Pienet Punto aiheiset kysymykset

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Namiskat liikkuu kevyesti laidasta laitaan ja raitisilmasuodatin vaihdettu kesällä. Ei kai tuonne kovin helpolla pitäisi vettä päästä.

Kunhan koppi on kunnolla lämmennyt, niin nollakelillä pärjää puhaltimen 1-asennolla, kun ilma on käännetty punaiseen äärilaitaan. 5...10 asteen pakkasella 2-teho riittää just ja just. Tuota kylmemmästä ei oo kokemusta, mutta vähän jo hirvittää.

No, toki seuraavaksi hain pitkulaisen lämpömittarin ja työnsin keskikanavasta sisään. 1-teholla tuli 66 asteista ilmaa ja 4-teholla 52 asteista. Ihan ok-lukemia.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Puntossa ei toimi yksikään parkkivalo. Laiskuuttani tässä kyselen ennen kuin alan sulakkeita ja polttimoita katsomaan, että onko näissä ollut tyyppivikana viiksivikoja yms., joka voisi parkkivalot pimentää?

Auto: Punto -05 1.2 60hp
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja wellu »

Äidin -00 puntossa oli sama vika ja oli virtalukon pohjasta liitin löysällä.
Minkä huollan, sen korjaan...
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Kiitos wellu vinkistä, täytyypä tutkia.
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja akyttala »

AriJ kirjoitti:Onko Puntot luonnostaan kylmiä autoja? Oman 1.2 8v moottori kyllä lämpenee nopeasti, mutta kopissa meinaa tulla vilu. Neste kiertää kunnolla, eli kansipahviviasta ei ole nyt kyse.
Kolmen vastaavan auton kokemuksella Punto on helvetin lämmin auto. Ihan oikeilla pakkasillakin hytin saa kunnolla kuumaksi ja sisäänpuhaltavan ilman lämpötila tuntuu käteen selvästi kuumalta, kun moottorilämmöt on 90'. Myös yhden (ei oman) kaksi kertaa kansiviasta kärsineen Punton vierestäseuraajana syy kylmiin sisätiloihin on ollut kansi. Mistään muusta ei tullut kuskille ilmi, kuin että sisällä oli kylmä.

Voit koittaa ilmata sen lämpökennon, jos vaikka on jäänyt joskus jossain tekemättä. Se ei _oikeasti_ ilmaannu kunnolla kuin niin, että vedenpinta säiliössä on ylempänä, kuin se ilmausruuvi ylemmässä lämppärille menevässä letkussa. Eli käytännössä joku paksu letku tms. suppilo tiiviisti kiinni paisarin korkin tilalla, nesteen pinta ylemmäs kuin ilmausruuvi, kone käymään ja joku muu antamaan vähän kierroksia samalla, kun raotat ilmausruuvia ja tarkkailet, että nesteen pinta pysyy ylempänä. Sieltä tulee aluksi ilmaa, sitten vettä ja sitten taas ilmaa. Kiristä lopuksi ilmausruuvi sormikireyteen, ruuvimeisselillä saat vaan muovisen nipan poikki. Lopuksi lappoat letkun kanssa nesteen pinnan oikealle tasolle ja kokeilet, oliko apua.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Palataas parkkivaloihin. Ne siis toimii, kun auto käynnissä ja viikseä pyörittää oikeaan asentoon. Auton kun sammuttaa, niin eipä saa parkkivaloja palamaan. Ohjekirja käteen, jossa sanotaan, että parkit toimii, kun avain käännetään PARK-asentoon. Tuohon asentoon pitäisi mennä, kun painaa virtalukossa olevaa nappia. Eipä vaan käänny. Virtalukossa vika vai enkö vaan osaa käyttää Puntoa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja wellu »

AriJ kirjoitti:Palataas parkkivaloihin. Ne siis toimii, kun auto käynnissä ja viikseä pyörittää oikeaan asentoon. Auton kun sammuttaa, niin eipä saa parkkivaloja palamaan. Ohjekirja käteen, jossa sanotaan, että parkit toimii, kun avain käännetään PARK-asentoon. Tuohon asentoon pitäisi mennä, kun painaa virtalukossa olevaa nappia. Eipä vaan käänny. Virtalukossa vika vai enkö vaan osaa käyttää Puntoa.
Voisin sanoa, että useammassa Fiatissa en ole tuota PARK-asentoa saanut käännettyä päälle.

Epäilisin, että vika on virtalukossa. Kyseistä asentoa ei ole koskaan käytetty, jolloin kulunut lukko + avain ei anna kääntyä parkille.


Sinänsä (minusta) ihan turha koko asento.
Minkä huollan, sen korjaan...
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Ymmärsin ohjekirjasta, että parkit saa toimimaan auton ollessa sammuksissa ainoastaan avaimen ollessa ko. asennossa. Eikö katsastusmies tykkää kyttyrää, jos parkit toimii vain auton ollessa käynnissä?
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja akyttala »

AriJ kirjoitti:Ymmärsin ohjekirjasta, että parkit saa toimimaan auton ollessa sammuksissa ainoastaan avaimen ollessa ko. asennossa. Eikö katsastusmies tykkää kyttyrää, jos parkit toimii vain auton ollessa käynnissä?
Parkit palaa PARK-asennossa tai kun virrat päällä kiertää viiksen päästä parkit päälle. Kaikki inssit ei kokeile asiaa,mutta jos se kokeilee PARK-asentoa ja avain ei sinne käänny,niin saat hylsyn ja vaihdat virtalukon toimivaan.

Oikeasti se PARK pelaa ihan hyvin kuluneellakin avaimella ja virtalukolla, jos lukko on hyvässä rasvassa. Josset ole ikinä suorittanut, niin vedä koko lukkopesä ulos ja pese ensin jarrukliinerillä tms ja rasvaa sen jälkeen aseöljyllä tai lukkoöljyllä maltillisestii ja toimii taas.

Voithan toki kokeilla ensin vaikka vara-avaimella pelaako paremmin ja menet leimalle vara-avaimen kanssa ja sen jälkeen taas käytät varsinaista käyttöavaintasi seuraavalle leimalle asti
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Eipä ole toista avainta, jolla kokeilla...

Ei ole ennen tarvinut virtalukkojen kanssa pelailla. Jos sen uusii, niin saako sarjoitettua omalle avaimelle sopivaksi?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Helpommalla voi päästä, jos uusii avaimen. Ei niin, että ottaa kopion vanhasta kuluneesta, vaan niin, että uusi teetetään "mechanical coden" mukaan. Melko suurella todennäköisyydellä alkaa parkkiasento taas löytymään. Samalla loppuu muutkin takeltelut. Näissä ei lukot niinkään kulu, kuin avaimet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Tuon saa ilmeisesti ainoastaan merkkiliikkeestä? Jyväskylässä merkkiä edustaa asuntovaunukauppa ja oli isohkon työn edessä tieto, että avain heillä maksaisi 250€.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Voihan mechanical codella teettää "tyhmän" avaimenkin, jolla autoa ei käynnistetä, mutta saa ainakin parkit päälle, jos katsastusmies siitä valittaa. Joissain avaimissa on mahdollista siirtää ajoneston siru vanhasta avaimesta uuteen, jolloin pääsee halvemmalla. Lukkoliikkeet osaa tehdä avaimen koodin perusteella, ja jos koodi ei ole tiedossa, eikä sitä muuten saa, saa ainakin muuan mikkeliläinen lukkofirma sen avaimessa olevan meistetyn koodin ja valokuvan perusteella selville. Eivät asioi suoraan yksityisten kanssa, mutta ainakin täällä paikallinen merkkiliike sai koodin sitä kautta saksantuontiin. Virallisen maahantuojan kautta tulleissa saattaa koodi olla vielä maahantuojallakin (Delta-Auto varmaan), mikäli eivät ole niitä hävittäneet maahantuontikuvioiden muuttuessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuoltakin saanee edullisemmin, luulisin:
https://www.autonavaimet.fi/avaimet/?id ... 5D=476&p=1" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Disne Oy Turussa ainakin jyrsii mallin tai numeron mukaan avaimen ja vaihtaa vanhasta ajonestosirun ja mahdollisen kaukosäätimen piirilevyn odottaessa uuteen kuoreen. Uusi kuori on joku tarvike, ei alkuperäinen, mutta toimii kyllä. Ei kuitenkaan kestä runttaamista samalla tavalla kuin alkuperäinen, joku katsastusmies käänsi väkisin (rattilukko päällä?) avainta isäpapan punton virtalukossa ja avaimen terä lohkesi irti muovikuoren juuresta.

Minkä vuotinen auto on kyseessä ja kummalla avainterällä? Vanhemmissa on sivusta jyrsitty GT15 ja uudemmissa päältä jyrsitty SIP22, joka ei taida kyllä enää kulua samalla tavalla, kuin vanhempi malli. Ainakaan uudemman kanssa ei ole ollut ongelmia Puntossa eikä Ducatoissa, sen sijaan vanhaan malliin on avaimia uusittu aika-ajoin.

Mulla saattaa myös olla vielä yksi tuommonen aihio (GT15 terällä) varastossa, jonka saat jyrsitettyä lukkosepällä ja vaihdettua itse siihen ajoneston ja piirilevyn sisään. Ei ole kovin iso vaiva. Tutkailenpa kaappeja illalla, josko aihio löytyy, jos haluat sen ostaa pois pyörimästä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Vastaa Viestiin