Fiat 127 Special kesäpirssi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

hankala kirjoitti:Muista kattoa miten pahasti on akselit kuluneet urille, jos on kunnon urat jo niin ei auta enää uudet kumit

Saminosat muuten myy myös parempaa uudemman mallista "haitarikumia" 25mm vetareille, suosittelen vaihtoehdoksi alkup. "pussikumeille"
Mistä näihin enää saa vetareita jos on mennyt piloille? Vai pitääkö ne täyttää ja sorvata?

Tuossa kävin tallissa mittaamassa, niin muutaman kympin syvyinen ura tuossa on, en usko että haittaa vielä. Se nähdään kohta, kun samilta uudet kumit saapuvat.

En oo kyllä ennen tommoseen törmänny, että stefa on akselilla ja että öljy heittää volttia vetonivelen suojakumin sisällä. Piän jopa hieman perverssinä ratkaisuna, mutta oppia ikä kaikki.
Ilman tätäkin lato"löytöä" ois jääny tuo tieto unholaan tässä obd-ajassa.
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

tovayryn kirjoitti:En oo kyllä ennen tommoseen törmänny, että stefa on akselilla ja että öljy heittää volttia vetonivelen suojakumin sisällä. Piän jopa hieman perverssinä ratkaisuna, mutta oppia ikä kaikki.
Ilman tätäkin lato"löytöä" ois jääny tuo tieto unholaan tässä obd-ajassa.
Tervetuloa italiaanojen maailmaan :mrgreen:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

kappa12 kirjoitti:
tovayryn kirjoitti:En oo kyllä ennen tommoseen törmänny, että stefa on akselilla ja että öljy heittää volttia vetonivelen suojakumin sisällä. Piän jopa hieman perverssinä ratkaisuna, mutta oppia ikä kaikki.
Ilman tätäkin lato"löytöä" ois jääny tuo tieto unholaan tässä obd-ajassa.
Tervetuloa italiaanojen maailmaan :mrgreen:
Sama ratkaisu löytyy myös Nissaneista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Onko noissa etu- ja takanapojen lukitusmuttereissa momentteja minkälaisia?

Etujarrupalat lähtee ilmeisesti irti irroittamalla pienet sokat ja lyömällä kiilat pois välistä?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juu sokat irti kiilat pois.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja hankala »

tovayryn kirjoitti:
Mistä näihin enää saa vetareita jos on mennyt piloille? Vai pitääkö ne täyttää ja sorvata?
Ebayn kautta saattaa löytyä vielä uusiakin, hankala niitä on löytää valitettavasti.
Kaikki on aina vaikeeta!
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Hitsari heppi on yrittänyt kiinnittää viketin kiinni peltiin. Takakaarien lopuista ei ollu jäljellä, kuin muisto, nyt siellä sentään on jotakin.
Tyhjästä on paha nyhjästä mutta jospa se lainkirjaimen täyttäs.. Helmassa on vielä mystinen maatilapatentti pelti ja popparit, pitää se vähän
hitsata kiinni myös, että kelpaa katsurille, avaan jahka olen tarpeeksi rohkea. Epäilen alla olevan mustan aukon tai jotain tähtipölyä.

https://www.dropbox.com/s/pddnz5sin0djt ... 201122.jpg

https://www.dropbox.com/s/zfe9657ty4jmg ... 6.jpg?dl=0

Tuttu katsuri sanoi myös, että iskarin yläpäät mähii näissä kans, näissä itse iskarin kiinnityskohda tuntu terveeltä, mutta sen vieressä olikin sitten haperoa. :D
Siihen pieni paikka, vaihdan tuonkin jahka tätä enempi hipistellään. On tuokin nyt sitä reikää parempi. Kuvissa ei tosin vielä ole massaa päällä.
Tarkotus ois nyt saada tuo leimalle ja päästä vähän liikuttelemaan enempi.

https://www.dropbox.com/s/37bv8yfsom44q ... 3.jpg?dl=0

Puuhakilvillä ajaessa ja Backwoods Cruisingissa käyneenä huomasin paljon uusia ääniä autosta, etupyörän laakeri taitaa rallattaa aika mukavasti, siihen löyty uus
paikallisesta motonetista. Onko siinä mitään jippoja kun vaihtaa? Ilmeisen pitkä kooli laakerissa? Ootteko lämmittäny napaa töhöllä ennen rässäystä, että se menee helpommin
paikalleen?

Samin osille iso kiitos äärettömän nopeasta toimituksesta, päivässä saapui tilatut osat ja fiude kiitti uudesta vetarin kumista pitämällä vaihdelaatikko öljynsä sisällään.

Mistä muuten johtuu, että jos tämä seisoo parkissa pari päivää niin kone pyörähtää aluksi todella vaikeasti ja sitten pyörii kevyesti ja lähtee käyntiin? Valuuko öljyt jonnekkin karkuun vai?
Laitoin uudet teboilin mineraaliöljyt heti alkurytäkässä tähän...

Miten tuo takajarrujen säätöventtiili, takajarrut siellä on ja rummuissa tuntuu liikettä kun kaveri painelee jarrua, mutta itse venttiilissä ei tunnu liikettä. Koitin jumpata sitä ajaessa
vkl viiden aikuisen miehen kuormalla ja jarruttelemalla.. Kaikki jarrut on muuten nyt käyty läpi leimaa varten.

https://www.dropbox.com/s/wnevelik59bnx ... 165604.jpg

https://www.dropbox.com/s/q6qloru6kpiuh ... 145747.jpg

Elkää tuomitko lokareiden epätasaisuuksia, niissä ei oo kun suorasta pellistä nykerretyt lokarin päät ja hitsisauma pohjamaalin alla. Kyllä ne kitataan. Toiveissa ois vielä joskus tässä
maaluuttaa koko auto yli uuteen loistoon samalla turtles vihreällä värillä.
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Navan takana on kierteellä kiinni oleva peltihärpäke pitämäs laakeria paikoillaan. Muista ruuvailla se irti kun vaihtelet laakereita.

Nuo paineensäätimet on näistä aina seisonnasta jumissa. Vaihda suosiolla uusi.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Ahaa. Se ei oo seegerillä?


Saminosilta uusi venttiili? Sitä ei saa elvytettyä jos sen purkaa vai eikö vaan kannata taistella?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

tovayryn kirjoitti:Ahaa. Se ei oo seegerillä?


Saminosilta uusi venttiili? Sitä ei saa elvytettyä jos sen purkaa vai eikö vaan kannata taistella?
Kuva

Ei, sielä on tuollainen kierteellä oleva peltilärpäke.

Uusi paineensäädin maksaa n. 10€ motonetis, ei maksa vaivaa alkaa korjailemaan vanhaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Täytyypä tehdä näin. Taka-alatukivarressa oleva vipu kyllä liikkuu hyvin, mutta ite venttiilin toimintaa en tiedä. Voiko sitä edes testata muuten, kuin, että toinen painelee jarrua ja tunnustelee kädellä ite siitä kortongin päältä venttiilin liikettä?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Eduskunnan välikysymys.
Saako tuulihakoja oveen mistään vai vääntelenkö uuden raudan katkenneen mallista suosiolla?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Mulla olis tuulihakoja.
Laita viesti jos haluat niin lähetän
Kaikki on aina vaikeeta!
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Ajanhetkellä T, päivämäärällä 31.5. Fiatti on katsastettu tieliikenteeseen huomautuksitta.

Tulipa vain hyvä mieli 14 tunnin hitsaamisen ynnämuun kaiken rassaamisen jälkeen.

Siitä kun hain auton kuhmon perukasta on kulunut 21pvä. Kiitos ymmärtäväiselle vaimolle :D

Nyt, kun auto on todettu tieliikennekelpoiseksi voidaan käyttöentisöintä jatkaa hyvällä mielin.


Yksi asia tuon auton käytöksessä ihmetyttää. Välillä auto starttaa todella vaikeasti, hyvä että kone jaksaa pyörähtää.
Onko starttimoottori tiensä päähän tulossa, vai paskanen? Niiku kone pyöris kuivana vaan sitten kun se käy käynnissä ja sammutat
auton ja starttaa uudelleen heti, niin startti on kyllä virkeä ja pärähtää heti käyntiin. Onko hyviä neuvoja tämän ongelman poistamiseksi?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat 127 Special kesäpirssi

Viesti Kirjoittaja hankala »

tovayryn kirjoitti:Yksi asia tuon auton käytöksessä ihmetyttää. Välillä auto starttaa todella vaikeasti, hyvä että kone jaksaa pyörähtää.
Onko starttimoottori tiensä päähän tulossa, vai paskanen? Niiku kone pyöris kuivana vaan sitten kun se käy käynnissä ja sammutat
auton ja starttaa uudelleen heti, niin startti on kyllä virkeä ja pärähtää heti käyntiin. Onko hyviä neuvoja tämän ongelman poistamiseksi?
Startin hiilet kannattaa kattoa, jos on lopussa tai pahoin likaiset esim. öljy päässyt hiilille tms

Onnittelut leimasta myös :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin