takatuupparien runkolaakerit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

takatuupparien runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Höp.

Multa kyselty 600 laakereita. Tehny tuossa tutkimusta ja sen perusteella vaikuttaisi, että kaikissa takamoottorisissa nelipyttyisissä runkolaakerien perusmitat olisi samoja? 600:ssa tulee öljy vain yhtä kanavaa, muut laakerit on umpinaisia eli niille öljy menee kampiakselin kautta. Se yksi kanava on keskellä laakeria.

850:ssä on toisessakin kapeassa laakerissa öljyreikä ja ura, mutta tämä reikä on sivussa keskilinjalta. Keskimmäinen laakeri on siinäkin umpinainen eli voitelua parannettu.

127:n laakerisarjassa on kaikissa laakereissa keskiura, reunimmaisissa on kolme reikää eli keskellä ja molemmin puolin sivussa, sekä keskilaakerissa 2 reikää. Vaikuttaa, että tätä on yritetty saada sopimaan kaikkiin. Onko 127:ssa keskilaakerillakin oma öljykanava?

Niin ja väitetään että tämä ei sovi 600:een, pakettissakin lukee 64-> eli pitäisi sopia 850:een. Miksi se muuten ei sovi 600:een? Ei kai lisärei'istä ja urasta ole totaalista haittaa, toki ei se ole hyväksikään kun laakeripinta kapenee. Toisaalta jos keskilaakerilla on ura, niin karkaako paine sitä kautta eikä riitä enää takalaakerille?

Maailmalta saa 600 laakerisarjaa 35€/srj toisilta fiat-putiikeilta, tiettävästi ei mistään tukusta. 62mm männänrenkaat onkin haastavammat ja hinnat aika korkeat, 71€/srj.

Kellään kokemusta näistä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: takatuupparien runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja 100D »

Männänrenkaat ei nykyään ole ongelma, Janicol Racing Tampereelta (janicolracing.fi) myy itse maahantuomiaan renkaita sopuhintaan. Valurautaiset 35€ sarja ja kromiset 45€.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: takatuupparien runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja 100D »

Vertasin 127 ja 600 rk-laakereita toisiinsa ja ei niissä mittojensa puolesta ole eroja. 127 laakereissa on tosiaan enemmän reikiä ja keskiura kaikissa. Uskoisin niiden olevan sopivia myös kusiaiseenkin. Seiskan keskimmäisessäkin laakerissa on oma öljykanava lohkossa.
Vastaa Viestiin