Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Terve
Tämmöinen oire ilmaantui jokin aika sitten 1,9 jtd Lybran kanssa. Eli öljyä ahtoputkistossa, välijäähdyttimessä ym. koko matkalla ahtimen jälkeen.
Näyttää tihkuvan ulos lähes jokaisesta liitoksesta. Auto ei kumminkaan savuta eikä ainakaan vielä ole havaintoja ollut öljymäärän vähenemisestä.
Palautuukohan takaisin kiertoon Tuo määrä ei mitenkään enään mahdu normaalin huohotuksen toleransseihin, luulisi että alkaa näkymään öljynkulutuksessakin pian.
Muistelen jonkun harrastajan sanoneen, että kyseiset 1,9 jtd:n Garretit eivät olisi erityisen kestäviä. Autolla on ajettu 186 tkm, turboa ei ole koskaan huollettu.
Kunnostettuja vastaavia näyttää olevan n. 300-400e ebayssa. Vaihtotyökään ei pahalta näytä kun ahdin tuossa koneen etupuolella tyrkyllä ja tilaa on.
Mutta onkos muilla ollut vastaavia murheita. Voiko vika olla myös huohotuspuolella?
Mistä kannattaa lähteä liikkeelle ennen "uuden" ahtimen tilausta?
Tämmöinen oire ilmaantui jokin aika sitten 1,9 jtd Lybran kanssa. Eli öljyä ahtoputkistossa, välijäähdyttimessä ym. koko matkalla ahtimen jälkeen.
Näyttää tihkuvan ulos lähes jokaisesta liitoksesta. Auto ei kumminkaan savuta eikä ainakaan vielä ole havaintoja ollut öljymäärän vähenemisestä.
Palautuukohan takaisin kiertoon Tuo määrä ei mitenkään enään mahdu normaalin huohotuksen toleransseihin, luulisi että alkaa näkymään öljynkulutuksessakin pian.
Muistelen jonkun harrastajan sanoneen, että kyseiset 1,9 jtd:n Garretit eivät olisi erityisen kestäviä. Autolla on ajettu 186 tkm, turboa ei ole koskaan huollettu.
Kunnostettuja vastaavia näyttää olevan n. 300-400e ebayssa. Vaihtotyökään ei pahalta näytä kun ahdin tuossa koneen etupuolella tyrkyllä ja tilaa on.
Mutta onkos muilla ollut vastaavia murheita. Voiko vika olla myös huohotuspuolella?
Mistä kannattaa lähteä liikkeelle ennen "uuden" ahtimen tilausta?
Fiat Coupe 2.0 20vt
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Huohotinputkiston tarkistus varmaan kertoisi, onko öljyt sieltä tulossa, mutta turbon akseliakin kokeilemalla voi päästä lopputulokseen. Joka tapauksessa kannattaa asialle alkaa tekemään jotain, sillä pahasti imupuolelle vuotava öljy voi saada dieselin käymään omilla öljyillään, ja se tilanne ei ole erityisen mukava, jos ei saa konetta nopeasti sammutettua (mikä ei onnistu avaimella, vaan isolla vaihteella ja jarrulla.)
Kannattaa korjatessa tyhjennellä öljyt välijäähdyttimestä ja ahtoputkistosta, juuri tuosta em. syystä.
Kannattaa korjatessa tyhjennellä öljyt välijäähdyttimestä ja ahtoputkistosta, juuri tuosta em. syystä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Tsekkaillaanpa. Hyvä pointti tuo mainitsemasi riski, ei tosiaankaan leikin asia, onhan noita tapahtunut.
Fiat Coupe 2.0 20vt
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Kylmähermoista toimintaa vaatii kun kierrokset tapissa ja tuntuvat vielä nousevat. Siinä kun alkaa vaihdetta pesään hakemaan käy mielessä paljonko ehtii tulipellin läpi tulemaan romua. Ensimmäisellä kerralla, kun ei ollut kokemusta päätin poistua ovesta ja katsoa räjähtääkö. Sammui kuitenkin omia aikojaan kun alipainepumppu työnsi öljyä ilmanputsariin. Vapari diesel siis kyseessä.
Turboa on tullut joskus testattua ottamalla paineputki irti ja laittamalla pahvi tms aukon eteen. Melko nopeasti näkee paljonko sieltä tulee öljyä kun koneen käynnistää. Ei varmasti ihan oikea ja hyvä tapa testata asiaa, mutta keino muiden joukossa.
Turboa on tullut joskus testattua ottamalla paineputki irti ja laittamalla pahvi tms aukon eteen. Melko nopeasti näkee paljonko sieltä tulee öljyä kun koneen käynnistää. Ei varmasti ihan oikea ja hyvä tapa testata asiaa, mutta keino muiden joukossa.
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Minulla ryntäsi yksi Citroen pakettiauto.VTO kirjoitti:Kylmähermoista toimintaa vaatii kun kierrokset tapissa ja tuntuvat vielä nousevat. Siinä kun alkaa vaihdetta pesään hakemaan käy mielessä paljonko ehtii tulipellin läpi tulemaan romua.
Kierroslukumittari yli asteikon ---> Virrat pois --> kierrokset jatkoivat nousuaan ja koko tienoo mustaa savua täynä.
Tuossa vaiheessa painoin jarrun ja kytkimen pohjaan ja muistaakseni laatikosta hain vitosen päälle. Ennen kytkimen nostoa huokaisin "älä hajoa" ja ripeä nosto. Jumalaton pamaus, mutta sammui se.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Ahtimen vaihto menee itsellä vasta elo-syyskuulle ja tässä sitä on sormet ristissä ajeltu
Onko kellään tietoa minkäkokoiset pakosarjan pultit tässä 1,9 jtd:ssä on?
Tarttisi nuo + mutterit hankkia, mutta suoraan en löytänyt esim. ebaysta sarjaa.
Englanniksi kulkevat ilmeisesti nimeltä stud/stay tms.
Onko kellään tietoa minkäkokoiset pakosarjan pultit tässä 1,9 jtd:ssä on?
Tarttisi nuo + mutterit hankkia, mutta suoraan en löytänyt esim. ebaysta sarjaa.
Englanniksi kulkevat ilmeisesti nimeltä stud/stay tms.
Fiat Coupe 2.0 20vt
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Aikanaan yksi ikänsä dieseleiden kanssa pelehtinyt mekaanikko minulle antoi vinkiksi, kun etsin dieselautoa kaverille:
- Ajaa koneen kuumaksi, että on siis käyttölämmin
- Moottoritielle ja vaihteet 1, 2, 3 ja mahdollisesti myös 4 (riippuu autosta ja nopeuksista) kaasu pohjassa "tappiin asti" ja samalla seurataan taustapeiliä
- Vaihto vapaalle ja tuijotetaan kierroslukumittaria
- Jos kierrokset laskevat "heti" tyhjäkäynnille, kaikki ok.
- Jos kierrokset "jää leijumaan" tai laskevat todella hitaasti, käy kone öljyllä ---> jotain vakavaa vikaa
Onhan tuossa riskinsä. Sopivasti kun täysillä ahtopaineilla alkaa turbo oksentamaan, niin jää huutamaan. Tosin vauhdista voi jarruttaa vaihteella sammuksiin "helpommin" ilman pelkoa kytkimen pettämisestä vrt. paikoillaan kytkinpommi.
Tosin kaverilla vaparihiace, tylppäkeula, aikanaan alkoi käymään öljyllä. Kumi paloi iloisesti ja takajarrut olivat aivan tulenpunaiset sekä löivät kipinää rummun välistä. Se huuti kirjaimellisesti joutsenlaulun, kolme kiertokankea ja yksi mäntä löytyi maasta tuon jälkeen.
- Ajaa koneen kuumaksi, että on siis käyttölämmin
- Moottoritielle ja vaihteet 1, 2, 3 ja mahdollisesti myös 4 (riippuu autosta ja nopeuksista) kaasu pohjassa "tappiin asti" ja samalla seurataan taustapeiliä
- Vaihto vapaalle ja tuijotetaan kierroslukumittaria
- Jos kierrokset laskevat "heti" tyhjäkäynnille, kaikki ok.
- Jos kierrokset "jää leijumaan" tai laskevat todella hitaasti, käy kone öljyllä ---> jotain vakavaa vikaa
Onhan tuossa riskinsä. Sopivasti kun täysillä ahtopaineilla alkaa turbo oksentamaan, niin jää huutamaan. Tosin vauhdista voi jarruttaa vaihteella sammuksiin "helpommin" ilman pelkoa kytkimen pettämisestä vrt. paikoillaan kytkinpommi.
Tosin kaverilla vaparihiace, tylppäkeula, aikanaan alkoi käymään öljyllä. Kumi paloi iloisesti ja takajarrut olivat aivan tulenpunaiset sekä löivät kipinää rummun välistä. Se huuti kirjaimellisesti joutsenlaulun, kolme kiertokankea ja yksi mäntä löytyi maasta tuon jälkeen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lybra 1,9 jtd puskee öljyä ahtoputkistoon
Toistaiseksi loppuna tähän, ahdistaja siellä oli viittä vaille valmis. Edellisen aseltaja oli ainakin tiivisteen pari unohtanut.. hiljeni hieman autokin.
Veto nyt tietysti myös linjakkaampaa kautta kierrosalueen.
Tehdaskunnostettu Garretti löytyi passelisti 280e toimituskuluineen, josta sai vielä satasen pois lähettämällä vanhan ahdistajan.
Ko. kunnostelija myy aika edukkaasti: https://www.ebay.de/usr/superservicediesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki pultit lähti helposti.. tainnut olla auki joskus. Pinnapultit ja mutterit löytyi suoraan autosklep24:stä.
Veto nyt tietysti myös linjakkaampaa kautta kierrosalueen.
Tehdaskunnostettu Garretti löytyi passelisti 280e toimituskuluineen, josta sai vielä satasen pois lähettämällä vanhan ahdistajan.
Ko. kunnostelija myy aika edukkaasti: https://www.ebay.de/usr/superservicediesel" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki pultit lähti helposti.. tainnut olla auki joskus. Pinnapultit ja mutterit löytyi suoraan autosklep24:stä.
Fiat Coupe 2.0 20vt
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd
Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt
Lancia Lybra 1,9 jtd