Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Törkeä copy-paste Alfabbs:n puolelta :mrgreen:

Sinänsä pientä, mutta vaihdoin tuossa pari kk sitten eteen KAIKKI puslat ja pari tukivarttakin. Jos pallonivel oli OK -> pelkkä pusla prässäten. Samalla vaihdoin etulevyt ja -palat.

No, nyt auto alkoi jarruttaessa tuntua vähän hassulta, käänsi rattia oikealle pari astetta mutta kiskoi vasemmalle. Arvelin, että olisikohan liukutapit juntturassa (jäi tekemättä, hyi minua) tahi satula edestä oikealta heikompi, tai letku huonona.

Minä nyt sitten perjantaina auton ylös nostaen ja satulaa vaihtamaan, ja huomasinkin, että oikean pitkittäisen alatukivarren iso pusla (joka vaihdettiin prässillä) oli sitten korkannut HETI. Vaihdoin kuitenkin mitä vaihdettavissa oli ja herkistelin liukutapit, ja eipä muutosta ajossa ollut, eli nyt sitten vaihtamaan koko tukivarsi uusiksi. En ala pelaamaan irtopuslan kanssa, ellen sitten vaihda urtsiversiota tähän uuteen. Kokonaan uutta jo senkin takia, että pallonivelen irrotuksessa kumi otti hiukkasen kipeää, ja sehän on pallon menoa tässä suolasumussa hyvinkin nopeasti.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tukivarsi vaihdettu ja auto toimii kuten pitääkin. Hurraa.
Kilsoja 207 tkm.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Muutaman viikon takainen jättirapakkoon ajaminen rikkoi lopulta vain kuskin puolen etusisälokarin ritiläosuuden, eli pääsin helpommalla kuin uudehkon valkoisen auton omistaja, joka menetti autonsa etupuskurin. Ebaysta uusi halpiskopio posteineen 34€, ei paha.

Viimeisimmän tukivarren vaihdon jälkeen olikin sitten tarve käydä ohjauskulmien säädössä jo senkin takia, että ratti oli entistä enemmän vinossa (ja tokihan aina säädetään osavaihtojen jälkeen).
Tässä vaiheessa autosta on etuakselistoon joko uusittu, kunnostettu, tahi vähintäänkin irrotettu pöydälle asti JOKAIKINEN osa, PAITSI yksi.
No, tässä vaiheessahan tietää, mitä tuleman pitää.
Kyllä.
Eli seuraavaksi varattiin aika sen viimeisen osan vaihtoon, kuskin puolen raidetangon pää. Säätömutteri piti paloitella irti. Mutta onpa taas ratti suorassa.

Jokin takatutkista on silloin tällöin valitellut elämäänsä ja ajovalojen korkeudensäädön anturi (luultavasti takana, en ole koodeja jaksanut lukea) muistuttelee yleensä silloin, jos epätasaisella pinnalla jurnuttelee ruuhkajonossa pitkän aikaa. No, edellisen pimentyneen osan tilalle vaihdoin käytetyn osan pari vuotta sitten, ehkäpä sillekin tuli tunnit täyteen.

Ilmastoinnin läppien säätömoottorit taitavat olla osin jumissa. Puhalluksen säätö ei tunnu pelaavan täysin ja keskikonsolin sisältä kuuluu napsuvaa ääntä ajoittain, aivan kuin muoviset hammaspyörät napsuisivat ohitse tms. Onko kukaan värkännyt noiden kanssa?

Kilometrejä 208k ja rapiat.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Pitkämies
Viestit: 35
Liittynyt: 21.06.2013 23:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Pitkämies »

^ Ilmastöinnin läppien säätömoottorit pitävät ainakin itsellä ajoittain raksuttavaa ääntä....Taannoin niistä sateli vikakoodeja myöskin mutta asia korjaantui uudella akulla. Oletko mittaillut akkujännitettä lähiaikoina? Tuntuu että itsellä menee yksi akku per vuosi ja kyllä, laturi toimii ihan hyvin. Latausjännite kuormalla ja tyhjäkäynnillä on ok. Pätkäajo pilannee akun alta aikayksikön...
Konehuoneessa jylläsivät Turbot ja komentosillalla oli "Masto" pystyssä!....


- Lancia Thesis 3.0 V6 Executive "biColore"
- Maserati 430 Automatica
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte IV 2,0 V6
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo raksuttava ääni tulee todennäköisesti siitä, että ohjaussysteemi on hukannut läpän asennon, ja moottori runttaa rajoitinta vasten. Lybrassa sisäilman kierron moottori teki tuota aikansa. Nyt se on manuaalinen, eli talveksi läppä käännetään käsin raittiin ilman asentoon. Korjausmanuaalin mukaan kun vaihto edellyttäisi kojelaudan irrottamista, mikä alkaa suunnilleen takapenkiltä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Pitkämies kirjoitti:Taannoin niistä sateli vikakoodeja myöskin mutta asia korjaantui uudella akulla. Oletko mittaillut akkujännitettä lähiaikoina? Tuntuu että itsellä menee yksi akku per vuosi ja kyllä, laturi toimii ihan hyvin. Latausjännite kuormalla ja tyhjäkäynnillä on ok. Pätkäajo pilannee akun alta aikayksikön...
Kyyy-yyllähän niitä koodeja sieltä tuli. Jännite on mittaamatta, mutta akullakin alkaa olla ikää jo sen... herraisä kolme vuotta? Yleisin indikaatio eli "kaikki-paskana" -valo (laatikko, käsijarru, ASR, ABS) ei tosin ole vilahtanut vielä kertaakaan. Meikäläisen pätkäajo on tuota 25-35 min/suunta x2 päivässä ja lossi makaa 8h arkipäivistä yli +16°C lämpötilassa, loput viileämmässä.

Taidanpa ottaa mittarin esille.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Heissan.
Tietääkö joku mikä vialla. kun kiihdytän niin auton etupäästä kuuluu naksahdus/kolahdus.
jokin osa kulunut tms?
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tarkista moottorin ylätuki, yleinen vika V6:ssä että puslat menee.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

12,17 volttia akussa aamulla.
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Ismo Laitinen
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Seikkailut jatkuvat... Sen edellisen murhe eli hihnan porsiminen poistui sen vaihdolla. Ei pidä ääntä ja siten ok. Mutta... alkoi tulla öljynhävikkiä eikä ihan vähääkään vaan reilu litra satasella. Epäilin huohottimen jäätymistä mutta kun ennen öljy tuli mittatikun putkesta niin nyt joistakin muualta. Ei tullut onneksi kampiakselin takapään stefalta, mikä olisi maksanut jo paperirahaa. Vaan öljynjäähdyttimen putkista toinen oli ruostunut puhki. Jäähdytysilman poistoritilä kun on sitten suoraan vasemman etupyörän etupuolella niin pyöräholvi oli hyvin voideltu. Jarrulle ei mennyt mutta kaikkialle muualle. Korjattiin samalla tavalla kuin aikoinaan Ruotsin korvessa korjasin moottoripyörän vastaavan vian. Putket pantiin yhteen eli ohitettiin koko syyläri. Todennäkäisesti Suomen oloissa ei ole tarvis koko kapistus mutta pitänee jossakin vaiheessa ehkä hommata uuden putket ja laittaa toimintaan. Voi sanoa, että pääsin jälleen säikähdyksellä.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Vikaa kässärissä.
Auto ilmoittaa epb faultin eikä vasen takarengas pyöri millään.
oisko vaan pahasti jäässä vai voiko jarru hajota niin että se ei vapauta yhtä rengasta?
takarenkaan alla on asvaltti.
JT Newman
Viestit: 422
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Molemmat mahdollisia, mutta luultavasti siellä on paikat antautumassa.
Voit mahdollisesti saada sen auki hätäkäytöllä:
1. virta päälle
2. paina käsijarruvipua/nappulaa
3. paina peräkontin oikean posken sisältä löytyvää punaista P-nappulaa
4. juokse sisälle ja paina käsijarruvipua/nappulaa uudestaan.

Ja kaikki tämä 30 sekunnin sisällä.

Satulan vaihto on suht suoraviivaista hommaa, mutta palikat maksavat. Olen vaihtanut molemmin puolin...
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Tattis. tuon ohjeen löysin itsekin netistä. pitänee kokeilla.
tiistaina pitäis auto viedä joka tapauksessa korjaamolle jossa se viettääkin sit pidemmän aikaa. aika pitkä vikalista tiedossa
ilmeisesti joka renkaalla oma kässärin moottori. käytetty moottori oli nettikaupassa vajaa 30€.
katsotaan mitä korjaamolla löytävät sieltä.
ScartLiitin
Viestit: 51
Liittynyt: 12.01.2017 16:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja ScartLiitin »

Kokeilin hätäpainiketta, ei toiminut.
Jarrun moottori pitää kyllä ääntä joten sen ei pitäisi olla syyllinen.
sunnuntaina pitäis olla plussan puolella lämpötila. jos silloin ei lähde niin vika on varmaan jarruissa.
korjaamolla sanottiin viime kesänä että jarruremppa on kohta aiheellinen joten se on tiedossa että jarrut on lopussa.
Toivotaan parasta.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

"Hätäpainike" ei tee mitään sen kummempaa kuin käsijarrun kahva keskikonsolissa. Se on vain keino vapauttaa käsijarru ilman virta-avainta.

Jarrupalojen tai -levyn kuluneisuus (mihin korjaamo varmasti viittasi vihjatessaan tarpeelle tehdä jarruille jotakin) ei aiheuta käsijarrun juuttumista päälle. EPB fault -vikailmoituksen se kyllä aiheuttaa, mutta ei muuta.

Luultavasti sieltä on moottorin päällä oleva muovikotelo halki ja vettä mennyt sisään. Jos se on vain jäässä sisältä, se aukeaa kyllä kun jää sulaa – mikä voi sitten kestää äkkiä vuorokauden, jos sitä jossain +1 °C lämpötilassa ulkona sulattelee. Huonommalla tuurilla moottorin pyörittämä rattaisto on hajonnut. Pelkän moottorin vaihtaminen on periaatteessa suoraviivaista ja pitäisi onnistua jopa satulaa irrottamatta, mutta ne moottorin satulaan kiinnittävät älyttömän pienet Torx-ruuvit ovat takuuvarmasti tautisen ruosteessa. Olen hämmästynyt jos ne eivät katkea, joten varaudu poraamaan ruuvinjämät pois.

Jos panet käytetyn moottorin siihen, niin tarkista huolella moottorin kuoren ja tiivisteen eheys. Jos taas päädyt satulan vaihtoon, niin älä usko eLearnin väitettä käsijarrun johdon liittimen sijainnista. Se ei ole peräkontin pohjan alla, vaan suunnilleen takapenkin selkänojan linjalla pyöräholvin päällä. Itse uskoin nimim. pitkämiehen kokemusta ja purin takapenkin pois tieltä, mutta tarina kertoo tuohon pääsevän käsiksi vähemmällä työllä peräluukun kautta.

Uudessa MESissä taitaa muuten olla mahdollisuus käsijarrun ajoon huoltoasentoon. Onko kukaan kokeillut?
Vastaa Viestiin