127 MK1 kysymyksiä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hankala »

Huikko kirjoitti: 8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.
Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.
Kaikki on aina vaikeeta!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stella »

hankala kirjoitti:
Huikko kirjoitti: 8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.
Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.
Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hankala »

stella kirjoitti:Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|
No hyvä, tulipa selvennetyksi itsellekkin tuo asia
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Radiokonsolin osalta asia on selvenemässä. Se on hankittu ja siihen istutetaan hyllystä tuommoinen...

Kuva
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aito italialainen radio, mutta mitä meinasit kuunnella? Eihän tuossa taida olla ULA-taajuuksia?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se on kulissi. Ei seiskassa mitään kuule maantievauhdeissa kuitenkaan.
Rakentelen siihen bluetooth-sisääntulon ja siihen Bluetoothin kautta musiikin puhelimelta.
Pääasia että näyttää orkkikselta ja volumesäätimestä voi säätää äänenvoimakkuutta.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Nyt on 127:ssa uusi pääsylinteri, letkut, putket, palat, hihnat, sylinterit ja kunnostetut jarrusatulat. Jarrunesteet tuli samalla uusittua. Käsijarruvaijerit pitää vielä vaihtaa jossain kohtaa.

Lisäksi laitoin uudet jäähdytinnesteet, kaasari puhdistettu ja säädetty, sytytysennakko säädetty, katkojan kärjet vaihdettu ja kärkiväli säädetty, öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu, bensalinjat konetilasta uusittu, ajovalot suunnattu. Laitoin nyt sitä Valvolinen Max Lifeä 10W-40

Vielä pitää pissapoika korjata, ohjauskulmat säädättää, ostaa uudet kesärenkaat, vedenlämpömittari asentaa, ikkunan tiivisteitä liimailla paikalleen ja jonkinlainen radio asentaa ennen lauantaiaamua klo 3:30. Silloin lähdetään kohti Kalajokea.

Hyvin ehtii.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hankala »

Tarviiko sitä vedenlämpömittaria välttämättä? Ei se varotusvalo seiskassa oo niinkään kansipahvin vaihtovalo ku joissain autoissa, syttyy aika hyvissä ajoin yleensä.
Kaikki on aina vaikeeta!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Muistaakseni anturin ohjearvo on 115 astetta. Jos jäähyttimen korkki on kunnossa eli paineet vesitilassa, kone kyllä kestää vielä tuon mutta jotain kannattaa alkaa tekemään aika äkkiä valon sytyttyä.

Lämpösemmissä maissa lienee ihan normaalia että lämmöt huitelee päälle sadankympin, täällä kylmässä pohjolassa vaan ei meinaa uskoa että lämpömittarin punainen alkaa vasta 120 jälkeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

On orkkismittari, joka tulee sen valon tilalle mittaristoon hommattuna. Laittelen sen kyllä paikalleen.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
Viestit: 256
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Uusin muuten jäähdyttimen korkinkin, kun huomasin että ylävesiletku oli rutussa ja alipainetta järjestelmässä.
124 Spider 2018
500 1.4 16v 2011
Lancia Y10 Fire LX 1989
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Ex -500X 2,0 4x4 -17
Ex -Musa 1.3 -08
Ex -Tipo STW 1.4 -18
Ex -Panda 4x4 -15
Ex -500 1.4 -10
Ex -Stilo 1.6 MW -07
Ex -Tipo 1.4 -92
Ex -127 -77 (MR)
Ex -850 Spider -70 (MR)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitä itte 127:sta enään muistan (omistin mk2:sen kahdeksan vuotta sitten), niin termostaatista kannattaa olla tarkka. Minulla oli lämpömittari mittaristossa, mikä oli kyllä mielestäni erittäin hyvä asia ja siitä näki moottorin lämpöjen elämisen hienosti.

Tosin, kahdesti (molemmilla kerroilla motonet-Mahle) termostaatti kiehutti moottorin. Ensimmäisellä pääsin talven yli, kunnes keväällä huomasin ettei syyläri lämpeä (ilmeisesti todella iso 240 volvosta peräisin ollut lämppärin kenno piti talvella moottorin jäähdytettynä). Noh, uusi termari ja ilmaamaan, niin ampui painekorkin syyläristä pihalle vähän ajelun jälkeen.

Heitin sitten koko keksinnön mäelle. Ihan hienosti meni kesällä ilman termariakin, mitänyt lämpesi todella hitaasti.


Tuolloin ei vielä oikein netistä tilailemalla osannut katsella ja motonet myi yli kymmenen vuotta vanhaa varastoa (molemmissa termostaateissa oli vuosileima 1999). Kivijalkaliikkeet pyysivät ryöstöhintoja, nykyään tilanne lienee hiukan toinen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin