eli vasen puoli jauhoi anturia, kunnes noin puolet oli poissa ja anturin kela alkoi tuhoutua. Syy ei ole ikinä selvinnyt, vaikka kaikki näyttää olevan kohdallaan: laakeri, laakerin seger-rengas ja vetonivel taatusti kiinni. Anturin reiästä kun katsoo, niin "puolikuu paistaa" eli vetonivel peittää puoleksi aukon; näinhän ei pitäisi olla. Ratkaisuni oli asettaa muutaman millimetrin vahvuinen prikka sinne vetonivelen ja laakerin välille, jolloin aukko suureni. Hyvin on toiminut varmaan kohta 300 000 km. Minulla toki on Saksassa 15 vuotta sitten vaihdettu nivel, ja epäilen, että olisiko tämän korjauksen yhteydessä toleranssi jotenkin mennyt pieleen tai onko paikallaan jopa hieman väärä kokoinen nivel syvyyssuunnassa? Magneettikehä on vetoakselissa upotettuna siinä, jossa itse napaan menevä pooritus muuttuu leveämmäksi nivelkupiksi.
Tuommosia -4mm paksuja aluslevyjä olen nähnyt erinäisten autojen vetonivelen boorien pohjassa. Varmaankin juuri jostain tämmöisestä syystä...?
Minkä huollan, sen korjaan...
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Olen kyllä ollut siinä uskossa, että tuossa laakerissa se magneettirengas on (tummempi raita).
Laakeri ei käytännössä voi mennä sisäänpäin, ellei sitten laakerin mitta ole väärä tai olka-akselin laippapinta jostain syystä alempana, jolloin olka-akselin ja laakerin väliin tarvittaisiin shimmejä.
Tuollainenhan se on:
https://www.autonvaraosat24.fi/skf/1362622" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai sitten laakerin sisäinen rakenne on hajoamassa, tai sitten en oikeasti enää tiedä, miten nämä vehkeet toimivat :mrgreen:
Tämä siis, jos nimenomaan laakerin puolelta lähtee siivua.
Jos taas vetarin puolelta, niin sitten vian on pakko olla vetarissa.

EDIT:
Äh, lukihan se tuolla, että pyörän puolelta lähtee siivu. Hämmentävää. Melkein vaihtaisin uuden laakerin, koska tuo uhmaa jo kaikkia konetekniikan Jumalia.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Vastaa Viestiin