FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mjoo, nyt se petti sitten. :cry:

Sille kytkimellehän käy näin (googlesta lainattu kuva):
Kuva

Mietinkin, onkohan joku painelaakeri "passaava" tuohon systeemiin? Orkkislaakeri on niin heiveröinen ja heiveröisesti kiinni, että syö paineasetelmaa ja todennäköisesti tuota haarukkaa.

Jahka jaksan varaosalaatikosta purkaa tuon haarukan veks, niin pitää tutkia onko mahdollista jotenkin vahvistaa tuota, lisäämällä vaikka nurjalle puolelle peltiä. Tuskin koska painelaakerin kynnet tulevat sille puolen.

Noitahan saa uusiakin, muttei poista suunnitteluongelmaa. Kyseisen auton kohdalla nyt kolmas käpälän hajoaminen. :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Valeon versio fire 1.2 16v painelaakerin keskiosa pronssia muovin sijaan. Mikäli oikein muistan.


Joku aito tomaatti sinne koneen jatkoksi? :mrgreen:
Bravo t-jet
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lueskelin alfafoorumin puolelta, että pakkasilla olisi ollut aika paljon ongelmia MultiAirien kanssa. AInakin huohotin jäätymistä mutta ehkä multiairinkin?

Kellään mitään kuulopuheita saati tietoa tästä asiasta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Mun mielestä tuon haarukan tuhoo se kun ajetaan vielä vaikka painelaakeri on mennyt jo läpi asetelman (kuten kuvan tapauksessa on käynyt), näin ainakin on tapahtunut niissä mitä itse olen nähnyt. Ne missä kytkin on asianmukaisesti vaihdettu ennen laukeamista ei käpälässä ole mitään vikaa ollut. Tietenkään otos ei nyt ole ollut kuin ehkä 40-50 autoa. Fire koneisissa tuntee kytkimen/astelman kuluneisuuden todella hyvin kytkinpolkimen raskaudesta.
Liitteet
IMG_20180207_124153.jpg
IMG_20180207_124153.jpg (75.95 KiB) Katsottu 5703 kertaa
IMG_20180207_124118.jpg
IMG_20180207_124118.jpg (78.87 KiB) Katsottu 5703 kertaa
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eli palataan alkuperäiseen kysymykseen:
Onko tuohon saatavilla erilaista painelaakeria?

Nykyisellä ajettu 80tkm ja paskana.

Edellisellä oli ajettu 20tkm ja paskana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Samanoloisia nuo ollut ainakin Valeossa/Lukissa ja alkuperäisessä(=Valeo tai borg&beck). Ehkä Lukissa on hieman heiveröisempi kuin Valeossa. Halpis merkkien painelaakereita en ole nähnyt. Kerran tullut vastaan Lukin kytkipaketista että laakeri oli siinä muovirungossa jo alunperin vinossa, sen asiakas onneksi huomasi ennen asennusta. Jalkaa ei parane noissa lepuuttaa kytkinpolkimella, aivan varma että menee nopeasti laakeri/asetelma. Omassa on nyt kytkimellä ajettu melkein 200tkm ja täytyy piakkoin vaihtaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitäiskö tsekata eSassonelta, kun tuntuu olevan laatutavaraa? Painelaakeripitimetkin metallia ja muutenkin nättiä työtä. Toimitus joskus kesäkuussa, kun ens viikolla lähtee tilaus ja siihen ei saa...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

No kyllä tuohon joku järkevä ratkaisu pitäisi keksiä. Hyvä tekniikka muuten, mutta täysin idiootti suunnitteluvamma.

Itse epäilisin tuon haarukan/paineasetelman/painelaakerin pettämisen olevan kahden asian summa. Heiveröinen laakeri, joka syö paineasetelman tähtijousta ja alkaa täten värisemään -- > syö lisää. Mielettömällä kulmalla toimiva peltinen kytkinkäpälä, joka painaa laakeria aivan kärjellään -- > vähänkin kuluu niin homma selvä ja alkaa painelaakeri menemään vinoon...

Jossain joskus 3-4 vuotta sitten näin kuvasarjan ja juttua (ulkomaan foorumeilla), että joku Scudo/Ducato tms. painelaakeri olisi käynyt tuohon. Jokatapauksessa itse laakerin "ottava pinta" oli varmaan 2-3x leveämpi, kuin orkkis valeossa.

Kyllähän tuohon voi taas tilata kytkinpaketin ja uuden käpälän. Sitten 3-4 vuoden päästä vaihdetaan taas. Tosin nyt siellä on paikoillaan hitsattu käpälä ja kytkin on visertänyt välillä johtuen painelaakerin huonosta asennosta.


Hu-Oh...
Minkä huollan, sen korjaan...
dagra
Viestit: 29
Liittynyt: 11.04.2018 14:46
Paikkakunta: Isokyrö

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja dagra »

Onkos tämä nyt täysin esikytketty ruskea liitin https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50ilSJs9wZxnynWCw" onclick="window.open(this.href);return false; ja tämä https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50jU05lWv1z5CTaEg" onclick="window.open(this.href);return false; ratin luota löytyvä valkoine jotka tarvitaan vakkarille?
Jeejee15
Viestit: 1
Liittynyt: 30.05.2017 23:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jeejee15 »

Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?
Trollhunter
Viestit: 1
Liittynyt: 17.04.2018 13:50

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Trollhunter »

Fiat ducato 2.8itd vm1989 moottori nro8140.43 (2.8idtd?) siinä tiedot tällä erää mutta nyt pää aiheeseen ostin 1v seisseen joka tyhjäkäynnillä jumahti ed"ostjan" toimesta mut enivei voiko olla öpumppu menny onko miten herkkiä menemään rikki vai miksi noin jumahtanut ei pyörähdä startilla tippaakaan viel en oo nykässy asfaltilla lähtiskö pyörimään vai tullooko sujona. Moottoriin on tehty ennen jumahtamista jakopää remppa liikkeessä ja kytkin remppa 1. 5v sitten samalla laturin hihna vaihettu ja kaikkee muutakin mitä ei kiinnosta kirjotella onko noi moottorit vaihtokelpoisia päikseen? Jos oma idtd niin käykö suoraan jtd mitä eroa noisa koneissa on?? Sain halvalla ja ei ole perus mätävikainen 2paikkaa pitää hitsata muita reikiä ei ole.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jeejee15 kirjoitti:Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?
Nämähän taisi olla vanhemmalla SOHC-koneella, eli kyllä siellä männät taputtelee venttiileitä uuteen asentoon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuota... Onko tuommoseen 1.2/16V Bravoon vuodelta 1999 saatavilla erilaisia jarrupaloja?

Tuo on ABSiton. Jarruissa on jotain omituista, mutta äkkiä tajusin jarrupalojen näyttäneen omituisilta (jarrumäntä näkyi palan takaa) kytkinremonttia tehdessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiat 126 venttiilivälykset?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja hankala »

wellu kirjoitti:Fiat 126 venttiilivälykset?
0.15mm molemmat venat näyttäis olevan
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin